Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Automatyczny rozruch silnika

Philips20 15 Sty 2012 21:49 4108 11
  • #1 15 Sty 2012 21:49
    Philips20
    Poziom 9  

    Witam wszystkich.
    Zaznaczam że jestem troszkę w sprawach elektroniki cienki bolek.

    Mam pytanie do wszystkich.

    W samochodzie marki Cadillac, Mercedes spotkałem się z czymś takim jak automatyczne odpalanie silnika, no może prawie automatycznie.
    Włączamy zapłon, następnie w pozycję rozruchu wystarczy przekręcić na chwilę a rozrusznik kręci póki silnik nie odpali, nie trzeba klucza trzymać w tej pozycji czały czas.

    Chciałbym coś takiego wykombinować i tutaj pytanie.

    Generalnie wystarczy jeden przekaźnik np. 561.
    Gdzie:
    Przewód od rozrusznika przeciąć,

    PIN 30 - podłączyć ze stacyjki do pozycji zapłon.
    PIN 87 - podłączyć do wychodzącego ze stacyjki przewodu pozycji rozruchu
    PIN 87a - zostawić pusty.

    PIN 86 (jako 12V) podłączyć do kontrolki ładowania akumulatora (z tablicy lub bezpośrednio z alternatora)

    PIN 85 - podłączyć do układu podtrzymania impulsu masy np.4-5 sekund.
    Styk stacyjki pozycja rozruch podłączyć do układu aby uruchomić podtrzymanie czasowe impulsu masy.

    czemu 4 czy 5 sekund. silnik nie zawsze odpali z pierwszego tzw. dotyku, zatem żeby układ nie kręcił nim cały czas jak nie odpala silnik tylko z przerwami, jak po 4 czy 5 sekundach nie odpali zeby rozłączył przekaźnik..

    a pod kontolkę ładowania akumulatora po to że jak wcześniej silnik odpali, zgaśnie lampka ładowania akumulatora tym samym odetnie wcześniej przekaźnik celem rozłączenia rozrusznika.

    I tutaj właśnie pytanie dość dla Was proste, jak wykonać najprościej jak się da taki układ podtrzymania impulsu masy.


    Pozdrawiam serdecznie.



    Automatyczny rozruch silnika

    0 11
  • #2 16 Sty 2012 00:04
    Cowboy zagrabie
    Poziom 25  

    Nie wziąłeś pod uwagę sytuacji gdzie elektromagnes wciągnie zworę a wirnik się nie obraca. Albo jeszcze dodatkowy układ do monitorowania takiego stanu krytycznego , albo pozostać przy wyłączaniu kluczykiem, po kilkusekundowej bezskutecznej próbie rozruchu

    0
  • #3 16 Sty 2012 08:38
    Philips20
    Poziom 9  

    Dlatego ten moduł podłączony pod zapłon aby można było jakoś inaczej przerwać rozruch a nie podłączony na stałe 12V bo wtedy byłby problem. Rozrusznik mam nowy więc dodatki są zbędne. Poza tym jak na 4 sekundy cewka załapie bez kręcenia to nie powinno się nic stać a powyższym schematem na odpalonym silniku nie ma opcji uruchomienia rozruchu to rozrusznika nikt nie uwali.

    0
  • #4 16 Sty 2012 08:48
    kkknc
    Poziom 41  

    Takie rzeczy to jescze w paru innych samochodach. Realizuje to ECU czujnik liczy impulsy obrotu wału i wie momentalnie kiedy silnik odpalił. W twoim układze zwłoka będzie stała i zależna od kaprysów alternatora.

    0
  • #5 16 Sty 2012 09:39
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Można dać czasówkę, która odliczy te 4-5 sekund za każdym razem. Bendiksowi to nie przeszkadza, bo i tak jego prędkość obrotowa podczas rozruchu jest niższa niż wolne obroty silnika zaraz po rozruchu.
    Tak jak napisał kolega kkknc detekcji uruchomienia silnika dokonuje ECU.
    W projektowanym dopiero układzie detekcji można wykorzystać mierząc wartość prądu zasilającego rozrusznik. W chwili rozruchu silnika jego wartość osiąga kilkadziesiąt-kilkaset amperów w zależności od silnika (benzynowy/diesel) oraz temperatury.
    Po uruchomieniu się silnika wartość ta spada wielokrotnie, ponieważ rozrusznik już pracuje na tzw. biegu jałowym (bez obciążenia mechanicznego silnikiem).
    Jako detektora prądu można użyć przekaźnika prądowego. Przekaźnik taki zbudowany jest dokładnie tak samo jak każdy inny przekaźnik, ale cewkę ma nawiniętą grubym przewodem - kilka-kilkanaście zwojów. W tym przypadku musiałby być to przewód o takiej samej średnicy jak przewód zasilający rozrusznik, a połączenia muszą być bardzo solidne.
    Zamiast tego przekaźnika można użyć hallotronu.

    Tylko po co tak kombinować?
    Pamiętaj, że nietypowe instalacje w samochodzie są powodem do niewypłacenia odszkodowań przez firmy ubezpieczeniowe w razie spalenia się samochodu.

    0
  • #6 16 Sty 2012 14:26
    Philips20
    Poziom 9  

    Zdaje sobie z tego sprawę, aczkolwiek prosiłbym o pomoc w wykonaniu takowego urządzenia aby czasowo podtrzymać masę, ewentualnie można by coś wykombinować z czujnika od prędkości obrotowej silnika, jeżeli przekroczy jakiś poziom to będzie odcinać, aczkolwiek wolałbym zostać przy pierwszym poście jak wykonać..

    0
  • #7 16 Sty 2012 17:36
    kkknc
    Poziom 41  

    Kolego ogólnie układowi, który narysowałeś niczego nie brakuje pod względem funkcjonalności, której oczekujesz.

    0
  • #8 16 Sty 2012 18:24
    Philips20
    Poziom 9  

    tak kolego tylko ten moduł trzeba zrobić tylko nie wiem z jakich elementów elektronicznych i jak je połączyć, trzeba skonstuować czego nie umiem dlatego pytam Was jako elektroników,fachowców

    0
  • #9 16 Sty 2012 18:31
    kkknc
    Poziom 41  

    Kolego poszukaj na forum jest wiele różnorakich układów opóźniających. Nie chcesz konstruować kup gotowca. CRM91/93 firmy elko to urządzenie ma sporo innych nie potrzebnych ci funkcji. Ale ma jedna zaletę jest gotowe i można je regulować w szerokim zakresie.

    0
  • #10 16 Sty 2012 19:41
    Philips20
    Poziom 9  

    Może jestem troszkę marudny, ale wykonanie samemu byłoby zdecydowanie lepszym pomysłem, bo można to zminiaturyzować, a nie taki wielki element chować gdzieś po dziurach w samochodzie.


    **************************************************************

    Widzę jednak nie ma żadnego specjalisty aby mógł pomóc...

    0
  • #11 20 Sty 2012 20:59
    Philips20
    Poziom 9  

    Zmiana koncepcji.. kontrolka ładowania aku gaśnie wcześniej niż odpala silkik.. jak to można załatwić alternatywnie??

    0
  • #12 20 Mar 2012 19:33
    ne4444
    Poziom 2  

    Taki rozruch automatyczny jest w np.R Scenic 2002

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo