Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tuba Eqtom2.25 - w końcu jest!

tomaszo 20 Gru 2004 16:42 60868 239
  • Założenia i priorytety

    Wytwarzanie znacznych ciśnień w zakresie niskich dźwięków (poniżej 150 Hz) jest kłopotliwe – wykorzystując konwencjonalne rozwiązania aplikacji (TL, czwarta i szósta pasmowoprzepustowa, BR, obudowę zamkniętą) należy się liczyć z głównym ograniczeniem, jakim jest efektywność przetworników niskotonowych. Nie ma co sie łudzic, malo który głośnik oferuje 2% jeszcze przy 100Hz, nie mówiąc już o bardziej poważnych i pożądanych 40Hz... Należy wobec tego ograniczenia stosować głośniki o jak najwyższych mocach znamionowych jak również odpowiednim skoku – który szczególnie w TL i zamkniętej nie może być mały... Najmniej wymagająca jest szósta pasmowoprzepustowa – jeśli chodzi o wychylenie / moc dostarczoną w funkcji częstotliwości – i zapewnia w miarę optymalne wykorzystanie głośnika. Jest tylko jeden problem – nie każdy głośnik bedzie sie dało poprawnie zaaplikować, ponadto wyniki symulacji w tym wypadku bardzo zależą od wartości wpisanych parametrów, które nie zawsze są podane rzetelnie...(pomijając kwestię rozbieżności parametrów w obrębie serii – co nieraz stanowi już dużą różnicę)
    Powietrze jest rzadkim - tak, napisalem przez "ż" :( - (o małej gęstości) ośrodkiem (waży okolo 1,2 grama na dm sześcienny), co stanowi główną przyczynę tak niskiej skuteczności przetworników, szczególnie w obrębie najniższych częstotliwości. Istnieje jednak, ku radości natężeniowców, „transformator akustyczny” – tuba - który nieco bardziej wykorzystuje mozliwości membrany i jej napędu. Można to ująć w ten sposób, że poniekąd tuba powoduje zwiększenie skoku pojemnościowego głośnika – co czyni go znacznie efektywniejszym – niestety, w danym, konkretnym wycinku pasma. Ogólnie temat powstania tego urządzenia przewałkowany był tutaj ( https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic158629.html - „Tuba niskotonowa – niezobowiazujacy eksperyment”), można prześledzic całość „szlifowania” projektu – nazwa wskazuje, że bardzo czynnie przyczynił sie do powstania użytkownik „eqt”, ku radości nie tylko mojej :) . Na temat parametrów głośników i wynikających stąd zależności jest w temacie wystarczająco dużo w odniesieniu do tub, więc nie ma sensu powtarzać tutaj wszystkiego... Najogólniej, konstrukcja w założeniach ma wytwarzać spore natężenia dźwięku przy jego zadowalającej jakości, żądnych wiedzy odsyłam do tematu.

    Montaż

    Płyt jest sporo, konstrukcja nie jest banalna – jak w przypadku standardowych obudów.
    Montaż rozpocząć należy od ponumerowania wszystkich płyt. Następnie, przykładając poszczególne płyty do położonej na stabilnym stoliku/podłodze płyty nr 8 (największa – bok) obrysować kontury, zaznaczyć linie środka (dla łatwości w nawiercaniu otworów pilotażowych pod wkręty – w tych płytach otwory pilotażowe powinny mieć średnicę mniejszą o maksymalnie pół mm od średnicy gwintu wkrętów – najlepiej używać wkrętów 3,5mm średnicy i długości 45-50 mm). Pod płytę z konturami dajemy następnie jej bliźniacza bez konturów – i nawiercamy minimalnie po 2 otwory na wąskie płyty i co 10-15 cm dla pozostałych. Jeśli nie dysponujemy wkrętami, które podczas wkręcania same chowają łebki, trzeba wykonać odpowiednie podfazowania – tak, aby strona z obrysem pozostała wewnątrz. Mój pomysł na rozwiązanie problemu docinania pod kątami (bardzo różnymi – byłoby sporo pracy...) jest banalny – płyty docięte w Praktikerze, Obi, Castoramie (czy gdzie tam jeszcze można kupić docięte) łączymy na styk – szparami się na razie nie przejmujemy. Najlepiej zacząć od nr 7, 1 i 4 – i po ich przykręceniu całość przewrócić o 180 stopni – jednym słowem postawić na tych sterczących dechach... Takie ustawienie (ale na podłodze lub płaskim stole) bardzo ułatwi dalszy montaż, a szczególnie dokręcanie wkrętów. Można wykonywać otwory pilotażowe w płytach – w ten sposób w czasie wkręcania wkrętów płyty się nie przestawią (trzeba dopasowywać bardzo dokładnie – potrzebna pomoc drugiej osoby, która podniesie o parę cm całość, by można było umieścić kolejne fragmenty). Naturalnie nanosimy klej (do paneli aplikuje się rewelacyjnie) przed skręcaniem!




