Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Asaj - Inteligentny DomAsaj - Inteligentny Dom
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Daewoo Leganza, słabe ogrzewanie lub jego brak

30 Sty 2012 09:43 11651 15
  • Poziom 12  
    Witam!
    Mam następujący problem.
    Bardzo słabo grzeje w kabinie.

    1. Poziom płynu chłodzącego OK.
    2. Samochód rozgrzewa się normalnie, wskazówka temperatury silnika prawie na połowie.
    2. Nagrzewnica była wymieniana jakieś 20 miesięcy temu. Wstawiona jest nowa.
    Niestety jest wstawiona trochę mniejsza od lanosa, ale pamiętam jak grzało po wymianie. Było bardzo dobrze! O wiele lepiej niż przed wymianą.
    3. Ogrzewanie ogólnie jest bardzo słabe. Falowo pojawiają się chwile zupełnego zaniku grzania. Trochę lepiej/brak grzania.
    Ogólnie nie grzeje, lub grzeje bardzo słabo, nie tak jak kiedyś.
    4. Zastanawiałem się czy układ cieczy chłodzącej nie zapowietrza się. Podczas jazdy, zatrzymywałem się i otwierałem korek wlewu płynu w celu odpowietrzenia. Może było lepiej ale trudno to ocenić.
    Nie byłem w stanie wyczuć takiej różnicy abym mógł powiedzieć że problem jest właśnie tutaj. Nie zauważyłem żadnych problemów z temperaturą silnika!
    5. Obejrzałem krudzce nagrzewnicy od strony silnika termokamerą. Po wyłączeniu wentylatora nagrzewnicy, na obu krudzcach występowała taka sama temperatura, około 80stopni.
    Po załączeniu wentylatora na maksimum, temperatura na odejściu wynosiła około 15-20 stopni mniej. Pomiary wykonane na rozgrzanym silniku w pomieszczeniu przy około 19 stopniach.
    W danej chwili nie występował zanik grzania, grzanie było, trudno powiedzieć czy takie jak być powinno.
    5. Samochód posiada instalację gazową sekwencyjną STAG.

    Brak mi już pomysłów, dlatego też bardzo proszę o pomoc!
  • Asaj - Inteligentny DomAsaj - Inteligentny Dom
  • Poziom 18  
    Sprawdź termostat czy się domyka lub czy się zacina.
  • Asaj - Inteligentny DomAsaj - Inteligentny Dom
  • Poziom 14  
    Miałem to samo ;) Samochód nagrzewał się wiekami ;) powodem tej usterki był termostat.
  • Poziom 19  
    Jeśli silnik nagrzewa się w miarę szybko, to raczej nie termostat. Jakie ma sterowanie zimno-ciepło ten samochód? Może po prostu kierownica nawiewu nie domyka się dokładnie i wentylator zaciąga część zimnego powietrza z boku, a nie całościowo przez nagrzewnicę. U mnie jak się przytarła linka od sterowania zimno-ciepło, to też się tak działo. Silnik gorący, a powietrze z nawiewu ledwie ciepłe. W silne mrozy warto też przysłonić nieco wlot powietrza od chłodnicy. Może być też tak, że samochód który ma duży wlot przy chłodnicy mimo że ma sprawny termostat, bardzo długo się nagrzewa, bo cały czas silnik owiewa lodowate powietrze.
  • Poziom 12  
    Więc tak!
    Co do termostatu, nie wydaje mi się aby tu był problem.
    Silnik rozgrzany jest prawidłowo. Wskazówka temperatury silnika stoi w miejscu, nie faluje. Nic się nie dzieje.
    Chyba że, wziąć pod uwagę bezwładność elementów.
    Silnik ma większą bezwładność niż nagrzewnica, więc jakiekolwiek zmiany w układzie chłodzenia będą odczuwalne właśnie na nagrzewnicy. Ale jak to się ma do słabego grzania cały czas? Poza tym, jak przestaje grzać, to taki stan potrafi się utrzymać np 20min. W tak długim czasie temperatura silnika na pewno by spadła!

    Co do układu mieszania powietrza. Też o tym myślałem.
    Układ regulacji temperatury jest elektroniczny wyposażony w klimatyzację. W dokumentacji serwisowej znalazłem opis jak układ ten wprowadzić w tryb testu. Po uruchomieniu programu testującego następuje sprawdzenie podłączonych czujników, zmiana prędkości nawiewu i kierunku przepływu powietrza. Wynik testu to "0" - czyli brak błędów. Czy w owym teście jest sprawdzenie położenia żaluzji od zaciągania? nie wiem! Nie wiem jak odłączyć układ regulacji i wysterować przepustnice manualnie. Jedyny sposób to chyba odłączenie cięgien od wszystkich przepustnic. Tylko nie wiem która i gdzie jest od czego, muszę poszukać w manualu, może gdzieś znajdę jak to jest zbudowane.
  • Poziom 9  
    cześć, a mam takie pytanie do ciebie: jak z nadmuchem? pomijając temperature to czy u ciebie dmuchawa na 5`ce mocno wieje?, bo u mnie to huczy jak cholera ale ogolnie to wielkie G. dmucha... :( a temperatura to tez taka średnia. PS: na allegro zobaczyłem ze jest coś takiego jak czujnik temp. nagrzewnicy: http://moto.allegro.pl/czujnik-temperatury-w-nagrzewnicy-leganza-nubira-i2055288698.html <<< może on jest powodem niskiej temp. skoro sterowanie temperaturą w leganzie jest cyfrowe a nie na zwykłe manualne pokretło!?
  • Poziom 24  
    Jak nie dmucha to filtr przeciwpyłkowy do wymiany(można wyjąc na razie a założyć jak się zrobi cieplej). Po pierwsze popatrzył bym jak jest reduktor wpięty. Powinien być w szereg i tak żeby woda z silnika szła na nagrzewnicę i później wracała przez reduktor. Jak temp silnika ok to sprawdź te klapy ciepło zimno. Jak nagrzewnica nowa i węże parzą to musi grzać. Problemem wtedy jest klapa ciepło-zimno.
  • Poziom 9  
    a gdzie jest ten filtr przeciwpyłkowy?, to jest ten tzw. filtr kabinowy?, jeżeli tak to on był nie tak dawno wymieniany. ten reduktor to tez nie wiem gdzie jest i jak to wygląda :cry: . a co do nagrzewnicy, u mnie jest stara, nie była wymieniana, a jak już pisze o nagrzewnicy to mam jeszcze jeden problem, otóż jak się autem czasem da porządnie po garach to wtedy jest taki smród w kabinie jakby się ktoś zesrał albo jak zgniłe jaja śmierdzi :| to jest ochydne...
  • Poziom 24  
    Skoro nie znasz się na mechanice oddaj samochód do warsztatu. Tak bedzie prościej bo możesz nie dać rady tego ogarnąć niestety :/
  • Poziom 12  
    Co do dmuchania to fakt, dmucha jakby słabiej a dmuchawę słychać jak by chciała wyrwać schowek!
    Jeśli chodzi o filtr przeciwpyłkowy to sprawdzałem, czysty. Jakiś rok temu zakładany nowy. Z dwa razy przedmuchany choć powinno się wymieniać a nie przedmuchiwać. Ale mogę wyjąć żeby sprawdzić czy jest lepiej. Nie połączyłem ze sobą faktów że inaczej dmucha i nie grzeje. Chyba nie jest to powiązane!
    Co do czujnika nagrzewnicy to nie sądzę aby był powodem braku grzania. Z manuala wynika że jak się ustawi temperaturę na MAX czyli 32 stopnie, to grzanie ma być na MAX, nie zachodzi regulacja automatyczna temperatury. Ma grzać na maksa.
    Niestety nie dysponuję garażem i nie mam gdzie się wziąć za rozbieranie. Muszę się trochę wstrzymać. Dzisiaj zrobiłem jakieś 150km i trochę testowałem. Mogę powiedzieć że nie grzeje prawie wcale. Leci tylko takie "nie zimne". Ale to co leci nie jest wstanie rozgrzać samochodu. Zimno masakrycznie. Zatrzymałem się dwa razy, otworzyłem korek od zbiornika wyrównawczego płynu. Poświeciłem latarką i nie widziałem żadnego bulgotania czy pęcherzyków powietrza. Powiedziałem żonie żeby przytrzymała tak z 3000-3500 obrotów przez jakieś 30 sekund, zbiorniczek otwarty. Zaczęło się wszystko kotłować i pienić w środku i płynu jak by robiło się więcej. Czy to normalne?
    Jak rozbiorę to zdam relację co z tymi przepustnicami.
  • Poziom 9  
    xyro napisał:
    Skoro nie znasz się na mechanice oddaj samochód do warsztatu. Tak bedzie prościej bo możesz nie dać rady tego ogarnąć niestety :/


    ... a po czym stwierdzasz że nie znam sie na mechanice? po tym ze nie operuje mądrymi nazwami poszczególnych elementów?, Staram sie brac wszystko na logikę... wszystko dam radę sam sobie zrobić. Nie należę do ludzi którzy za wszystko płacą bo nic nie umieją sami zrobić... nawet zmienic oleju. Prosiłem o radę gdzie co jest i co może być felerne że tak sie dzieje. jeżeli ktoś wie lub podejżewa co to moze być to proszę pisać :D choćbym miał przy niej tydzień siedziec to bedę siedział, ale zrobie :D

    fafal23 napisał:
    ...Co do czujnika nagrzewnicy to nie sądzę aby był powodem braku grzania. Z manuala wynika że jak się ustawi temperaturę na MAX czyli 32 stopnie, to grzanie ma być na MAX, nie zachodzi regulacja automatyczna temperatury. Ma grzać na maksa...

    w takim razie do czego jest ten czujnik?, jakie on ma zadanie?
  • Poziom 12  
    Masz rację, że ten czujnik pozwala wypracować regulatorowi ustawienie odpowiedniej temperatury w kabinie. Tak jak inne czujniki podłączone do regulatora. Ale jeśli ustawisz wartość zadaną na 32 stopnie, to regulator "wie", że chcesz grzać z maksymalną temperaturą i ustawia tak żeby to osiągnąć! Na MAX! Pamiętam jak jeszcze dobrze działało, że wystarczy obniżyć temperaturę zadaną na 31,5°C i już czuć dużą różnicę.

    -------------------------------------------------------------------------
    Manual Leganza. 7D-9 tabela "NO HOT AIR FROM BLOWER" PUNKT 14.
    1. Set the A/C switch to OFF
    2. Set the temperature control to 32°C (90°F)
    3. Set the blower motor speed to full high (all segments illuminated on thedisplay).
    4. Remove the surge tank cap.
    5. Start the vehicle and run the engine at idle.
    6. Watch for the flow of the coolant when the thermostat opens.
    Does the coolant flow?
    -------------------------------------------------------------------------
  • Poziom 9  
    fafal23 napisał:
    ...jeśli ustawisz wartość zadaną na 32 stopnie, to regulator "wie", że chcesz grzać z maksymalną temperaturą i ustawia tak żeby to osiągnąć! Na MAX!...


    no dobra, ale regulator bedzie "wiedział" jak grzać, jak wszystkie czujniki bedą dobrze działać, a jak ten czujnik (co jest w nagrzewnicy) bedzie walnięty to dla chłodnego płyny chłodniczego "stwierdzi" że temperatura jest juz maksymalna i nie pozwoli na maksymalne otwarcie klapy regulującej nadmuch ciepło/zimno :D

    z drugiej strony to to cyfrowe sterowanie temperaturą to taki pic na wodę, bo jak sie ustawi dajmy na to 20 stopni to przeciez jak jest na polu +30 to powinnio chłodzić a w zimie przy -15 powinno grzać żeby te temperatury na wyswietlaczu miały jakiś sens :), a tak nie jest, wiec to tak naprawde zwykłe manualne ustawianie temp tylko zamiast pokretła sa cyferki. prawda?

    ale jeszcze co do siły nadmuchu... to chyba nie normalne ze (nawet przy wyjętym filtrze kabinowym) na 4 z 5 biegów ustawiając nadmuch na "twarz" ledwo ledwo dmucha, a dla przykładu na 3cim z 4 biegów w espero tak wieje że głowe chce urwać :D :D :D no i powietrze gorące nawet przy -15 na zewnątrz

    Oczywiście to tylko moje takie luźne myslenie :idea:
  • Poziom 12  
    Może być tak jak piszesz, zakładając że temperatura 32°C niczym nie różni się od innych nastawionych temperatur. Po prostu regulator wypracowuje zadaną temperaturę uwzględniając sygnały z podłączonych do niego czujników. Jak on to robi? Nie mam pojęcia! trzeba by mieć program i przeanalizować. Na pewno robi to w jakiś sensowny sposób. Może być i tak jak piszesz.

    Ja jednak jestem skłonny sugerować że nastawienie temperatury 32°C dla regulatora jest czymś innym niż ustawienie innej, temperatury do regulacji.
    To tak jak byś mu powiedział słuchaj, niczego nie reguluj. Nie patrz na czujniki. Ja chcę żeby grzanie było na MAX i masz mi ustawić przepustnicę mieszacza na CIEPŁO. Nie obchodzi mnie co tam za temperatury odczytują czujniki. Ma być MAX i już. Jak będzie mi za ciepło to Cię poproszę o regulację.
    Moje rozumowanie mogę tylko podeprzeć tym co zauważyłem ustawiając różne temperatury i obserwując jak zachowuje się regulator. Wiem że jest potężna różnica pomiędzy 31,5°C a 32°C. Dla tego wydaje mi się że tak jest.

    Co do nawiewu to faktycznie, też coś jest nie tak. To nie normalne że słabo dmucha.
    Na środku dmucha najlepiej ale bez jakiejś rewelacji, a po bokach to już pobożne życzenie! Nic nie czuć!

    Sensownie będzie nie wchodzić w rozważania teoretyczne i po prostu rozebrać osłony i zobaczyć co z tymi przepustnicami. Może coś się wyjaśni jak zerknie się na to gołym okiem.

    Pozdrawiam
  • Poziom 9  
    a jeszcze jedno pytanie, czy czujesz różnicę w sile nadmuchu pomiędzy ustawieniem temperatury na HI i na LO?, ja jeszcze nie sprawdziłem ale sprawdzę :D. Jak jest u ciebie?... tez jak tak pomysle ze np na LO dmuchałoby mocniej niż na HI to może ta nagrzewnica jakos jest przytkana czy coś?
  • Poziom 1  
    To co jest w koncu u mnie dmucha ale letnie powietrze wskazowka tem stoi dorze pokazuje oki co mam zrobic bo zima idzie termastat nagrzewnice czy cujnik tem