Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak wyregulowac napiecie prostownika?

kamil531 31 Jan 2012 00:32 4755 13
Testo
  • #1
    kamil531
    Level 9  
    Witam. Jakiś czas temu spalił mi się prostownik miałem kupować nowy. Postanowilem poszukać trochę w rupieciach w garazu znalazlem prostownik(który został wyrzucony z powodu tego że nie chodził) Wymiana mostka prostowniczego rozwiazała problem
    . Tylko powstał drugi chodzi o to ze transformator ładuje (np. na przełaczniku 2) napięciem 12.69V po podpieciu akumulatora to napiecie skacze do 15-16V. Przez to akumulator zaczyna się gotowac. I mam takie pytanie czy da sie ustabilizować to napięcie żeby nie przekraczało ono 14,4V.

    Zrobiłem schemat tego prostownika:
    Jak wyregulowac napiecie prostownika? Prawdo podobnie jego moc max to 6 albo 8A. Udało mi sie obnizyc napiecie wyjściowe po zastosowaniu potenciometra przed transformatorem. Jednak został on od razu wylutowany z ukladu ponieważ wraz ze spadkiem napięcia malała tez ilość amperów.

    Czy nie dało by sie zastosowac takiego układu www.elektroda.pl/rtvforum/topic21461.html chodzi mi tylko o to zeby to napiecie nie przekraczało 14,4V.

    Zrobiłem kilka zdjęć jak on wygląda :
    Jak wyregulowac napiecie prostownika? Jak wyregulowac napiecie prostownika? Jak wyregulowac napiecie prostownika?

    Z góry dzięki za jakikolwiek pomoc.

    Pomiędzy linkami do miniaturek ma być spacja, a nie Enter! Poprawiłem. Zresztą wstawiając kilka obrazków naraz masz to gotowe, wystarczy przekleić linki.
    Popraw pisownię postu! Polskich znaków nie należy opuszczać. Również mam zastrzeżenia do braku interpunkcji oraz stawiania spacji przy znakach przestankowych. [Mirek Z.]
  • Testo
  • #2
    Mirek Z.
    Moderator
    kamil531 wrote:
    ponieważ wraz ze spadkiem napięcia malała tez ilość amperów.
    To jest oczywiste - prąd ładowania zależy od napięcia wyjściowego.
    Układ z linku nie powinien działać poprawnie, chyba widać na schemacie zakładaną wartość napięcia transformatora?
    Poszukaj rozwiązania z układem odcinającym ładowanie po osiągnięciu określonego napięcia.
  • #3
    jdubowski
    Tube devices specialist
    kamil531 wrote:
    Tylko powstał drugi chodzi o to ze transformator ładuje (np. na przełaczniku 2) napięciem 12.69V po podpieciu akumulatora to napiecie skacze do 15-16V. Przez to akumulator zaczyna się gotowac.


    Akumulator albo jest już naładowany albo uszkodzony.

    kamil531 wrote:
    I mam takie pytanie czy da sie ustabilizować to napięcie żeby nie przekraczało ono 14,4V.


    Przełącznik zmienia przekładnie transformatora, ustaw tak by napięcie było niższe, sprawdź prostownik ze sprawnym wyładowanym akumulatorem.
  • Testo
  • #4
    kamil531
    Level 9  
    no to tak ładowałem akumulator od skutera to naładował nie na full po koniec ładowania ampery zeszły praktycznie do zera. Był ładowany z potencjometrem napięcie nie przekraczało 13,5V.

    Następny akumulator jaki ładowałem to od samochodu ma 92Ah. Co z tego ,że potencjometrem wyregulowałem napięcie jak prąd ładowanie wynosił 1Amper. Podłączyłem go na całą noc nie naładował się w ogóle. Dlatego wlutowałem potencjometr ampery wzrosły do 5-6 ale napięcie było ok 16-19V.
    Od razu zaczął się gotować. Dlatego zrezygnowałem z ładowania.
    Akumulatory nie są stare mają max 2lata nie więcej.

    Po wlutowaniu potencimetra za transformator tzn. za mostkiem prostowniczym napięcje spadło do 3V

    Wiem że, żeby zastosować układ jozefg to muszę mieć napięcie 18-20V. Czy można by zmostkować np: dwa pierwsze przełączniki z tym że na pierwszym zmniejszyć napięcie do 6,37V i to nam daje 19V. Tylko nie wiem czy można to zmostkować tak. Czy to transformator wytrzyma.
  • #5
    jdubowski
    Tube devices specialist
    kamil531 wrote:
    no to tak ładowałem akumulator od skutera to naładował nie na full po koniec ładowania ampery zeszły praktycznie do zera. Był ładowany z potencjometrem napięcie nie przekraczało 13,5V.


    To wniosek że masz problem ze zbyt małym a nie zbyt dużym napięciem ładowania.
    Ale jeszcze jedna uwaga - "ampery zeszły praktycznie do zera" - trzeba zaczekać aż zejdą do zera, (parę godzin może to trwać) i wtedy zmierzyć napięcie.

    kamil531 wrote:
    Następny akumulator jaki ładowałem to od samochodu ma 92Ah. Co z tego ,że potencjometrem wyregulowałem napięcie jak prąd ładowanie wynosił 1Amper.


    Jaki potencjometr - nie ma na schemacie żadnego potencjometra.

    kamil531 wrote:
    Następny akumulator jaki ładowałem to od samochodu ma 92Ah. Co z tego ,że potencjometrem wyregulowałem napięcie jak prąd ładowanie wynosił 1Amper. Podłączyłem go na całą noc nie naładował się w ogóle. Dlatego wlutowałem potencjometr ampery wzrosły do 5-6 ale napięcie było ok 16-19V.
    Od razu zaczął się gotować. Dlatego zrezygnowałem z ładowania.
    Akumulatory nie są stare mają max 2lata nie więcej.


    Coś mi sie zdaje ze zużyty ten akumulator jest (jak długo stał wyładowany?), warto by dorzucić rezystor rzędu 1 oma w szereg (z taśmy oporowej itp.).

    kamil531 wrote:
    Wiem że, żeby zastosować układ jozefg to muszę mieć napięcie 18-20V. Czy można by zmostkować np: dwa pierwsze przełączniki z tym że na pierwszym zmniejszyć napięcie do 6,37V i to nam daje 19V. Tylko nie wiem czy można to zmostkować tak. Czy to transformator wytrzyma.


    Tam jednocześnie moze być wciśnięty tlko jeden przełącznik.
  • #6
    kamil531
    Level 9  
    potencjometru nie ma na układzie bo go wypiąłem(nie ma go na schemacie) on był przed transformatorem, tuż za bezpiecznikiem zmieniał napięcie z 230V na 170V

    akumulator 92Ah jest cały czas zamontowany w samochodzie (w dieselu 1,9). Naładować go chciałem dlatego, że przy dużych mrozach mam problem z odpaleniem.
    Wiem że jest za duży do tego prostownika, powinien być ładowany pradem 9A. chciałem ładować go 5A.(trwało by to dłużej ale też by naładowało) tylko napięcie skoczyło za wysoko i zrezygnowałem.

    a ten rezystor to do tego akumulatora 92Ah czy w ogóle..... do wszystkich???
  • #7
    kybernetes
    Level 39  
    Kamil531, jak widać nie masz wielkiego pojęcia o akumulatorach. Jeśli akumulator bierze mały prąd z prostownika a na jego klemach jest wysokie napięcie to znaczy, że ten akumulator jest albo naładowany albo uszkodzony. Prostownik nie ma tu nic do rzeczy i nie w nim szukaj problemu.

    Potencjometrów w takich układach w ogóle się nie stosuje! Jeśli już chcesz zbijać prąd za pomocą rezystancji to zastosuj do tego celu stałe opory. I to nie po stronie pierwotnej ale wtórnej! Dobrze się sprawdzają np. zużyte żarówki H4 ze spalonym włóknem św. mijania. Łączymy je oczywiście w szereg z ładowanym akumulatorem.
  • #8
    kamil531
    Level 9  
    Ładuje teraz ten aku 92A. Załozylem ten potencjometr. Ładuje sie pradem teraz 0,5ampera(jakies dwie godziny temu było 2,5A). Npieciem ok 14-15V. Rano auto nie odpaliło(napiecie było niby 11.4V, w czsie odpalanie spadło do 4-7V) musiałem dopiąć szeregowa aku od ciagnika. I po minucie odpaliła. Sprawdze jeszcze stan elektrolitu. Uszkodzony??? ale no nie jest znowu taki stary?? No nic zobaczymy....
  • #9
    jdubowski
    Tube devices specialist
    kamil531 wrote:
    akumulator 92Ah jest cały czas zamontowany w samochodzie (w dieselu 1,9). Naładować go chciałem dlatego, że przy dużych mrozach mam problem z odpaleniem.


    A skąd masz pewność że jest niedoładowany? Ma wskaźnik naładowania? Areometrem elektrolit badałeś?

    kamil531 wrote:
    przy dużych mrozach mam problem z odpaleniem.


    Ale tu przyczyn może byc wiele - zużyty akumulator (pozostała tylko częsć pojemności), problemy w połączeniach (zaśniedziałe klemy, poluzowane zaciski), zużycie komutatora i szczotek rozrusznika, zwiększone opory w silniku (niewłaściwy olej choćby), uszkodzenie swiec żarowych ich sterowania lub zasilania...

    kamil531 wrote:
    Wiem że jest za duży do tego prostownika, powinien być ładowany pradem 9A. chciałem ładować go 5A.(trwało by to dłużej ale też by naładowało) tylko napięcie skoczyło za wysoko i zrezygnowałem.


    Jak wyżej pisałem - jest zapewne naładowany do granic aktualnej pojemności która może być grubo niższa od nominalnej.


    kamil531 wrote:
    a ten rezystor to do tego akumulatora 92Ah czy w ogóle..... do wszystkich???


    Do długiego ładowania niewielkim prądem, część akumulatorów odzyskuje po takim potraktowaniu część osłabionych "sił życiowych".

    Dodano po 6 [minuty]:

    kamil531 wrote:
    musiałem dopiąć szeregowa aku od ciagnika


    Szeregowo???

    kamil531 wrote:
    Uszkodzony??? ale no nie jest znowu taki stary??


    Jakość akumulatorów bywa różna, różny jest też stan regulatora i samego alternatora, permanentnie niedoładowanie lub przeładowanie jest w stanie zabić akumulator po roku.
    A jak masz wątpliwości to zawieź ten akumulator do fachowca niech go obada.
  • #11
    kamil531
    Level 9  
    Jak wyregulowac napiecie prostownika?
    Tak wyglada to w środku. Trzy są zanieczyszczone(pewnie zaśniedziałe) . Pozosrałe trzy są w porzadku. Stan kwasu jest dobry.
  • #14
    kamil531
    Level 9  
    Dobra już nie ważna akumulator ładowałem trzy dni naładował się co prawda ampery nie zeszły do zera ale auto kręci na nim aż miło.

    założyłem woltomierz i podświetlenie do amperomierza i woltomierza. Dzięki czemu napięcie spadło do 16,5V nie skacze już tak jak wcześniej.