Witam. Mam kłopot z hamulcem górskim w atego 1223 z 2003 roku. Podczas jazdy hamulec sam się włącza i samochód ledwo jedzie. Wystarczy poruszać wyłącznikiem hamulca i wtedy odpuszcza. Po jakimś czasie problem znów się pojawia. Wie ktoś coś na ten temat?
Sprawdź siłownik czy trzyma właściwie dźwignię klapy i wraca na pozycję otwarte.
Jak tam wszystko w porządku to zwiera włącznik albo instalacja. Poszukaj kodów usterek,
czy występują.
Pod kierownicą z prawej strony kolumny jest dźwigienka którą włącza się hamulec górski. Ma tylko 2 pozycje tj włączony lub wyłączony. Włączenie sygnalizowane jest kontrolką.
Czasami ta dźwignia ma więcej pozycji - trzy, nawet pięć. Zależy jak układ jest rozbudowany. Najwięcej pozycji ma ta dźwigienka jeżeli obsługuje hamulec silnikowy i retarder. Pytałem bo właściwie dla dźwigienki dwupozycyjnej to właściwsza jest nazwa "hamulec silnikowy" - bo z tym urządzeniem to w górach za dużo nie zdziałasz Wg mnie w sytuacji którą opisałeś hamulec nie powinien włączyć się samoczynnie w czasie jazdy z naciśniętym pedałem przyspieszenia. Chyba że coś w swoim zeznaniu pominąłeś - np. że jedziesz, zdejmujesz nogę z gazu i wtedy się załącza i nie puszcza. W to mogę uwierzyć. Jest zwarcie na wyłączniku w prawej dźwigience (zdarza się dosyć często z praktyki warsztatowej) co powoduje, że przy zdjęciu nogi z gazu załącza się siłownik klapy. Teraz wystarczy, żeby klapa w wydechu poruszała się z dużym oporem (nie cofa się) i już dochodzimy do sytuacji którą przedstawiłeś. Mając dojście do komputera SD robię tak: sprawdzam w wartościach aktualnych czy wyłącznik/dźwigienka nie podaje sygnału pomimo wyłączenia i (po drugie) czy klapa hamulca w wydechu cofa się każdorazowo po zaniku ciśnienia w siłowniku pneumatycznym który ją zamyka.
witam. Sprawdziłem klapę zamykająca ( ta na wydechu ) i nie ma żadnych oporów podczas zamykania czy otwierania. Wynika z tego, iż podczas jazdy -mimo że hamulec silnikowy nie jest włączony i pedał gazu wciśnięty - siłownik zamykający klapę na wydechu dostaje ciśnienie i przymyka ją. Wszystko dookoła jest mocno okopcone, całe czarne. Więc podejrzewam, że jest zwarcie na tej dźwigience załączającej hamulec albo gdzieś na instalacji. Następnym krokiem bedzie tak jak sugerujesz podpięcie się pod komputer.
Sprawdź jeszcze, czy pedał gazu jest nauczony (procedurę nauczania pedału gazu z klawiszy licznika zamieszczałem na forum). Wtedy pomimo naciśniętego gazu stan pedału może zostać rozpoznany przez sterownik FR jako nienaciśnięty - co jest jednym z warunków załączenia hamulca silnikowego. Samo zwarcie w dźwigience takiej sytuacji nie spowoduje - przyczyn musiałoby być więcej. Albo zwarcie w instalacji. Tak czy siak osobiście podłączyłbym komputer (łatwo mówić, jak się ma taką możliwość bez przeszkód ) i sprawdziłbym:
- jakie stany podaje przełącznik pod kierownicą
- jakie są odbierane przez moduł FR
- jakie FR daje sygnały (i kiedy) na klapę i odcięcie paliwa
- sprawdzić parametryzację modułu FR
- sprawdzić procentowy sygnał z pedału gazu
witam,
mam problem, a mianowicie jak jest silnik zimny autobus zapala normalnie i trzyma tez normalnie obroty, tzn normalne wolne obroty. jak wcisne do deski zaczyna sie wkrecac , dochodzi do 1500 max i spada. i tak w kolko. dopiero kiedy silnik jest cieply wszystko normalnie. tzn wkreca sie normalnie i tez obroty nie lawiruja.
silnik mb 9572 pojemnosci 290 KM rok 1997
prosze o pomoc.
W czasie jazdy czy na postoju te 1500 obrotów?
Może mieć dwa warunki do spełnienia, nie może widzieć położenia biegu N i wciśniętego sprzęgła. Albo i jeszcze dodatkowy z czujnika temperatury. Podaj nr VIN.
Albo sprawdzaj czujniki.
dzieki za szybka reakcje!
obroty skacza na postoju, jak i podczas jazdy, ale tylko jak jest zimny silnik. musze jeszcze dodac, ze jak jest zimny to przy wcisnietym sprzegle i wcisnietym pedale gazu obroty wchodza i spadaja, a jak jest cieply wciskam sprzeglo i gaz do podlogi i nic nie reaguje. tzn obroty stoja przy 600 rpm.
pozdrawiam
Dodano po 2 [minuty]:
nr vin : WKK3090001030286
musze jeszcze dodac, ze czujnik temp. pompy wtryskowej rezystancje zerowa.
czujnik jutro podmienie. a jezeli chodzi o wlacznik, to jaki ?
edc gasnie.
dzisiaj zapalilem go i na zimnym silniku chodzil normalnie, a po 15 min, jak juz byl cieply obroty dochodzily do 1400 rpm. wygladalo to na tryb awaryjny.