Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

M3401 Koncert - modyfikacja - system redukcji szumów

geelo07 27 Sty 2012 04:02 10169 63
  • #31 27 Sty 2012 04:02
    djivo
    Poziom 23  

    Nie wiem dlaczego ale chyba mam tak jak mój przedmówca, uważam że komputer i płyta CD nadaje się idealnie do słuchania kwadratu i prostokąta , piło-kształtu ale nie do sinusoidy .
    To bardzo proste zawsze nie ważne jak wielkie byłoby próbkowanie będzie to kwadrat mniej słyszalny ale kwadrat .
    Jeśli mam wybierać wolę wybrać szum i trzaski analoga choć na wielu płytach winylowych trzeba by się b.mocno wsłuchać .
    Może jestem głuchy , wybaczcie że nie w temacie .
    Ale nie lubię , poza tym jak nic się nie kręci .
    Lubię kasety , chociaż bardziej wolę Ortofona Pearl i Gramofon , (nie wspominając tego że nie mogę sobie uzasadnić dlaczego miernik zniekształceń PZM11 i PZM12 mówią co innego a mój słuch mówi co innego .
    Przepraszam za off topic .
    Ale oczywiście można nie wierzyć do momentu kiedy to zamykając oczy nie ujrzysz przed Tobą osoby śpiewającej lub w oddali nie powiesz jak daleko od Ciebie jest flet , Lub jak struny gitary zostało źle pociągnięte lub pudło gitary klasycznej wpadło w niepowołany rezonans .
    Do niedawna nie miało to wszystko dla mnie znaczenia żadnego.
    Ale to było do niedawna .Choć bardzo ciężko jest odróżnić i wiele razy trzeba słuchać jednego nagrania o próbkowaniu 96kHz i 44,1kHz aby usłyszeć różnicę .
    Ale zawsze to mniejszy kwadrat niż w przypadku 44,1kHz - czy nie dobrze myślę ?

  • #32 27 Sty 2012 13:06
    geelo07
    Poziom 11  

    Wszystko się zgadza - ja też uważam, że analog to analog, choć trzeba mieć naprawdę dobry słuch (+ oczywiście dobre warunki odsłuchowe), aby odróżnić nagranie cyfrowe od analogowego (znaczenie ma zapewne, kto jakiej muzyki słucha). Trzaski płyt gramofonowych też w zasadzie mi nie przeszkadzają, o ile nie są zbyt intensywne (choć mam jednego maxisingla, którego próbowałem poprawić na edytorze dźwięku - jest zajechany do granic możliwości - 1 sekundę czasami "czyści się" pół godziny; poddałem się na razie gdzieś koło 20-tej sekundy utworu). Też lubię, jak coś się kręci, szczególnie te duże szpule - ma to swój urok. Jednakowoż, jak coś jest dobrze, to można spróbować poprawić - może będzie lepiej. Podejrzewam, że ZRK nie miałoby nic przeciw mojemu eksperymentowi.

    Dodano po 8 [minuty]:

    ... "Produkcja taśm do magnetofonów szpulowych była zorientowana na zgodność charakterystyk z taśmami odniesienia, nie było takiej różnorodności nośników jak w przypadku kaset, a i warunki zapisu znacznie lepsze."
    - wszystko się zgadza, tylko skąd te różnice (niewielkie, ale są) w zapisanym sygnale na nośnikach różnych producentów. Po to chyba stosuje się kalibrację taśmy.

    Dodano po 1 [godziny] 30 [minuty]:

    Osyloskop (radziecki - C1-101) poszedł w ruch. Napięcie wejściowe (generator z laptopa) - 0,7 V, f=1kHz podłączony pod wejście uniwersalne - na wyjściu "monitor" (pozycja "wejście") zaczyna obcinać sinusoidę przy napięciu wyjściowym 4,8 V (!!!). Nie wierzyłem, sprawdzałem 3 razy. Suwak poziomu wejść 2 w pozycji 8, suwak sumy na maksimum. Ustawienia pomiaru : t/dz - 0,2 ms, V/dz - 5V (max). Nagrany na taśmę - zaczyna zniekształcać sinusoidę przy napięciu wyjściowym ~ 1.6-1,7 V (trzeba by przeliczyć to na dB). Przy poziomie sygnału 0 dB sinusoida w zasadzie nie różni się miedzy pozycjami przed i po taśmie (tu niestety trochę drży momentami - nośnik testowy trochę już zużyty; dolby on/off i b/c nie zmienia obrazu).

