Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zamontowanie nowego gniazdka w starej instalacji - dylemat z zerowaniem

trance28 15 Sty 2012 14:21 18079 26
  • Poziom 9  
    Mam w domu instalację elektryczną 2-żyłową (z końca lat 70-tych, przewody aluminiowe). Potrzebuję z puszki w pokoju wyprowadzić kabel zasilający do gniazdka natynkowego z bolcem, do którego podłączę m. in. komputer. W związku z tym mam pytanie - jak będzie najlepiej wykonać zerowanie?
    Wersja 1) Stosuję przewód 2-żyłowy. Do kostki w puszce podłączam przewód brązowy do fazy (czarnego) i niebieski do niebieskiego PEN. W gniazdku robię mostek, tzn. niebieski podłączam do bolca i z bolca do zacisku N.
    Wersja 2) Stosuję przewód 3-żyłowy. Do kostki w puszce podłączam brązowy do fazy (czarnego) i niebieski + żółto-zielony do niebieskiego PEN. W gniazdku normalnie podłączam 3 przewody: brązowy -lewy zacisk, żółto-zielony - bolec i niebieski - prawy zacisk.

    Czy obie wersje będą prawidłowe? Naczytałem się w necie na ten temat i jestem trochę skołowany, bo niektórzy piszą żeby w wersji 1 niebieski najpierw podłączyć do zacisku N a później robię mostek do bolca. Czy stanowi to jakąś różnicę?
  • Poziom 21  
    Przewód PEN (zerowy) najpierw podajemy na zacisk PE gniazda (bolec) a następnie robimy mostek na zacisk N - najpierw chronimy później zasilamy.
    Druga wersja (przewód 3 żyłowy) również jest poprawna - ważne aby połączenie w puszce było pewnie wykonane.

    Pozdrawiam
  • Poziom 9  
    Dziękuję za odpowiedź. A która wersja zapewni lepsze bezpieczeństwo dla mnie i sprzętu? Czy nie ma różnicy?
  • Specjalista elektryk
    Wersja 3) Dowiedzieć się najpierw jaki układ sieci i czy zerowanie jest możliwe.
  • Poziom 9  
    Do domu ze słupa wchodzą 4 przewody (3 fazy + PEN). Na słupie znajduje się bezpiecznik topikowy.
  • Specjalista elektryk
    Ilość przewodów ze słupa oraz obecność zabezpieczeń na nim nie wskazuje jednoznacznie w jakim układzie pracuje sieć. Informacja o tym powinna być zawarta w umowie z dostawcą energii. Jeśli nie możesz odnaleźć umowy, bądź nie ma w niej tej informacji - zapytaj dostawcę.

    Ale jeśli w ogóle nie wiesz co to jest układ sieciowy, wezwij elektryka.
  • Specjalista elektryk
    Witam.
    trance28 napisał:
    Mam w domu instalację elektryczną 2-żyłową (z końca lat 70-tych, przewody aluminiowe). Potrzebuję z puszki w pokoju wyprowadzić kabel zasilający do gniazdka natynkowego z bolcem, do którego podłączę m. in. komputer.
    Ciężko będzie kupić przewód aluminiowy, zarówno 2- jak i 3-żyłowy, o odpowiednim przekroju.
  • Poziom 9  
    Ładnych parę lat temu był u mnie elektryk i zamontował w innym pokoju gniazdo z bolcem. Zastosował przewód 2-żyłowy i podłączona pod te gniazdo listwa przeciwprzepięciowa wskazuje, że bolec jest uziemiony, czyli musiał go zmostkować z zerem albo jakoś inaczej podłączyć. Jest to gniazdo podwójne. Nie rozbierałem go, więc nie wiem jak to jest podłączone. Natomiast w garażu ostatnio rozkręciłem inne podwójne gniazdo natynkowe, które montował inny elektryk kilka lat temu i on połączył w nim bolce ze sobą kawałkiem kabla żółto-zielonego, przy czym do gniazda doprowadził przewód 2-żyłowy. Trochę to dziwne podłączenie. Czy to jest prawidłowe?

