Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Volvo FH13 ishift po wyboze biegu nie reaguje na pedał gazu

rocky1983 15 Sty 2012 21:54 11510 7
  • #1 15 Sty 2012 21:54
    rocky1983
    Poziom 8  

    Witam wszystkich
    Mam problem z I shiftem we volvie fh, a mianowicie po wyborze dowolnego biegu czy w A czy R czy Manual nie działa pedał gazu. W pozycji N wszystko jest jak należy. Po wyborze na manetce biegu np. w trybie A słychać jak zmiennik przeżuci bieg w skrzyni po czym jak próbuje dodać gazu by ruszyć nie ma reakcji na pedał gazu.

    W komputerze wyświetlają się następujące błędy:
    MID 130 PSID 28 FMI 7 - Gearbox brake
    MID 136 SID 70 FMI 1 - sensor lining left forward

    Czy może mi ktoś pomóc w ustaleniu co to za błędy?
    I co może być przyczyna?

    3 7
  • #2 19 Sty 2012 20:38
    rocky1983
    Poziom 8  

    Witam ponownie
    Dziś udało mi się zdiagnozować problem a mianowicie:
    Błąd o który pytałem to błąd hamulca wałka pośredniego w skrzyni biegów,a w praktyce przekłada się to tak:
    Jak opisywałem brak reakcji na gaz po wyborze biegu był spowodowany tym, że komputer czekał aż wałek pośredni się zatrzyma by mógł zatwierdzić bieg by nie było zgrzytu trybów podczas zmiany biegu, niestety hamulec nie zahamował go więc to nie następowało dlatego auto w konsekwencji nie mogło ruszyć
    Niestety problem taki wiąże się z demontażem skrzyni i dostania się do wałka.
    Dziś zabrałem się za demontaż skrzyni o skutkach i uszkodzeniach poinformuję jak tylko ja zdemontuje

    1
  • #3 20 Sty 2012 02:07
    coralgol1976
    Poziom 16  

    Wiele przyczyn wywołuje takie objawy... rzeczywiście jednak skrzynia I-shift jest wyposażona w zwalniacz wałka, który wyrównuje prędkość obrotową kół zębatych. Hamulec jest sterowany powietrzem, choć nie miałem takiego przypadku zacząłbym od kontroli powietrza przed wyjęciem skrzyni.
    Dokładne opisy wspomnianych przez Ciebie błędów masz w załącznikach.
    Pozdrawiam

    PS. Nie omieszkaj napisać co i jak po naprawie.

    0
  • #4 22 Sty 2012 16:33
    rocky1983
    Poziom 8  

    Witam
    Wczoraj wymontowałem skrzynie z auta, i na pierwszy rzut oka zaglądając do środka komory sprzęgłowej w skrzyni zauważyłem mały okrągły kawałek metalu leżący w pyle na dole.
    Okazało się później po zdjęciu docisku, że to część pochodząca z tarczy sprzęgłowej w której popękały 4 z 6 sprężyn.
    Wyciągnąwszy skrzynie na warsztat zabrałem się do rozbierania. Po zdjęciu kasety sterującej dostałem się do wnętrza skrzyni. Wszystkie tryby, wodziki i kamienie wyglądały ok, ale pokusiłem sprawdzić zamki na 1 synchronizatorze i tu okazało się, że dosyć lekko się wciskają. Po zdemontowaniu przedniej części obudowy i wyciągnięciu wałka sprzęgłowego okazało się, że sprężynki na pieskach popękały oraz było widać odbite ślady na synchronizatorze po nich.
    Kolejna rzucającą się rzeczą był faktycznie uszkodzony hamulec wałka pośredniego którego tarcze ścierne i przekładki były przegrzane. Powodem tego były zniszczone gumki uszczelniające na tłoczku który został przez nie zablokowany.
    Po zdiagnozowaniu usterek zabrałem się do poszukiwania części zamiennych i tu okazało się , ze mimo niewielkich uszkodzeń nie będzie to tani koszt.

    Kpl. Tarcz hamulca koszt 222zł w serwisie - OK
    Uszczelniacz tłoczka - 114zł w serwisie - OK
    Uszczelka kasety - 165zł w ser.
    Uszczelka hamulca - 38zł w ser
    Kpl. zamków na synchronizator - 104zł w ser
    Masa uszczelniająca volvo 180zł
    Uszczelniacz wałka sprzęgłowego - 324zł w ser

    Ceny oczywiście brutto, wszystko do przełknięcia
    ale zostały jeszcze tryby synchronizatora i tarcza sprzęgła. Tu szok 1 z z trybów na którym odcisnęły się zamki kosztuje 2000zł w serwisie o drugą cześć synchronizatora już nie pytałem, bo mi się ciepło zrobiło (bo potrzebowałem 2kpl)
    Zacząłem szukać w innych źródłach i udało mi się znaleźć zamiennik Euroricampiego który produkuje te same tryby dla Volvo i cały synchronizator kupiłem za 1000zł brutto
    Do tego doszła tarcza sprzęgłowa, która w serwisie kosztuje ok 3300zł, a mi udało się kupić za 1800zł, oraz olej do skrzyni + filtr (370zł) już nie z serwisu
    Musze tu wspomnieć ze Volvo jest z 2006 i mam już nowszego i-shifta o symbolice AT, a różnica polega na tym, że rożni się on reduktorem i sprzęgłem.

