Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

DF119 błąd czujnika wałka rozrządu

kozik3 28 Sty 2012 21:24 40520 36
  • #1 28 Sty 2012 21:24
    kozik3
    Poziom 16  

    Witam serdecznie. Postaram się jak najdokładniej opisać problem i prosiłbym o jakieś porady, bo już brakuje mi pomysłów. Megane II, silnik 2.0 dci 150KM, 2006 r. Zaraz w momencie odpalania zapala się błąd DF119 - czyli błąd wałka rozrządu. Na przemian po wykasowaniu błędu zapala się 1DEF lub 2DEF. W momencie gdy silnik pracuje błąd jest wyświetlany na CLIPie na czerwono. Sprawdziłem przewody od czujnika do sterownika silnika - są OK. Napięcie na czujniku 12V. Na środkowym pinie są generowane impulsy - sprawdzone miernikiem oraz diodą LED. Nie kontaktowała wtyczka więc zostały dogięte styki - teraz jest OK. Czujnik na wszelki wypadek podmieniony na inny, też bez rezultatów. Czujnik wału - OK, po jego odpięciu silnik gaśnie. Auto zostało kupione z tym defektem, więc nie posiadam wiedzy jak doszło do tej usterki. Co jeszcze mógłbym sprawdzić, aby rozwiązać ten problem. Pozdrawiam

    0 29
  • #2 28 Sty 2012 21:40
    adamblonsky
    Poziom 15  

    Sprawdź ustawienie rozrządu.

    3
  • #3 28 Sty 2012 21:44
    kozik3
    Poziom 16  

    No tak, tylko, że ten silnik ma łańcuch i aby się tam dostać musiałbym go wyciągnąć wiec dlatego najpierw wolałbym upewnić się czy mogę coś jeszcze wykonać, bo sprawdzenie rozrządu to ostateczność. Na zagranicznych forach czytałem, że te przypadki rozwiązywali zazwyczaj poprzez wymianę oprogramowania w sterowniku, ale za tę czynność też nie bardzo wiem jak się zabrać. Może ktoś naprowadzi mnie czy mogę tu jeszcze coś wykombinować. Bo te dwie sprawy jak na razie zostawiam jako ostateczność.

    0
  • #4 10 Lut 2012 20:13
    kozik3
    Poziom 16  

    Witam. Dziś sprawdziłem jakie są różnice z odpiętym czujnikiem wałka rozrządu oto fotka:
    DF119 błąd czujnika wałka rozrządu
    oraz wersja II z czujnikiem podłączonym:
    DF119 błąd czujnika wałka rozrządu
    Moje pytanie czy wartości: położenie wałka rozrządu oraz położenie koła zamachowego silnika powinny być takie same ? Co sądzić o tych parametrach ? Czy szukać jeszcze innego czujnika wałka rozrządu czy jednak błąd jest spowodowany przestawionym rozrządem ? Proszę o jaką opinię.

    1
  • #5 10 Lut 2012 20:31
    wojtekryba
    Poziom 32  

    Zauważyłeś że łapie błąd podczas rozruchu ?

    O czym to świadczy ?

    Dla mnie kieta,napinacz i ślizgi.

    2
  • #6 10 Lut 2012 21:14
    kozik3
    Poziom 16  

    Tak tak, wiem. Błąd kasuje i dosłownie zaraz gdy tylko rozrusznik wykona pierwsze obroty pojawia się stały błąd (status przeważnie 2DEF - czerwony). Rozrząd w tym silniku jest na łańcuchu, (potwierdź mi proszę czy łańcuch to inaczej kieta ?) Z tego co się jeszcze dowiedziałem to silnik w tym autku był wymieniany. Autko poskładałem, ale nie mogę uporać się z tym tematem. Proszę Cię o więcej szczegółów co mógłbym jeszcze sprawdzić z elektroniki ? Pomału już dociera do mnie, że sprawdziłem raczej wszystko co możliwe i pozostał rozrząd. Czy w tym autku aby się dobrać do rozrządu trzeba wyjąć silnik ? Czy jest może jakiś inny sposób ?

    2
  • #7 10 Lut 2012 22:41
    vw82
    Poziom 9  

    Czujnik masz dobry, problem możee być w synchronizacji wałka rozrządu względem wału korbowego.
    Sprawdź rozrząd - znając pomysły inżynierów z Renault wszystkie koła zębate będą gładkie bez klinów. Będą ci potrzebne blokady rozrządu, żeby to ustawić tak jak to producent ustawił.
    Przestawienie nawet o 1mm to dużo i zaraz będzie wyskakiwał błąd.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Silnika nie musisz wyciągać.

    2
  • #8 10 Lut 2012 23:22
    kozik3
    Poziom 16  

    Z tą synchronizacją to też nie bardzo jest dla mnie jasna sprawa, ponieważ przy kręceniu rozrusznikiem wyskakuje błąd i w oknie kontekstu pojawienia się błędu jest info o braku synchronizacji, a w innym miejscu jest info, że synchronizacja dokonana. Powiedz mi jeszcze proszę jak dobrać się do tego łańcucha ? Pomiędzy silnikiem a prawym błotnikiem nie idzie praktycznie włożyć reki nie wspominając o jakimkolwiek kluczu, więc nawet gdyby załatwić blokady to jakim sposobem zabrać się do przestawienia, jeżeli dobrze rozumiem to do tej operacji trzeba i tak zdjąć łańcuch ustawić koła na blokady i ponownie założyć łańcuch, czy tak ?

    Dodano po 21 [minuty]:

    Proszę jeszcze o info czy naprawdę rozrząd na łańcuchu mógł się przestawić - przeskoczyć ? Jak to możliwe ?

    1
  • #9 11 Lut 2012 07:31
    vw82
    Poziom 9  

    rozrzad na lancuch teoretycznie nie ma prawa przeskoczyc czasami napinacz sie zatnie lecz to zadkosc,lancuch moze sie tez wyciagnac np standart w benzynowych micrach czy VW z silnikami TSI
    podejrzewal bym zle ustawienie podczas ostatnich napraw

    1
  • #10 11 Lut 2012 09:04
    kozik3
    Poziom 16  

    No właśnie, też mam takie podejrzenie. Silnik był przekładany z nieznanego mi powodu i nie mam także wiedzy co było wykonane przy wkładaniu drugiego silnika, być może po prostu było coś grzebane przy rozrządzie. vw82 - czy naprowadzisz mnie jak zabrać się do tej pracy ? Jaki jest sposób na ustawienie tego łańcucha bez wyciągania silnika ? Czy silnik trzeba też rozebrać od góry? Czy tylko z boku ? Nie mogę nigdzie znaleźć manuala do tego modelu silnika M9R. Dziś popytam mechaników jakiego rzędu chcieli by kasę za tę pracę.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Jeszcze jedno pytanie. Czy przy takim stanie rzeczy (silnik zapala) można nim delikatnie jeździć czy jest szansa na pokrzywienie zaworów itp ?

    1
  • #11 11 Lut 2012 11:00
    wojtekryba
    Poziom 32  

    Jeżeli miały by się pokrzywić to już byłoby po nich.

    1
  • #12 11 Lut 2012 15:54
    vw82
    Poziom 9  

    komplet rozrzadu do 2,0dci
    wyglada tak
    DF119 błąd czujnika wałka rozrządu

    jak widzisz dolne kolo to male ma klin
    to wieksze na walek w glowicy ma trzy jajowate otwory do regulacji i tu jest przychyna wiecej informacji podam za chwile ale regulacja jest do wykonania na aucie

    Dodano po 1 [godziny] 10 [minuty]:

    jak obiecalem
    musisz zakupic blokady sa na allegro wygladaja tak
    DF119 błąd czujnika wałka rozrządu

    dalej (sorki za bledy w pisowni naprawiam auta/ a nie polskiego ucze)

    1-zdlac podloge pastikowa podeprzec silnik od spodu+ zdjac prawe przednie kolo wraz z plastikowym nadkolem zapewniajac sobie tym samym dostep do dolnego kola pasowego.
    2- odkrecic poduszke silnika wraz ze wspornikiem od strony rozrzadu
    3-odkrecic czarny metalowy dekiel zakrywajacy górne kolo rozrzadu delikatnie podwarzyc przyklejony na silikon
    4-odkrecic aluminiową waku pompe jest na glowicy po przeciwnej stronie walka rozrzadu kolo pompy wysokiego cisnienia paliwa
    5- obracac dolnym kolem pasowym tak az blokada walka wskoczy w naciecie na walku
    6-popuscic 3 sróbki na górnym kole rozrzadu
    7- odkrecic zascepke w bloku powinna byc przy prawej połosi -klucz anty torks 14
    w niektórych przypadkach potrzeba wyjas prawą póloske
    8-wkrecic trzpien blokujacy pamietajac o odpowiednie ustawienie dolnego kola (nic szybko i na sile)
    9-po wkreceniu trzpienia dokrecasz 3 sróbki na górnym kole rozrzadu
    zdemontuj blokady ,poskladaj wszysko tak jak bylo
    10-sukces gwarantowany
    jak cie to przeraza to zapraszam do mnie do warsztatu w czestochowie

    0
  • #13 11 Lut 2012 20:45
    kozik3
    Poziom 16  

    Dziękuję za opis. Jest naprawdę super i bardzo szczegółowy. W tej bryce nic już mnie nie przeraża :-) poskładałem cały przód więc i z tym tematem sobie poradzę - tak sądzę. Dam na pewno znać o efektach.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Do czasu zanim odpisałeś już poczytałem dosyć dużo i widziałem te blokady. Znalazłem też dosyć fajny przekrój silnika i ładnie widać jak jest prowadzony łańcuch. Faktycznie dużej filozofii tam nie ma. Najbardziej upierdliwy jest dostęp do tej części silnika, ale skoro da się to zrobić bez wyciągania to tego będę się trzymał :-) W dużym skrócie blokujemy dół i regulacja jest na pływającym kole zębatym od wałków. Jeżeli chodzi o prawą półoś to też była wyciągana, ponieważ poprzednik wcisnął ją nieumiejętnie i olej ciekł przez oring w skrzyni :-) Teoretycznie nic strasznego, a w praktyce to zobaczymy :-) Pozdrawiam

    0
  • #14 13 Lut 2012 14:21
    kozik3
    Poziom 16  

    Kolego vw82. Mam jeszcze do Ciebie jedną prośbę. Czy zaślepka od blokady korbowodu jest na pewno z tyłu silnika (w okolicy prawej półośki) ? Przyglądałem się silnikowi z kanału (na razie nie ściągałem nadkola), ale żadnej zaślepki nie dostrzegłem. W okolicy skrzyni jest tylko czujnik wału i idąc dalej w prawo jest mocowanie (trzymanie) wydechu następnie łożysko od półosi i czujnik chyba oleju. Mógłbyś mnie bardziej szczegółowo naprowadzić w jakiej okolicy szukać tej zaślepki ? Ok czwartku powinienem mieć blokady :-)

    0
  • #15 13 Lut 2012 20:23
    vw82
    Poziom 9  

    kolego powinien byc kolo poloski zaslepka to zwykla sruba na antytorx14 jak mnie pamiec nie myli
    bo w starszych silnikach 1,9dci i 1,5dci ta zaslepka byla pod rozrusznikiem

    Dodano po 1 [minuty]:

    jak przyjda ci blokady to bedziesz mial tam instrukcje i obraski gdzie i ci robic pozdrawiam

    Moderowany przez Przemo9826:

    Kolega zadba o swoją pisownię, względem regulaminu który zaakceptowałeś:

    Regulamin

    3.1.13. (10.9, 15) Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.

    0
  • #16 13 Lut 2012 20:31
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Blokada wchodzi z przodu silnika, jest pod rozrusznikiem.

    Silnik wyjazd, słabo widzę demontaż tej kapy na samochodzie, śrubków od cholery, i ten silikon jak klej do szyb..... No chyba że poprzednicy skleili na inny.

    0
  • #17 13 Lut 2012 23:08
    kozik3
    Poziom 16  

    OK, dziękuję za info, jutro rzucę okiem i dam znać czy znalazłem.

    0
  • #18 14 Lut 2012 12:26
    kozik3
    Poziom 16  

    Jeżeli blokadę wału trzeba będzie włożyć od przodu to raczej będę musiał zdjąć cały przód, ponieważ osprzęt wraz z chłodnicą zasłaniają cały widok -dostęp. Znalazłem na necie zdjęcia silnika M9R (nie wiem czy to 700).
    przód silnika:
    DF119 błąd czujnika wałka rozrządu
    tył silnika:
    DF119 błąd czujnika wałka rozrządu
    Jeżeli ktoś mógłby wskazać miejsce wkręcenia blokady wału byłbym wdzięczny.

    0
  • #20 14 Lut 2012 18:34
    kozik3
    Poziom 16  

    Przemo - Dziękuję, naprawdę super sprawa. Jak tylko otrzymam blokady zabieram się do pracy i dam znać o efektach. Oby to była kwestia rozrządu :-)

    0
  • #21 19 Lut 2012 19:31
    kozik3
    Poziom 16  

    Witam. Dziś zabrałem się do pracy. Załączam zdjęcie, gdzie w silniku M9R 700 znajduje się blokada korbowodu (może się komuś przyda) - jest obok kompresora klimatyzacji:

    DF119 błąd czujnika wałka rozrządu DF119 błąd czujnika wałka rozrządu

    Ustawiłem korbowód tak, aby znaki mniej więcej się zgadzały, wkręciłem blokadę korbowodu, korbowód oparty o blokadę i górnej blokady wałków nie idzie włożyć (nie pasuje idealnie na oba wałki), czyli rozrząd mam przestawiony. Mam jednak pytanie odnośnie krótkiego łańcuszka, w moim wypadku jest dosyć mocno luźny (można go ugiąć ok 1-1,5 cm) załączam zdjęcia:

    DF119 błąd czujnika wałka rozrządu DF119 błąd czujnika wałka rozrządu

    Czy to normalne ? Czy tak może być, czy łańcuszek jest wyciągnięty ? I proszę zwrócić uwagę na koło zębate od pompy - czy nie jest zbyt mocno wytarte ?
    I jeszcze pytanie - czy pompę olejową też się ustawia ? Czy pozostaje bez znaczenia i dokręcam koło pasowe bez wnikania jak jest ustawiona pompa olejowa ?

    0
  • #22 20 Lut 2012 17:45
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ryjek widzę rozebrałeś tylko, a to 70% demontażu silnika ;)

    Z pompą wsio dobrze, ustawiać nie masz czego.

    I kolega zapozna się jeszcze z podstawową budową silnika, bo korbowód o blokadę się nie opiera...

    0
  • #23 20 Lut 2012 18:21
    kozik3
    Poziom 16  

    Przemo - lepiej napisz po prostu co się opiera, bo z lekka opadły mi właśnie ręce. Wyobraź sobie, że rozrząd ustawiony na blokady (na bank wg rysunków, czyli dół zablokowany, znaki tak jak na rysunkach, góra na blokadę (teraz wchodzi ładnie tak jak powinna) skręcone mocno jak należy i po odpaleniu dalej błąd DF119 (tylko że teraz łapie go nieco szybciej bo już przy 200 z małym hakiem obrotów silnika). Rozebrałem to jeszcze raz i zaraz dam znać jak wyjdzie próba (załączę fotkę z CLIPa). Powiem szczerze, że skończyły mi się pomysły. PRZEMO - napisz proszę co sądzisz na ten temat ? Czy to dalej kwestia rozrządu ? Jeden mechanik mówił mi także, że ten błąd mogą generować wtryskiwacze - błąd pojawia się ponieważ silnik zbyt długo kręci na rozruszniku - co o tym sądzisz ? Odpinałem już wcześniej powroty z wtrysków i na wolnych obrotach wszystkie 4 wtryski leją podobnie, czy na postoju powinny przepuszczać ? Są różne opinie na ten temat.

    1
  • #24 20 Lut 2012 18:41
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Te powroty zostaw w spokoju, to nie wtryskiwacze elektromagnetyczne, na powrotach masz taki zaworek ma on utrzymywać 10 bar jeśli mnie pamięć nie myli.

    Nie mam pomysłu, czujnik podmieniłeś tak? A zdejmij jeszcze kapę zaworową i sprawdź czy z wałkiem jest wszystko ok.

    0
  • #25 20 Lut 2012 20:43
    kozik3
    Poziom 16  

    Zdjąłem cały osprzęt z góry wraz z vacum, ale pokrywa jest przyklejona na ten sam czarny klej co pokrywa rozrządu więc chwilowo dałem sobie spokój. Napisz co może być nie tak z tymi wałkami ? Jak dla mnie tak na logikę to skoro impulsy się generują i vacum chodzi to raczej nie może tam być nic uszkodzone - czy dobrze kombinuję ? Jeżeli chodzi o czujnik położenia wałków to miałem go z niewiadomego pochodzenia może rozsądniej byłoby kupić po prostu nowy ? Już sam nie wiem. RATUJ Przemo - jakieś pomysły - co z ta pokrywą - czego można by się tam spodziewać ?

    0
  • #26 20 Lut 2012 21:16
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Dawno rozbierałem ten silnik, i nie pamiętam czy tam są kliny....

    Zobacz na to:

    DF119 błąd czujnika wałka rozrządu

    1
  • #27 20 Lut 2012 22:34
    kozik3
    Poziom 16  

    Zastanawiałem się czy czasami ktoś nie przesunął wałków względem siebie, ale odsunąłem nieco koło zębate z łańcuchem z wałka i ta część która jest widoczna na Twoim rysunku (lewy wałek) jest jego częścią stałą i skoro pasuje blokada to wałki muszą być ustawione względem siebie prawidłowo. Czy o to Ci chodziło ? Szczerze mówiąc czytałem gdzieś o tych klinach, ale nie bardzo czaję gdzie to sprawdzić ? Jeżeli mógłbym Cię prosić to pisz nieco obszerniej i bardziej łopatologicznie, bo nie wszystko tu łapię w lot, ale szybko się uczę :-) Czy Twoim zdaniem jest sens szarpać się z ta pokrywą zaworów i rzucić okiem jak to wszystko tam wygląda ?

    2
  • #28 20 Lut 2012 22:42
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Chodzi o to czy koło ma w sobie klin który pasuje w rowek w wałku, jeśli jest klin nie ma możliwości błędnego montażu koła na wałek, chyba że klin został ścięty, jeśli koło jest tzw. pływające wtedy koło możesz założyć w każdym miejscu.

    Z tą kapą chodzi o to aby sprawdzić co się obraca "przed czujnikiem", nie pamiętam czy jest tam koło zębate na wałku dzięki któremu czujnik określa w jakim położeniu jest wałek.

    0
  • #29 20 Lut 2012 23:16
    kozik3
    Poziom 16  

    Przemo - moim zdaniem kolo zębate jest pływające - można je założyć na wałek jak się chce:
    DF119 błąd czujnika wałka rozrządu

    Jeżeli chodzi o czujnik to jest wykręcony i przy kręceniu wałem widać jak porusza się wałek i miejsca gdzie czujnik czyta impulsy - wszystko wygląda na całe. W dodatku jak silnik był złożony to miałem podłączoną diodę LED i na środkowym pinie czujnika dioda miga, więc czujnik impulsy czyta. Tak na logikę to wydaje mi się, że jest OK - co sądzisz ?

    Dodano po 5 [minuty]:

    Jeszcze jedna sprawa odnośnie tego koła zębatego - dlatego, że jest pływające jest potrzebna ta blokada, bo dzięki niej jest pewność, że wałki są ustawione względem siebie prawidłowo, na łańcuchu jest znak, a na kole zębatym jest kropka, która pokrywa się ze znakiem na łańcuchu, na prawym wałku jest znak w pionie (tak jak ma być) no i do tego na oba wałki pasuje blokada, więc nie można tego źle ustawić.

    0
  • #30 20 Lut 2012 23:23
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda

    To prawe koło może być bez klina, ale podkreślam pewności nie mam.

    Na lewym kole te 3 śruby luzujesz na zamontowanej blokadzie, zakładasz łańcuch odbezpieczasz napinacz i wtedy dopiero je dokręcasz, przeciwwaga na wale korbowym cały czas ma się opierać na blokadzie.

    Zwróć jeszcze uwagę na pozycję nr. 20 na jednym ze zdjęć które wstawiłem, linia nie jest idealnie w osi, jest trochę poniżej osi wałka.

    0