    Do ele_pp
    Kupię przewód miedziany 2 lub 3x2,5mm2. Do kostki w puszce podłącze tak, żeby żyły miedziane nie stykały się z aluminiowymi.
  • Specjalista elektryk
    Witam.
    trance28 napisał:
    inny elektryk kilka lat temu i on połączył w nim bolce ze sobą kawałkiem kabla żółto-zielonego, przy czym do gniazda doprowadził przewód 2-żyłowy. Trochę to dziwne podłączenie. Czy to jest prawidłowe?
    Jakie bolce, które bolce ... połączył ze sobą ?
    PS. Widziałem już takie połączenia w puszkach górnych, podsufitowych.
    Wytrzymuje 3-4 lata. Później już po Al ślad zanika, natomiast izolacja z Cu robi się czarna. Tak wygląda upalanie się łączenia na styku tych metali.
  • Poziom 9  
    Do gniazda natynkowego (2 obok siebie) podłączył brązowy do lewego zacisku, niebieski do prawego, zrobił połączenie z sąsiednim gniazdem i co mnie dziwi 2 bolce zmostkował kawałkiem kabla (połączył ze sobą).

    Co do łączenia Al z Cu to może lepiej kostkę zastąpić szybkozłączką?

    Przed chwilą zajrzałem do puszki w pokoju i elektryk użył kabla miedzianego tylko jakiegoś takiego cieniutkiego i nic się nie ponadpalało na łączeniu.
  • Poziom 21  
    Zakładając ze układ sieci masz TN-C proponuje 2 rozwiązanie ponieważ przy wymianie instalacji(a taka na pewno niedługo będzie musiała nastąpić) nie będziesz musiał przerabiać też tego gniazdka. Inna sprawą jest bezpieczeństwo. o którym musisz pamiętać nie możesz przeciążać instalacji a montując dodatkowe gniazdko którego nie było w projekcie pewnie to zrobisz zastanów się czy twoja instalacja wytrzyma zwiększone zapotrzebowanie bo później możesz mieć duży problem. Wspomniałeś o listwie przeciwprzepięciowej więc zapoznaj się z jej budową i działaniem ponieważ w układzie TN-C zabezpiecza ona jedynie w 50%...
  • Specjalista elektryk
    Witam.
    Cytat:
    Do gniazda natynkowego (2 obok siebie) podłączył brązowy do lewego zacisku, niebieski do prawego, zrobił połączenie z sąsiednim gniazdem i co mnie dziwi 2 bolce zmostkował kawałkiem kabla (połączył ze sobą).
    No dobrze, i co dalej ? Te "bolce" są połączone (pomijając że ze sobą) z ... czym ?
  • Poziom 9  
    Właśnie chodzi o to, że z niczym.
  • Specjalista elektryk
    Uuuu, to jakiś specjalista ... chyba. Nowe trendy w instalacjach elektrycznych ?

    Wiem - ochrona radiowa ! :D
  • Poziom 42  
    Pamiętać należy aby w jednym pomieszczeniu nie znajdowały się gniazda bez i ze stykiem ochronnym.

    Oczywiście przewód trójżyłowy pomiędzy puszką a nowym gniazdem jest najbardziej sensownym rozwiązaniem.
  • Poziom 9  
    Poniżej zamieściłem zdjęcie gniazdka podłączonego przez elektryka w innym pokoju. Nie wiem po co jest ten mostek na środku gniazda. Może pod spodem jest tam jakiś bezpiecznik? Chcę wymienić te gniazdo na pojedyncze. Wymieniłbym również przewód na miedziany 3-żyłowy 3x2,5mm2 i podłączył tak jak wcześniej pisałem, czyli w puszce przy suficie łączę: brązowy z fazą i niebieski + żółto-zielony z niebieskim PEN na jednym zacisku. Ewentualnie zdejmuję kostkę i mostkuję ze sobą przewody fazowe i ochronno-neutralne za pomocą dwóch szybkozłączek. Czy te rozwiązanie nie będzie gorsze pod względem bezpieczeństwa od tego, które jest teraz (gniazdo podwójne podłączone tak jak na zdjęciu poniżej 2-żyłowym cienkim przewodem miedzianym)?

