Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
e-miernikie-mierniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napięcie na obudowie pralki

19 Gru 2004 19:24 11131 19
  • Poziom 10  
    Witam, problem jak w temacie. Dotyczy pralki Bosch WOF1610. Podłączana była do różnych uziemionych gniazdek i zawsze było ponad 60V.
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 24  
    A był sprawdzany przewód do pralki i jego połączenie z obudową (zielono-żółty) ?
  • Poziom 10  
    Przewody są OK. Prawdopodobnie jest to filtr przeciwzakłóceniowy ale prosiłbym o zweryfikowanie tego przez osoby kompetentne.
  • Użytkownik usunął konto  
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 28  
    Względem czego było napięcie 60V.
    Temat jest poważny i należy dokładnie wszystkie aspekty pojawienia się tego napięcia przeanalizować, grozi porażeniem prądem.
  • Specjalista urządzeń chłodniczych
    Zostaw filtr w spokoju i nie wydawaj niepotrzebnie kasy ;)
    Popatrz dokladnie co pod tym linkiem powyzej sie kryje. Nie masz po prostu podlaczonego prawidlowo bolca w gniazdku albo pierzesz na przedluzaczu np. od prodiża ;)
  • Poziom 10  
    Jedynym elementem pod napięciem był blachowkręt mocujący bok pralki do szkieletu. Reszta emaliowana lub z tworzywa. Wychodząc z wanny blachowkręt akurat był pod ręką i wtedy "podnosił ciśnienie". Od tej pory pralka była podłączona tylko podczas prania. Przy okazji remontu trzeba się tym zająć i sprawę zakończyć. Probówka po dotknięciu do wkręta delikatnie świeciła, więc zacząłem od sprawdzania instalacji z kolegą z zakł. energetycznego i wszystko było OK. Więc została tylko pralka. Napięcie na wkręcie zmierzyłem zwykłym miernikiem: jedna końcówka na wkręt, druga na zero przedłużacza z innego gniazdka.

    Dodano po 7 [minuty]:

    elektryk2000 napisał:
    Zostaw filtr w spokoju i nie wydawaj niepotrzebnie kasy ;)
    Popatrz dokladnie co pod tym linkiem powyzej się kryje. Nie masz po prostu podlaczonego prawidlowo bolca w gniazdku albo pierzesz na przedluzaczu np. od prodiża ;)


    Gniazdko podłączone jest prawidłowo- tak powiedział fachman, ale kto wie...
    Druga sprawa: czy na wyjściu uziemiającym z filtra pz ma być napięcie czy nie? W moim przypadku jest i daje napięcie na całą konstrukję, po odkręceniu filtra i "trzymaniu w powietrzu" na wyjściu uziemiającym z filtra pz jest napięcie a na konstrukcji pralki nie. Pralka nie pracuje na przedłużaczu lub na innych drutach.
  • Specjalista urządzeń chłodniczych
    Emaliowana?? Bosch ma obudowy emaliowane? Jak dotad nie widzialem u Boscha, tylko w Miele :)

    Przewod ochronny powinien byc podlaczony bezposrednio do obudowy z kabla zasilajacego. Taka jest zasada, bez zadnych "posrednikow". Dalej moze "isc" na reszte instalacji pralki. Widocznie to polaczenie z obudowa jest niesprawne albo sam kabel zasilajacy albo wtyczka. Jezeli nikt nie mieszal w tej pralce to nie chce mi sie wierzyc ze przy dobrze i pewnie podlaczonym bolcu masz taki problem.
  • Poziom 10  
    elektryk2000 napisał:
    Emaliowana?? Bosch ma obudowy emaliowane? Jak dotad nie widzialem u Boscha, tylko w Miele :)


    sorry,.... lakierowana, malowana proszkowo nie jest to istotne. W każdym razie jest to warstwa nieprzewodząca.
    Dzięki za odzew.
  • Poziom 18  
    Bosch ma emaliowaną obudowę z blachy (zwykle ocynkowanej). Takie napięcie na obudowie występuje bardzo często przy złej ochronie przeciwporażeniowej. Zdecydowanie polecam sprawdzenie poprawności uziemienia lub zerowania bolca w gnieździe. Jeśli jest wyłącznik różnicowo-prądowy musi być podłączony do bolca trzeci przewód tzw. ochronny PE. Jesli jest zerowanie, z bolcem musi być połączony przewód bez napięcia. Sprawdź też, czy na pewno nie odpiął się w pralce przewód ochronny od obudowy. Jeśli napięcie jest na obudowie to tylko prawidłowa ochrona pozwoli je zmniejszyć do zera.
    .........................................
    No właśnie, emaliowana, lakierowana, malowana proszkowo... wszystko jedno :)
  • Poziom 10  
    Bolec w gniażdzie nie jest zerowany. Sprawdzałem za pomocą przedłużacza w kilku gniazdkach-bez zmian. Co dziwne, w domu są 3 pralki, 3 lodówki, zamrażarka, zmywarka, mikrofala i tylko z tą jedną pralką są kłopoty. Wewnątrz wszystkie przewody są prawidłowo przykręcone jakby dopiero z taśmy zjechała.
  • Specjalista urządzeń chłodniczych
    Pralki czesto tak maja, nawet nowe. MUSI byc podlaczona do gniazdka z uziemionym/zerowanym bolcem. Po prostu MUSI. Inaczej uzywanie sprzetu jest niebezpieczne, ale mimo to chyba w prawie 50% zamontowanych sprzetow spotykam sie z napieciem na obudowie z powodu niesprawnego gniazda albo badziewnego przedluzacza z dwoma zylami (czesto 1mm2)........
    Podlacz bolec w gniazdku z przewodem zerowym i po klopocie. Powodzenia.

