Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wzmacniacz lampowy Push Pull ECC83, EL84

Andrev1991 16 Jan 2012 12:15 29781 27
Renex
  • Wzmacniacz lampowy Push Pull ECC83, EL84

    Wstęp:

    Przedstawiam wam lampowy wzmacniacz akustyczny. Jest to projekt zrealizowany na popularnych i łatwo dostępnych lampach ECC83 oraz EL84.
    Wzmacniacz wykonałem z moim znajomym Mariuszem (Link).

    Wzmacniacz lampowy Push Pull ECC83, EL84 Wzmacniacz lampowy Push Pull ECC83, EL84 Wzmacniacz lampowy Push Pull ECC83, EL84

    Projekt:

    Przejdźmy do konkretów! Jest to wzmacniacz w pełni lampowy, a nazwa Push Pull wywodzi się od jego układu: przeciwsobnego.
    Zastosowane w nim lampy to duo triody małej mocy ECC83 (sterujące), których miejsce aktualnie zajmują rosyjskie 6N2P-EW oraz stopień mocy zrealizowany na pentodach mocy po dwie lampy na kanał. Są to zamienniki EL84, rosyjskie 6P14P-E. Sygnał z ich wyjść jest sumowany na odczepie anodowym transformatora głośnikowego (Raa=10k). Dzięki odpowiedniej przekładni po stronie wtórnej trafa (8 Ohm) sygnał dopasowany jest do głośników o niskiej impedancji cewki.

    Wzmacniacz lampowy Push Pull ECC83, EL84 Wzmacniacz lampowy Push Pull ECC83, EL84 Wzmacniacz lampowy Push Pull ECC83, EL84

    Budowa:

    Wzmacniacz składał się początkowo tylko z uruchomionych płytek PCB, więc cała obudowa musiała być do nich dopasowywana. Konstrukcja jest przemyślana, nie posiada błędów, uchybień oraz rzeczy robionych "na szybko'. Poświęciłem jej wiele czasu i jestem zadowolony z wyników.

    Obudowa została robiona od podstaw na warsztacie w wolnym czasie. Postawiłem na styl retro, o czym mają przypominać sosnowe boki oraz lustro, w których odbijają się żarzące się wieczorami lampy.
    Dodaje to uroku całej konstrukcji oraz wyróżnia ją na tle innych.
    Dół to 5mm blacha aluminiowa, która służy za nośną całej konstrukcji.
    Na niej przymocowane jest trafo zasilające, kolejna blacha z trafami głośnikowymi, PCB oraz boki wzmacniacza.

    Front panel to aluminium o grubości 3mm, na którym znajduje się włącznik, odbiornik podczerwieni, switche z diodami (wybór kanałów) oraz potencjometr ALPS z silniczkiem.

    Tył natomiast to gniazdo zasilania, tabliczka znamionowa, trzy stereofoniczne wejścia na gniazdach chinch oraz wyjścia, gdzie można zastosować wtyki bananowe lub po prostu oskórowane przewody.

    Góra to milimetrowa blacha z powycinanymi otworami na lampy oraz puszka (osłona traf głośnikowych) wykonana z laminatu.

    Całość łatwa do demontażu lub ewentualnych modyfikacji.

    Wzmacniacz lampowy Push Pull ECC83, EL84 Wzmacniacz lampowy Push Pull ECC83, EL84 Wzmacniacz lampowy Push Pull ECC83, EL84

    Zasilacz:

    Jest to element, który był najczęściej modyfikowany. Na początku lampy miały być żarzone napięciem stałym, które powoli narasta (żarniki w momencie startu nie obrywają), jednak prąd (trochę ponad 3A przy 6,3V) jaki przepływał przez stabilizator (LM 338, max 5A) dodawał problem z odprowadzeniem mocy strat w postaci ciepła.
    Niewiele pomogło dodanie kolejnego stabilizatora. Układ nadal nadmiernie się grzał.
    Ostatecznie trafo przewinąłem i lampy żarzone są napięciem zmiennym.

    Napięcie anodowe w układzie to plus minus 300V, jest załączane po około 30sekundach od włączenia wzmacniacza (zabieg ten przedłuża żywotność lamp).

    Układ posiada drugie trafo zasilające. Jest ono wpięte w sieć i służy wraz z układem sterowania jako standby oczekując na włączenie układu z pilota lub panelu przedniego.
    Standby pobiera z sieci około 1W.

