Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Blokady rozrządu silnika Fiat 1.6 16V, ich luz, opinie, jakość, oryginały

Pawel1812 12 Jul 2019 09:52 33219 74
Optex
  • #31
    k313
    Level 11  
    Dzięki za odpowiedź.
    Nie wiem dlaczego dopiero teraz wyświetli mi się Twój post.

    Auto kupiłem świadomie i rozstrojonym silnikiem. Jechało max 80 km/h, miało problem by jechać na LPG. Co chwilę gasło. Głowica niby po remoncie, świece, cewki nowe. Sterownik silnika na gwarancji. Było widać że ktoś dbał o samochód. Buda w idealnym stanie i papiery na wszystko. Założyłem, że tylko do wymiany rozrząd, ew jakieś drobiazgi, grunt że buda zdrowa i fajnie wyposażona.
    Blokady kupione, rozrząd sam zaczełem wymieniać. Niestety dostęp średni. Żeby zdjąć osłonę, za każdym razem trzeba podeprzeć silnik i zdjąć mocowanie poduszki silnika. Szczególnie jak z silnika nie cieknie i miska olejowa jest pordzewiała.
    Do rzeczy, Blokady na oryginalnym ustawieniu nie pasowały, wg mnie co najmniej jeden ząbek różnicy był na obu walkach. Ale po ustawieniu tak jak umiałem samochód ożył. Zaczął normalnie się rozpędzać. Jedynie na wolnych obrotach telepka no i podcisnienie na poziomie 430-520mbar. Ale kolektor i dolot szczelny. Denerwujace szarpanie przy przyspieszaniu.
    Ponowne ustawienie rozrządu na starych blokadach i na blokadach HP tu znów nie pasowała jedna blokada do poprzednich blokad. Dalej kiepskie podciśnienie, bardziej szarpie na wolnych obrotach, ale już bardzo płynnie przyśpiesza. I sterownik stale zapłon ustawia -25 st.
    I siły brak na ten silnik.

    W przyszłym tygodniu spróbuję jeszcze raz ustawić rozrząd, być może coś z samymi blokadami jest nie bardzo. Oczywiście zawsze ustawiane na zegar i tak jak stara szkoła mówi zawsze ostatni ruch wału zgodnie z obrotami silnika.
  • Optex
  • #32
    Pawel1812
    Level 26  
    Czy poluzowałeś koła pasowe na wałkach rozrządu? Jakim momentem je dokręciłeś? Czy masz klucz do blokowania kół rozrządu?

    Zazwyczaj problem z rozrządem w tym silniku po robocie głowicy wynika z tego, że majstry muszą poluzować koła pływające, a potem nie umieją ich ustawić. W efekcie każdy, kto spróbuje ustawić rozrząd bez przeprowadzenia całej procedury z luzowaniem kół - jest z góry skazany na niepowodzenie.
  • Optex
  • #33
    k313
    Level 11  
    😁 nie no oczywiście, że luzowałem koła. Dokręcalem je coś lekko ponad 100kNm, teraz nie pamiętam. Ale najpierw lekko by złapać i się nie przesunęło. Później zdejmowalem blokady i pełną siłą. Mam jedne blokady z wygiętymi trzpieniami bo ktoś śruby dokrecal o blokady.
    Tak mam klucz chyba nazywa się trzpieniowy do blokowania kół wałków (używam go także do blokowania dzwonu sprzęgła w skuterach.
    Najpierw łapałem ustawienie walka na blokadzie, później odkrecenie śruby koła, a na końcu dokładne ustawienie wału korbowego silnika. Pierwszy raz było troszkę inaczej bo pasek był zdejmowany i wtedy ręką kręciłem walki pod blokady.
    Najwięcej zabawy miałem z dokładnym ustawienie górnego martwego punktu. Mam wrażenie, że tłok jest w najwyższym punkcie, ale wał delikatnie można przestawić zanim tłok zacznie schodzić w dół. Ale to może teraz moje takie wrażenie że tak było.
    Teraz trochę inaczej podejdę do tematu. Założę łapę silnika bez zakładania obudowy rozrządu i najpierw sprawdzę ustawienia, podcisnienia i pracę silnika. Jak będzie dobrze to zdejmę łapę i zamontuje obuwie. A jak będzie źle, to będzie można szybciej ponownie ustawić rozrząd.
  • #34
    Pawel1812
    Level 26  
    Oczywiście, że można poruszyć wał bez ruchu tłoka. Dlatego trzeba sobie zrobić średnią ruchem zegara w dwie strony i ustawić w środkowym położeniu. Chwilę trzeba się z tym pobawić.
    Czy kolega dokręca blokady przy naciągniętym napinaczu poza zakres działania sprężyny?
    Koła mocno trzymamy i dokręcamy na założonych blokadach, jak się dostatecznie mocno trzyma, to blokadom się nic nie stanie. A jak są krzywe, to wyprostować, dorobić trzpienie, ostatecznie opiłować, ale nie można zwężać kołków blokad.
    Ja sobie ułatwiałem życie, przyklejając blaszki do trzpieni blokad na smar aby sztywniej blokować wałki bez luzu, aby ustawienie było dokładniejsze - od tego czasu blokady wchodzą po wyjęciu blaszek za pierwszym, góra drugim razem.