    Dodano po 3 [minuty]:

    prędkość przesuwu 19cm/s oczywiście

    Dodano po 1 [godziny] 5 [minuty]:

    Przy f=15kHz przesterowanie na wyjściu monitor (pozycja "wejście") pojawia się przy podobnej wartości napięcia wyjściowego jak przy f=1kHz. Podpinając oscyloskop pod wyjście rec modułu Dolby (0 dB), widać jak w pozycji B sinusoida minimalnie podnosi się (o grubość kreski), zaś w trybie C opada o +/- połowę. Przy poziomie -20dB w trybie B podbicie jest ciut większe , natomiast w trybie C spadek jest mniejszy (na pionowej skali - off - 6,5 dz. , b - 8, c - 4,5). Przy -30 dB różnica B/C jest prawie żadna.
    Przy poziomie -20 dB i monitorze w pozycji "taśma" w trybie B różnice są niewielkie (dolby on/off). W trybie C dosyć znaczne - sygnał jest tłumiony. Przy -10 dB różnice są mniejsze.

    Dodano po 13 [minuty]:

    Podsumowując - tłumienie wysokich częstotliwości w trybie C jest większe po nagraniu na taśmę. W trybie B różnice są pomijalne.

  • #33 27 Sty 2012 20:23
    1874028
    Użytkownik usunął konto  
  • #34 28 Sty 2012 08:36
    djivo
    Poziom 23  

    adaś23 napisał:

    Nie wspominając o demagnetyzacji.
    Generalnie uważam by wszelkich plomb lepiej nie ruszać

    Demagnetyzacja przede wszystkim - no i plomby również popieram .:)

  • #35 28 Sty 2012 12:08
    geelo07
    Poziom 11  

    Modyfikacja dotyczy systemu redukcji szumów, a nie mostka głowic. Czy są namagnesowane - tego nie wiem. Co do zaś samych głowic - skąd "wytrzasnąć" taśmę to ustawienia głowicy - czy w moim są ustawione dobrze - tego też nie wiem. Może być minimalna odchyłka (przy nagrywającej plomby nie wyglądają na zerwane; odtwarzającą ktoś kiedyś kręcił - ustawiłem ją pod nagrywającą).
    NOŚNIK - PODSTAWA. DOBRY NOŚNIK. Koncert "uwielbia" chyba taśmy Maxell. Basf też mu "leży".

    Dodano po 4 [minuty]:

    Trochę z innej beczki - przy przewijaniu taśma nierówno się nawija (szczególnie do tyłu). Przy lekkim przytrzymaniu szpuli odwijanej, przestaje taśmą "rzucać" na nawijanej. Za mały naciąg czy za cienka taśma?

    Dodano po 1 [godziny] 27 [minuty]:

    Żeby było ciekawiej - taśma Maxell UD18 - bez problemu można nagrać sygnał 15kHz z poziomem 0dB , podczas gdy dla "profesjonalnego" Basfa PER528 maksimum to -5dB (NR off, 19cm/s). Przy czym między wejściem a taśmą dla f=15kHz na wskaźnikach różnica prawie żadna, natomiast dla f=1kHz sygnał "po taśmie" na Maxellu jest o 3dB niższy względem wejścia. Jak tu nie stosować kalibracji taśmy.

  • #36 31 Sty 2012 10:25
    geelo07
    Poziom 11  

    Udało się zamontować potencjometr do regulacji prądu podkładu (zaraz przy liczniku taśmy po prawej stronie; jest jakaś inna nazwa niż "Bias level" itp?). Pół dnia "zabawy".
    Przy okazji wymieniłem ułamany suwak w potencjometrze - raczej nie polecam dla mało cierpliwych. W "Merkurym" potencjometr ambiofonii jest wyprodukowany przez tego samego wytwórcę (Preh ?). Zewnętrzne wymiary identyczne - niestety suwak jest "ciut" inny w środku - wymaga podpiłowania małym pilniczkiem, i to w miarę precyzyjnego. Niestety te potencjometry są już chyba nie do kupienia, więc można próbować (przy dużym "potencjale" cierpliwości) je naprawiać - delikatnie rozłożyć, dopasować suwak - sam "ślizg" łączący ścieżki w potencjometrze też trzeba przełożyć - wymianie podlega sam plastikowy trzpień, złożyć i zabezpieczyć przed "samoistnym rozłożeniem" - przy rozkładaniu zrywa się zapieczone końcówki "mikrobolców" łączących połówki korpusu potencjometru; składają się na lekki zatrzask, ale nie zaszkodzi zabezpieczyć np. taśmą samoprzylepną.

  • #37 02 Lut 2012 11:43
    geelo07
    Poziom 11  

    Regulacja prądu podkładu podłączona. Przy f=10 kHz poziom sygnału zapisanego można regulować +/- 2dB, przy f=15 kHz +/- 3dB. Wrażenia odsłuchowe przy różnych taśmach są pozytywne.

    Dodano po 50 [minuty]:

    Mały problem do rozwiązania - kierunki regulacji p.p. i zwiększania poziomu zapisu wyższych częstotliwości są przeciwne - zwiększając prąd podkładu (u mnie kręcąc w prawo - tak jak się zwiększa głośność np.) lekko wyższe tony zmniejszają się. Czy oznaczenie na płycie czołowej np. Bias +2dB oznacza zwiększenie prądu podkładu o tę wartość czy też zwiększenie sygnału o określonej częstotliwości?

  • #38 02 Lut 2012 16:49
    Grzegorz Markowski
    VIP Zasłużony dla elektroda

    geelo07 napisał:
    ...

    Mały problem do rozwiązania - kierunki regulacji p.p. i zwiększania poziomu zapisu wyższych częstotliwości są przeciwne - zwiększając prąd podkładu (u mnie kręcąc w prawo - tak jak się zwiększa głośność np.) lekko wyższe tony zmniejszają się. Czy oznaczenie na płycie czołowej np. Bias +2dB oznacza zwiększenie prądu podkładu o tę wartość czy też zwiększenie sygnału o określonej częstotliwości?


    To nie jest problem, tylko raczej nieznajomość tego, w jaki sposób wartość prąd podkładu wpływa na poziom zapisu sygnałów o różnych częstotliwościach.
    Oznaczenie pokrętła "BIAS" przez np. +2dB nie występuje raczej również. Występuje oznaczenie np. +20, w domyśle procent, dla np. GX-65MkII.

    GM

  • #39 03 Lut 2012 00:46
    geelo07
    Poziom 11  

    O wpływie wartści p.p. na zapisywane częstotliwości jakieś tam blade pojęcie mam. Natomiast nie zetknąłem się "namacalnie" z regulacją Bias, więc nie wiem jak się to oznacza, ale za podpowiedź dziękuję - wygląda na to, że dobrze trafiłem (w prawo zwiększa się wartość p.p.; środkowe położenie suwaka potencjometru to wartość podkładu z przed modyfikacji).
    "Przebijam się" przez tą materię trochę na wyczucie, nie znając w pełni wszystkich drobiazgów technicznych. Jak na razie efekt jest zadowalający.
    Pozostało jeszcze wstawienie możliwości obsługi taśm EE.