    Wzmacniacz lampowy Push Pull ECC83, EL84 Wzmacniacz lampowy Push Pull ECC83, EL84 Wzmacniacz lampowy Push Pull ECC83, EL84

    Audio:

    Płytka audio to dwa osobne niezależne kanały na jednej płytce drukowanej.
    znajduje się ona zaraz pod górną blachą. Większe elementy, takie jak kondensatory zostały przylutowane na leżąco lub od spodu. Na PCB użytkownik posiada możliwość wyregulowania prądu polaryzacji siatek lamp za pomocą trymerów.


    Podsumowanie:

    Wzmacniacz dysponuje mocą około 10W RMS na kanał. Jest to wielkość wystarczająca do grania na codzień lub nawet małych imprez. Dodana jest również obsługa z pilota (wł/wył, aktywny kanał, mute oraz głośność), co ułatwia jego sterowanie na odległość. Układem tym z powodzeniem udaje mi się wysterować 60-Watowe monitory, nie wykręcając gałki ma maksymalną wartość sygnału wejściowego.

    Dźwięk:

    Z dźwięku jestem najbardziej zadowolony. Przerósł on moje oczekiwania bardziej niż się spodziewałem. Dotąd mogłem porównywać go głównie w konstrukcjach na bazie tranzystorów. Układ lampowy wyprzedził je wszystkie i za podobną kwotę odbiorca otrzymuje czysty i klarowny przekaz dźwięku w klasie AB. Niestety jest to związane z ciągłym poborem mocy na poziomie 80W oraz zużywaniem się lamp. Ale jak to się mówi - coś za coś! ;)
    Gwarantuję, że kto raz posłucha tego brzmienia, będzie chciał powrócić do układów lampowych. Polecam!

    Wzmacniacz lampowy Push Pull ECC83, EL84 Wzmacniacz lampowy Push Pull ECC83, EL84 Wzmacniacz lampowy Push Pull ECC83, EL84

    Zapraszam na moją stronę.
    Więcej zdjęć oraz inne wzmacniacze akustyczne.


    Pozdrawiam DIY'owców oraz pasjonatów lampowego brzmienia!

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    Andrev1991
    Level 12  
    Offline 
    Has specialization in: akustyka
    Andrev1991 wrote 70 posts with rating 229. Live in city Chrzanów. Been with us since 2009 year.
  • Renex
  • #2
    krzysiek45
    Level 13  
    Witam

    Chciałem zapytać o całkowity koszt budowy.
  • #3
    Andrev1991
    Level 12  
    krzysiek45 wrote:
    Chciałem zapytać o całkowity koszt budowy.


    koszt to jakieś 700-800zł.
    Transformatory pochłonęły prawie połowę tej kwoty:).
    250zł za 2x TG
    80zł TS
    lampy około 100zł
    i reszta to drobnica czyli elementy R, C, sterowanie na RC-5, gniazda RCA, ALPS, itp...
  • #4
    Mark II
    Level 22  
    Czy ten wzmacniacz na pewno pracuje w klasie A?
    Przypomnę opis wzmacniacza, który najprawdopodobniej, co sugeruje link umieszczony na stronie autora, posłużył za wzór:
    http://realtkaniny.pl/art/wzmacniacze-lampowe.htm
    Wyraźnie napisano tam o końcówce pracującej w klasie AB.
  • Renex
  • #6
    spirol
    Level 12  
    Jakie są zalety montażu przestrzennego?
  • #7
    pan_kotek
    Level 20  
    Mark II wrote:
    Czy ten wzmacniacz na pewno pracuje w klasie A?
    Przypomnę opis wzmacniacza, który najprawdopodobniej, co sugeruje link umieszczony na stronie autora, posłużył za wzór:
    http://realtkaniny.pl/art/wzmacniacze-lampowe.htm
    Wyraźnie napisano tam o końcówce pracującej w klasie AB.