    Nie ma co silnika odpalać - albo blokady wchodzą bez problemu, albo nie, zero albo jedynka, albo składamy wszystko, albo rozkładamy rozrząd i jeszcze raz do skutku. Rozrząd nie może być ustawiony lepiej albo gorzej tylko dobrze lub źle. Nie ma co odpalać to nic nie da.
    Na początku mnie się to udawało za czwartym razem
  • #35
    dawidek126
    Level 13  
    Panowie a czy zdarzyło sie wam że auto przyjeżdza do was a po wymianie rozrządu na blokady zaczyna zgłaszać błąd 0340 czujnik położenia wałka rozrządu po mimo prawidłowego ustawienia na zegar i blokady?? przypadek że sie akurat zepsuł teraz po wymianie czy zle ustawiony rozrząd?? silnik uruchamia sie od strzała podcisnienie w kolektorze ssącym około 330mbar....
  • #36
    k313
    Level 11  
    Wielkie dzięki za zdalna pomoc. Temat zakończony. Trochę to trwało bo najpierw zablokowała się śruba od osłony, a właściwie taka przedłużka i zablokowała się cała osłona. Ale to detal.
    Wałek ssący był dobrze ustawiony, a wydechowy był opóźniony i to znacznie - wina samej blokady. Na trzy komplety każda była inaczej wykonana. A ostatecznie ustawiłem na nowych chińskich blokadach. Silnik na wolnych obrotach chodzi wręcz idealnie równo i bardzo cicho. Przyspiesza bardo płynnie, ale mam takie odczucie że na wysokich obrotach jest średnio. Tak jakby był słabszy i jakby wolniej się zbierał na pow 5000. Ważne, że podcisnienie jest w normie i czasy wtrysków na wolnych obrotach są krótsze o 1 ms. Także korekty długo terminowe są w okolicach 0 więc jest ok.
    Dzięki za wsparcie.
  • #37
    dawidek126
    Level 13  
    a jakie masz podcisnienie w kolektorze ssącym??
  • #38
    k313
    Level 11  
    U mnie jest 340 do 350 mbar - na benzynie i 360 mbar na LPG. Może i nie jest idealnie, ale zakładam, że może być jeszcze gdzieś nieszczelność na kolektorze ssącym.
    Zobaczymy za jakiś czas spalanie, ale na razie nie jest gorzej.
  • #39
    dawidek126
    Level 13  
    ja w jednym miałem między 320-330 , w multipli 300-310 a w tym co niedawno robiłem 360.... rozrząd w kazdym robiłem tak samo , czy to po prostu kwestia stanu technicznego silnika??

    a ile powinno być idealnie??
  • #40
    k313
    Level 11  
    Chyba w stilo powinno być 335 mbar. Jak podepniesz komputer do silnika to jeden z parametrów w sterowniku to wyliczone podcisnienie -takie jak sterownik oczekuje by było. A drugi parametr to oczywiście rzeczywiście ciśnienie z MAP sensora.
    Kwestia dokładności samego MAP sensora. U siebie podcisnienie sprawdzałem także analogowym zegarem.
    Stan samego silnika to jedno, jego obrotów na jakich jest wykonywany pomiar, ale stan szczelności samego dolotu to drugie.
    No i kwestia dokładności samych blokad.
  • #42
    lukasz12345678910
    Level 30  
    Kiedyś tak chciałem przyoszczedzic i w Punto hgt ustawiłem rozrzad na znaki korektorem i później kupiłem blokady i ustawiłem tak jak trzeba. Trzęsło silnikiem i wypadały zapłony.
  • #43
    łysy wąż
    Level 8  
    Ok, ale w tym wypadku nie ustawiam rozrządu tylko chce go zablokować do wymiany paska
  • #44
    k313
    Level 11  
    łysy wąż wrote:
    Czy zamiast blokad od strony skrzyni nie można by dać uniwersalną blokadę do silników 16v ?