    Należy – przed dokręceniem płyty 7 i 4 włożyć miedzy nie płytę nr 6, tak, by potem nie okazało się, że ta nie chce między nie wejść...

    Kiedy już wszystkie płyty znajdą się na swoim miejscu – czas na najistotniejszy moment : smarujemy wszystkie krawędzie klejem i nakładamy drugi, przygotowany już bok nr 8. Teraz też przyda się pomoc – należy, przed skręceniem, wszystkie płyty docisnąć do siebie – i tak trzymając, poczynić otwory pilotażowe i wkręcić wkręty.

    Powstał nasz potworek – ale jest jeszcze osłabiony – bo nieszczelny. Teraz czeka nas odrobina zabawy – zaprawą wykonaną z pyłu drewnianego (najlepiej poprosić w miejscu, gdzie płyty docinają o napełnienie woreczka pyłem, ale nie trocinami...) zmieszanego z klejem zacieramy wszelkie szpary od zewnątrz – uszczelniając, wzmacniając i likwidując nierówności. Jeśli kogoś nuży rozrabianie takich ilości zaprawy (dużo kleju, oj dużo...) – można po zapchaniu szpar zaprawą naklejać twarde kartoniki – i posmarować go z wierzchu klejem (który po zaschnięciu dodatkowo go utwardzi). Komorę za głośnikami można banalnie uszczelnić od wewnątrz – przejeżdżając szpary klejem lub silikonem – to bardzo istotne, musi być szczelnie!
    Wzmocnienia docinamy pod odpowiednim kątem przed przyłożeniem drugiego boku (nr 8.) i wciskamy przy użyciu siły (ale bez przesady!) dokładnie na środku, wcześniej smarując klejem powierzchnie styku. W zasadzie nie potrzeba już wkrętów, ale można od zewnątrz dać po jednym.

    Zaprawa po paru godzinach zmieni konsystencję – trzeba będzie szpachlowanie powtórzyć (klej schnąc częściowo odparowuje). Po całkowitym wyschnięciu przeszlifować papierem ściernym.
    Miejsce łączenia klapy (z części 2. i 3.) z całością musi być uszczelnione – wystarczy nakleić na obrzeżach klapy cienki pasek gumy. Podobnie pod kosze głośników – wszystko ma być szczelne. Klapę przykręcamy w sumie 8 wkrętami do części 1. i 4. – nie kręcimy do boków (nr 8.). W moim wypadku część nr 2. jest również z 18mm płyty, ale lepiej stosować w tym miejscu 12mm – całość wzmocniona płytą nr 3. jest pancerna. Dostęp do głośników jest wprost bajeczny. Można umieścić rączki ułatwiające przenoszenie – w tym celu potrzebny będzie prostokątny otwór w przypadku standardowych uchwytów...To już kwestia dość dowolna, podobnie jak samo wykończenie.

    Jak gra?