    Klasa A lub AB będzie zależała od prądu płynącego przez lampy (zależna od wartości opornika katodowego)

    Przy odpowiedniej jego wartości można spowodować ciągłą pracę w klasie A nawet stopnia Push-Pull
  • #8
    Quazzami
    Level 17  
    A ja przyczepię się do wkrętów na panelu przednim. Według mnie lepiej by tam pasowały jakieś imbusy zwykłe lub anodowane. Zwykły krzyżak trochę psuje wrażenie całości, a oprócz tego (moim zdaniem) mankamentu jest wszystko wprost perfekcyjnie zrobione. Gratuluję projektu.
  • #9
    Mark II
    Level 22  
    :arrow: pan_kotek
    Pytanie było skierowane raczej do autora projektu, ponieważ:
    Andrev1991 wrote:
    czysty i klarowny przekaz dźwięku w klasie A

    Jeżeli natomiast spojrzeć w karty katalogowe, okazuje się, że producenci przewidywali dla połaczenia triodowego EL 84 i klasy AB w układzie przeciwsobnym Raa 10kΩ . Wówczas przy Ua 300V moc byłaby zbliżona do 5W. I taką Raa ma zastosowany transformator. Natomiast dla układów P-P i klasy B lub AB oraz napięcia anodowego 300V Raa określona przez producenta to 8kΩ. I wówczas dla odczepu UL 43% moc wypadnie w okolicach 11W. Nieco mniejszą deklaruje autor, co przy podanym anodowym i znanym typie transformatora (jest na zdjęciach) wskazywałoby na pracę w klasie AB.
    Stąd też moje pytanie.
  • #10
    Andrev1991
    Level 12  
    wzmacniacz pracuje w klasie AB. Przepraszam za wprowadzanie w błąd. Taki punkt pracy dla tego układu.
    Quazzami wrote:
    A ja przyczepię się do wkrętów na panelu przednim
    nie rażą wyglądem aż tak bardzo, takie posiadałem. Imbusy mają dość grube łebki i wystawały by poza panel, który ma jakieś 4mm.
    androot wrote:
    1. Dlaczego nie chciałeś pozbyć się PCB i zrobić przestrzennie?
    a czy zawsze trzeba? Jak widać na pcb jest trochę elementów co zadecydowało o wyborze PCB nad pajączkiem ;)
    androot wrote:
    2. Przy prądzie stałym mogłeś zrobić PWM do stopniowego podgrzewania katod, oczywiście przy wyłączonym prądzie anodowym.
    Jest wiele możliwości. Ja wybrałem taki jaki jest. Może z braku czasu, może z uniwersalności oraz łatwości wykonania zasilacza. Ograniczeniem było miejsce w obudowie, czas, pieniądze i doświadczenie...