    PS. Reszte gniazdek w domu tez radze sprawdzic zwlaszcza przy lodowkach pralkach i mikrofalach :)
  • Poziom 10  
    elektryk2000 napisał:

    Przewod ochronny powinien byc podlaczony bezposrednio do obudowy z kabla zasilajacego. Taka jest zasada, bez zadnych "posrednikow". Dalej moze "isc" na reszte instalacji pralki. Widocznie to polaczenie z obudowa jest niesprawne albo sam kabel zasilajacy albo wtyczka. Jezeli nikt nie mieszal w tej pralce to nie chce mi się wierzyc ze przy dobrze i pewnie podlaczonym bolcu masz taki problem.


    I tak jest. Przewód uziemiający jest przykręcony bezpośrednio do konstrukcji pralki ale również filtr pz i towłaśnie na filtrze jest napięcie a nie w przewodzie uziemiającym.
  • Specjalista urządzeń chłodniczych
    Rozumiem. W takim razie nie ma jednak pewnego kontaktu przewodu ochronnego wychodzacego z kabla zasilajacego z konstrukcja pralki albo miedzy obudowa filtra a konstrukcja pralki. Albo jedno i drugie. Zakladajac oczywiscie ze (sorry, wracam do tego samego po raz kolejny) masz sprawne gniazdo z dobrze podlaczonym bolcem. ;)
  • Poziom 10  
    elektryk2000 napisał:
    Rozumiem. W takim razie nie ma jednak pewnego kontaktu przewodu ochronnego wychodzacego z kabla zasilajacego z konstrukcja pralki albo miedzy obudowa filtra a konstrukcja pralki. Albo jedno i drugie. Zakladajac oczywiscie ze (sorry, wracam do tego samego po raz kolejny) masz sprawne gniazdo z dobrze podlaczonym bolcem. ;)


    No właśnie na mój gust i jedno, i drugie jest OK. No nic, rano kupię i wymienię filtr; chyba trzepnie mnie po kieszeni zdrowo- liczę na jakieś 70 do 100zł, obym się mile rozczarował.
    Jak sprawa się powtórzy to filtr zwrócę i będę głośno wył.
  • Specjalista urządzeń chłodniczych
    anek napisał:

    Druga sprawa: czy na wyjściu uziemiającym z filtra pz ma być napięcie czy nie? W moim przypadku jest i daje napięcie na całą konstrukję, po odkręceniu filtra i "trzymaniu w powietrzu" na wyjściu uziemiającym z filtra pz jest napięcie a na konstrukcji pralki nie (...)


    Wiesz co, przeczytalem jeszcze raz to co wczesniej napisales i stawiam jednak po raz kolejny na to samo: nie masz podlaczonego prawidlowo bolca w gniazdku. Mimo ze ktos tam juz sprawdzal i twierdzi ze jest OK.

    Dodano po 6 [minuty]:

    anek napisał:

    No właśnie na mój gust i jedno, i drugie jest OK. No nic, rano kupię i wymienię filtr; chyba trzepnie mnie po kieszeni zdrowo- liczę na jakieś 70 do 100zł, obym się mile rozczarował.
    Jak sprawa się powtórzy to filtr zwrócę i będę głośno wył.

    Rob jak uwazasz, ale w tym przypadku to bez sensu. Nie kupuj nowego filtra bo to nie on jest powodem. Tzn. bez zerowania/uziemienia napiecie na filtrze moze sie pojawiac i to jest normalne. nie swiadczy o tym ze filtr jest zepsuty. to tyle.
    PS. U Boscha to moze tyle kosztowac, polski kosztuje moze kilkanascie zl. A dziala tak samo ;)

    Dodano po 6 [minuty]:

    Jeszcze jedno przyszlo mi do glowy. Zadzwon po fachowca (takiego przez duze "F") i po klopocie, zaoszczedzisz troche kasy, czas na wycieczki do sklepu po filtr i nerwy przy probie zwrotu niepotrzebnie kupionych czesci ;)
  • Poziom 18  
    Popieram elektryk2000. Gdybyś miał obudowę połączoną z ziemią, czyli poprawnie ochronioną, to nie byłoby możliwości utrzymywania się na niej napięcia 60V. Żadnego zresztą. Nawet gdyby filtr był uszkodzony.
  • Poziom 28  
    waldekel napisał:
    Temat jest poważny i należy dokładnie wszystkie aspekty pojawienia się tego napięcia przeanalizować, grozi porażeniem prądem.

    Tak jak napisałem wcześniej - jest gdzieś błąd w połączeniu przewodów zasilających, uziemienia/zerowania lub w samej pralce (lub brak dobrego styku). Na przewodzie uziemiającym powinno nastąpić wyrównanie potencjałów i nie ma prawa być napięcia, jeżeli jest to powinny zadziałać zabezpieczenia.
  • Poziom 10  
    Dziękuję wszystkim za głos do mojego postu. Człowiek, który wcześniej sprawdzał instalację sprawdził ją ponownie. Okazało się, że ktoś mądry namieszał z zerem i uziemieniem.- jak probówka nie świeci to skręcamy jak leci. Także mam niezłaą robotę, do przedzwonienia cztery kondygnacje kabelków, których nikt nie wie gdzie szukać. Tablica też do sprawdzenia, bo pewnie też skopana. Ręce opadają. Aż dziw, że do tej pory nic nie wywaliło. Jeszcze raz dziękuję wszystkim za zajęcie stanowiska i wyleczenia mnie z awarii pralki.