Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prosty sterownik pompy ciepłej wody użytkowej

riddyk 24 Sty 2012 22:20 20643 21
  • Prosty sterownik pompy ciepłej wody użytkowej

    Witam.

    Przedstawię prosty sterownik pompy ciepłej wody użytkowej.
    Projekt powstał z potrzeby oszczędzania energii elektrycznej. Aktualnie większość pomp cyrkulacyjnych jest włączona 24 godziny na dobę lub włączana poprzez timer w określonych porach dnia. Bardziej eleganckim rozwiązaniem jest zastosowanie sterowników z pieca lub z układu solarnego. Niestety posiadany przez mnie olejowy piec ROCA z zamkniętą komorą spalania nie posiada możliwości zaprogramowania pompy ciepłej wody użytkowej jak również sterownik solariów. Co prawda sterownik solarów posiada wolny przekaźnik do zaprogramowania, ale niestety nie ma możliwości dołożenia kolejnego czujnika temperatury.
    Założeniem projektu było wykonanie prostego sterownika, który potrafiłby załączać pompę w zależności od dwóch temperatur: pierwszej temperatury w wymienniku ciepła i temperatury na powrocie wody użytkowej. Ma to spowodować włączanie pompy tylko w wypadku, jeśli jest ciepła woda użytkowa w wymienniku i aktualnie woda w cyrkulacji jest wychłodzona.

    Projekt oparłem na Atmega8A i czujniku temperatury LM35. Początkowo zakładałem użycie Atmega48 w obudowie SMD i czujnik Dallasa. Niestety niedostępność w lokalnym elektroniku czujnika Dallasa spowodowała wybranie LM. Płytka z założenia miała zostać wykorzystana w kilku następnych projektach stąd na początku chciałem w umieścić wyświetlacz LCD, 5 przycisków, 2 przekaźniki, 2 czujniki temperatury. Po pewnych komplikacjach z projektowaniem płytki 2-warstwowej zdecydowałem nieco się uprościć projekt do jednej warstwy. Zrezygnowałem z wyświetlacza LCD i 3 przycisków.
    Płytka posiada peryferia: 2 przyciski, 2 czujniki temperatury, 2 przekaźniki, 2 diody LED i kilka zworek :/

    W tym projekcie użyłem jednego przycisku, dwóch czujników temperatury, jednego przekaźnika z cewką 5V sterowanego tranzystorem, dwóch diod LED do sygnalizacji pracy sterownika. Jako zasilacza użyłem uniwersalnej ładowarki 5V. Tego typu zasilacze mają jedną zaletę - są tanie. Koszt waha się w granicach 4-5zł przy zakupie kilku sztuk. Niestety zasilacze te posiadają wadę - napięcie skacze i wymaga użycia stabilizatora. Tutaj nie wykazałem się żadna finezją i użyłem stabilizatora 7805L. Całość wykonałem z użyciem technologii fotochemicznej.

    Uruchomienie projektu nie sprawiło żadnych problemów, na biurku działało znakomicie. Po przełączeniu zasilania z programatora na zasilanie z ładowarki, spowodowało ogólny rozrzut wyników pomiarowych. W szybkiej diagnozie pomógł prawie 30-letni w oscyloskop KR7001A. Dołożenie kondensatorów filtrujących (m.in. jest to ten kondensator 100nF, który uśmiecha się zza płytki) mierzony sygnał napięciowy z LM35 rozwiązał problem. Z chwilą uruchomienia urządzenia zdałem sobie sprawę, że ścieżki z przekaźnika są cienkie i nie mają zbyt dużej przerwy pomiędzy maską, na której jest masa. Ścieżki pogrubiłem dodatkowym przewodem. Niestety odległość pozostała niezmieniona.





    Kolejnym błędem, z którego zdałem sobie sprawę po uruchomieniu projektu było podpięcie napięcia referencyjnego do zasilania. Diametralnie spowodowało to zmniejszenie rozdzielczości odczytu, gdyż LM35 maksymalnie daje napięcie 1,5V. W tym wypadku bardzo dobrym rozwiązaniem byłoby skorzystanie z wewnętrznego źródła odniesienia Atmegi. W celu łatwiejszego montażu całość umieściłem na pleksiglasie, a peryferia wyprowadziłem na kostki elektryczne. Jednocześnie spowodowało to bardzo łatwy dostęp do sprawdzenia poprawności działania sterownika, gdyż z użyciem multimetru można odczytać wskazania LM35 - 10mV na każdy stopień Celsiusza.

    Program jest prostym algorytmem (dlatego zamieszczam tylko plik hexa napisany w C w środowisku WinAVR), sprawdzającym co 4 sekundy, czy temperatura w wymienniku jest wyższa niż 32 stopnie i jeśli temperatura na powrocie wody użytkowej jest niższa niż 24 stopnie, włącza pompę. Jeśli woda na powrocie wody użytkowej jest wyższa niż 30 stopni, wyłącz pompę. Dodatkowo jest możliwość uruchomienia pompy z przycisku. Program dodatkowo ma możliwość wysyłania danych poprzez zewnętrzną przejściówkę RS232<->USB opartą na FT232RL do komputera.

    Posiadam rozbudowaną ilość części, więc tylko dla tego projektu wydałem 10zł za czujnik LM35. W sumie cena całego projektu zmieści się w granicy 40-50zł bez kosztów przesyłki.

    Prosty sterownik pompy ciepłej wody użytkowej Prosty sterownik pompy ciepłej wody użytkowej
    Prosty sterownik pompy ciepłej wody użytkowej

    Zdaję sobie sprawę z niedoskonałości projektu, ale zdecydowałem się na jego publikację, aby zwrócić większą uwagę na etap projektowania układu i na szukanie rozwiązań zmniejszających koszty użytkowania budynku. Cały projekt powstał przez jeden weekend.

    Pozdrawiam.


    Fajne!
  • Fibaro
  • #2 25 Sty 2012 00:45
    opamp
    Użytkownik obserwowany

    Ogólnie na plus.
    Są Zugi złącza ARK a nie kostki do łączenia przewodów.
    Do czujników są pochwy połączenia czujnik - rurka ( zbiornik)
    Czym to zasilasz?
    Jak wykonujesz gaszenie łuku na przekaźniku? ( Wiatraczki 20W palą przekaźniki ;-) )

  • #3 25 Sty 2012 01:05
    Adamcall
    Poziom 15  

    Pomysł fajny mi się podoba tylko jedna uwaga ten chiński zasilacz mnie razi w oczy a co do elementu wykonawczego to bym dał triaka i optotriaka załączanego w zerze to tyle mi się podoba prostota i funkcjonalność 5 za pomysł i 4 za wykonanie
    POZDRAWIAM ADAM.

  • #4 25 Sty 2012 01:49
    stepawel
    Poziom 14  

    Sterownik fajny, bo zaprojektowany, nie skopiowany i powielony. Jednak czy trzeba było robić to na procesorze zamiast na podwójnym WO? :)
    I jeszcze jedno... Chińskie ładowarki mają bardzo dużą skłonność do wybuchania, proponuję zastosować tam transformator.

  • Fibaro
  • #5 25 Sty 2012 02:25
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 41  

    Mam wysłać Koledze 50 zł na obudowę oraz oprawkę bezpiecznika, bo zdaje się, że to prosto z sieci zasilane jest ? Przecież aż razi te PCB, niemal gwoździami do ściany przybite. Co ciekawszy projekt załamuje się w fazie wykończenia i estetyki. Co się dzieje ???? :cry: Ciekawy układ, w miarę ładnie wykonane płytki, w schemacie można było faktycznie przekaźnika na rzecz triaka uniknąć, a potem ?? Chyba, że to ,,układ edukacyjny" i wycieczki będą oglądać? Tyle że w takim przypadku można było w jakiś kawałek plexi to obudować i lampką od roweru podświetlić.


