Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nagłośnienie wokalu i stopy perkusji - czy kolumna 2 drożna wystarczy?

22 Sty 2012 21:14 6902 39
  • Poziom 10  
    Witam kolegów,

    Jakiś czas temu kolega na forum polecił mi budowę kolumn do nagłośnienia wokalu do gry w klubach 40-80 osób (zespół metalowy):

    Szerokopasmowy
    http://www.stx.pl/gds-30-200-8-se.html
    i wysokotonowy, podłączony przez suchy kondensator 2,2 lub 1,0 uf:
    http://www.stx.pl/gdwt-9-200-8-pb.html
    Obudowa zamknięta 40 litrów, albo otwarta 45 litrów strojona na 70 hz.

    Kolumny miały być przeznaczone tylko pod wokal (nie miało to wówczas większego znaczenia czy zastosować obudowę zamkniętą czy BR), ale od tego czasu koncept nieco się zmienił i chcę dodatkowo nagłośnić nimi stopę perkusji.
    Czy waszym zdaniem takie 2 drożne zestawienie będzie wystarczające do nagłaśniania tych elementów na koncertach w klubie? Jeśli tak czy lepsza będzie obudowa zamknięta czy BR (jak strojona)? Czy tez niezbędne będzie zastosowanie 3 drożnych kolumn?

    Dziękuję za opinie
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Bez odpowiednich basów nie przejdzie. W takich kolumnach będziesz słyszał co najwyżej "klik" ze stopy. Zostaw te kolumny co masz, i dokup jakąś sekcję niskotonową. Będzie to korzystne też w przypadku gitary basowej, o której piszesz w innym temacie.
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    Na nagłośnienie stopy to minimum 2x18 cali ,żeby to miało sens.
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    Protone, bez przesady :) Dobre 15stki też dadzą rady ze stopą. Natomiast te paczki... to tylko do słowa mówionego się nadają. Nie wiem kto polecił ci takie paczki do zastosowań frontowych i jeszcze do tak trudnej muzyki, monitory to jeszcze jakoś na tym obleci. Do tego celu to tylko dobre kolumny z driverem i odpowiednie miksowanie, wskazane również jakieś przetworzenie wokalu na peryferiach.
  • Poziom 10  
    krzysiuc Te kolumny miały być tanią i w miarę dobrą alternatywą do nagłośnienia samego wokalu, bo jak na razie nie mamy w sumie niczego co można wystawić na scenę (na próbach męczymy Altony 80 :))

    Wolek14 tych kolumn jeszcze nie robiliśmy, wciąż szukam rozwiązania. Czy zatem je zrobić i dołożyć sekcję niskotonową jak piszesz, czy tez w związku z tym, ze ich nie ma miłbyś inny pomysł?

    krzysiuc Jakie dobre kolumny z driverem polecasz? Za kilka dni gramy koncert i udało nam się pożyczyć JBL podobne do tych z allegro 2061700686 (http://allegro.pl/jbl-jrx115-hit-idealna-do-klubu-czestochow-i2061700686.html).

    Czy też optymalnym rozwiązaniem byłyby przody tego typu horn i 2 niskotonowe np to 2064272019 (http://allegro.pl/kolumny-jbl-tr-225-okazja-gratisy-i2064272019.html) i zwyczajnie trzymać się takiego projektu i szukać okazji, lub DIY?
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Żadne z powyższych paczek JBL (JRX-115, TR-225), nie jest odpowiednia do nagłośnienia zespołu w pełnym składzie. Poza tym w opisie JRX-115 jest błąd (zresztą wielokrotnie się z nim spotkałem w opisach z innych sklepów), bo piszą że zastosowano w nich midbas JBL M112-8 a faktycznie jest tam M115-8A.
    Na pewno lepszą opcją będzie system typu: satelity + subbas/subbasy, który poprawnie ( bez dziur w paśmie) przetworzy całe pasmo.
    Jeśli na razie nie stać was na taki system, to rozejrzyj się tymczasem za używanymi paczkami trójdrożnymi, typu LDM- 21510 z aukcji nr: 2064308089
    Na próby i małe koncerty wystarczą. W większych klubach będą wymagały podparcia solidnym dołem.

    Pozdrawiam.
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Na mojej studniówce chłopaki mieli jakieś Elestry BR na 18' (plus górki POL Audio), i naprawdę dobrze to grało jak na imprezę na 300 osób. Jednakże bębny były elektroniczne, z mikrofonem może już nie być tak kolorowo, bo potrzeba kogoś kto tą stopę w odpowiedni sposób ukręci, oraz sprzęt do tego (Bramka + EQ parametryczny).
    Jaki masz mic do stopy?
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    krzysiuc napisał:
    Protone, bez przesady :) Dobre 15stki też dadzą rady ze stopą.