    Nadszedł ten moment – ustawiłem, podłączyłem pod STK4048... Gra nieźle – to pierwsze wrażenie. Czysto, dynamicznie – i przede wszystkim, tak jak liczył „eqt” – zaczyna ze spadkiem 3 dB od około 40 Hz, najbardziej lubi zakres 40 – 60 Hz. W sumie można określić pasmo użyteczne w przedziale 40 – 120 Hz, ewentualnie do 150 Hz – powyżej efektywność spada już dość drastycznie. Po tej wielkości pudle spodziewałem się jednak nieco więcej – jakoś dziwnie mam wrażenie, że głośniki szybko przeciążają się mechanicznie – szybciej, niż wskazywałaby to symulacja (wszystko hermetyczne).
    Tuba w małym pomieszczeniu nie gra jak trzeba – bas jest słyszalny i odczuwalny najbardziej na wysokości wylotu – trzeba dużej sali lub pleneru, by usłyszeć pełen zakres dynamiki – a ten jest spory. Powiem tak : nie ma szans, żebyście wycisnęli w inny sposób taki bas i taką jego ilość z dwóch 25-tek. Przy czterech takich paczkach można już spokojnie bawić się w nagłaśnianie – tylko potrzeba jeszcze jakiejś średnicy i góry. Polecam jednak stosowanie wersji 80 watowej, a może się okazać, że STX ze swoimi 150 W i dużym skokiem najlepiej się tu sprawdzi.
    Jedno jest pewne – takiego basu nie powstydziłby się żaden system HiFi – ale tylko grający w dużym pomieszczeniu. Do nagłośnień półprofesjonalnych – jak ulał, ale najlepiej od 2 paczek na stronę (po jednej mogłoby powodować wrażenie niedosytu już na niewielkich salach).

    Bardzo ładnie pompuje - przy rewelacyjnej kontroli i definicji.






    Spis części – TUBA „Eqtom2.25”

    Wymiary dla płyt wiórowych - w mm, (grubość domyślna = 18mm, domyślne łączenie części: wkrętami co 10 – 15cm; klejone). Wymiary podane dla płyt docinanych pod kątem prostym, łączenie uzupełniane zaprawą (pył drewniany + klej).

    (wymiary; ilość sztuk)
    1. 250x600; 1
    2. 340x636x12; 1 (przykręcana wkrętami co 10 cm do części : 1.,4.,8.; nie klejona, konieczne stosowanie uszczelnienia : cienka guma)
    3. 245x585; 1 szt. (przykręcana wkrętami po obrzeżach co 10cm i jednym w środku do części 2.; klejona)
    4. 150x600; 1 szt.
    5. 130x600; 1 szt.
    6. 864x600; 1 szt.
    7. 650x600; 1 szt.
    8. 900x650; 2 szt.
    9. 470x600; 1 szt.
    10. 250x400x12; 1 szt. (przykręcana wkrętami po obrzeżach co 10cm i jednym w środku do części 9.; klejona, rozmieszona w tej samej odległości od płyt nr 8. – na środku płyty nr.7)
    11. Głośniki Tonsil GDN25/60 – konstrukcja pod nie liczona (GDN25/40 ma identyczne parametry, ale cewka moze sie okazać za słaba...), możliwe zamienniki (charakterystyka odtwarzania może się różnić od przewidzianej...z uwagi na wyższe moce znamionowe, możliwość osiągnięcia wyższych ciśnień maksymalnych) : Tonsil(GDN25/80), STX(GDN-25-100-x-SC, GDN-27-150-x-SC, GDN-27-150-x-SS); 2 szt.
    12. Boki równoległe : 440 i 340 (uciąć z płyty 440x150mm), szerokość 150; 1 (na wcisk, klejona; na środku płyty nr 7.= w tych samych odstępach od płyt nr 8.)
    13. 130x600; 1 szt.
    14. 100x600; 1 szt.
    15. Boki równoległe : 210 i 190 (uciąć z płyty 210x150mm), szerokosc 150; 1 (na wcisk, klejona; na środku płyty nr 16.= w tych samych odstępach od płyt nr 8.)
    16. 390x600; 1 szt.
    17. 140x600; 1 szt.
    18. 300x600; 1 szt. (otwory pod głośniki symetrycznie : wymiar podany przez producenta +1 do +2 mm)
    19. 320x600; 1 szt.

    W sumie - około 3,9 m kw., koszt dla płyt surowych waha się od około 100 do 170 zł. Ciężar konstrukcji : około 50 kilku kg bez wykończenia.


    PRZEPRASZAM - trwalo to troche, w koncu zmniejszylem...


    Fajne!
  • #2 20 Gru 2004 23:18
    nfsking
    Poziom 24  

    HAA! na to czekałem! konstrukcja naprawde NIEBANALNA. martwi mnie tylko to co piszesz, że gdn'om konczy sie zawieszenie(moze jednak warto wpisac do programiku eqt stx'y??)

  • #3 20 Gru 2004 23:26
    piórko
    Poziom 30  

    Tomekmały napisał:
    Ja tu jeszcze wróce

    Myślę, że cała Elektroda się tu zleci :sm35:

    Ile czasu pochłonęła ta praca?

  • #4 21 Gru 2004 01:33
    Sound Wave
    Spec od akustyki

    no no naprawde kawał dobrej roboty!! co do tych STX'ów to tez jestem za :) STX'y są pancerne - mozna do nich naprawde sporo mocy dowalić i się nie obraza :) rezultaty mogą być ciekawe.
    niewiem czemu ale ostatni JPG otwiera się nie w całości....

  • #5 21 Gru 2004 15:02
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Dziekuje za mile slowa - ale sie nie obrazicie, jak zgodnie z regulaminkiem conieco wymiote :( ?

    Otoz - zlozenie samej paczki zajelo mi dokladnie 6 godzin. Nastepnie szpachlowanie i uszczelnianie, wkrecenie glosnikow - okolo 2 godzin. Jednym slowem - dniowka i konstrukcja powinna byc gotowa - jednak przy braku wprawy, lepiej prace rozlozyc na kilka dni i spokojnie, dokladnie poskladac - to wcale nie jest takie proste.

    STX to naprawde moze byc udana koncepcja w tej obudowie - co prawda parametry nieco odbiegaja od tonsilowskich, ale moc i skok pojemnosciowy sa tutaj duzym atutem. Sprawnosc konstrukcji okreslilem na poziomie okolo 102 - 105 dB (w granicach 40 - 70 Hz), mysle, ze jesli z STX-em przekroczymy chocby 100dB z wata - to moc zapewni nam uzyskanie juz znaczacych natezen... Niestety, poki co - mocy jest za malo (przynajmniej relacja wielkosc/natezenia jest nieco niezadowalajaca) - ale jak napisalem, do naglosnien trzeba liczyc po minimalnie 2 paczki na strone, wtedy to juz bedzie naprawde cos.

  • #6 21 Gru 2004 21:23
    djbolo
    Poziom 31  

    tomaszo napisał:
    STX(GDN-25-100-x-SC, GDN-27-150-x-SC, GDN-27-150-x-SS)

    Z tych STXow to bardziej by powstalo "niskotonowe" HD2x10 :wink:, ale... pare mniejszych i wiekszych przerobek, a wtedy ta tuba ladnie by mogla grac z jednym STXem, konkretniej GDN 30-200-4-AE, a SPL tak jak szacowales - okolo 100dB, przy max mocy (na co nalezaloby uwazac w najnizszych partiach) okolo 123dB.

    tomaszo napisał:
    Po tej wielkości pudle spodziewałem się jednak nieco więcej – jakoś dziwnie mam wrażenie, że głośniki szybko przeciążają się mechanicznie – szybciej, niż wskazywałaby to symulacja (wszystko hermetyczne).

    Jak dobrze zauwazylem na zdjeciu, to widze GDNy zregenerowane membranami od DSPEAKER tak? Mysle ze to wlasnie dlatego masz takie wrazenie, bo one maja duza podatnosc, przekonalem sie ostatnio na GDN20/40, chyba z 1mm przy 1N... :) Oryginalny Tonsil mial 0,713mm/N.

    Pozdrawiam i gratuluje udanej i jakze trudnej konstrukcji! :)

  • #7 23 Gru 2004 13:37
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Tak - ale Dspeaker dal mi cewki jakie chcialem (4 omowe i mocniejsze) i aluminiowe karkasy - a przykazanie pierwsze glosilo : resor dolny jak w oryginalach. Sprawdzalem na GDN25/40 - nie ma roznic. W tubie, choc komora za glosnikami jest juz dosc spora, jej poduszka powietrzna jest naprawde sztywna, podatnosc samych glosnikow ma niewiele do powiedzenia...