    Co do mocy oscyluje ona przy około 10W na kanał.
  • #11
    kremien
    Level 11  
    Bardzo udana konstrukcja. Żeby za bardzo nie cukrować to przyczepiłbym się do takich drobnych szczegółów. Np na pokrętle białą kropka na zdjęciach wygląda jakbyś ją markerem zrobił. Dużo lepiej wyglądałoby delikatne nacięcie. No i lustro jakby nie było świetny pomysł, lecz ranty wyglądają na tym zdjęciu jakby były nieobrobione. Przyłączam się również do opinii poprzednika, że śruby warto by wymienić. Na zdjęciach nie wszystko da się wypatrzeć, co bym chciał. Potencjometr jest z silniczkiem? możesz sterować głośnością przez IR? czy tylko on/off? Sam chciałbym umieć coś takiego zbudować. Na pewno miałeś ogromną satysfakcję po uruchomieniu. Jeszcze raz gratuluję konstrukcji.
  • #12
    smock21
    Level 10  
    Witam i pozdrawiam. Podziwiam tę pasję, która powoduje to, że wciąż powstają konstrukcje z lat mych młodzieńczych...
    Popełniłem ich, noo... sporo. Od maluszka w klasie A na ECL 86, po "potwora" na dwunastu (12)! El 34 na zamówienie proboszcza sąsiedniej parafii. Konstrukcje - od przycinania blach na chassis po nawijanie traf - własnoręcznie. Później i następnie - wzmacniacze do zespołu "Smocks". Zamiast sobie ręce urabiać "po łokcie", wykorzystałem wzmacniacze radiowęzłowe 100 Bis.
    Z... "demobilu", powiedzmy... Na wokal i dla gitar, rewela! Ale:
    wzmacniacze lampowe, do słuchania muzyki w domu, w tzw. zaciszu to - według mnie - zaklinanie rzeczywistości pt. "ciepłe brzmienie", "barwa lampowa", "miękkość środkowych basów", "niezwykła przejrzystość sopranów", "subtelnie oddane barwy górnego pasma brzmienia talerzy perkusji" - i temu podobne pierdoły, nijak się mają do prostej próby: niewysterowany wzmacniacz lampowy, z potencjometrami ustawionymi na maxa - szumi, "brumi", a jeśli go "puknąć", to na dodatek jeszcze "mikrofonuje", co - przy kolumnach ustawionych w jego pobliżu - daje niezamierzone efekty... samozadowolenia się... jego posiadacza... Lampy się jarzą, a jakże, lusterko za nimi efekt "ciepła dźwięku" zwielokrotnia...
    Radości, co niemiara. Do tego dochodzi specyficzny zapaszek smrodu z impregnatu transformatorów i przegrzanych kabli, oporników, zewłoków latających i pełzających robaków które pragną gwałtownie i nagle tam zamieszkać, pragnących (zapewne) ciepełka lamp i tego specyficznego smrodku wydzielającego się z przewodów zasilających anody pentod mocy ~ (300V - 500V)... Co kto lubi, nie? Zawartość harmonicznych z sygnału sinusoidalnego na wyjściu przy 90% mocy? A co tam, i tak nie słychać! Sznyt, to jest to! Czyli, innymi słowy - sprzęt audiofila - profesjonalisty całą gębą!
    A konstrukcję - podziwiam. Za wyjątkiem przegrzanych "kostek ze śrubką". Pozdrawiam.
  • #13
    Andrev1991
    Level 12  
    kremien wrote:
    . Np na pokrętle białą kropka na zdjęciach wygląda jakbyś ją markerem zrobił.
    była markerem... już jej nie ma:) Mnie też denerwowała:)
    kremien wrote:
    Potencjometr jest z silniczkiem? możesz sterować głośnością przez IR? czy tylko on/off?
    Tak, jest to ALPS z silniczkiem. Ogółem z pilota poprzez RC5: wł/wył mute i głośność podczas której gałka obraca się wraz z jej narastaniem lub maleniem.
    kremien wrote:
    Na pewno miałeś ogromną satysfakcję po uruchomieniu.
    Muszę przyznać że największa satysfakcja była z ... ciszy :) Oczywiście tej z głośników. Żadnego brumu, szumów, efektu mikrofonowania itp. Później na wejście ze zwartego do masy podłączone zostało źródło dźwięku i wtedy postanowiłem że już nie ma co się tak bardzo pchać w tranzystory:)
    smock21 wrote:
    Witam i pozdrawiam (...)
    Widzę że kolega z forum z Trzebini! Jeśli to ta w Małopolsce to mamy do siebie kilka kilometrów;) Bardzo dziękuję za tekst, który poniekąd jest również odwzorowaniem mojego zainteresowania lampami. Choć nie tak dalekiego wstecz. Mam 20lat, a lampy goszczą w moim hobby od 2lat. Tak, to mało czasu, ale zbiory się powiększają jak również (mam nadzieję) doświadczenie. Swoje konstrukcje publikuje dla komentarzy od osób które siedzą w temacie i mogły by przekazać znaczące wskazówki, porady których tak właśnie trzeba młodym konstruktorom.
  • #14
    r-maniac
    Level 15  
    Pokrętło jest wykonywane samemu, na zamówienie, czy to jakiś gotowy element?
  • #15
    pan_kotek
    Level 20  
    smock21 wrote:
    niewysterowany wzmacniacz lampowy, z potencjometrami ustawionymi na maxa - szumi, "brumi", a jeśli go "puknąć", to na dodatek jeszcze "mikrofonuje", co - przy kolumnach ustawionych w jego pobliżu - daje niezamierzone efekty... samozadowolenia się... jego posiadacza...


    Niewysterowany wzmacniacz tranzystorowy też szumi, szumi nawet gdy pokrętło wysterowania jest ustawione na minimum...lampowy zdecydowanie mniej szumi.
  • #16
    Bizonekn
    Level 12  
    Witam,
    Fakt, konstrukcja bardzo estetycznie wykonana (co osatnimi czasy jest rzadkością) i właśnie mam pytanie z czego wykonana jest środkowa "listwa" podtrzymująca płytkę wzmacniacza? widoczna na tym zdjęciu....
    Pozdrawiam i gratuluję konstrukcji (aktualnie w trakcjie składania wzmacniacza na EL84 SE :-) )

    Wzmacniacz lampowy Push Pull ECC83, EL84
  • #17
    Andrev1991
    Level 12  
    Bizonekn wrote:
    z czego wykonana jest środkowa "listwa" podtrzymująca płytkę wzmacniacza?


    jest to zwykła blacha 5mm wygięta w imadle z nawierconymi otworami, a następnie pomalowana podkładem. Dlatego wygięta w literkę C, ponieważ pod płytką audio jest układ sterowania całym wzmacniaczem.
    Podobnie zrobiłem z "półką" na transformatory głośnikowe.

    Skąd wziąłeś Kolego takie imadło?
    3.1.13. (10.9, 15) Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.
    (dj-MatyAS)


    EDIT:

    Jeszcze raz:

    Jest to blacha o grubości 5mm, która została przeze mnie ściśnięta w szczękach imadła a następnie za pomocą młotka wygięta w kształt przypominający literkę C. Widać to na zdjęciu powyżej. Następnie nawierciłem w niej otwory, pomalowałem lakierem podkładowym oraz nagwintowałem. ;)
  • #18
    mateur
    Level 15  
    Witam!

    Mam kilka pytań:
    - Czy zbadałeś czy wzmacniacz nie wzbudza się w paśmie ponad akustycznym?
    - Czy zastosowałeś pętlę sprzężenia zwrotnego?
    - Czy mógłbyś napisać coś więcej na temat eliminacji przydźwięku sieciowego? Jakie kroki poczyniłeś?
    - Ile wynosi pojemność kondensatorów filtrujących w zasilaczu anodowym?
    - Jak został zrealizowany selektor wejść? Czy użyłeś jakichś specjalnych przekaźników?

    Sam właśnie skonstruowałem podobny wzmacniacz i borykam się z kilkoma problemami (niby drobnostki ale w sumie dyskwalifikują moje wypociny ;) ).
    Może któraś z odpowiedzi na powyższe pytania mnie oświeci.

    Udana konstrukcja. Brawo!

    Pozdrawiam, mateur.
  • #19
    Andrev1991
    Level 12  
    mateur wrote:
    Witam!


    Witam:D

    mateur wrote:
    - Czy zbadałeś czy wzmacniacz nie wzbudza się w paśmie ponad akustycznym?

    Wzmacniacz nie wzbudza się i pracuje na prawdę stabilnie. Jak już wcześniej pisałem zdziwiło nas to przy pierwszym uruchomieniu że aż tak mało rzeczy (nic?) kwalifikuje się do modyfikacji/naprawy. Wkurzający jest tylko dźwięk w głośnikach informujący o nadchodzącym połączeniu bądź smsie, gdy telefon leży bezpośrednio przy wzmacniaczu:)

    mateur wrote:
    - Czy zastosowałeś pętlę sprzężenia zwrotnego?

    Układ posiada ujemne sprzężenie zrealizowane na elementach RC połączonych równolegle. Ustawiane było na przysłowiowego czuja na oscyloskopie na pracowni, gdyż nie posiadam takiego sprzętu u siebie. Sygnał pobierany jest z wyjścia TG, następnie przez sprzężenie, do dzielnika rezystorowego i końcowo na pierwszą lampę wejściową.

    mateur wrote:
    - Czy mógłbyś napisać coś więcej na temat eliminacji przydźwięku sieciowego? Jakie kroki poczyniłeś?

    Na wejście (sieciowe) nie dawałem żadnego filtra, głównie skupiłem się na filtracji napięcia w zasilaczu. Transformator sieciowy jest przykręcony bezpośrednio pod jednym transformatorem głośnikowym co widać na rysunku:

    Wzmacniacz lampowy Push Pull ECC83, EL84

    Z tąd ten płaskownik wygięty w dwa kątowniki a następnie przykręcona do niego półka na transformatory TG. Zabieg miał na celu jak najgrubsze odizolowanie od siebie obu transformatorów. Grubość to 5mm, która wystarczyła w sam raz. Przy późniejszym testowaniu wzmacniacza sprawdzałem nawet jak ten kanał "brzmi" na tle drugiego. Różnicy nie słychać. Brumu nie ma. Lekki szum jak w prawym kanale.

    Chciałbym jeszcze zaznaczyć że na pewnym innym forum skrytykowano puszkę na trafa głośnikowe wykonaną z laminatu z cienką warstwą miedzi... Wykonałem testy na słuch i stwierdzam że jednak chyba coś ekranuje:)
    Jeśli jest tu jakiś fachowiec skory do roszczeń na ten temat - prosiłbym. Sam jestem ciekaw.

    mateur wrote:
    - Ile wynosi pojemność kondensatorów filtrujących w zasilaczu anodowym?


    Były to kondensatory 220uF/400V x2 oraz 100uF. Wszystkie elektrolity łączone równolegle. Plus rezystor do rozładowania napięcia anodowego.

    mateur wrote:
    - Jak został zrealizowany selektor wejść? Czy użyłeś jakichś specjalnych przekaźników?


    Za selektor wejść całkowicie odpowiedzialny jest mój kolega, który napisał program pod atmega 8. Przełącza ona przekaźniki (1 z 3) odpowiedzialne za dane źródło sygnału. Są to zwykłe Relpol'e z cewką na 5V dwusekcyjne (sygnał stereo).

    mateur wrote:
    Sam właśnie skonstruowałem podobny wzmacniacz i borykam się z kilkoma problemami (niby drobnostki ale w sumie dyskwalifikują moje wypociny :wink: ).
    Może któraś z odpowiedzi na powyższe pytania mnie oświeci.


    Podeślij mi fotki jeśli możesz! Z góry dzięki:) Mam nadzieję że choć trochę pomogłem.
  • #20
    mateur
    Level 15  
    Dzięki, pomogłeś. U mnie wszystko jest podobnie, tylko blachy przy transformatorze sieciowym brakuje i to musi być przyczyną przydźwięku. Oto zdjęcie:

    Wzmacniacz lampowy Push Pull ECC83, EL84

    Funkcje podobne z tym, że nie na pilot :D następnym razem.

    Pozdrawiam, mateur.
  • #21
    arka1996
    Level 12  
    kolego czy mógłbyś wrzucić schemat płytek, i czy udzieliłbyś konkretnych wskazówek jak wykonać taką obudowę, wymiary itd. Bo przyznam że bardzo mi się spodobała
  • #22
    pawel13t
    Level 17  
    Może kolega napisać coś o selektorze wejść? Można prosić o jakiś schemat.
    Konstrukcja udana i jak widać nic nie jest pozostawione przypadkowi.
    Gdyby kolega jeszcze dołożył białe napisy na przednim panelu (opis włącznika, przycisków od selektora wejść, głośność i jakieś ładne logo) wzmacniacz wyglądałby jak ze sklepu.
  • #23
    Wojcio1998
    Level 10  
    Jakie kolumny tym zasilasz?
  • #24
    Andrev1991
    Level 12  
    pawel13t wrote:
    Może kolega napisać coś o selektorze wejść? Można prosić o jakiś schemat.

    nie udostępniam schematów. Są one ogólnodostępne na internecie. Wystarczy wpisać ecc83 EL84 Push Pull lub zasilacz lampowy.

    pawel13t wrote:
    Gdyby kolega jeszcze dołożył białe napisy na przednim panelu

    Miałbym problemy z wykonaniem takich napisów...

    Wojcio1998 wrote:
    Jakie kolumny tym zasilasz?

    głośniki jak na zdjęciu: http://andrevpcb.elektroda.eu/Standy.html
  • #25
    arka1996
    Level 12  
    powiedz kolego gdzie można kupić taki efektowny włącznik
  • #26
    Andrev1991
    Level 12  
    arka1996 wrote:
    powiedz kolego gdzie można kupić taki efektowny włącznik


    włącznik ze sklepu AVT. Dość zawyżona cena bo 18zł, ale wygląd wieczorem pozwala przymknąć na to oko:)
  • #27
    Crystalics
    Level 12  
    Witam
    Bardzo starannie wykonana konstrukcja, ale za to lusterko (krawędzie) to "klaps". Tyle pracy i pieniędzy wpakowałeś w ten wzmak i nie poszedłeś do szklarza aby przeszlifował za parę groszy krawędzie tego lusterka (aż serce się kraje). Można by zamarkować też listwami lub kątownikami z AL pomalowanymi czarnym sprayem matowym . 1 mb kosztuje od 6-8PLN. Później przykleić klejem montażowym do szkła, bo chyba konstrukcja musi być rozbieralna.
    Gratuluję konstrukcji, naprawdę ładna pozdrawiam i czekam na zdjęcie po korekcie
  • #28
    Andrev1991
    Level 12  
    nie ma możliwości przeciąć się rantami lustra gdyż jest osadzone we wnęce. Fakt - widać krawędzie ale na pocieszenie napiszę że osłona na trafa będzie robiona raz jeszcze. Dziękuję za pozytywną opinię;)


    3.1.13. (10.9, 15) Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.
    Kolega jest proszony o poprawienie WSZYSTKICH swoich postów. Zdanie rozpoczyna wielka litera, a kończy kropka.
    (dj-MatyAS)