    Policz jaką powierzchnię ma centrala ,żeby to miało sens właśnie najlepiej dwa głośniki 18cali.2x15cali ,owszem też dadzą radę ,ale tylko te najlepsze-najdroższe.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    protone napisał:
    żeby to miało sens właśnie najlepiej dwa głośniki 18cali.2x15cali ,owszem też dadzą radę ,ale tylko te najlepsze-najdroższe

    Zgadza się, tyle że autor chciał budować paczki na GDS-ach, więc wątpię iż będzie ich stać (zanim rozwiną skrzydła) na suby z 18" basami i zasilaniem do nich.

    Pozdrawiam.
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    Przynajmniej będą świadomi czego to wymaga.
    Również pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    Dziękuję bardzo wszytkim za odpowiedzi,

    Nasz budzet niestety nie powala, wiec musimy sie skupic na tanszym ale poprawnym rozwiazaniu.

    DJ Mapet
    bedziemy dazyc do lepszego brzmienia, tak wiec docelowo taka konfiguracje wybierzemy. Czy jest sens probowac na wspomnianych stx szerokopasmowych i dobrac subbas, czy to raczej mija sie z celem i lepszym rozwiazaniem bylaby choćby ta 3 drozna kolumna?

    Wolek14
    mikrofon do stopy to zwykly dynamiczny Azusa Dm 2.0
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Cytat:
    mikrofon do stopy to zwykly dynamiczny Azusa Dm 2.0

    Z takim mikrofonem to nawet stado basów na 21' głośnikach nie da rady. Ten mikrofon nie jest do tego przystosowany, i nie przeniesie odpowiednio brzmienia stopy. Polecam zakupić coś tego typu na początek. I obchodzić się z tym ostrożnie, ponieważ nie jest to mikrofon najwyższych lotów, a co za tym idzie odpowiednio solidnie wykonany. Jeśli reflektujesz, mogę podać lepsze (i odpowiednio droższe) mikrofony, które warto kupić, i posłużą długie lata.
  • Poziom 10  
    Tego Azusa wykorzystujemy głownie do wokalu, ale czasem na próbach nagłaśniamy stopę. zdaje sobie z sprawę, ze nie tędy droga hehe.

    Mikrofon, który sugerujesz będzie całkowicie wystarczający, droższego na razie nie potrzeba. Dzięki za sugestie.

    Tak przy okazji wokalista planuje wymienić mikrofon. Czy mógłbyś coś polecić?
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    g1410 napisał:
    Czy jest sens probowac na wspomnianych stx szerokopasmowych

    Wg mnie nie. Będą to kiepskiej jakości, krzykliwe nadstawki. Takie minimum to coś w stylu PA-600, do których w zasadzie od razu potrzeba by dostawić subbas/y, lub to co napisałem wyżej:
    DjMapet napisał:
    Jeśli na razie nie stać was na taki system, to rozejrzyj się tymczasem za używanymi paczkami trójdrożnymi, typu LDM- 21510 z aukcji nr: 2064308089
    Na próby i małe koncerty wystarczą. W większych klubach będą wymagały podparcia solidnym dołem.

    Te LDM nie są wyrocznią i możecie poszukać innych paczek tego typu, chyba że trafisz na paczki dwudrożne na 15" midbasach i 2" driverze, lub dobrym, nisko ciętym driverze 1".

    Pozdrawiam.
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    Dokładnie tak jak DjMapet mówi, zakup dobrych kolumn szerokopasmowych, a nie nadstawek pomoże, przynajmniej na jakiś czas grać w tej konkretnej sytuacji. Robienie, nazwę to prymitywnych paczek, które to u mnie grają tylko do kotleta na 18stkach, bądź próbach zespołu mija się z celem do tak ambitnego zastosowania. Bez zakupu dobrych mikrofonów również się nie obejdzie, absolutnym minimum brzmieniowym i jakościowym jest Behringer. A jaki posiadacie aktualnie mikser, końcówkę mocy? Bo może pomyśleć nad nagłośnieniem aktywnym?
  • Poziom 10  
    wolek14 napisał:
    http://www.artmusic.pl/offer/33/7411/sennheis...t=7411#nclid=92cf53008ef3c7f01bfd64c15e4365f7

    Bardzo dobry mikrofon do ciężkiego głosu, solidnie zbudowany itd.


