Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mercedes Actros.Wył światła roboczego

smislaw 17 Sty 2012 09:46 14814 14
  • #1 17 Sty 2012 09:46
    smislaw
    Poziom 10  

    Witam.proszę o pomoc w rozszyfrowaniu jak jest sterowane {czy przez jakiś moduł elektroniczny,czy przez przekażnik?} włączenie świateł roboczych w Actrosie 2544 z 07r zabudowa HAK.
    Po naciśnięciu nie ma reakcji,bezpieczniki sprawdzone,żarówki też są dobre,próby przeprowadzałem na światłach postojowych i na włączonej przystawce . Na zdjęciu wyłącznik nr 1
    Pozdrawiam.









    Mercedes Actros.Wył światła roboczego

    1 14
  • #2 18 Sty 2012 22:42
    685832
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 19 Sty 2012 10:59
    smislaw
    Poziom 10  

    Dzięki za odpowiedż , czyli czeka mnie wyjazd do serwisu, lub przeróbka na zwykły przełącznik i przekażnik.
    Pozdrawiam.

    0
  • Pomocny post
    #4 20 Sty 2012 08:10
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    Wszystkie przełączniki kabiny są połączone RÓWNOLEGLE trzyżyłowym kabelkiem do modułu z przełącznikiem świateł awaryjnych - on jest ich kierownikiem i zarządcą. W tym module następuje rozpoznanie identyfikatora tego przełącznika który został naciśnięty i sygnał CAN-em zostaje przesłany do FrontModułu (jest za reflektorem, taki z naklejką ze stopami żeby na nim nie stawać) i stamtąd już prąd idzie do lampy. Diagnostyka tego systemu jest dosyć dobrze opracowana w Star Diagnozie: najczęściej ulega awarii elektronika przełączników. Wtedy dany przełącznik zgłasza się jako błąd w czasie testu.
    Jako ciekawostka: równoległy sposób połączenia przełączników powoduje, że w zasadzie każdy z nich może być wpięty w dowolne miejsce instalacji i pomimo tego będzie rozpoznany prawidłowo. Tak więc rozłożenie przełączników można sobie aranżować według swojego "widzimisię" ;)

    0
  • #5 22 Sty 2012 12:18
    smislaw
    Poziom 10  

    Dzięki za odpowiedż.W piątek kierowca zjechał i to samo stało się z wyłącznikiem podnoszenia osi i ASR,nie reagują.W książce znalazłem bezpiecznikMercedes Actros.Wył światła roboczego,sprawdziłem i jest dobry.
    Jeszcze co do bezpieczników. Zrobiłem zdjęcie opisu bezpieczników z oryginalnej naklejki przy bezpiecznikach. Sam, zaznaczam sam przetłumaczyłem po amatorsku i nijak ma się to do opisu z książki która była w samochodzie.Mercedes Actros.Wył światła roboczego.Może moja nieudolność w tłumaczeniu, tłumaczyłem przez ( tłumacz Gogle ).Może ktoś coś podpowie jak mi to wyszło i skoryguje moje wypociny. Pytajnikiem zaznaczyłem ten opis bezpiecznika który nie wiem co oznacza.
    Pozdrawiam wszystkich na forum.

    1
  • #6 22 Sty 2012 14:06
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    Modulares Schalter Feld - pole modułowych przełączników - w skrócie MSF. Właśnie to, co opisałem powyżej. Czyli moduł z przełącznikiem świateł awaryjnych jest traktowany jako sterownik systemu i do niego "gwiaździście" dopięte są w sposób równoległy pozostałe przełączniki w kabinie. Wiadomo jak jest z połączeniem równoległym - jak jeden element nawali, to odbija się to na reszcie. Tak więc jest bardzo prawdopodobne, że jest uszkodzony tylko jeden z przełączników co w lawinowy sposób prowadzi do braku komunikacji z resztą przełączników na tej samej "odnodze" prowadzącej do modułu MSF.
    Taką pojedynczą grupę przełączników wyciąga się z deski rozdzielczej w całości. Ciągniemy do siebie znajdujące się na końcach grupy przełączników cieńsze "półksiężyce" co powoduje zwolnienie blokad a następnie wyciągamy cały zespół przełączników. Widać wyraźnie, że każdy panel ma wtyczkę (lub dwie) z trzema cienkimi kabelkami. Jedna z nich prowadzi w stronę modułu MSF a druga w stronę dalszych paneli. Niektóre z przełączników oprócz trzech kabelków mają jeszcze wyprowadzone z wnętrza podłączenia do zwykłych styków - ale to już inna bajka.

