Witam.proszę o pomoc w rozszyfrowaniu jak jest sterowane {czy przez jakiś moduł elektroniczny,czy przez przekażnik?} włączenie świateł roboczych w Actrosie 2544 z 07r zabudowa HAK.
Po naciśnięciu nie ma reakcji,bezpieczniki sprawdzone,żarówki też są dobre,próby przeprowadzałem na światłach postojowych i na włączonej przystawce . Na zdjęciu wyłącznik nr 1
Pozdrawiam.
Wszystkie przełączniki kabiny są połączone RÓWNOLEGLE trzyżyłowym kabelkiem do modułu z przełącznikiem świateł awaryjnych - on jest ich kierownikiem i zarządcą. W tym module następuje rozpoznanie identyfikatora tego przełącznika który został naciśnięty i sygnał CAN-em zostaje przesłany do FrontModułu (jest za reflektorem, taki z naklejką ze stopami żeby na nim nie stawać) i stamtąd już prąd idzie do lampy. Diagnostyka tego systemu jest dosyć dobrze opracowana w Star Diagnozie: najczęściej ulega awarii elektronika przełączników. Wtedy dany przełącznik zgłasza się jako błąd w czasie testu.
Jako ciekawostka: równoległy sposób połączenia przełączników powoduje, że w zasadzie każdy z nich może być wpięty w dowolne miejsce instalacji i pomimo tego będzie rozpoznany prawidłowo. Tak więc rozłożenie przełączników można sobie aranżować według swojego "widzimisię"
Dzięki za odpowiedż.W piątek kierowca zjechał i to samo stało się z wyłącznikiem podnoszenia osi i ASR,nie reagują.W książce znalazłem bezpiecznik,sprawdziłem i jest dobry.
Jeszcze co do bezpieczników. Zrobiłem zdjęcie opisu bezpieczników z oryginalnej naklejki przy bezpiecznikach. Sam, zaznaczam sam przetłumaczyłem po amatorsku i nijak ma się to do opisu z książki która była w samochodzie..Może moja nieudolność w tłumaczeniu, tłumaczyłem przez ( tłumacz Gogle ).Może ktoś coś podpowie jak mi to wyszło i skoryguje moje wypociny. Pytajnikiem zaznaczyłem ten opis bezpiecznika który nie wiem co oznacza.
Pozdrawiam wszystkich na forum.
Modulares Schalter Feld - pole modułowych przełączników - w skrócie MSF. Właśnie to, co opisałem powyżej. Czyli moduł z przełącznikiem świateł awaryjnych jest traktowany jako sterownik systemu i do niego "gwiaździście" dopięte są w sposób równoległy pozostałe przełączniki w kabinie. Wiadomo jak jest z połączeniem równoległym - jak jeden element nawali, to odbija się to na reszcie. Tak więc jest bardzo prawdopodobne, że jest uszkodzony tylko jeden z przełączników co w lawinowy sposób prowadzi do braku komunikacji z resztą przełączników na tej samej "odnodze" prowadzącej do modułu MSF.
Taką pojedynczą grupę przełączników wyciąga się z deski rozdzielczej w całości. Ciągniemy do siebie znajdujące się na końcach grupy przełączników cieńsze "półksiężyce" co powoduje zwolnienie blokad a następnie wyciągamy cały zespół przełączników. Widać wyraźnie, że każdy panel ma wtyczkę (lub dwie) z trzema cienkimi kabelkami. Jedna z nich prowadzi w stronę modułu MSF a druga w stronę dalszych paneli. Niektóre z przełączników oprócz trzech kabelków mają jeszcze wyprowadzone z wnętrza podłączenia do zwykłych styków - ale to już inna bajka.
Odnośnie tłumaczeń (tych ze znakami zapytania)
- BS (Bremse System) - hamulce
- kl. 30 - połączenie z akumulatorem
- kl. 15 - prąd "po stacyjce"
- GS (Getriebe Schaltung) - skrzynia biegów (głównie chodzi o system EPS)
- verteilung kl. D+ - chodzi tu o sygnał pojawiający się na alternatorze po odpaleniu silnika. Uruchamia on dodatkowy przekaźnik który z kolei zasila w aucie różne urządzenia które wymagają jakiegoś sygnału, że silnik pracuje. Ten przekaźnik jest zabezpieczony dodatkowym bezpiecznikiem.
- FR (Fahrregelung) - komputer odpowiadający za współpracę kierowcy z silnikiem (nie jest to komputer silnika!) Odpowiada np. za pedał gazu, za tempomat, ogranicznik prędkości, hamulce różne: górskie silnikowe i inne, odpalanie silnika, niektóre zadania przystawki odbioru mocy itp.
- kl. 15R: na tym połączeniu prąd pojawia się w pierwszej pozycji kluczyka - tak jakbyśmy chcieli słuchać radia (nie jest to zapłon!)
- FLA (FlammStartAnlage) - świeca płomieniowa
- Olkuhlung VG (nie OlKupplung jak przetłumaczyłeś) - chłodnica dla VerteilerGetriebe (czyli skrzynki rozdzielczej)
Przepraszam za ewentualne błędy ortograficzne: mój niemiecki jest też nienadzwyczajny a skróty tłumaczyłem z pamięci
Gerri jesteś wielki,dzięki bardzo za odpowidż.
Czy FrontModuł to jest to? Po podniesieniu kabiny znajduje się przed kołem prawym.
,a tak to wygląda od strony wtyczek.
To jest nr.
Powracając do podnoszenia tylnej osi, auto wysłaliśmy do serwisu,auto wróciło sprawne (oś działa ) kierowca dostał do ręki taki czujnik[img][/img].W serwisie żadnych dyskusji gdzie był zamontowany.
Wlazłem pod auto i nie znalazłem zamontowanego nowego, albo nie wiem gdzie szukać. Może ktoś podpowie.
Pozdrawiam.