    Dziękuje bardzo przekaże dalej. Czy Twoim zdaniem jest coś wartego uwagi w granicach 200zl czy nie bardzo?

    krzysiuc
    dysponujemy końcówką mocy HQ Power, z możliwością wyjścia stereo 2x100W/8hm, 2x200@/4ohm, albo mono(bridge) 1x300W/8ohm. Do tego mikser Roxy VX1202FX. - mikser na 2 mikrofony i kilka wejść na instrumenty.

    DjMapet
    Propozycja z midbasem+driver (rozumiem, ze to ta dobra kolumna szerokopasmowa, o której wspomniał krzysiuc) lub 3 drożna będzie to czego w tym momencie szukamy. Nie będzie to wymagało przy najmniej na razie zmiany końcówki czy miksera. Rozumiem, ze kolumna 4 ohm najlepiej wykorzysta moc naszej końcówki.

    Problem z satelita+subbas jest taki, ze trzeba to ze sobą połączyć i zapewne będzie potrzebny inny sprzęt. Bo czy mozna go podłączyć w ten sposób ze końcówkę łączymy z satelitą, satelitę z subbasem równolegle, a pasmo dobieramy na tym naszym Roxy mikserze?

    DjMapet napisał:
    Żadne z powyższych paczek JBL (JRX-115, TR-225), nie jest odpowiednia do nagłośnienia zespołu w pełnym składzie.

    sprawdziłem to co pożyczyliśmy - jest to model TR-125, czy to coś zmienia?
  • Poziom 31  
    Cytat:
    Dziękuje bardzo przekaże dalej. Czy Twoim zdaniem jest coś wartego uwagi w granicach 200zl czy nie bardzo?

    Za trochę ponad wyrwiesz Shure PG58 (tylko uważaj na podróbki), aczkolwiek nie słyszałem go nigdy w "ciężkim" wydaniu, więc nie mam pojęcia jak się sprawdzi. Poniżej tego modelu nie schodź, bo na prawdę nie warto.
    Pozdrawiam.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    g1410 napisał:
    Propozycja z midbasem+driver (rozumiem, ze to ta dobra kolumna szerokopasmowa, o której wspomniał krzysiuc) lub 3 drożna będzie to czego w tym momencie szukamy. Nie będzie to wymagało przy najmniej na razie zmiany końcówki czy miksera. Rozumiem, ze kolumna 4 ohm najlepiej wykorzysta moc naszej końcówki.

    3 x tak.

    g1410 napisał:
    Problem z satelita+subbas jest taki, ze trzeba to ze sobą połączyć i zapewne będzie potrzebny inny sprzęt.

    Będzie potrzebna końcówka mocy do zasilania satelit, druga końcówka do zasilania subbasów, crossover (filtr aktywny) do podziału pasma pomiędzy nadstawki i subbasy. To takie minimum.

    g1410 napisał:
    końcówkę łączymy z satelitą, satelitę z subbasem

    Raczej: końcówkę z subbasem, subbas z satelitą. Taki system stosowano w zamierzchłych czasach, dziś już bardzo rzadko spotykany na estradzie. W subbasie montowano crossower pasywny.

    g1410 napisał:
    a pasmo dobieramy na tym naszym Roxy mikserze?

    Raczej niemożliwe do zrealizowania.

    g1410 napisał:
    jest to model TR-125, czy to coś zmienia?

    Nic nie zmienia. JRX, TR to kiepskie wytwory tej firmy.
    Głównie chodzi o dziurę w środkowej (wokalowej) części pasma przenoszenia takiej kolumny. Krótko mówiąc, w zasadzie każdy 15" midbas, w miarę równo przenosi do ok. 800 Hz, po czym następuje gwałtowny spadek pasma przenoszenia. Tani pseudo driver z 1" cewką jest cięty (np. TR-125) w okolicy 2200 Hz, tak więc mniej więcej w zakresie 800-2200 Hz występuje odczuwalna dziura w pasmie przenoszenia.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    Dziekuje DJ Mapet za wyczerpujące info :)