    PS. A co to TAKIE ŁADNE, z pięcioma zielonymi LEDami obok ? tzw. ,,Przeciwstawnik wizualny" :D do Kolegi sterownika ?

  • #6 25 Sty 2012 07:37
    krzysztofh
    Poziom 29  

    Wiadomo, że liczy się każda inicjatywa i jak się coś zrobi samemu do cieszy, ale muszę zgłosić parę krytycznych uwag:
    1. Łączenie przewodów powinno odbywać się na dedykowanych złączach a nie lutowane do pcb a później montowane na elektryczne kostki. Takie kostki sa przewidziane do grubszych połączeń przewodów elektrycznych, cienkie żyły sa często przecinane przez śrubki.
    2. Na pcb zostały polygony z niczym nie podłączone. Jak już się je stosuje to powinny być zadeklarowane jako GND.
    3. Brak właściwego podłączenia resetu procesora (brak kondensatora).
    4. Przekaźniki nie są zabezpieczone diodami prostowniczymi - to kardynalny błąd.
    5. Przy tak prostym schemacie aż się prosi aby go należycie narysować łącząc całość wirami. Łatwiej się czyta.
    6. Ze schematu wynika (nie wiem jak jest w rzeczywistości) że brakuje kondensatorów na wejściu stabilizatora.
    7. Po co na schemacie zwory Z4 i Z5? Chyba poprawniej byłoby podać na piny zasilania procesora VCC i GND i po sprawie. Rozróżnianie tu masy analogowej i cyfrowej niczemu nie służy.
    8. Nie wiem jakie napięcie jest przełączane na złączach JP4 i JP7. Jeżeli 230V to odległości izolacyjne na pcb są zdecydowanie za małe.

    Z drugiej strony jak nic się nie robi to i się człowiek nie nauczy, cenne że kolega próbuje realizować swoje pomysły.

  • #7 25 Sty 2012 08:09
    byrrt
    Poziom 21  

    A ja nie poruszając sprawy estetyki.. Mierzysz temperaturę na powrocie.. Ale skąd wiesz jaka temperatura jest przy każdym kranie? W każdym miejscu wychładza się inaczej, to że na powrocie jest np 24 nie oznacza że na 2gim piętrze w łazience przy kranie tyle jest.. Bez sensu.. Ja w domu założyłem timer czasowy włączający pompę rano przed pracą (6:30 - 8:00) i przed powrotem do domu do wieczora (15:30-22:00). Było to robione na szybko na programowalnym przekaźniku czasowym. Lepszym rozwiązaniem byłoby zrobić tak jak szwagier w domu - uruchamiać pompę cyklicznie np. na 3 minuty co 20min.. On zrobił tak bo miał probem z zamarzającą jedną rurką i musiał mieć ją stale podgrzewaną.. Czas można sobie dobrać..

    Wg. mnie pomiar temperatury na powrocie nic nie wnosi i nie jest to dobry sposób aby kontrolować włączanie pompy..

  • #8 25 Sty 2012 08:27
    Mad Bekon
    Poziom 23  

    Ja do tego co koledzy powiedzieli dorzucę parę grosików.

    1. Może to już monotonne, ale odstępy przy przekaźniku. Pomysł z masą w okolicach PCB jest całkowicie bezmyślny. Nie piszę aby wytykać palcem, wiem to z doświadczenia, ja się pozbyłem laptopa bo akurat był podpięty programator. Ścieżki pogrubić, odstępy zachować masę odsunąć jak najdalej. Przekaźnik najlepiej dać taki, żeby przynajmniej na PCB napięcie 230V było oddalone od sterującego przekaźnikiem. Układ wyprowadzeń np jak w RM84.
    2. Złącza od przekaźnika, zdecydowanie za małe. Takie złącze to się stosuje do podłączenia diody albo przycisku na 5V. Tutaj bym dał złącza o rastrze 5mm z windą lub (ostatnio bradziej przezemnie preferowane) złącze sprężynowe.
    3. Zdecydowanie polecam stosowanie zewnętrznych napięć odniesienia. (ale o tym chyba już nawet sam autor wspomniał)
    4. Obudowa, obudowa i jeszcze raz obudowa.
    5. Czujniki podłączyłbym kablem ekranowanym.
    6. Przycisk uruchamiania pompy wystawiłbym na zewnątrz.

    Ogólnie dla autora plus za to, że chciał zrobić coś samemu. Pamiętajmy jednak, zbyt oszczędny płaci zawsze dwa razy.

  • #9 25 Sty 2012 08:52
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Mad Bekon:
    ad 1. Też tak myślę, warto by PCB poprawić.
    ad 3. Po co? To nie jest superdokładny miernik temperatury. Niedokładność napięcia odniesienia w AVR powoduje, że pomiar i tak ma te 1-2 stopnie dokładności co jest zupełnie wystarczające.
    ad 4. To fakt. Takie gołe przewody 230V bez obudowy w miejscu narażonym na wodę...
    ad 5. Po co? Jakiś filtr zgodnie z nota LM35 można dać, ale resztę problemów można spokojnie roziwązać programowo.

    byrrt:
    Nie zgodzę się z tobą. Dom to dom i warunki w nim panujące nie zmieniają się zbytnio, wystarczy dać czujnik tam gdzie zależny nam na regulacji, czyli przy kranie gdzie woda się najszybciej wychładza. Ale w poprawnie wykonanej instalacji, gdzie rurki są poprawnie zaizolowane woda powinna się wychładzać mniej więcej tak samo w każdym miejscu. W efekcie czujnik może być na powrocie. Jeśli gdzieś mimo to woda byłaby za zimna to wystarczy zrobić poprawkę na wskazania czujnika temperatury na powrocie. Żeby nie było - mam takie samo rozwiązanie i działa doskonale.
    Rozwiązania typu włącz pompkę na 3 min co 20 min. świadczą tylko o tym, że mamy przewymiarowaną pompę (no dobra, wiem. że ciężko dostać coś mniejszego niż np. Grundfosy do cyrkulacji). W dodatku taki algorytm nie uwzględnia faktu, że ciepła woda napływa bez cyrkulacji w wyniku zwykłego korzystania z ciepłej wody, co dodatkowo ogranicza potrzebę korzystania z pompy cyrkulacji.

  • #10 25 Sty 2012 09:27
    maniek_88
    Poziom 14  

    Własnie niedawno zrobiłem coś takiego na projekt inzynierski, jednak moje rozwiązanie było trochę bardziej rozbudowane :) zrobiłem panel sterowania, LCD + klawiatura. Zamontowane są 2 czujniki temperatury wody w instalacji (jeden przy wylocie z bojlera, drugi natomiast mierzy temperaturę w instalacji zanim instalacja zaczyna się rozgałęziać (przed zaworami)).

    Kiedy temperatura przed zaworami spadnie o pewien procent (ustawiany przez użytkownika), pompa załącza się na zadany czas (również ustawiany). Dodatkowo dorzuciłem zegarek RTC ktory wykorzystałem do ustawienia godzin w których pompa pracuje - chodzi przede wszystkim żeby nie działała w nocy bo nie jest to potrzebne. Jak znajdę chwilę czasu to może opiszę mój projekt na elektrodzie.

    Również zrobiłem to na atmedze 8.

  • Fibaro
  • #11 25 Sty 2012 09:28
    att
    Poziom 14  

    Co do schematu:
    - jak już koledzy podkreślili, diody zaporowo na przekaźnikach jak nie chcesz stracić tranzystora.
    - nie podoba mi się również sterowanie przekaźnika tranzystorem NPN od plusa. Częściej stosowany to NPN do masy lub PNP od plusa.
    - wyrzuć oblania pod przekaźnikami tam gdzie jest 220V

  • #12 25 Sty 2012 17:22
    riddyk
    Poziom 19  

    Z większości niedociągnięć daję sobie z tego sprawę.
    @opamp:
    -wiem, że są złącza ARK, niestety nie miałem ich w w moich częściach - kupię bezpieczny zapas.
    -czujniki zostały zamontowane za pomocą taśmy i materiału szklanego - obudowa LM nie jest doskonała do takiego umiejscowienia.
    -układ jest zasilany z chińskiej ładowarki do nokii - a cały układ jest zasilany z przekaźnika czasowego który wcześniej sterował pompą.
    -niestety zapomniałem o zabezpieczeniu przekaźnika - pompa wody CWU ma maksymalnie 40W.
    @Adamcall:
    -chińska ładowarka ma dwie zalet taniość i to że działa.
    @stepawel:
    -zastosowanie LM35 spowodowało, że układ mógłby być zrealizowany za pomocą wzmacniaczy operacyjnych, ale początkowo planowałem użyć LCD i czujniki dallasa 1-wire.
    -chińskich ładowarek użyłem około 10 w innych projektach i tylko jeden wybuchł tylko i wyłącznie z mojej winy.
    @Krzysztof Kamienski:
    -niestety nie zostałem obdarowany darem poczucia estetyki, jedynie obudowa przydała by się ze względów bezpieczeństwa,
    -to białe w ładnej chińskiej obudowie z 5 diodami, to jest rejestrator dla sondy lambda i czujnika temperatury PT100, który znajduje się w przewodzie kominowym, służy do uzyskania najwyższej sprawności pieca. Również rejestruje i prognozuje zużycie oleju.
    @krzysztofh:
    -z mojego doświadczenia wynika, że projekty które są wykonywane na płytkach uniwersalnych i na pająka kondensator i rezystor musiały być, a jeśli wykonuję projekt na płytce to układ działa bez podciągania resetu.
    -polygon jest połączony z masa przy padach, niestety nie widać tego na rysunku.
    -zabezpieczenie przekaźnika jest zależne od obciążenia i jego rodzaju, tutaj zapomniałem użyci diody do zabezpieczenia, przekaźnik jest na 10A, a obciążenie ma maksymalnie 0,17A.
    -rozdzielenie zasilania i masy po przez zwory Z4 i Z5 jest to rzeczywiście kolejny błąd w projekcie.
    -JP3 i JP7 w tym projekcie jest to 230V i zdałem sobie z tego sprawę po wykonaniu polutowaniu płytki.
    -kondensatora nie ma na wejściu 7805 dlatego, że jest on na wyjściu z zasilacza.
    @byrrt:
    -nie wiem jaka jest temperatura przy kranach gdyż nie mierzyłem, tak samo nie sprawdzałem czy równomiernie się ochładza instalacja. Odpowiednio długie obserwacje pozwolą na ustalenie odpowiedniej temperatury sterownika. Podobna sytuacja ma miejsce u mnie w pracy, posiadamy algorytm obliczający temperaturę uzwojenia wirników generatorów (40-500MVA) bez użycia wewnętrznych pirometrów.
    @Mad Bekon:
    -planowałem użyć płytki w kilku innych projektach, ale jak zgodnie uważamy należy ją poprawić.
    -złącze sprężynowe montażowej jest pięknym rozwiązaniem jak szybkozłączki WAGO.
    -na jednym z seminarium z metrologii, a studiowałem metrologię rozgorzała dyskusja pomiędzy doktorami, czy kalibrować miernik klasy 0.1, miernikiem klasy 2. To zależy jak dokładny pomiar potrzebujemy, w tym wypadku pomiar jest zgrubny.
    @tmf:
    -w większości się zgadzam :)
    @maniek_88:
    -na początku chciałem wykonać właśnie podobną uniwersalną płytkie (poza zegarem RTC), ale zaprojektowanie płytki 2 warstwowej z odstępami, grubościami ścieżek i rozmiarem płytki, absorbowała tak dużo czasu, że porzuciłem tak rozbudowany projekt na rzecz mniejszego (projekt powstał w 3 dni).
    @att:
    -co do tranzystora zapamiętam.