    Zamontowanie nowego gniazdka w starej instalacji - dylemat z zerowaniem
  • Poziom 42  
    Przedstawione gniazdo posiada fabryczne połączenia. Te przewody zakończone oczkowymi końcówkami oraz ten o zielonożółtej-barwie zamontował producent gniazda.
    Ów mostek na środku gniazda o który pytasz to nic innego jak styk (zacisk) PE. Dlatego posiada taki kształt, ponieważ wszystkie gniazda przelotowe a więc posiadające dwa dławiki, a więc takie jak przedstawiłeś muszą posiadać zaciski umożliwiające przyłączenie dwóch żył.
    A bezpiecznika żadnego tam nie znajdziesz.
  • Poziom 9  
    Aha rozumiem, dzięki za wyjaśnienie.
    Jeżeli chodzi o wymianę tego gniazda na pojedyncze to czy nie popełnię błędu jak podłączę w puszce do żyły PEN dwie żyły od kabla (PE+N) i puszczę przewód 3-żyłowy do gniazdka, w którym normalnie podłączę 3 żyły tak jak się podłącza w instalacjach 3 żyłowych?
  • Poziom 9  
    W tym samym pomieszczeniu mam jeszcze 2 gniazda bez bolca, ale podłączam tam jedynie ładowarkę do komórki (wtyczka bez bolca). Żadnych innych urządzeń z wtyczką z bolcem tam nie włączam, także chyba nie powinno być problemu?
  • Poziom 42  
    Kolego to co Tobie się wydaje nie ma znaczenia.
    To, ze dziś nie przyłączysz tam innego odbiornika wykonanego w I klasie ochronności nie oznacza iż nigdy nikt tego nie zrobi.
    W odbiorniku takim może ulec uszkodzeniu izolacja i nikt o tym wiedział nie będzie.
    Ale postaw obok inny odbiornik z przyłączonym do obudowy przewodem PE a otrzymasz dwa odbiorniki w zasięgu rąk gdzie napięcie pomiędzy nimi wyniesie 230V.

    Więc jeśli poprawiasz PBUE to konsekwentnie poprawić je należy w całym pomieszczeniu.
  • Poziom 9  
    W takim razie czy dobrym rozwiązaniem będzie wymiana tych dwóch gniazdek na te z bolcem i zmostkowanie w nich bolca z N? Bo pociągnięcie do nich przewodów 3 żyłowych na chwilę obecną nie wchodzi w grę. Ewentualnie mogę po prostu zlikwidować/odłączyć te 2 gniazda.
  • Poziom 42  
    Ja nie pisałem Ci o wymianie instalacji w pomieszczeniu lecz o tym by nie znajdowały się w nim dwa rodzaje gniazd. Więc wnioski wyciągnij sam.

    Uważam jednak, że w przypadku aluminiowych przewodów stosowanie zerowania może wprowadzić zagrożenie tak gdzie go wcześniej nie było.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Tak jak napisał kolega kkas12 przy aluminiowych instalacjach wykonanie układu "zerowania" zamiast poprawić to wręcz może pogorszyć bezpieczeństwo, a w wielu wypadkach nawet stworzyć poważne zagrożenie zdrowia i życia.

    W tego typu instalacjach aluminiowych jakość połączeń bardzo często pozostawia wiele do życzenia. Jeżeli przewód PEN utraci ciągłość to na metalowej obudowie urządzenia pojawi się groźne napięcie 230V.
    Dlatego jeżeli nie jesteś pewien jakości połączeń oraz stanu technicznego instalacji to nie wykonuj układu zerowania, a najlepiej zleć to fachowcowi.
    Obecnie prawo oraz normy zabraniają (czy też raczej skutecznie uniemożliwiają poprzez narzucanie niemożliwych do spełnienia wymagań) wykonywania takiego układu zerowania.

