Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Man tga 03r. awaria alternatora błąd ZBR 03300-03 i 03303-06

Nowwak 14 Sty 2012 22:46 21800 20
  • #1 14 Sty 2012 22:46
    Nowwak
    Poziom 10  

    Witam.
    Wymontowałem alternator, wymieniłem szczotki i łożysko ale nadal się błąd pali! Proszę o pomoc gdzie szukać awari.

    email: nowwak(małpa)wp.pl lub gg 1418539

    Z góry dzięki za pomoc

    2 20
  • Pomocny post
    #2 14 Sty 2012 23:37
    zbychmg
    Poziom 28  

    Sprawdziłeś diody i regulator ?

    1
  • Pomocny post
    #3 14 Sty 2012 23:54
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Aż jedno łożysko? To jak się sypnie drugie, to znów będziesz rozbierać? Gratuluję "oszczędności".
    Alternator to coś więcej niż ŁOŻYSKO i szczotki.
    Po co podajesz maile i gadulce? To forum publiczne i publicznie się tutaj odpowiada.

    1
  • #4 15 Sty 2012 18:47
    Nowwak
    Poziom 10  

    Regulator wymieniony, diody jeszcze raz sprawdzę.

    Kody nie precyzują coś więcej jaka jest usterka tylko że awaria alternatora?
    czy wina jest w alternatorze czy może w instalacji?

    0
  • Pomocny post
    #5 15 Sty 2012 22:48
    zbychmg
    Poziom 28  

    Przewody łączące alternator z elektroniką przesyłają informacje o stanie alternatora, komputer musi dostać informację, że z alternatorem jest coś nie tak.
    Albo jest jakaś mądrość a alternatorze, która przestała działać i nie posyła informacji do kompa, ze alternator jest OK, zwykle jest to magistrala dwuprzewodowa.
    Może być, że komputer jest taki mądry, że mierzy sobie napięcie i jak po zapaleniu silnika nie wzrasta, znaczy się alternator nie ładuje akumulatora.
    No ale rozumiem silnik pali, jak tak to podłącz woltomierz np. do gniazda zapalniczki, (po dłuższym postoju powinno być 12-13,5V)
    zapal światła drogowe, napięcie powinno spaść o jakieś 0.2-0.6V. wył.światła
    Zapal silnik (wolne obroty jakieś 700-900rpm), napięcie powinno wzrosnąć do 14,2-14,6V, zależy od regulatora, możesz zwiększyć na chwilę obroty do 2000rpm.
    Jeśli nap. nie wzrośnie, alternator niesprawny.

    0
  • #6 15 Sty 2012 23:37
    Nowwak
    Poziom 10  

    Podłączyłem woltomierz do akumulatorów i 24V pokazywał po zapaleniu, po zwiększeniu obrotów też 24v

    0
  • Pomocny post
    #7 15 Sty 2012 23:40
    adam.1.1
    Poziom 17  

    Bezpiecznik alternatora 125A na silniku , pod pokrywką .

    W czasie naprawy alternatora ładujemy akumulatory , no chyba , że po odłączeniu mają powyżej 25V.

    0
  • #8 16 Sty 2012 00:10
    Nowwak
    Poziom 10  

    Tą pokrywą plastikową na samej górze co idzie wzdłuż silnika po lewej stronie?

    1
  • Pomocny post
    #9 16 Sty 2012 01:02
    adam.1.1
    Poziom 17  

    Tak , to ta pokrywa . Jest zamknięta na kilka zatrzasków dookoła , a w silniku D20 na kilka śrubek (zatrzaskowych) od góry .

    3
  • Pomocny post
    #10 16 Sty 2012 10:47
    zbychmg
    Poziom 28  

    Sorry napięcia podałem dla instalacji 12V dla 24V jak już się zorientowałeś, wszystkie podane wartości x2. Z tego co piszesz alternator nie ładuje i może to być bezpiecznik, oby, następne uszkodzenia to regulator, diody 6 dużych lub 3 małe, no i najgorsze uszkodzenie uzwojenia wzbudzenia alternatora, lub uzwojeń głównych.

    Dodano po 1 [godziny] 25 [minuty]:

    Ja jak mam wyciągnięty alternator, podłączam jakikolwiek akumulator obciążony żarówką napędzam go wiertarką i sprawdzam czy napięcie rośnie(dodatkowo sprawdzam oscyloskopem, czy jest 6 pulsów z prostownika), to daje min.pewność, że wszystko działa ok.

    -1
  • #11 16 Sty 2012 11:17
    Nowwak
    Poziom 10  

    Dziś rano zapaliłem podłączyłem woltomierz i 28,3V czyli ładuje. Tylko błędy nie zgasły!