    zabieram sie w takim razie za szukanie,

    znalazłem coś takiego 2076816212 - czy takiemu zestawowi dużo brakuje, aby się nim nie interesować, głośnik 12''? czy tylko na wokal?
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    Kolego... za 200zł to ty kable do tego zestawu kupisz. A kwoty o których mówimy i których nie da się przeskoczyć czy zbić to co najmniej kilka tysięcy złotych. Metal jest bardzo wymagającym rodzajem muzyki i bardzo trudnym do realizacji. Wiele firm niechętnie nagłaśnia amatorskie zespoły z racji tego, że chłopaki nie potrafią dobrze ustawić pieców gitarowych, ciągle kręcą i bawią się. A z racji, że są amatorami posiadają niskiej jakości instrumenty, które podczas realizacji nawet na drogich zestawach brzmią fatalnie. Proponuję zakup kolumn aktywnych, mogą być używane, zaproponuję tutaj firmę RCF, do tego jakiś mikser i mikrofony. Z mikrofonów no cóż Audix, Shure Beta bądź SM 58, AKG, są to rozwiązania, które miałem możliwość testować podczas takich koncertów. Z mikserem najmniejszy problem, bo byle jaki Soundcraft obleci, do tego przyszłościowo myśląc można kupić efekt, bramkę, kompresor, limiter. A co nagłośnienia perkusji to oszczędnie robiąc, można zrobić to 2 mikrofonami, 1 na stopę drugi pojemnościowy na resztę, ale jest to rozwiązanie minimalne i bardzo amatorskie, ewentualnie służące tylko dogłośnieniu perkusji.
  • Poziom 43  
    Tylko na wokal, ew jako nadstawki. Basu z tego nie będzie, jeśli chodzi o nagłośnienie stopy. Zastosowany głośnik Beyma 12GA50, to szerokopasmowiec gitarowy (elektroakustyk, clean).
    Jeśli by się tanio udało kupić, to zestaw warty zainteresowania. Może wystarczyło by też na subbas i końcówkę do niego.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 25  
    Dj Mapet, przebij wokal na tym sprzęcie przez co najmniej 2 gitary elektryczne, do tego perkusja, ten sprzęt po prostu jest za słaby. Z tego co widzę i czytam kolega w zespole używa bardzo taniego sprzętu, nie tędy droga, dozbierać pieniądze, bądź grać na instrumentach w młodzieżowych bądź miejskich domach kultury i zbierać kasę na przyzwoity sprzęt, a nie badziewie za 300-400zł.
  • Poziom 10  
    Dzieki Koledzy za opinie, bardzo mi to pomogło,

    Jak widzę, wiele jeszcze mamy do kupienia, aby to jako tako nagłośnić. Na profesjonalny sprzęt estradowy raczej sobie nie będziemy mogli pozwolić bo nie gramy (jak na razie) dużo koncertów. Mam nadzieje, ze się to zmieni. Dzięki dyskusji wiem co ewentualnie pożyczyć, dobrać itp.

    Krzysiuc sprawdze kolumny aktywne RCF i mikrofony - dzieki za podpowiedz.
    krzysiuc napisał:
    Dj Mapet, przebij wokal na tym sprzęcie przez co najmniej 2 gitary elektryczne, do tego perkusja, ten sprzęt po prostu jest za słaby.


    W naszej obecnej sytuacji sprzętowej te kolumny dadzą rade na wokal. Obecnie lecimy przez Altony co woła o pomstę do nieba. Ten wybór traktuje bardziej pod próby niż na koncerty.

    DjMapet sprawdzę te kolumny, bo mam do gościa niedaleko. Jak właściciel tanio odda to zastąpimy tym te biedne altony. dzięki za podpowiedzi.

    Graliśmy koncert na otwartej scenie. Sprzęt profesjonalny, ludzie i w ogóle. Nawet fajnie to wyszło, ale były pewne braki, a to pewnie dlatego, że Ci akustycy z reguły nagłaśniali piosenki do kiełbachy itp. :-)
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    Ale po co zespołowi metalowemu sprzęt nagłośnieniowy? Wy macie tylko grać, lepiej skupić się na instrumentach, bo tego akurat nie macie dobrego, a jeśli potraficie grać, to na dobrych instrumentach będziecie brzmieć. Jeśli narzekacie na jakiś tam akustyków, a jesteście dobrym zespołem to nic nie stoi na przeszkodzie by napisać rider sprzętowy, a z wami na koncerty może jeździć wasz "realizator"lub technik człowiek, który będzie nadzorował wasze występy od strony technicznej.
  • Poziom 43  
    Zgadzam się z tobą krzysiuc, ale chłopaki dopiero zaczynają swoją przygodę z estradą, a nie każdą kapelę na starcie, stać na profesjonalny sprzęt z wysokiej półki. Pograją, rozwiną się i jeśli projekt wypali, to zakupią odpowiedni sprzęt.

    g1410 napisał:
    nie gramy (jak na razie) dużo koncertów

    Jeśli macie już wykrystalizowany skład, zalążek stylu i żelazny, wyćwiczony repertuar, to warto rozejrzeć się za jakimiś konkursami, przeglądami oraz poinformować wydziały/centra kultury w okolicznych miejscowościach o waszej gotowości do uczestnictwa w koncertach. Tu akurat trwa przegląd kapel i może się jeszcze zdołacie załapać: http://www.hotparty.pl/otwarta-scena-muzyczna...ianowice-slaskie-18-03-2010-impreza-5679.html Daleko nie macie.

    g1410 napisał:
    DjMapet sprawdzę te kolumny, bo mam do gościa niedaleko

    i tu też by się przydał:
    krzysiuc napisał:
    wasz "realizator"lub technik człowiek, który będzie nadzorował wasze występy od strony technicznej.