    Pod sumując dotychczasowy koszt samych części jest już na poziomie 5400zł, a zapowiadało się na jakąś pierdołę

    Jutro dodam parę fotek z naprawy i napisze co i jak

    Dodano po 1 [godziny] 49 [minuty]:

    Witam poniżej fotki z naprawy

    Volvo FH13 ishift po wyboze biegu nie reaguje na pedał gazu Volvo FH13 ishift po wyboze biegu nie reaguje na pedał gazu Volvo FH13 ishift po wyboze biegu nie reaguje na pedał gazu Volvo FH13 ishift po wyboze biegu nie reaguje na pedał gazu Volvo FH13 ishift po wyboze biegu nie reaguje na pedał gazu Volvo FH13 ishift po wyboze biegu nie reaguje na pedał gazu Volvo FH13 ishift po wyboze biegu nie reaguje na pedał gazu Volvo FH13 ishift po wyboze biegu nie reaguje na pedał gazu Volvo FH13 ishift po wyboze biegu nie reaguje na pedał gazu


    [url=https://obrazki.elektroda.pl/8712231400_1327246403.jpg]Volvo FH13 ishift po wyboze biegu nie reaguje na pedał gazu[/url
    [url=https://obrazki.elektroda.pl/8712231400_1327246403.jpg]Volvo FH13 ishift po wyboze biegu nie reaguje na pedał gazu

    0
  • #5 22 Sty 2012 17:27
    coralgol1976
    Poziom 16  

    Zastanawia mnie przegrzanie tarcz hamulca, czy ta skrzynia miała stan oleju ? Może filtr "zapyziały" ? Chcesz pousuwać skutki usterki, to oczywiste. Trzeba się zastanowić skąd takie uszkodzenia, a dokładniej co je spowodowało.....
    Strzelam, że czujnik położenia tłoka siłownika sprzęgła jest zwalony (cewka w plastikowej obudowie na tłoku w siłowniku -> jeszcze rok temu nie do kupienia)
    i gdy skrzynia się rozgrzeje pokazuje błędną rezystancję przez co hamulec wałka mógł pracować nim układ został całkowicie wysprzęglony. Tak myślę, ale oczywiście mogę się mylić.

    Jednak pedał gazu również nie zareaguje kiedy informacje z czujnika prędkości wałka są błędne - myślę, że powinieneś go również sprawdzić gdy skrzynka w częściach, bo może pokazywać błędne wartości pod wpływem temperatury. :]

    Pzdr

    1
  • #6 22 Sty 2012 20:58
    rocky1983
    Poziom 8  

    Witam.
    Olej był czyściutki prawie jak nowy, filtr również nie zabrudzony. Myślę , że główną role odegrały tu gumki które napuchły i przyblokowały tłok hamulca wałka. Ale jak najbardziej posprawdzam wszystkie czujniki by być pewnym na 100% , że to nie one zawiodły. Jak zamontuje skrzynie i zrobię jazdę próbną na pewno napisze jak wyglądał finał naprawy.

    0
  • #7 23 Sty 2012 01:25
    coralgol1976
    Poziom 16  

    Zobaczymy jaki będzie finał.
    Chciałem tylko zwrócić uwagę, aby przeanalizować uszkodzenia i wyeliminować źródło uszkodzeń, a nie tylko skutki :)

    0
  • #8 26 Sty 2012 17:53
    rocky1983
    Poziom 8  

    Witam Wszystkich
    Nadszedł finał mojej naprawy. Po zamontowaniu skrzyni biegów do auta okazało się, że nadal auto nie jeździ bo trzeba skrzynie skalibrować. Próbowałem ją skalibrować TEXĄ bo ma taką funkcje i posiadam takowy sprzęt, lecz niestety auto po tej kalibracji jak nie jeździło tak nie jeździ. Dopiero po kalibracji vcard-em samochód wrócił do normalności. Autko do dnia dzisiejszego zrobiło 500km bez zarzutów. Skrzynia pracuje idealnie, sprzęgło nie szarpie, jest porostu tak jak być powinno. Mam nadzieje, że ten post pomoże komuś przy naprawie swojego i-shifta w przyszłości. Pozdrawiam Wszystkich

    0