    0
  • Pomocny post
    #12 16 Sty 2012 14:26
    zbychmg
    Poziom 28  

    Może błędy trzeba skasować podłączając się wtyką poprzez program serwisowy, serwis też musi coś zarobić

    0
  • Pomocny post
    #13 16 Sty 2012 19:39
    adam.1.1
    Poziom 17  

    Man tga 03r. awaria alternatora błąd ZBR 03300-03 i 03303-06

    Jeśli doprowadzisz alternator i instalację do porządku , błędy znikną same .
    CA302 - ZBR - znaczy centralny pokładowy komputer

    Kolega Zbychmg , nie widział nigdy alternatora od MAN-a i niech nie pisze głupot !

    2
  • #14 17 Sty 2012 10:12
    zbychmg
    Poziom 28  

    Kolego Adam, to takie typowe dzisiaj, ktoś czegoś nie widział, nie ma pojęcia, pisze głupoty, mistrzu jesteś wielki, chylę czoła, tyle, że ja nie twierdziłem, że widziałem alternator man-a, chociaż tutaj kolega się myli, bo alternator man-a widziałem, uruchamiałem nawet linie montażową, z której wychodziły nowiutkie egzemplarze, tylko co z tego. Widzieć to jedno, a pomóc w rozwiązaniu problemu to drugie. Napisałem o sprawdzeniu działania, napisałem, ze może być błąd komunikacji z komputerem i co się często zdarza, po usunięciu usterki konieczność skasowania błędu w komputerze. Kolega wie, ze błędu nie trzeba kasować, to jest cenna wskazówka, ale stwierdzenie: "doprowadzisz alternator i instalację do porządku" jest ogólne. Załóżmy, że alternator oznaczony na schemacie CG102 jest OK (ładuje baterie, po zał. silnika jest 28V), C302 pełni rolę regulatora, z M/3 jest podawany prąd wzbudzenia do 4 (S) alt. , którym regulowane jest napięcie, źródłem tego prądu jest 1 (W) podawany na M/14 lub 2 (L) podawany na M/4. Zasilanie akumul. 28V idzie z B+ i to jest wyjście z uzwojeń po wyprostowaniu przez 6 diod(mostek) 30-80A. Zwykle do zasilania uzwojenia wzbudzenia stosuje się dodatkowe kilku-amperowe diody (mostek) prawdopodobnie wyjście 1(W) lub 2(L). N
    Z P2/17 wychodzi sygnał A, najprawdopodobniej z informacją o pracy alternatora.
    Może kolega dysponuje jakimś opisem do tego schematu ?.

    0
  • #15 25 Sty 2012 23:15
    kryś184
    Poziom 14  

    Witam
    Miałem taki przypadek w manie na wyświetlaczu komunikat awaria alternatora i błąd ZBR jeden z podanych po podłączeniu testera texa tłumaczyła to Zapoczątkowanie zacisku W wymieniałem alternator na nowy nie pomogło póżniej sprawdziłem wiązke dalej to samo ogólnie objawy braku ładowania były taki że po uruchomieniu silnika alterantor zaczynał ładować po przekroczeniu predkości obrotowej 1500obr.min póżniej już cały czas ładował także nie wiem co za usterka wystąpiła bo jak auto wruciło z trasy to już bez tego komunikatu awaria alternatora i błędu ZBR ale podejrzewam że man był w serwisie i w testerze Man Cats II w sterowniku ZBR jest taka regulacja czyli zapoczątkowanie zacisku W
    Pozdrowienia

    0
  • #16 23 Lut 2015 12:59
    piotr58911
    Poziom 2  

    witam. walcze z ta sama usterka juz kilka dni i poradzic sobie nie moge. wdzieczny bym był za pomoc w usunieciu tej awari. dodma ze alternator został sprawdzony razem z regulatorem. pozdrawiam

    1
  • #17 23 Lut 2015 13:56
    serwis_gh
    Specjalista - układy wtrysku Diesel

    Poczytaj cały temat. Alternator jest podłaczony do instalacji. Należy sprawdzic tez i instalacje napiecia etc.
    Często siada instalacja w okolicy przekładni kierowniczej. Skoro alternator został sprawdzony solidnie to i z reszta nie powinno być problemów.

    0
  • #19 25 Lut 2015 21:48
    gucio~1
    Poziom 21  

    Podłóż stycznik elementu grzewczego kolektora ssącego z volva fh12.

    0
  • #20 26 Lut 2015 09:58
    piotr58911
    Poziom 2  

    kolego gucio mogłbys podrzucic link do tego stycznika ?

    1