  • #8 23 Gru 2004 16:44
    eqt
    Poziom 26  

    ja prawie zawsze jak uruchamiałem tube wydawało mi sie że coś cicho... dopiero porównania z B-R dają dopiero pozywtywne odczucia, ale to tylko pocieszenie bo prawdziwe zadowolenie jest przy >140dB. Tak tak tyle spokojnie wytrzymuje ucho powiedmzy poniżej 80Hz. No ale te 140dB to jet dłuższa historia...

    Poprubój z ustawieniem.. a tak wogóle to gdzie ustawiałeś? Narożnik jest często ciekawy..

    Acha podejrzewam że wzmocnienie 12 jest za małe - ja bym dał prawie do samego końca wylotu. Noi założę się że pracują boki przy samym wylicie, Najgorzej jest w tym punkcie gdzie jest znacznik "8" . Tam sie zazwyczaj daje jescze jedno pionowe wzmocnienie (będące czasem dodatkowym rozpraszaczem.

    Jeżeli chodzi o niskie zejscie, to wciąż zaznaczamy że jest to kompromis. Głosnik o większych mozliwosciach zagra niżej lub będzie miał większą wytrzymałość mocową nawet w tej tubie lub minimalnie większej. DO STXa może my powrócic, jak będę miał chwilę czasu. Dajcie jakieś parametry ciekawych głosników w tym rozmiarze to zobaczymy co się da osiągnąć.

    ==============
    obejrzałem zdjęcia- podoba mnie się. Tylko jakim cudem masz taką czystość w pokoju...?
    PS mówiłem że się można zdziwić ile tam materiału potrzeba... teraz pomyśl ile mnie kosztuje jescze większa obudowa ze sklejki...

  • #10 23 Gru 2004 23:35
    eqt
    Poziom 26  

    :dj bolo nie skumałeś - tomaszo mówi o tym że
    Jeżeli podatnosc komory jest mała w porównaniu z podatnoscią membrany, to podatnosc membrany zmieszja swój wpływ na wypadkową podatnosc. Wprzypadku komory dużej wpływ ten jest większy w dużych obudowach udział dochodzi asymptotycznie do 100%.

  • #11 24 Gru 2004 10:49
    djbolo
    Poziom 31  

    Aaa jezeli konkretnie o to chodzilo, to juz rozumiem... Na poczatku tyklo porownywalem dwa glosniki o roznych podatnosciach, a Wy komore z glosnikiem i tamtejsze porownania podatnosci :lol: Juz kapisze :lol:

    Pozdrawiam i Wesolych Swiat!

  • #12 25 Gru 2004 12:13
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Tak, wlasnie o to chodzilo ;)

    Eqt - jesli chodzi o wylot nic nie pracuje - ani boczne, ani plyta 650x600mm. Najgorzej z tylna scianka - to jest spora powierzchnia, chociaz mysle, ze belka 15 spokojnie spelnia swoje zadanie przy tych mocach.

    Ja nie wiem, jak Ty to poskladales (to na 4 Kilomaxach)? Toz sie mozna pogubic z taka sterta dech, nie mowiac juz o samym skladaniu, ktore wygladalo napewno malo przyjaznie...

    Powstala w kuchni, odkurzacz na biezaco dzialal :D

  • #13 25 Gru 2004 12:41
    eqt
    Poziom 26  

    a rzeczywiscie wzmocnienie tylnej scianki dał bym około 2 razy szersza. A tuby duże skałdałem z bratem około tygodnia (zazwyczaj roziłem po 2 sztuki) ale my cieliśmy płyty pod kątemi dawalismy mnóstwo listewek do połączeń.