    Czyli ustawić na GMP , zablokować wałki i wymienić pasek (?)

    Wg mnie tak, w jaki sposób zablokujesz wal, jest nieistotne. Ważne by go zablokować w odpowiednim położeniu.
    U mnie wszyskie moje blokady powodowały przesunięcie wału o pół zęba. I skończyło się że ustawiałem bez blokady wału, ale pilnując wału czujnikiem zegarowym.

    Bez blokad na walkach rozrządu też się da ustawić. I taki silnik w większości działa.
    Tyle że później bardzo często rozrząd jest ustawiony nieprawidłowo i jest lament. Po kilku km sterownik robi adaptacje pod nowe ustawienia rozrządu i zaczynają się cyrki z autem. A właściciel nie łączy tego z rozrządem, a bardziej z awarią sterownika silnika.
  • #45
    łysy wąż
    Level 8  
    Miałem właśnie taki ustawiony przez pewnego "mechanika" zarzekał się że dobrze ustawił i na pewno to wina przepustnicy. Map ok 450 mbar

    Teraz mam ustawiony idealnie map ok 310. I właśnie myślę o zablokowaniu na sztywno wałków żeby nie przestawić nic.

    Pytanie tylko czy pasek się dobrze naciagnie na zablokowanych na amen wałkach (?)
  • #46
    lukasz12345678910
    Level 30  
    Ja miałem tak samo. Po założeniu nowego paska znaki namalowane korektorem nie pasowaly. Złożyłem na blokady i zadziałało.
  • #47
    k313
    Level 11  
    łysy wąż wrote:


    Pytanie tylko czy pasek się dobrze naciagnie na zablokowanych na amen wałkach (?)


    Wg mnie nie,
    Ale musisz do tego podejść matematycznie i na mazak, chodź i tak nie ma na to gwarancji.
    Na każdym z kół zębatych zaznaczasz punkt na zębie i pasku obok.
    Na nowy pasek przenosisz punkty naniesione ze starego paska. A później zakładasz nowy pasek dokładnie tak jak są wszystkie 3 punkty.
    Teoretycznie powinno się udać. Ale to tylko teoria.
    Dziwnie zaprogramowany sterownik tego silnika nie daje sobie rady z składem mieszanki i wolnymi obrotami jeśli rozrząd jest nawet niewiele przestawiony.
  • #49
    dawidek126
    Level 13  
    film dokładnie pokazuje jak ustawić rozrząd przy pomocy blokad wałków i czujnika zegarowego. dziwne że na skrzyni jest znaczek 0* a na kole zamachowym kreska.... pomimo to ustawiam na zegar:)
    pozdrawiam
  • #50
    Pawel1812
    Level 26  
    Nie znalazłem instrukcji, która zalecałaby korzystanie ze znaków na skrzyni i kole, a naprawdę poświęciłem sporo czasu aby opanować ustawianie tego silnika.
  • #51
    dawidek126
    Level 13  
    ja również nie znalazłem nic na temat korzystania z tych znaków aczkolwiek w autodacie jest wyraznie zaznaczone na schemacie "okienko" w skrzyni jednak w opisie ustawiania nie powiedzieli nic żeby z tego korzystać...
  • #52
    vvaldek
    Level 28  
    znaki w okienku sluza do wstepnej oceny ustawienia. jednak ustawia sie przy pomocy blokac, a co do blokad to jakosc jest kiepska.. osobiscie dawno temu sam wykonalem blokady , korzystajac z auta ktore dopiero co wyszlo z fabryki . i byly idealne dopuki kolega nie pozyczyl znajomemu ktory zeby bylo mu latwiej zalozyc poprzewiercal otwory z fi 7 na fi 8 i juz bylo po blokadach .... po ustawieniu na takie blokady silnik gasl na wolnych
  • #53
    dawidek126
    Level 13  
    Mam pytanie czy tymi samymi blokadami co ustawia się Stilo 182b6000 dam radę ustawić silnik bravy 182b4000?

    Dodano po 7 [minuty]:

    Doczytałem na innym forum że walki rozrządu są inne, w innym czasie otwiera się i zamyka zawór ssący. Stąd moje pytanie czy pomimo różnic czasów otwarcia blokady będą pasować..... Jak ktoś ma info niech podpowie czy wałki rozrządu z silnika 182b4000 są zamienne że Stilo 182b6000...
    Pozdrawiam
  • #54
    vvaldek
    Level 28  
    blokady beda te same, ale walki juz nie sa zamienne. sa 2 rodzaje silnikow 1.6 na pierwszy rzut oka identyczne ale roznia sie skokiem tloka
  • #55
    dawidek126
    Level 13  
    Też tak myślałem że coś z nimi nie tam:) czyli nie można do Stilo wsadzić silnika (słupek 182a4000) z osprzętem i ECU od 182b6000 żeby to działało prawidłowo??

    Dodano po 47 [minuty]:

    A jeśli trafię blok ( cały dół) z miejscem na czujnik spalania stukowego ale oznaczenie 182a4000 ( czyli ten o większych tłokach przed modernizacją) mogę dołożyć mój osprzęt głowice i ECU od Stilo?? Czy ten stary blok będzie pasował do skrzyni i do kompresora ac ( bo widzę że trochę inaczej jest mocowany jakby w starszym bloku brakowało dwóch górnych otworów od wspólnika kompresora)
  • #56
    łysy wąż
    Level 8  
    Niedługo czeka mnie wymiana rozrządu w Stilo 1.6 i czytam o blokadach, jak ustawić rozrząd itp.

    A tu nasi bracia ze wchodu jak widać po prostu kawałkiem drewienka czy czymkolwiek blokują koła i wszystko działa :D

    Blokady rozrządu silnika Fiat 1.6 16V, ich luz, opinie, jakość, oryginały

    [/img]
  • #57
    KarizmoGSM

    Level 27  
    O ile wcześniej był prawidłowo ustawiony to bez problemu się da zrobić bez blokad i o ile nie luzujesz/odkręcasz tych kół rozrządu. Również możesz sobie markerem poznaczyć.
  • #58
    dawidek126
    Level 13  
    jak to w końcu jest z tymi blokadami, wszyscy jednogłośnie piszą na różnych forach ze blokady pasują do każdego silnika 1,6 a przecież otwarcie zaworów w stilo jest inne jak np. w brava .... pomimo to blokady będą ok??
  • #59
    KarizmoGSM