    Warto mieć kogoś takiego w kapeli.
    Jeszcze podpowiem, że nawet jakby te paczki zabrzmiały jak najdroższe EV, to zachowajcie powściągliwość w wyrażaniu zachwytów, bo facet podniesie cenę :-).

    Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    Jesteśmy po koncercie, obczaiłem tez kolumny wiec po kolei,

    Jabole generalnie wypadły średnio. Na sam wokal całkiem dobrze, ale jak dołożyliśmy stopę to już gorzej. Skupiliśmy się zatem na wokalu, stopa ciszej i wyszło całkiem nieźle.

    Kolumny:
    no cóż... okazało się ze jeden głośnik 12'' jest spalony. Właściciel zaskoczony i takie tam.
    Kolumna ma na oko 40 litrów, oryginalny głośnik 12'' (właściciel nie pamięta co to było) został wymieniony własnie na beyme. Na pytanie czy głośnik i zwrotnica też były dobierana właściciel przytakiwał (pewności nie mam). Drivery są również bejmy, ale nie wiem czy 1 czy 2''. Zwrotnica składa się z cewki i kondensatora, niczego więcej się nie dopatrzyłem. Obudowy ponoć fabryczne.
    Działająca jedna kolumna brzmiała dobrze, bez dziur przynajmniej na moje ucho.
    Cena oczywiście poszła w dół, ale nie kupiłem jak na razie. Zastanawiam się czy warto jeśli głośnik wymaga regeneracji, a co za tym idzie zmiany parametrów, czyli trzeba zrobić pomiar a nie bardzo mam gdzie. Regenerowałem już kilkanaście głośników tyle ze Tonsilla, więc sadzę, ze mógł bym to zrobić we własnym zakresie wymieniając raczej wszystko, bo ciężko będzie samą cewkę. Czy warto regenerować?

    Podsumowując nie są to kolumny fabryczne w takiej konfiguracji. były modyfikacje.

    Wracając do nagłośnienia jako ogółu - rzeczywiście nie ma sensu abyśmy mieli pro nagłośnienie w tym momencie, ale dobrze jest jeśli już wiemy jakie ono powinno być. Na większych scenach (m.in. wspomnianych przeglądach), na których uda nam się zagrać, nagłośnienie będzie. Realizator - tak, dobry pomysł.
  • Poziom 25  
    Jeśli było coś kombinowane, to bym się nawet tym zestawem nie interesował. A co to kolega kupił, że wie że uszkodzone? Co to za określenie Jabole? Nie rozumie dalej, dlaczego tak akcentujecie tę stopę?
  • Poziom 10  
    Jabole - chodzi o kolumny JBL.

    Nie kupiłem rzecz jasna, pojechałem do gościa i sprawdziłem na miejscu. Dzięki za opinię.

    krzysiuc napisał:
    Nie rozumie dalej, dlaczego tak akcentujecie tę stopę?

    Uzyskujemy wtedy lepsze (cięższe) brzmienie. Raz nam się udało ją w miarę dobrze nagłośnić i było super.

    Odkryłem jednak, ze knajpa w której graliśmy ma kilka przodów, ale nie było czasu jeszcze zapoznać się z ich parametrami. Zrobię to przy najbliższej okazji i być może tutaj będzie w czym wybrać. Widziałem niestety gdzieś logo Dibeisi więc szału chyba nie będzie...
  • Poziom 25  
    Jeśli traficie na te lepsze DBS, a przeszły przeróbkę to uzyskacie w miarę poprawne paczki. Co to za JBLe były? Jaka seria? Wiem o jaki efekt wam chodzi, ale na chwilę obecną to radziłbym się zaopatrzyć w lepszy sprzęt, który nagłośni dobrze wokal. Kolego, trzeba albo zamknąć temat, albo się w końcu na coś zdecydować, podaj budżet jeśli będzie za mały to temat na chwilę odkładamy, dopóki nie dozbierasz kasy. A jeśli będzie kasa to polecamy coś co kupujecie i gracie. Takie bicie piany i postów jest niepotrzebne marnujemy czas na coś co i tak nikomu nie przyniesie żadnej korzyści.