  • #14 25 Gru 2004 13:23
    micho a
    Poziom 35  

    tomaszo ja też ciąlem w mojej pod kątem ale wyrzynarką i kąty wyszł tragiczne potem równanie kątówką z tarczą z pap ściernym 60 i jakoś to było ale tak czy tak 1 kilo kleju poszłó :( oczyqiście szczeliny wypełniałęm najpierw klej potem sypałęm wióry klej i znowu wióy i nawet nawet w jednym miejscu było najgorzej bo ciąłem płyty pilarką tarczową ręczną z połamamymi zębami i zrobiła sie dziura od nierównego cięcia na 6 mm :cry: ale też załatałem dużmi ścinkami i jakoś było

    wzmocniena robiłęm belkami docinanymi z płyty meblowej 2cm 2cm i długośc adewkwatna do potrzeb :D


    ogółnie gratuluje bardzo ładna tobie wyszła ta tuba dla mnie jedyna wada to żę jest za wielka takto też bym już taką robił :D ale gratuluje ogółnie

    UPADETE
    coś szybko zrobiłęś tomaszo qrde słówa podziwu :D mnie moja z pocięciem płt klejem itd kosztowalą 3x po 5 godz prawie wszystko sam robiłęm troche mi qmpel pomagał z nadzieją że na sylwku bedzie nas słychąc w promieniu 10km :D

    ja zrobiłęm coś w rodzaju hd15 i mnie wystarcza ale taką też bym zrobił gdybym tylko miał więcej jak 9mkw do dyspozycji :D

    wesołych świąt

  • #15 28 Gru 2004 13:33
    plik4
    Poziom 26  

    Witam !

    Co byscie powiedzieli jak bym włożył zamiast tych GDN 25/60 Alpharda HW1000 ?? Jak by to gralo ?? CZy wogole mozna ??

  • #16 28 Gru 2004 14:30
    djbolo
    Poziom 31  

    Jesli tylko parametry z arkusza sa takie same jak w rzeczywistosci, to juz mozesz skladac skrzynke :) Nawet calkiem calkiem jak na Alpharda, jednak rzeczywistosc moze byc zupelnie inna i wyjdzie klapa :(

  • #17 28 Gru 2004 14:58
    plik4
    Poziom 26  

    DZienks sproboje na tych aplhardach zobaczymy ja wyjdzie tyle wiem ze beda chyba trwalsze niz robione GDNY. POzdrawiam i jak cos zloze to napisze.

  • #18 28 Gru 2004 15:07
    djbolo
    Poziom 31  

    Jedyne co, to szybciej moga sie przeciazac amplitudowo, bo to nie sa za dobre "glosniki". No ale konczmy rozmowe nie na temat :) Tutaj rzadza GDNy :wink:

    Pozdrawiam
    --------------------------------------------------------------------------------------
    :arrow: tomaszo - czy ustawiajac w malym, pokoju slychac bas rowniez nie na osi? Tak tylko pytam jak jest w tym przypadku, w moim pokoju by to egzaminu nie zdalo :lol: :cry: :cry: :cry:
    ---------------------------------------------------------------

    Scalono dwa posty. (ob)

  • #19 30 Gru 2004 11:09
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Bas slychac glownie na osi - konkretnie najlepiej besposrednio na wysokosci wylotu... W pomieszczeniu warto ustawic ja w rogu - i najwyzej delikatnie skrecic na miejsce odsluchowe, efektywnosc jeszcze wzrasta i kierunkowosc lepsza.
    W malych pokojach - nie ma wyjscia, trzeba ustawic "do gory nogami" wzgl. zdjecia - lub zastosowac podstawke.

  • #20 30 Gru 2004 20:07
    micho a
    Poziom 35  

    ja tylko dodam że dziwi mnie jakim cudem tubami sie nagłaśnia duże przestrzenie moja niesamowicie kierunkowo grała nie wiem jak u kolego tomaszo pewnie lepiej bo u mnie jak ucho nie byłó na przeciw wylotu to nic basu w pomieszczeniu 9mkw

  • #21 30 Gru 2004 20:09
    djbolo
    Poziom 31  

    :arrow: micho_a - ale Ty robiles "replike" HD1x, z ktorego dobrze ze chociaz troszke basu miales... niestety do niskich czestotliwosci tuba musi byc duza... :(

  • #22 03 Sty 2005 03:02
    eqt
    Poziom 26  

    :wojciech pieniak
    głosnik , który zaproponowałeś jest bardzo ciekawy ale wymaga zupełnie innej tuby.
    wykres bez literki A jest dla tuby wykonanej przez tomaszo (z tym stxem).
    Generalnie jeden wielki rezonans.