    Odnośnie tłumaczeń (tych ze znakami zapytania)
    - BS (Bremse System) - hamulce
    - kl. 30 - połączenie z akumulatorem
    - kl. 15 - prąd "po stacyjce"
    - GS (Getriebe Schaltung) - skrzynia biegów (głównie chodzi o system EPS)
    - verteilung kl. D+ - chodzi tu o sygnał pojawiający się na alternatorze po odpaleniu silnika. Uruchamia on dodatkowy przekaźnik który z kolei zasila w aucie różne urządzenia które wymagają jakiegoś sygnału, że silnik pracuje. Ten przekaźnik jest zabezpieczony dodatkowym bezpiecznikiem.
    - FR (Fahrregelung) - komputer odpowiadający za współpracę kierowcy z silnikiem (nie jest to komputer silnika!) Odpowiada np. za pedał gazu, za tempomat, ogranicznik prędkości, hamulce różne: górskie silnikowe i inne, odpalanie silnika, niektóre zadania przystawki odbioru mocy itp.
    - kl. 15R: na tym połączeniu prąd pojawia się w pierwszej pozycji kluczyka - tak jakbyśmy chcieli słuchać radia (nie jest to zapłon!)
    - FLA (FlammStartAnlage) - świeca płomieniowa
    - Olkuhlung VG (nie OlKupplung jak przetłumaczyłeś) - chłodnica dla VerteilerGetriebe (czyli skrzynki rozdzielczej)
    Przepraszam za ewentualne błędy ortograficzne: mój niemiecki jest też nienadzwyczajny a skróty tłumaczyłem z pamięci ;)

    2
  • #7 22 Sty 2012 20:59
    smislaw
    Poziom 10  

    Gerri jesteś wielki,dzięki bardzo za odpowidż.
    Czy FrontModuł to jest to? Po podniesieniu kabiny znajduje się przed kołem prawym.
    Mercedes Actros.Wył światła roboczego
    ,a tak to wygląda od strony wtyczek.
    Mercedes Actros.Wył światła roboczego
    To jest nr.
    Mercedes Actros.Wył światła roboczego

    Jeszcze raz wielkie dzięki.

    0
  • #9 25 Sty 2012 18:50
    smislaw
    Poziom 10  

    Powracając do podnoszenia tylnej osi, auto wysłaliśmy do serwisu,auto wróciło sprawne (oś działa ) kierowca dostał do ręki taki czujnik[img]Mercedes Actros.Wył światła roboczego[/img].W serwisie żadnych dyskusji gdzie był zamontowany.
    Wlazłem pod auto i nie znalazłem zamontowanego nowego, albo nie wiem gdzie szukać. Może ktoś podpowie.
    Pozdrawiam.

    1
  • #10 25 Sty 2012 21:25
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    a sprawdzales w miechach powietrznych??

    0
  • #11 26 Sty 2012 08:57
    smislaw
    Poziom 10  

    Czyli mam rozumieć że ten czujnik ma się znajdować w jednym z miechów lub w każdym jest taki czujnik?
    Pozdrawiam

    0
  • #12 26 Sty 2012 11:47
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    w jednym z miechow

    0
  • #13 26 Sty 2012 16:25
    smislaw
    Poziom 10  

    Dziki za odpowiedzi.
    Jeszce jedno mnie nurtuje, w którym miejscu- w środku,pod spodem czy na górnej części miecha i którego?

    0
  • #14 26 Sty 2012 17:07
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    w gornej czesci albo ewentualnie na przewodzie dochodzacym do miecha

    0
  • #15 26 Sty 2012 17:42
    smislaw
    Poziom 10  

    Już kumam, będę szukał gdzie on jest.
    Dzięki.

    1