    Aby zrobić to dobrze, zapewniając bezpieczeństwo to należy się dowiedzieć w ZE jaki rodzaj sieci ochronnej może być zastosowany TN-C-S czy TT , a następnie wykonać instalację zgodnie z obowiązującymi normami poprzez wymianę całej instalacji, lub poprzez dołożenie trzeciej żyły ochronnej, przynajmniej w tym pokoju oraz wykonanie połączeń wyrównawczych. Oczywiście wymaga to także przerobienia rozdzielnicy (dołożenie listwy przewodów ochronnych oraz RCD), a także wykonanie uziemienia oraz głównej szyny wyrównawczej, do której z kolei przyłącza się wszystkie wewnętrzne instalacje wykonane z materiałów przewodzących (CO, woda itp.) oraz szynę przewodów PE.
  • Specjalista elektryk
    Aleś pan za- tfu/namieszał - cieńki aluminiowy PEN, sieć ochronna TN-C-S
    Jakieś wynalazki nas czekają ? :D

    PS. Ja jestem trzeźwy, jakby co.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    ele_pp napisał:
    Aleś pan za- tfu/namieszał - cieńki aluminiowy PEN, sieć ochronna TN-C-S
    Jakieś wynalazki nas czekają ? :D

    PS. Ja jestem trzeźwy, jakby co.


    Czy to "do mnie pijesz"?
    Bo z tego co można przeczytać to raczej w to wątpię, abyś pisał to na trzeźwo :)

    Nie bardzo rozumiem o co Ci znowu chodzi?
    Co masz na myśli pisząc cienki aluminiowy PEN?
    Z czym znów masz problem?

    Podstawowy wymóg aby można w ogóle można było wykonać/traktować instalację jako TN-C, a dalej jako TN-C-S to minimalny przekrój przewodu 10mm2 dla miedzi i 16mm2 dla aluminium w części TN-C. Wielokrotnie przerabiałem instalacje w starych domach, które były zasilane kablami aluminiowymi 35mm2.
    Jeżeli zatem przekroje aluminiowego WLZ mają minimum 16mm2 i odpowiedni przekrój do przydziału mocy to w czym widzisz problem, aby wykonać TN-C-S pozostawiając taki kabel zasilający, dokonując podziału PEN na PE i N w skrzyni rozdzielczej, obejmując PE dodatkowym uziemieniem i dokładając do instalacji dodatkowy przewód PE tam, gdzie jest on potrzebny oraz pozostawiając jako L i N stare przewody aluminiowe? Oczywiście wiąże się to z likwidacją wszystkich połączeń zerowania w całym domu.
    Oczywiście lepiej jest wymienić wszystkie przewody na miedziane z oddzielnym przewodem PE, ale nie każdego stać na takie modernizacje lub też jest to zbyt kłopotliwe do wykonania.
  • Moderator
    Plumpi napisał:

    Jeżeli zatem przekroje aluminiowego WLZ mają minimum 16mm2 i odpowiedni przekrój do przydziału mocy to w czym widzisz problem, aby wykonać TN-C-S pozostawiając taki kabel zasilający, dokonując podziału PEN na PE i N w skrzyni rozdzielczej, obejmując PE dodatkowym uziemieniem i dokładając do instalacji dodatkowy przewód PE tam, gdzie jest on potrzebny oraz pozostawiając jako L i N stare przewody aluminiowe?


    Proszę nie puszczać wodzów fantazji. W żadnej chwili Autor tematu nie daje nam podstaw do stwierdzenia realności takich założeń.
    A więc skupmy się na sytuacji konkretnej i nie rozwadniajmy tematu.