    Level 27  
    Tak te same
  • #60
    adrianxcyna
    Level 1  
    Witam podzielę się moją historią, może komuś się przyda. Samochód Lancia Lybra 1.6 16V 103KM. Remont głowicy po zerwaniu paska. Mechanik pospinał rozrząd na blokady za 100zł z allegro. Silnik telepawka i spalanie pb 16L i LPG 20L (było przed awarią 8-9L pb, 7-8LPG). Oczywiście mechanik mówi, że on wszystko dobrze zrobił i trzeba do gazownika jechać. Podpiął kompa a tam błędy z każdego możliwego miejsca. Zresetował i powiedział, że jest ok. Przez 10km było ok a później to samo. Przejeździłem tak z 3 miesiące bo silnik pracował ok. Telepał na niskich obrotach i kosmicznie palił ale moc miał. Obroty spadały przy delikatnym dotknięciu gazu i czasem gasł przy wysprzęgleniu.
    Miałem już to auto złomować ale z polecenia znajomego podjechałem do innego mechanika. Tylko odpalił auto i powiedział, że rozrząd jest 100% strzelony na wydechu. Podłączył kompa i sprawdził parametry robocze samochodu. MAP 420-450mbar, sonda lambda się zatrzymała od jazdy na zbyt bogatej mieszance, korekty wtrysków przestawione ponad normę, losowe wypadanie zapłonów na każdym cylindrze. Jako, że nie miał wolnych terminów na najbliższe 6 tygodni to za flaszke pożyczył mi blokady ori z ASO fiata oraz zegar.
    Rozrząd ustawiałem u braci w Audi oraz Oplu - banał , znaki, blokady na zęby pospawane prowizoryczne i śmiga. Ten silnik ustawiłem, żeby wchodziły blokady idealnie, dopiero za 11 razem. Za każdym razem nie chciała mi wejść minimalnie blokada wałka wydechowego. To i tak było nieźle w porównaniu do mechanika partacza bo po nim nie chciały mi wejść obie blokady. Ssały opóźniony delikatnie a wydech ponad pół zęba.
    Po ustawieniu rozrządu silnik pracował znacznie lepiej. Zrobiłem ze 100km. Spalanie delikatnie spadło, motor się nie telepał ale zaczęły na wolnych obroty bardziej falować. Podjechałem oddać blokady i podłączyć go pod kompa. MAP miał za duże skoki, od 300 do 400mbar. Diagnoza - mapsensor do wymiany. No i sonda lambda, o której zapomniałem.
    W domu wyciągnąłem mapsensor - cały z nagaru, okopcony. Moduł przepustnicy- cały czarny w środku a zagłębienie silniczka krokowego było tak poklejone dziwną mieszaniną spalin i oleju że prawie w ogóle nie było przepływu. Sonda lambda też cała okopcona na czarno. Wszystko efekt jeżdżenia na przestawionym rozrządzie.
    Pojechałem na szrot i znalazłem auto z tym motorem, które odpalało i równo chodziło. Kupiłem sonde lambda, moduł przepustnicy i mapsensor.
    Wszystko jeszcze ładnie oczyściłem preparatem do czyszczenia dolotów, kolektor (ten plastikowy) rozebrałem i też dobrze oczyściłem. Po odpaleniu przez chwile falowały obroty (może 2 minuty), przejechałem się kręcąc go do wysokich obrotów. Motor zaczął chodzić cichutko, obroty falowały delikatnie na wolnych nawet nie o grubość wskazówki. Zrobiłem z 50km ok 100km/h trasa bez miasta - spalanie pb na komputerze 11L/100km czyli dużo lepiej ale jeszcze nie to co przed awarią. Sprawdziłem szczelność dolotu pryskając preparatem do czyszczenia kokpitu (plak :] ) po kolektorze, przy głowicy i przy przepustnicy. Motor się nie przyduszał i nic z obrotami się nie działo czyli dolot szczelny. Sprawdziłem napięcie na sondzie lambda i wyszły mi oscylacje 0.85V - 1.1V - zdecydowanie za bogata mieszanka.
    Podjechałem znowu do mechanika na sprawdzenie parametrów roboczych. MAP po włączeniu rozgrzanego silnika 350mbar i po 20sekundach spadło do 325-330mbar i tak się utrzymuje. Nie wiem czy to ideał bo w komputerze nie było parametru "wartość oczekiwana" więc jakby ktoś wiedział ile jest ideał to może dać znać. Sonda lambda pokazuje, że mieszanka za bogata. Mechanik stwierdził, że mapa jest rozjechana oraz korekty długoterminowe i trzeba zrobić adaptację koła fonicznego oraz reset parametrów początkowych. Po tym zabiegu przejechałem następne 50km, obroty nie falują w ogóle, odpala za pierwszym obrotem rozrusznika, spalanie na komputerze 8L/100 pb. LPG nie włączałem zeby map benzynowych nie rozjechać. Po adaptacji i ogarnięciu mapy LPG spalanie 7.5L :D. Teraz sonda lambda oscyluje 0.40- 0.85V czyli książkowo.

    Podsumowując.
    Ustawienie tego rozrządu bez blokad jest niemożliwe. Jasne, że da się na nieoryginalnych blokadach czy na znaki ale to, że motor odpala nie znaczy że rozrząd jest ustawiony dobrze.
    Jazda na przestawionym rozrządzie niesie za sobą kolejne usterki. Dobrze, że było za bogato bo jakby było za ubogo to wypaliłoby gniazda zaworowe.
    Przy wymianie elementów dolotu warto zrobić adaptację oraz reset parametrów początkowych. Może wszystko by się skorygowało po przejechaniu kilku tys. kilometrów ale lepiej zrobić to przez komputer od razu.

    Ktoś może potwierdzić czy ciśnienie MAP 325-330mbar jest dobre?