    Drugi wykres jest efektem moich działan - zaczyna to wyglądać ale to jescze nie to. Krótko mówiąc taki głosnik wymaga dużo węższej szczeliny na wlocie tuby. A co za tym idzie niestety wymaga również dłuższej tuby.
    Ale to już dłuższa historia , m. in. od nowa układanie tunelu...
    Zaletą mogłoby być szrsze pasmo (gdyby zmniejszyć komore sprzęgającą) powedzmy do 300Hz ale my go raczej wcale nie chcemy.

    :dj bolo
    niezły traf (gdn 30/200-4AE)
    pasuje jak ulał, i praktycznie się miesci. Najlepiej poprawić parę rzeczy żeby wyciągnąć te 40Hz...

  • #23 03 Sty 2005 16:54
    Sound Wave
    Spec od akustyki

    powiedz EQT czy gra jest warta świeczki ?? czy większe nadzieje rokuje 30/200/4AE ?? (cena porównywalna)

  • #24 03 Sty 2005 18:04
    eqt
    Poziom 26  

    dla samego brzmienia 12'' bedzie lepsze. Po prostu wyjdzie krótsza tuba. Jak mówiłem nie potrzebujemy szerszego pasma. przynajmniej tutaj. Ja nawet staram sie specjalnie zawężać do ok 150- 200Hz. Nie wiem jak z mozliwosciami mechanicznymi, to juz trzeba by zbadać dokładnie głosniki. Ale raczej sa porównywalne.

  • #25 03 Sty 2005 18:28
    djbolo
    Poziom 31  

    :arrow: eqt - mam nadzieje ze pamietasz ten projekt, ktory Ci przesylalem na tym wlasnie STX, ponizej zamieszczam wykresy tego, co na razie "wyskrobalem" w symulatorze, zeby dojsc do 40Hz nalezy wydluzyc (w tym moim projekcie) pierwszy odcinek tuby o 5cm.

    :arrow: wojciech_pieniak - ta tuba jest naprawde obiecujaca :wink: Moge zamiescic dane do symulacji...

    Uwaga, to co ja podaje, to wersja na 1 glosniku! Zeby nie bylo niedomowien :wink:

  • #26 06 Sty 2005 18:32
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Dokladam kilka zdjec...

    Tak z praktyki - na Sylwestra w pokoju okolo 24 m kw. pracowal moj domowy BSW154II plus wlasnie ta tubka - srednica na Altusach75 (khm...no coz...). Naped - w sumie 400W rms. Dzialo sie na 5 pietrze, slychac bylo dokladnie w calym pionie - od parteru po 10 pietro...Dodatkowo barek z takiej tuby jest pierwszorzedny :D

  • #27 06 Sty 2005 20:19
    djbolo
    Poziom 31  

    :arrow: tomaszo - widze ze deski lacza sie tylko krawedziami tak? Bo jesli to w zupelnosci wystarczy i nie trzeba sie bawic w ciecie pod katem, to sprawa wyglada o pare kilometrow lepiej :)

    Pozdrawiam

  • #28 06 Sty 2005 20:44
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jak napisane - niezbedne szpachlowanie, czasem powtarzane parokrotnie.

  • #29 12 Sty 2005 19:16
    coolombo
    Poziom 29  

    W jakich granicach oscyluje max SPL tej tuby w zakresie 40-60 Hz?

    pozdrawiam!

  • #30 12 Sty 2005 19:24
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Wlasnie, trudno to jednoznacznie okreslic - z uwagi na wspomniana kierunkowosc. Nie mialem mozliwosci slyszec urzadzenia w wiekszym pomieszczeniu, niz 25 m kw. - jednak badajac na linii wylotu z metra - z pewnoscia ponad 120dB.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME