Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Blokady rozrządu silnika Fiat 1.6 16V, ich luz, opinie, jakość, oryginały

Pawel1812 12 Lip 2019 09:52 19872 51
  • #31
    k313
    Poziom 11  
    Dzięki za odpowiedź.
    Nie wiem dlaczego dopiero teraz wyświetli mi się Twój post.

    Auto kupiłem świadomie i rozstrojonym silnikiem. Jechało max 80 km/h, miało problem by jechać na LPG. Co chwilę gasło. Głowica niby po remoncie, świece, cewki nowe. Sterownik silnika na gwarancji. Było widać że ktoś dbał o samochód. Buda w idealnym stanie i papiery na wszystko. Założyłem, że tylko do wymiany rozrząd, ew jakieś drobiazgi, grunt że buda zdrowa i fajnie wyposażona.
    Blokady kupione, rozrząd sam zaczełem wymieniać. Niestety dostęp średni. Żeby zdjąć osłonę, za każdym razem trzeba podeprzeć silnik i zdjąć mocowanie poduszki silnika. Szczególnie jak z silnika nie cieknie i miska olejowa jest pordzewiała.
    Do rzeczy, Blokady na oryginalnym ustawieniu nie pasowały, wg mnie co najmniej jeden ząbek różnicy był na obu walkach. Ale po ustawieniu tak jak umiałem samochód ożył. Zaczął normalnie się rozpędzać. Jedynie na wolnych obrotach telepka no i podcisnienie na poziomie 430-520mbar. Ale kolektor i dolot szczelny. Denerwujace szarpanie przy przyspieszaniu.
    Ponowne ustawienie rozrządu na starych blokadach i na blokadach HP tu znów nie pasowała jedna blokada do poprzednich blokad. Dalej kiepskie podciśnienie, bardziej szarpie na wolnych obrotach, ale już bardzo płynnie przyśpiesza. I sterownik stale zapłon ustawia -25 st.
    I siły brak na ten silnik.

    W przyszłym tygodniu spróbuję jeszcze raz ustawić rozrząd, być może coś z samymi blokadami jest nie bardzo. Oczywiście zawsze ustawiane na zegar i tak jak stara szkoła mówi zawsze ostatni ruch wału zgodnie z obrotami silnika.
  • #32
    Pawel1812
    Poziom 26  
    Czy poluzowałeś koła pasowe na wałkach rozrządu? Jakim momentem je dokręciłeś? Czy masz klucz do blokowania kół rozrządu?

    Zazwyczaj problem z rozrządem w tym silniku po robocie głowicy wynika z tego, że majstry muszą poluzować koła pływające, a potem nie umieją ich ustawić. W efekcie każdy, kto spróbuje ustawić rozrząd bez przeprowadzenia całej procedury z luzowaniem kół - jest z góry skazany na niepowodzenie.
  • #33
    k313
    Poziom 11  
    😁 nie no oczywiście, że luzowałem koła. Dokręcalem je coś lekko ponad 100kNm, teraz nie pamiętam. Ale najpierw lekko by złapać i się nie przesunęło. Później zdejmowalem blokady i pełną siłą. Mam jedne blokady z wygiętymi trzpieniami bo ktoś śruby dokrecal o blokady.
    Tak mam klucz chyba nazywa się trzpieniowy do blokowania kół wałków (używam go także do blokowania dzwonu sprzęgła w skuterach.
    Najpierw łapałem ustawienie walka na blokadzie, później odkrecenie śruby koła, a na końcu dokładne ustawienie wału korbowego silnika. Pierwszy raz było troszkę inaczej bo pasek był zdejmowany i wtedy ręką kręciłem walki pod blokady.
    Najwięcej zabawy miałem z dokładnym ustawienie górnego martwego punktu. Mam wrażenie, że tłok jest w najwyższym punkcie, ale wał delikatnie można przestawić zanim tłok zacznie schodzić w dół. Ale to może teraz moje takie wrażenie że tak było.
    Teraz trochę inaczej podejdę do tematu. Założę łapę silnika bez zakładania obudowy rozrządu i najpierw sprawdzę ustawienia, podcisnienia i pracę silnika. Jak będzie dobrze to zdejmę łapę i zamontuje obuwie. A jak będzie źle, to będzie można szybciej ponownie ustawić rozrząd.
  • #34
    Pawel1812
    Poziom 26  
    Oczywiście, że można poruszyć wał bez ruchu tłoka. Dlatego trzeba sobie zrobić średnią ruchem zegara w dwie strony i ustawić w środkowym położeniu. Chwilę trzeba się z tym pobawić.
    Czy kolega dokręca blokady przy naciągniętym napinaczu poza zakres działania sprężyny?
    Koła mocno trzymamy i dokręcamy na założonych blokadach, jak się dostatecznie mocno trzyma, to blokadom się nic nie stanie. A jak są krzywe, to wyprostować, dorobić trzpienie, ostatecznie opiłować, ale nie można zwężać kołków blokad.
    Ja sobie ułatwiałem życie, przyklejając blaszki do trzpieni blokad na smar aby sztywniej blokować wałki bez luzu, aby ustawienie było dokładniejsze - od tego czasu blokady wchodzą po wyjęciu blaszek za pierwszym, góra drugim razem.

    Nie ma co silnika odpalać - albo blokady wchodzą bez problemu, albo nie, zero albo jedynka, albo składamy wszystko, albo rozkładamy rozrząd i jeszcze raz do skutku. Rozrząd nie może być ustawiony lepiej albo gorzej tylko dobrze lub źle. Nie ma co odpalać to nic nie da.
    Na początku mnie się to udawało za czwartym razem
  • #35
    dawidek126
    Poziom 12  
    Panowie a czy zdarzyło sie wam że auto przyjeżdza do was a po wymianie rozrządu na blokady zaczyna zgłaszać błąd 0340 czujnik położenia wałka rozrządu po mimo prawidłowego ustawienia na zegar i blokady?? przypadek że sie akurat zepsuł teraz po wymianie czy zle ustawiony rozrząd?? silnik uruchamia sie od strzała podcisnienie w kolektorze ssącym około 330mbar....
  • #36
    k313
    Poziom 11  
    Wielkie dzięki za zdalna pomoc. Temat zakończony. Trochę to trwało bo najpierw zablokowała się śruba od osłony, a właściwie taka przedłużka i zablokowała się cała osłona. Ale to detal.
    Wałek ssący był dobrze ustawiony, a wydechowy był opóźniony i to znacznie - wina samej blokady. Na trzy komplety każda była inaczej wykonana. A ostatecznie ustawiłem na nowych chińskich blokadach. Silnik na wolnych obrotach chodzi wręcz idealnie równo i bardzo cicho. Przyspiesza bardo płynnie, ale mam takie odczucie że na wysokich obrotach jest średnio. Tak jakby był słabszy i jakby wolniej się zbierał na pow 5000. Ważne, że podcisnienie jest w normie i czasy wtrysków na wolnych obrotach są krótsze o 1 ms. Także korekty długo terminowe są w okolicach 0 więc jest ok.
    Dzięki za wsparcie.
  • #37
    dawidek126
    Poziom 12  
    a jakie masz podcisnienie w kolektorze ssącym??
  • #38
    k313
    Poziom 11  
    U mnie jest 340 do 350 mbar - na benzynie i 360 mbar na LPG. Może i nie jest idealnie, ale zakładam, że może być jeszcze gdzieś nieszczelność na kolektorze ssącym.
    Zobaczymy za jakiś czas spalanie, ale na razie nie jest gorzej.
  • #39
    dawidek126
    Poziom 12  
    ja w jednym miałem między 320-330 , w multipli 300-310 a w tym co niedawno robiłem 360.... rozrząd w kazdym robiłem tak samo , czy to po prostu kwestia stanu technicznego silnika??

    a ile powinno być idealnie??
  • #40
    k313
    Poziom 11  
    Chyba w stilo powinno być 335 mbar. Jak podepniesz komputer do silnika to jeden z parametrów w sterowniku to wyliczone podcisnienie -takie jak sterownik oczekuje by było. A drugi parametr to oczywiście rzeczywiście ciśnienie z MAP sensora.
    Kwestia dokładności samego MAP sensora. U siebie podcisnienie sprawdzałem także analogowym zegarem.
    Stan samego silnika to jedno, jego obrotów na jakich jest wykonywany pomiar, ale stan szczelności samego dolotu to drugie.
    No i kwestia dokładności samych blokad.
  • #42
    lukasz12345678910
    Poziom 26  
    Kiedyś tak chciałem przyoszczedzic i w Punto hgt ustawiłem rozrzad na znaki korektorem i później kupiłem blokady i ustawiłem tak jak trzeba. Trzęsło silnikiem i wypadały zapłony.
  • #43
    łysy wąż
    Poziom 8  
    Ok, ale w tym wypadku nie ustawiam rozrządu tylko chce go zablokować do wymiany paska
  • #44
    k313
    Poziom 11  
    łysy wąż napisał:
    Czy zamiast blokad od strony skrzyni nie można by dać uniwersalną blokadę do silników 16v ?

    Czyli ustawić na GMP , zablokować wałki i wymienić pasek (?)

    Wg mnie tak, w jaki sposób zablokujesz wal, jest nieistotne. Ważne by go zablokować w odpowiednim położeniu.
    U mnie wszyskie moje blokady powodowały przesunięcie wału o pół zęba. I skończyło się że ustawiałem bez blokady wału, ale pilnując wału czujnikiem zegarowym.

    Bez blokad na walkach rozrządu też się da ustawić. I taki silnik w większości działa.
    Tyle że później bardzo często rozrząd jest ustawiony nieprawidłowo i jest lament. Po kilku km sterownik robi adaptacje pod nowe ustawienia rozrządu i zaczynają się cyrki z autem. A właściciel nie łączy tego z rozrządem, a bardziej z awarią sterownika silnika.
  • #45
    łysy wąż
    Poziom 8  
    Miałem właśnie taki ustawiony przez pewnego "mechanika" zarzekał się że dobrze ustawił i na pewno to wina przepustnicy. Map ok 450 mbar

    Teraz mam ustawiony idealnie map ok 310. I właśnie myślę o zablokowaniu na sztywno wałków żeby nie przestawić nic.

    Pytanie tylko czy pasek się dobrze naciagnie na zablokowanych na amen wałkach (?)
  • #46
    lukasz12345678910
    Poziom 26  
    Ja miałem tak samo. Po założeniu nowego paska znaki namalowane korektorem nie pasowaly. Złożyłem na blokady i zadziałało.
  • #47
    k313
    Poziom 11  
    łysy wąż napisał:


    Pytanie tylko czy pasek się dobrze naciagnie na zablokowanych na amen wałkach (?)


    Wg mnie nie,
    Ale musisz do tego podejść matematycznie i na mazak, chodź i tak nie ma na to gwarancji.
    Na każdym z kół zębatych zaznaczasz punkt na zębie i pasku obok.
    Na nowy pasek przenosisz punkty naniesione ze starego paska. A później zakładasz nowy pasek dokładnie tak jak są wszystkie 3 punkty.
    Teoretycznie powinno się udać. Ale to tylko teoria.
    Dziwnie zaprogramowany sterownik tego silnika nie daje sobie rady z składem mieszanki i wolnymi obrotami jeśli rozrząd jest nawet niewiele przestawiony.
  • #49
    dawidek126
    Poziom 12  
    film dokładnie pokazuje jak ustawić rozrząd przy pomocy blokad wałków i czujnika zegarowego. dziwne że na skrzyni jest znaczek 0* a na kole zamachowym kreska.... pomimo to ustawiam na zegar:)
    pozdrawiam
  • #50
    Pawel1812
    Poziom 26  
    Nie znalazłem instrukcji, która zalecałaby korzystanie ze znaków na skrzyni i kole, a naprawdę poświęciłem sporo czasu aby opanować ustawianie tego silnika.
  • #51
    dawidek126
    Poziom 12  
    ja również nie znalazłem nic na temat korzystania z tych znaków aczkolwiek w autodacie jest wyraznie zaznaczone na schemacie "okienko" w skrzyni jednak w opisie ustawiania nie powiedzieli nic żeby z tego korzystać...
  • #52
    vvaldek
    Poziom 28  
    znaki w okienku sluza do wstepnej oceny ustawienia. jednak ustawia sie przy pomocy blokac, a co do blokad to jakosc jest kiepska.. osobiscie dawno temu sam wykonalem blokady , korzystajac z auta ktore dopiero co wyszlo z fabryki . i byly idealne dopuki kolega nie pozyczyl znajomemu ktory zeby bylo mu latwiej zalozyc poprzewiercal otwory z fi 7 na fi 8 i juz bylo po blokadach .... po ustawieniu na takie blokady silnik gasl na wolnych