Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

sprężarka śrubowa - olej w dolocie (Rotorcomp NK60-2)

28 Sty 2012 22:19 18606 38
  • Poziom 12  
    Sprężarka śrubowa produkcji WAN-Gdynia, silnik 15kW, blok śrubowy Rotorcomp NK60-2, licznik godzin pracy 20.000mth, ciśnienie tłoczenia 15bar.
    Sprężarka załącza się, pompuje powietrze i po około minucie wskazówka na manometrze pokazującym ciśnienie sprężania zaczyna skakać (w granicach 11-14bar). Wyłączam sprężarkę, a tam w dolocie pełno spienionego oleju. Domniemam, iż został wyrzucony podczas sprężania i zaczął przyblokowywać ssanie. Zdjęcia poniżej jak to wygląda. Poziom oleju poniżej max. Co jest grane że następuje taki wyrzut do filtra ssania?

    sprężarka śrubowa - olej w dolocie (Rotorcomp NK60-2)

    sprężarka śrubowa - olej w dolocie (Rotorcomp NK60-2)

    po wyczyszczeniu i zdjęciu obudowy filtra, wygląda to tak:

    sprężarka śrubowa - olej w dolocie (Rotorcomp NK60-2)

    sprężarka śrubowa - olej w dolocie (Rotorcomp NK60-2)

    sprężarka śrubowa - olej w dolocie (Rotorcomp NK60-2)

    Przeniesiono z Elektrotechniki.
    [Akrzy]
  • MetalworkMetalwork
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    podaj jeszcze czy podczas tych skoków ciśnienia sprężarka tłoczy cały czas czy jest przerwa. Możesz mieć uszkodzony zawór dolotowy (za słabo go zamyka ) i wtedy wywala ci olej . jak masz sterowanie elektrozaworem wypnij go załącz sprężarkę i zobacz czy wtedy nie wywala oleju.
  • MetalworkMetalwork
  • Poziom 12  
    Ciśnienie w instalacji 10 bar - wymagane 15 bar
    Włączam sprężarkę (przycisk START).
    Silnik zaczyna pracować.
    Po 3 sekundach przełącza się gwiazda - trójkąt (czy jakoś tak).
    Po kolejnych 3 sekundach załącza się pompowanie powietrza.
    I pompuje...
    Wskaźnik ciśnienia delikatnie się podnosi, czyli wszystko jest dobrze.
    Po około niecałej minucie wskazówka manometru zaczyna skakać, jakbym nią potrząsał.
    (ciśnienie w instalacji podniosło się raptem do 11bar)
    Wyłączam sprężarkę (przycisk STOP)
    Z obudowy filtra powietrza wydobywa się para z oleju, w pomieszczeniu robi się mglisto i czuć olejem.
    Zdejmuję obudowę filtra powietrza i widzę to co na dwóch pierwszych obrazkach.

    Sterowanie elektrozaworem jest chyba elektryczne, choć i wężyk powietrza tam dochodzi. Jutro zrobię zdjęcia całego układu ssania i wrzucę. Zrobię też próbę z odpiętym elektrozaworem.
    Czy mogę uruchomić sprężarkę bez obudowy filtra powietrza? Czy wyrzucany olej wyrzuci mi na sufit?

    Dodano po 2 [godziny] 2 [minuty]:

    Temat znowu ktoś przeniósł do działu samochodowego!!! Temat dotyczy sprężarki śrubowej 3-fazowej, a nie urządzenia samochodowego!!! Proszę zapoznawać się dokładnie z tematem, a nie czytać 2 słowa tematu i już heja gdzieś indziej!
  • Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Możesz puścić sprężarkę bez filtra ale gwarancji co do sufitu nie daję . Jak odepniesz elektrozawór to sprężarka nie będzie sprężała powietrza zaobserwuj w tedy czy wypływa olej . Możesz za pomocą tego elektrozaworu sterować załączanie i wyłączanie sprężania.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 12  
    sylwek161178 napisał:
    Masz tam filtr seperatora oleju?Raczej tak.

    Oczywiście jest filtr separatora, taki biały wkręcany o symbolu Mann Filter LB962/2. W rurce wylotowej powietrza ze sprężarki czysto - brak wody i oleju, więc powietrze czyste.

    Dodano po 1 [minuty]:

    noel79 napisał:
    Jak odepniesz elektrozawór to sprężarka nie będzie sprężała powietrza zaobserwuj w tedy czy wypływa olej . Możesz za pomocą tego elektrozaworu sterować załączanie i wyłączanie sprężania.

    Tak zrobię i napiszę po testach jakie są wyniki.
  • Poziom 12  
    LiutenetMaria napisał:
    djset napisał:
    Mann Filter LB962/2

    To jest na pewno separator czy filtr oleju?


    Filtr oleju w tej sprężarce jest czarny i o symbolach Mann Filter WD 724/6, a separator jest dużo większy w kolorze białym i ma symbol Mann Filter LB 962/2. Tak dla kompletu podam, iż filtr powietrza ma symbol 1633/1, a sprężarka jest zalana olejem Shell Corena 68D, choć myślę zmienić w niej olej na pełen syntetyk (w kilku już zmieniłem i żadnych efektów ubocznych).
  • Poziom 12  
    Po odłączeniu elektrozaworka (odpięcie kostki), sprężarka załącza się i pracuje, ale nie pompuje i nie pluje olejem. Popracowała tak z dwie minuty i wyłączyłem. Z takiej małej dziurki troszkę strzeliło olejem (kilka kropel i tyle).
    Podłączyłem elektrozawór, włączyłem i zaczęła pracować i pompować powietrze. Manometr skacze (być może do wymiany lub założę glicerynowy), ale pozwoliłem sprężarce pracować aż nabije powietrze do oporu. Nabiła, przeszła na luz, popracowała z 3 minuty i wyłączyłem. W dolocie sucho. Hmmm...
    Upuściłem powietrze, sprężarkę załączyłem. Zaczęła pompować i podczas jej pracy wyłączyłem ją (po ok 30 sekundach) i usmarkała się olejem! Czy to normalne? Wiem że podczas pracy nie zaleca się zatrzymywania sprężarki, ale sytuacja awaryjna (przegrzanie oleju i zatrzymanie, zanik napięcia) to filtr oleju będzie wiecznie brudny, a zaolejony filtr ciężko filtruje!
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    To podczas awaryjnego wyłączenia wywala olej , to wina leży w zaworze dolotowym sprawdź jeszcze taki sposób ze podczas pompowania podepnij i odepnij kilka razy elektrozawór i zobacz czy tez wywala olej , jak tak to sprawdź układ odpowietrzania elektrozaworu który odpowiada też za szybkie spuszczenie powietrza z zaworu dolotowego i szybkie zamkniecie jego uniemożliwiając wyciek oleju.Co do oleju syntetycznego to na starszych modelach srub licz się z wyciekami i szkoda kasy na ten olej .
  • Poziom 12  
    Nie wiem od kiedy. Taką sprężarkę kupiłem w komplecie z pewną maszyną. Kupiłem bez sprawdzania, bo była za 1.000 zł ;) Ale kiedyś widziałem jak pracowała i pracowała. Podobno jest po "serwisie", ale ja dla pewności zakupiłem nowy olej, filtr powietrza, oleju i separator. Zrobiłem mycie na dworze, bo była cała uwalona olejem (20.000 mth), zaleje świeżym olejem i zobaczymy. W instrukcji znalazłem jeszcze bardzo ciekawy sposób uruchamiania. Jutro zeskanuję i wrzucę. Pierwszy raz takie coś widzę...
  • Poziom 35  
    Może powietrze się cofa przez śrube i wywala napowietrzony olej.
  • Poziom 12  
    Zastanawia mnie bardzo punkt 7.2, poraz pierwszy spotkałem się z czymś takim, a już kilka sprężarek miałem. Zawsze sprężarkę się włączało, zaczynała pompować i było ok, a tutaj jakieś uruchamiania na kilka sekund i zatrzymywania...?
    Do tego punkt 9.2. Wlewanie oleju do ssania sprężarki??? Nie uszkodzi to separatora?
    Obrazki poniżej: (kliknij na obrazek by powiększyć)

    sprężarka śrubowa - olej w dolocie (Rotorcomp NK60-2)

    sprężarka śrubowa - olej w dolocie (Rotorcomp NK60-2)

    Jutro zaleję świeżym olejem, założe nowe filtry i zobaczę jakie efekty będą oraz jakie objawy.
  • Poziom 35  
    djset napisał:
    poraz pierwszy spotkałem się z czymś takim, a już kilka sprężarek miałem


    przecież ten cały seperator jest po to żeby oddzielić powietrze od oleju , bo przecież śruby z powietrzem tłoczą olej !
  • Poziom 12  
    Wimienione filtry, olej, separator, wszystko wymyte, chłodnica również, gąbki wymienione, sprężarka chodzi. Jednak po godzinie w dolocie jest wilgotno od oleju. Czy tak powinno być? Ogólnie oleju już nie ma w ilości takiej jak była.
    Jednak po zatrzymaniu awaryjnym sprężarki (przegrzał się olej jak była obudowa otwarta) troche poszło oleju do obudowy filtra powietrza. Wiem że nie powinna byc ona zatrzymywana tak nagle podczas pracy, ale czasami sytuacja tego wymaga.
    Odnośnie punktu 7.2 ze skanu. Czy sprężarka musi być tak kilka razy uruchamiana, zatrzymywana, uruchamiania i zatrzymywana? Nie może być po przestoju np weekendowym od razu uruchomiona (przełączenie gwiazda trójkąt i załączenie pompowania)?
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Kolego w tym cyrku chodzi o to żeby śruby na sucho nie pracowały, bo po kilku dniach olej scieknie i masz tarcie metalu o metal.

    Może w Twojej sprężarce jest tak skoonstruowane smarowanie.
  • Poziom 12  
    Czaje :) Więc jak będzie dłuuugo stała jakaś awaryjna sprężarka to wlać troszkę oleju do dolotu, zakręcić ręcznie (zgodnie z prawidłowym obrotem) o dopiero uruchomić, tak?
    A czy zawsze po awaryjnym STOPie pojawiać będzie się olej w dolocie?
    Co to jest "karter"?
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Karter to tam gdzie zasysa powietrze.

    Jak przepustnice się nie zamkną to tak cofnie.
  • Poziom 21  
    Przeczytaj uważnie punkt 7.2 pisze o rozruchu próbnym .Tak się wykonuje przy pierwszym odpalaniu sprężarki. Zrób tak jak ci pisałem odepnij sterowanie zaworu dolotowego odpal sprężarkę niech wejdzie w stan pompowania .Sprawdź czy wtedy na zaworze będzie wydostawał się olej . A rozbierałeś zawór dolotowy . Sprawdź sprężyny które odpowiadają za zamykanie zaworu plus przegląd uszczelniaczy na zaworze .Nieraz na grzybku (zależy od budowy zaworu ) który zamyka zawór jest oring który się wyciera i pusza olej.
  • Poziom 12  
    noel79 napisał:
    Zrób tak jak ci pisałem odepnij sterowanie zaworu dolotowego odpal sprężarkę niech wejdzie w stan pompowania .Sprawdź czy wtedy na zaworze będzie wydostawał się olej .

    Zrobiłem tak i olej się nie wydostaje. Zawór dolotowy zamyka się, otwiera, zamyka otwiera... Widać ruch w górę i w dół takiej okrągłej klapy, a dookoła zaworu sucho.
    Już myślałem że wszystko będzie dobrze, sprężarka sobie pompowała, obudowy zakładałem, regulowałem ciśnienie załączenia i wyłączenia, kiedy przegrzał mi się olej (110 stopni) - otwarte obudowy, brak chłodzenia, a sprężarka się wyłączyła. W obudowie filtra powietrza jeziorko się znowu zrobiło! Olej wydostaje się tą małą dziurką, którą jest spuszczane powietrze jak sprężarka się odpręża podczas pracy na biegu jałowym!
    Czy tak ma być? Wydaje mi się że nie...

    Dodano po 1 [minuty]:

    noel79 napisał:
    A rozbierałeś zawór dolotowy .

    Nigdy nie rozbierałem i nie chciałbym czegoś uszkodzić. Ale chyba będę zmuszony to zrobić.
    Dodam że sprężarka ma ok 10 lat i 20.000mth, więc coś może być już nie tak.

    EDIT:

    Dziś jeszcze raz sprawdzałem metodę, którą podał mi noel79. Sprężarka pracowała, a ja podpinałem i odpinałem sterowanie zaworu dolotowego. Sucho. Na odpiętym zaworze wyłaczyłem sprężarkę. Wszystko było dobrze... Po około 30 sekundach po zatrzymaniu sprężarki podłączyłem cewkę sterowania zaworu dolotowego (by wszystko już na dobre poskładać), a tutaj niespodzianka!!! Z tej małej dziurki, którą syczy powietrze (w zaworze dolotowym) zrobiła się fontanna! na suficie z pół litra oleju, kolejne pół litra dookoła sprężarki.
    Od czego jest ta mała dziurka, którą schodzi powietrze jak sprężarka przechodzi i pracuje na biegu jałowym??? Jest ona widoczna na czwartym zdjęciu od góry, taka czarna na śrubokręt płaski. Dlaczego nią tryska olej? Mam dwie inne sprężarki śrubowe (trochę większej mocy) i tam nic takiego się nie dzieje.
  • Poziom 21  
    Nie wiem jakiego rodzaju masz ten elektrozawór . Może być on z odpowietrzaniem które akurat jest zapchane i nie odpowietrza układu . Sprawdź jeszcze czy w tej dziurce cos jeszcze jest . Stosowane są takie małe zawory zwrotne do pobierania ciśnienia przy starcie sprężarki żeby mogła napompować sobie minimalne ciśnienie do zasilania zaworu dolotowego , a w drugą stronę powinien się zamykać . Jeszcze napisz czy ta sprężarka posiada zawór zwrotny gdzieś pomiędzy separatorem chłodnicą powietrzną a wylotem sprężarki bo może być też i on uszkodzony (ale nie podejrzewam go )
    Zrobił byś jeszcze dokładne zdjęcia tego elektrozaworu i zdjęcie tej dziurki( bo tam jest nie wyraźne ale wygląda mi to na zawór zwrotny ). sprawdź jeszcze czy jak włączysz sprężarkę to przez tą dziurkę wciągane jest powietrze do sprężarki.
  • Poziom 12  
    noel79 napisał:
    Nie wiem jakiego rodzaju masz ten elektrozawór .

    Taki jak na tym obrazku:

    sprężarka śrubowa - olej w dolocie (Rotorcomp NK60-2)

    a poniżej rysunek takiego zaworu:

    sprężarka śrubowa - olej w dolocie (Rotorcomp NK60-2)

    A może chodzi o zawór ciśnienia minimalnego (pełni też on rolę zaworu zwrotnego)? Jest on na wylocie powietrza ze sprężarki, przed chłodnicą powietrza. Rysunek poniżej:

    sprężarka śrubowa - olej w dolocie (Rotorcomp NK60-2)

    a tak w rzeczywistości wygląda zawór na wlocie (ssaniu) sprężarki, po zdjęciu obudowy filtra powietrza. Widoczna dziurka, z której wydostaje się powietrze z olejem, na pierwszym zdjęciu z wykręconym czymś w postaci przewężki, na drugim zdjęciu z wkręconym czymś (tak jest oryginalnie):

    sprężarka śrubowa - olej w dolocie (Rotorcomp NK60-2)

    sprężarka śrubowa - olej w dolocie (Rotorcomp NK60-2)
  • Poziom 12  
    Kolejne dni walki ze sprężarką.
    Z podobnej sprężarki (22kW śruba NK100) podmieniłem element widoczny na zdjęciach, ponieważ oryginalny rozebrałem (wg zaleceń użutkownika noel79) i po zdjęciu takiego małego segera wszystko się wysypało: skrzywiona sprężynka, tłoczek pęknięty, seger obrobiony i wszystko upchnięte... Ten element jest przykręcony do zespołu ssącego widocznego na pierwszym zdjęciu z mojego poprzedniego posta.

    sprężarka śrubowa - olej w dolocie (Rotorcomp NK60-2) sprężarka śrubowa - olej w dolocie (Rotorcomp NK60-2)

    Po podmianie wszystko jest chyba dobrze. Tylko teraz pytanie co to za element i gdzie go szukać? Brak napisów na aluminiowym zaworze, a nalepka na cewce nieczytelna (tylko tyle wiem, że cewka na 230V).

    Po "naprawie" jeśli można tak to nazwać starego zaworka, tj dopasowanie segera, sprężynki, sprężarka wogóle się nie odpręża. Pracuje na biegu jałowym (3 minuty), po czym zatrzymuje się jakby w miejscu. Ponowne uruchomienie niemożliwe, bo blok śrubowy jest pod ciśnieniem. Trzeba popuścić coś, spuścić ciśnienie i wtedy rusza bez problemu.
    Więc podejrzenie na ten cały element padło.
  • Poziom 21  
    LiutenetMaria napisał:
    To jest elektrozawór sterujący pracą sprężarki. Zadzwoń do AirPola, podaj parametry sprężarki.
    Dokładnie jest to elektrozawór sterujący zaworem dolotowym .Tak jak kolega radzi zadzwoń do nich to cos ci podeślą . Ten elektrozawór odpowiada za odpowietrzenie układu . Jak będziesz miał problem z dostaniem tego daj znać .
  • Poziom 12  
    Dzwoniłem, kazali napisać e-mail ze zdjęciem. Wysłałem i cisza od wczoraj rana...
    Na cewce jest napisane:
    BURKERT Made in Germany
    0311 C 1,2 FKM MS
    0000 PN0-16bar
    220-230V50-60Hz8W
    110752
    00175588
    W23LS
  • Poziom 12  
    Numer zaworu: 114317 - tyle udało mi się ustalić (na zaworze jako tako nie ma żadnych symboli czy cyferek)
    Cena zaworka + cewka + podkładka papierowa to prawie 1000zł plus VAT plus wysyłka :| Myślałem że będzie taniej szczerze mówiąc. Ale pani z działu części powiedziała, że to właśnie ten element jest odpowiedzialny za spuszczanie powietrza z bloku śrubowego podczas odprężania.
    Gdzie poza serwisem mogę szukać takiej części?