  • #40 05 Lut 2012 12:01
    geelo07
    Poziom 11  

    Jak podnieść wartość prądu podkładu w generatorze - obecna jest za mała do poprawnego zapisu na taśmach EE. O ile większe jest napięcie na głowicy kasującej dla tych taśm względem żelazowych? Mam taśmę TDK LX35-180B("normal" czy "EE"?; albo jeszcze coś innego) i nie mogę jej wykasować. Próbowałem ponieść napięcie generatora zmniejszając wartość R10 (100ohm), ale wciąż za mało - stare nagranie po tej próbie jest "ciut" cichsze, ale wraz jeszcze słyszalne.

  • #41 09 Lut 2012 12:24
    geelo07
    Poziom 11  

    Napięcie generatora po kilku próbach udało się podnieść. Należy podnieść zasilanie tak, aby uzyskać na głowicy kasującej ~80-85V i Koncert będzie miał możliwość obsługi taśm EE. Pozostaje jeszcze odpowiednie skorygowanie sygnału przez wzmacniacz zapisu.

  • #42 09 Lut 2012 20:21
    1874028
    Użytkownik usunął konto  
  • #43 09 Lut 2012 22:17
    geelo07
    Poziom 11  

    Trzyma się dzielnie :D .

    Dodano po 4 [minuty]:

    Jak na razie nic jeszcze nie spaliło się. Podchodzę metodą "drobnych kroczków". Można z Koncerta wycisnąć trochę więcej, tak aby był porównywalny nawet z najlepszymi maszynami.

  • #44 10 Lut 2012 12:14
    1874028
    Użytkownik usunął konto  
  • #45 10 Lut 2012 13:19
    geelo07
    Poziom 11  

    Mechaniki zmieniać nie będę bo nie ma takiej możliwości - to już nie byłby Koncert. Staram się jedynie poprawić tor foniczny na miarę swojej wiedzy w temacie. Podstawowy układ elektroniczny pozostaje bez zmian - dołożyłem tylko system redukcji szumów, regulację prądu podkładu z płyty czołowej oraz możliwość obsługi taśm EE - a więc funkcje dostępne w komplecie w maszynach z górnej półki. Można by się pokusić jeszcze o np. Pitch Control i elektroniczny licznik taśmy, ale na razie pozostanie to w fazie koncepcji. Zmiany te wprowadziłem, ponieważ korzystam z różnych taśm i takowych źródeł dźwięku - pozwalają one na dostosowanie tych zmiennych czynników do własnych upodobań odsłuchowych.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Podejrzewam, że mechanika była ściągnięta przy niewielkich modyfikacjach z jakiegoś Revoxa, itp. więc wzór nie był najgorszy. Może i jest trochę toporna, ale w zasadzie niezawodna - pomijam nieznajomość obsługi, "dziwne eksperymenty"'itp. Mój egzemplarz ma nr 468, więc podejrzewam że jest z początku lat 80-tych - w zasadzie nie miał poważniejszych uszkodzeń w chwili, gdy go nabyłem. Drobne usterki, spowodowane raczej przez kogoś "nieodpowiedzialnego", byłem w stanie usunąć sam.

  • #46 11 Lut 2012 15:52
    geelo07
    Poziom 11  

    [quote="Grzegorz Markowski"]

    geelo07 napisał:
    ...


    To nie jest problem, tylko raczej nieznajomość tego, w jaki sposób wartość prąd podkładu wpływa na poziom zapisu sygnałów o różnych częstotliwościach.
    Oznaczenie pokrętła "BIAS" przez np. +2dB nie występuje raczej również. Występuje oznaczenie np. +20, w domyśle procent, dla np. GX-65MkII.

    GM

    W kwestii oznaczania regulacji podkładu - na ulotce informacyjnej taśmy Quantegy661 - (jedna z linijek)
    Bias Sensitivity@500Hz dB -1,2
    czyli oznacza się i w dB, nie tylko w procentach (próbowałem wkleić zdjęcie całej ulotki, ale znów nie wyszło)

  • #47 17 Lut 2012 13:46
    geelo07
    Poziom 11  

    Podsumowując wstępnie - po przeszło półtora miesiącu "grzabania" udało się w Koncercie wstawić system redukcji szumów(Dolby NR B-C), regulację prądu podkładu przy nagrywaniu (Bias level) oraz wstępnie przystosować do nagrywania taśm chromowych (EE Position). Piszę wstępnie, bo udało się podnieść prąd podkładu i kasowania tak , że poprawnie jest usuwane stare nagranie z chromówki, a nowe jest zapisywane tylko 3dB niżej względem poziomu odniesienia. Pozostaje podniesienie o te 3dB sygnału ne wyjściu wzmacniacza zapisu i odpowiednie jego skorygowanie. We torze odczytu korekcja EE to "bułka z masłem". Pracy mnóstwo, zwłaszcza z dorabianiem różnych mocowań, tak aby to wszystko "nie latało jak pies po podwórku" (moduły Dolby są na dwóch oddzielnych "zbiorczych" płytkach; do taśm EE trzeba było dorobić cały nowy zasilacz - w Koncercie nie znajdzie się odpowiedniego napięcia do zasilenia generatora p.p. w tym trybie). Efekt jest zadowalający. I nic się nie spaliło - przeprowadziłem próbę nagrania na chromówce - ok.10 min i jest dobrze. Zanim ją skasuję muszę przesłuchać stary zapis.

  • #48 18 Lut 2012 06:39
    1874028
    Użytkownik usunął konto  
  • #49 18 Lut 2012 11:57
    geelo07
    Poziom 11  

    Twój sceptycyzm to Twoja sprawa. Staram się to robić najlepiej, jak potrafię. Fotkę wkleję jak zakończę wszystkie prace. Modyfikacja ta nie jest łatwa, gdyż w Koncercie nie ma zbyt dużo miejsca zarówno na płycie czołowej (na nowe przełączniki) jak i w środku (na płytki). Ale jest wykonalna.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Chyba mogę mieć tę satysfakcję,że zrobiłem to jako pierwszy. Chyba, że ktoś już robił to wcześniej - będę wdzięczny za jakieś sugestie.

  • #50 21 Lut 2012 09:52
    geelo07
    Poziom 11  

    Po wielu godzinach prób i poszukiwań udało się podnieść napięcie wyjściowe wzmacniacza zapisu do poziomu wymaganego dla taśmy chromowej przez wpięcie odpowiednich elementów w pętlę sprzeżenia zwrotnego. Klucz jest doączany tylko w pozycji EE oczywiście. Dokładniejszych pomiarów będę mógł dokonać gdy uda mi się zakupić chromówkę lepszej jakości - posiadana przeze mnie jest nieźle zajechana i zdarzają się nieregularne spadki poziomu zapisywanego sygnału na ubu kanałach. Jest jeszcze parę "drobiazgów" do poprawienia czy wyregulowania, ale efekt jest pozytywny.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Na marginesie - na podstawie obserwacji i porównań z posiadanym przeze mnie Philipsem N7300 wskaźniki Koncerta pokazują raczej VU, a nie dB. Przy jednostajnych sygnałach wskazania są zbliżone na obu maszynach, zaś przy odtwarzaniu utworów w Koncercie pracują trochę niżej niż w Philipsie.

  • #51 28 Lut 2012 13:40
    geelo07
    Poziom 11  

    Nie wiem, co robę nie tak - kilka razy wklejałem zdjęcie (jest komunikat o poprawnym wysłaniu na serwer), ale tutaj go nie widać.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2053101.html
    Przecież jest tu wszystko opisane - zrób (po przeczytaniu!) jak radzi Autor i będzie OK.
    (dj-MatyAS)


    M3401 Koncert - modyfikacja - system redukcji szumów


    Chyba się udało.

    Zamiast żarówek sygnalizujących tryb pracy w zapisie wstawiłem wskaźniki przesterowań na LED-ach - +1, +3 i +5db(ten jest oryginalny; dołożone są dwa niższe). Natomiast w miejsce tychże żarówek wstawiłem też LED-y pracujące w trybie zapis (stereo/L/P) umieszczone w miejscu dawnych pojedynczych wskaźników przesterowań. Po lewej stronie widać przełączniki Dolby B/C oddzielnie dla odczytu (zielone LED-y) i zapisu (czerwone). Przy guziku "pamięć" dwa klawisze dla taśm chromowych (EE)- oddzielnie przełączana korekcja i prąd podkładu. Po prawej stronie sygnalizacja trybu pracy monitora - czerwona LED - wejście, zielona - taśma. Pod nimi regulacja prądu podkładu - tzw. Bias level. Brak jeszcze sygnalizacji trybu EE (gdzieś jeszcze wcisnę te dwa LED-y).

    (niepozakładane jeszcze gałki od przełączników, nasadki na potencjometry i pokrywa mostka głowic)

    Zbędne komentarze usunąłem.
    (dj-MatyAS)

  • #52 03 Mar 2012 10:07
    geelo07
    Poziom 11  

    Podsumowując temat - warto było 2 m-ce spędzić nad poprawianiem tej maszyny. Po wyregulowaniu ustawień za pomocą generatora G502 (udało się nabyć ostatnio), V640 i oscyloskopu efekt odsłuchowy jest bardzo dobry. Bardzo pomocna jest regulacja prądu podkładu - mimo, że teoretycznie taśmy powinny mieć zbliżone charakterystyki to jednak "rozrzut brzmienia" jest dość znaczny między różnymi producentami. W trybie NR B czy też C dźwięk jest czysty i już nic "nie przycina". Wstawione LED-y od wskazań szczytowych sygnału (+1, +3 razem z fabrycznym +5dB) znacznie ułatwiają takie ustawienie poziomu zapisu, które pozwala na maksymalne wykorzystanie systemu redukcji szumów, a jednocześnie ogranicza poziom przesłuchów nagrania przeciwbieżnego (szczególnie to słychać przy utworach z mocno uwydatnioną perkusją, jako taki ciche "dudnienie wsteczne w tle"). Te przesłuchy to był jeden z głównych powodów, które zasugerowały mi tą modyfikację Koncerta. Występują one zawsze przy zapisie 4-ro ścieżkowym określonych typów nagrań (regulacja głowic nic nie daje - trzeba obniżyć poziom zapisu. Podejrzewam, że w modelu 2 śladowym efekt byłby jeszcze "ciut" lepszy i śmiało mógłby (przy dobrym nośniku - PODSTAWA) Koncert konkurować z najlepszymi maszynami w swojej kategorii jeżeli chodzi o wrażenia odsłuchowe. (mimo jego kilku "niedomagań" w kwestii mechaniki). Szkoda tylko, że ZRK od razu nie wypuściły takiej wersji, np. M3402SD /NR System/EE Position/ (dla przykładu taka nazwa).

  • #53 05 Mar 2012 09:22
    geelo07
    Poziom 11  

    Dla chętnych podpowiedź o sprawdzeniu i regulacji prędkości przesuwu - metoda "łopatologiczna", ale przy braku taśmy testowej w zasadzie innej nie ma. Należy odmierzyć konkretny odcinek taśmy i mierzyć czas. Moja "pomiarówka" ma 19,05 m (sprawdzane dwoma pomiarami, błąd<1cm) i czas pomiaru wynosi 100s. Można sobie oznaczyć dodatkowo na taśmie dopuszczalną tolerancję +/- (np. 19 cm w obie strony od "mety" to będzie +/- 1%). Metoda pewnie znana, prosta i skuteczna (najlepiej wykonć kilka pomiarów; aby nie było to nudne, można oczywiście coś na niej nagrać). Użyłem do tego starej stilonki.

  • #54 06 Mar 2012 09:49
    geelo07
    Poziom 11  

    Na deser - gniazda cinch (we/wy). Podłączone odpowiednio pod wejście uniwersalne i monitor.

    Dodano po 17 [sekundy]:

    M3401 Koncert - modyfikacja - system redukcji szumów

  • #55 07 Mar 2012 15:09
    geelo07
    Poziom 11  

    M3401 Koncert - modyfikacja - system redukcji szumów

    Dodano po 6 [minuty]:

    Tak wygląda efekt końcowy (prawie - nie opisane jeszcze przyciski NR (4), rodzaju taśmy(2) i potencjometr regulacji Bias. Pokrywa mostka jest z modelu 3201 (jest ciut inna niż w 3401). Naklejka na pokrywie wyprodukowana w profesjonalnej agencji reklamowej (nadruk na folii).

  • #56 09 Mar 2012 13:34
    geelo07
    Poziom 11  

    egon42 napisał:
    No trochę mnie to nie dziwi że przy Dolby C obcina ci przy 15 kHz bo takie było mniej więcej pasmo przenoszenia magnetofonu MDS442 z którego masz wymontowany układ Dolby i nie było by problemu gdybyś go nie założył do sprzętu który ma dużo wyższe pasmo przenoszenia. Wydaje mi się że bez ingerencji w Filtr MPX się nie obejdzie bo jak pamiętam on był właśnie kalibrowany tak aby układ Dolby nie był zakłócany przez częstotliwość pilota z radia które nie posiada filtru MPX wbudowanego i to on obcina pasmo ponad 15 kHz.

    Dzięki za tą sugestię (umknęła mi wcześniej) - dysponując wcześniej tylko generatorem z komputera miałem ograniczony zasięg tylko do 15kHz, choć już można było zauważyć, że coś przycina pasmo. Testując ostatnio różne taśmy zauważyłem, że wyżej jak 15 kHz "nic nie wchodzi już" (nabyłem ostatnio generator G502 Meratronik). Przyczyną były właśnie filtry MPX, ustawione z dużym zapasem. Po regulacji rdzeniami filtra dało mi się podnieść pasmo do ok. 17kHz - jak nie będę zadowolony, to całkiem je usunę.

  • #57 10 Mar 2012 16:24
    geelo07
    Poziom 11  

    I po filtrach - bez nich tor foniczny przenosi przyzwoicie do ok. 30kHz. Ograniczeniem jest nośnik - odpowiednio należy ustawiać pod konkretną taśmę prąd podkładu - i tu przyda się bardzo wstawiona przeze mnie regulacja "Bias level". Filtry MPX może wstawię kiedyś na wejście Radio.

  • #58 13 Mar 2012 02:01
    geelo07
    Poziom 11  

    I miła niespodzianka - na chromówce można dociągnąć do ponad 26kHz (poziom zapisu -20dB, spadek -3dB) przy prędkości 19cm/s.

  • #59 13 Mar 2012 20:58
    398216
    Użytkownik usunął konto  
  • #60 14 Mar 2012 09:11
    geelo07
    Poziom 11  

    Tory foniczne wszystkich magnetofonów kasetowych produkowanych przez ZRK serii 70..., 80... i 90/91... (nie wiem jak było w 92... ale chyba podobnie) miały w zasadzie identyczny układ elektryczny (w M7020 dochodziła taśma METAL). W torze odczytu jest potencjometr regulacji chrakterystyki i przy maksymalnym podbiciu wysokich tonów jest możliwe osiągnięcie pułapu 17kHz. Filtr MPX , w niektórych odmianach odłączany, może był strojony bliżej 19kHz (mnie po regulacji udało się dojść też do 17kHz). A głowica ALPS - wiadomo, że jedna z najlepszych. Sam miałem "cegiełkę" - M8017 i po wstawieniu ALPSA grał o niebo lepiej (później przerobiłem go na dwukasetowca, dobudowując drugą kieszeń po prawej stronie i zmieniająć całą obudowę). Nie wiem, czy to szpulowców były produkowane głowice w rodzaju stożkowych. Największe straty sygnału, a w zasadzie to wyższych częstotliwości, następują na styku taśma-głowica.