    Dziękuje za opinię :)
    Wiedza którą posiadam powinna spowodować, że projekt mógłbym wykonać, bez żadnego błędu (poza obudową). Jest to pierwszy projekt od półtora roku i wiele rzeczy na które wcześniej zwracałem większą uwagę teraz nie zauważyłem.

    Pozdrawiam

  • #13 25 Sty 2012 18:17
    krzysztofh
    Poziom 29  

    riddyk napisał:
    Z większości niedociągnięć daję sobie z tego sprawę.
    @opamp:
    -czujniki zostały zamontowane za pomocą taśmy i materiału szklanego - obudowa LM nie jest doskonała do takiego umiejscowienia.
    -układ jest zasilany z chińskiej ładowarki do nokii - a cały układ jest zasilany z przekaźnika czasowego który wcześniej sterował pompą.
    -niestety zapomniałem o zabezpieczeniu przekaźnika - pompa wody CWU ma maksymalnie 40W.
    @Adamcall:
    -chińska ładowarka ma dwie zalet taniość i to że działa.
    @stepawel:
    -zastosowanie LM35 spowodowało, że układ mógłby być zrealizowany za pomocą wzmacniaczy operacyjnych, ale początkowo planowałem użyć LCD i czujniki dallasa 1-wire.
    -chińskich ładowarek użyłem około 10 w innych projektach i tylko jeden wybuchł tylko i wyłącznie z mojej winy.
    @Krzysztof Kamienski:
    -niestety nie zostałem obdarowany darem poczucia estetyki, jedynie obudowa przydała by się ze względów bezpieczeństwa,

    @krzysztofh:
    -z mojego doświadczenia wynika, że projekty które są wykonywane na płytkach uniwersalnych i na pająka kondensator i rezystor musiały być, a jeśli wykonuję projekt na płytce to układ działa bez podciągania resetu.
    -polygon jest połączony z masa przy padach, niestety nie widać tego na rysunku.
    -zabezpieczenie przekaźnika jest zależne od obciążenia i jego rodzaju, tutaj zapomniałem użyci diody do zabezpieczenia, przekaźnik jest na 10A, a obciążenie ma maksymalnie 0,17A.
    -rozdzielenie zasilania i masy po przez zwory Z4 i Z5 jest to rzeczywiście kolejny błąd w projekcie.
    -JP3 i JP7 w tym projekcie jest to 230V i zdałem sobie z tego sprawę po wykonaniu polutowaniu płytki.
    -kondensatora nie ma na wejściu 7805 dlatego, że jest on na wyjściu z zasilacza.

    Pozdrawiam


    Chyba kolega nie zrozumiał sugestii w sprawie zabezpieczeń przy przekaźnikach, albo odpowiedź jest myląca.
    Zatem dopowiem. Zastosowanie diody prostowniczej równolegle do cewki przekaźnika nie ma na celu jego zabezpieczenie. Jemu nic się nie stanie nawet bez tej diody i kwestia mocą jaką steruje - "przekaźnik jest na 10A, a obciążenie ma maksymalnie 0,17A." - jest bez znaczenia w tym przypadku.
    Chodzi o zabezpieczenie procesora i tranzystorów od przepięć spowodowanych załączaniem i wyłączaniem tych przekaźników. W momencie podania napięcia na cewkę i jego zdjęciu powstaje impuls napięciowy (szpilka) o wielokrotnie większym napięciu niż napięcie jakim cewka jest zasilana.
    Sprawa zapewnienia należytych warunków pracy procesora jeżeli już się go stosuje to nie jest kwestia że akurat działa. Należy w tym przypadku ściśle stosować zalecenia w notach katalogowych.
    Blokowanie zasilania kondensatorami zwykłych bramek to też standard, a ktoś może napisać, że jemu działa i bez nich. Jest to poza określonymi wymaganiami pewien standard, o którym się nie dyskutuje. Tak jak jazda bez pasów jest możliwa, a ludziska je zapinają. Pamiętasz co było kiedy jeszcze policja nie pisała mandatów na niezapięte pasy?
    Jeszcze kwestia kondensatora (ów) przy stabilizatorach. Zajrzyj do noty katalogowej jeżeli moja uwaga Cię nie przekonuje.
    Ale chyba najważniejsze zagrożenie dostrzegłem po Twojej wypowiedzi o sposobie mocowania czujnika na rurze, w kontekście zasilania układu z zasilacza beztransformatorowego. Taka przetwornica nie gwarantuje zachowania izolacji od sieci. Czujnik jest w bezpośredniej bliskości metalowej rury, której potencjał w dobrze wykonanej instalacji powinien być sprowadzony do szyny wyrównawczej czyli PE. Resztę dopisz sobie sam.

  • #14 26 Sty 2012 01:04
    Dj Joker
    Poziom 26  

    A ja ...mam wiele pytań...ale nie widzę jakoś większego sensu omawiania tej konstrukcji.

    Może najpierw zapytajmy gdzie kolega zgubił obudowę?

    Takie mam dziwne wrażenie...niby ok...procesor...po nowoczesnemu bo SMD miało być...a błędy...w najłatwiejszych rzeczach...typu bezpiecznik sieciowy...

    O Obudowie nie mówiąc...

    Krzywe płytki...
    Układ zamontowany na wyszarpanym kawałku plexi...
    Staranność...niska...bardzo niska...Ochrona przeciw porażeniu prądem...niska...
    Układ ambitny wykonany średnio.

    "Nie ważne jak wygląda...ważne że działa" a na co komu bezpieczeństwo i estetyka...

    Pozdrawiam. Gratuluję. Powodzenia w przyszłości.
    DJ JOKER

    P.S. Do zworek na płytkach jest taki specjalny drucik, zwany srebrzanką.

  • #15 26 Sty 2012 13:18
    HaJot46
    Poziom 15  

    Poruszane były problemy czujników, bezpieczeństwa i estetyki.
    Ja dołożę moje 3 grosze. Poruszano sprawy stronę elektryczną zagadnienia (elektronika jest częścią elektrotechniki). Jednak automatyka to nie same czujniki i regulatory. W tym przypadku również hydraulika jest częścia obwodu automatyki.
    Prawidłowo działające instalacje ciepłej wody użytkowej, które widziałem były wykonane 2 rurkami (c.w.u. w obiegu) i miały zasobniki ciepłej wody a temperatura w górnej części zasobnika sterował pracą układu.

  • #16 27 Sty 2012 06:00
    as.jedrek
    Poziom 9  

    Witam
    Mam takie pytanie: czy pompę obiegową można sterować PWM, jakiego typu silniki są stosowane w tego typu pompkach?

  • #17 27 Sty 2012 14:40
    mirobo
    Poziom 11  

    tmf napisał:

    byrrt:
    Nie zgodzę się z tobą. Dom to dom i warunki w nim panujące nie zmieniają się zbytnio, wystarczy dać czujnik tam gdzie zależny nam na regulacji, czyli przy kranie gdzie woda się najszybciej wychładza. Ale w poprawnie wykonanej instalacji, gdzie rurki są poprawnie zaizolowane woda powinna się wychładzać mniej więcej tak samo w każdym miejscu. W efekcie czujnik może być na powrocie. Jeśli gdzieś mimo to woda byłaby za zimna to wystarczy zrobić poprawkę na wskazania czujnika temperatury na powrocie. Żeby nie było - mam takie samo rozwiązanie i działa doskonale.
    Rozwiązania typu włącz pompkę na 3 min co 20 min. świadczą tylko o tym, że mamy przewymiarowaną pompę (no dobra, wiem. że ciężko dostać coś mniejszego niż np. Grundfosy do cyrkulacji). W dodatku taki algorytm nie uwzględnia faktu, że ciepła woda napływa bez cyrkulacji w wyniku zwykłego korzystania z ciepłej wody, co dodatkowo ogranicza potrzebę korzystania z pompy cyrkulacji.

    Pomijając aspekty bezpieczeństwa...(które pewnie ulegną zmianie)...
    Ja własnie mam podobnie: czujnik temperatury zał-wył pompy na powrocie(w piwnicy, gdzie najmniejsza temperatura) i działa doskonale. Dodatkowo pompa wyłącza się przy nagłym spadku ciśnienia wody(efekt odkręcenia kranu), lub braku tegoż ciśnienia:
    Plusem tego jest to, że przy "okazyjnym" braku dostawy wody pompa niepotrzebnie nie pracuje ;) jak również np.: idąc pod prysznic - nie miesza niepotrzebnie napływ zimnej wody z ciepłą... (sprawdzone-wypróbowane)

  • #18 27 Sty 2012 17:26
    riddyk
    Poziom 19  

    as.jedrek napisał:
    Witam
    Mam takie pytanie: czy pompę obiegową można sterować PWM, jakiego typu silniki są stosowane w tego typu pompkach?


    Pompa posiada 3 stopnie regulacji i są one wystarczające.

  • #19 27 Sty 2012 18:19
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Raczej nie, pompy do cyrkulacji zwykle nie mają regulacji, z regulacją są pompy normalne. Ale PWM się nie nadaje, one wymagają sinusa na wejściu inaczej się potwornie grzeją. Także regulacja obrotów wymagałaby raczej falownika.

  • #20 27 Sty 2012 20:09
    mirobo
    Poziom 11  

    ...lub żarówka w szereg (prymitywne, ale skuteczne)
    ...ewentualnie nie falownik, a "przepuszczanie" sinusoidy co jakiś czas-> sprawdzone na wentylatorze do pieca(regulacja obrotów), ale nie wiem, jak by to działało z pompą

  • #21 28 Sty 2012 22:33
    _adik
    Poziom 11  

    A ja dorzucę do tego tematu moje trzy grosze - może komuś się to przyda. Potrzebowałem cyrkulacji wody do łazienki na pierwsze piętro ze zbiornika w piwnicy. Chciałem też zrobić jakiś sterownik ale z braku czasu zastosowałem czujnik ruchu w tej łazience. Załącza on pompę wody użytkowej w piwnicy po wejściu do łazienki. Nie jest to rozwiązanie idealne bo i tak nie ma od razu ciepłej wody ale i tak lepsze niż odpuszczanie zimnej wody z całej rurki.

  • #22 29 Sty 2012 10:50
    HaJot46
    Poziom 15  

    Pochwalam inicjatywy projektowania własnych sterowników ale jako automatyk uważam, że dyskusja powinna zaczynać się od schematu technologicznego i określenia wymagań dla automatyki. Może okazać się, że wprowadzenie niewielkiej zmiany w technologii może okazać się bardziej skuteczne od najbardziej wymyślnych układów sterowania.
    Jesteśmy w dziale DIY Konstrukcje. Krytyka samej konstrukcji (płytki, złączki, obudowa) na etapie eksperymentu jest wskazana ale nie jest ona istotna dla funkcjonalności projektowanej konstrukcji.
    I tu wracam do początku, funkcjonalność można określić mając przed sobą schemat całej instalacji.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo