Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

canter fuso euro 5 silnik iveco 150 KM sterowanie turbiny

krzysie22k 03 Lut 2012 21:45 5136 13
  • #1 03 Lut 2012 21:45
    krzysie22k
    Poziom 9  

    Witam mam taki problem z samochodem marki Mitsubishi Fuso silnik Iveco euro 5 150 KM. Wygląda to tak jest problem ze sterowaniem turbiny. Po odpaleniu silnika cięgno które wychodzi z gruszki (nastawnika) wciąga do środka jest ok. ale niestety w tej pozycji zostaje daje gazu czy podczas jazdy. Cięgno nie wysuwa się, nie zmienia doładowania. wysunie się dopiero po wyłączeniu silnika. Wyskakuje błąd(za duża ingerencja doładowania)
    -przewody podciśnieniowe sprawdzane
    -nastawnik i turbina sprawna 100%
    -zawór n75 sprawny 100 %
    Na wtyczce od zaworu na jednym pinie jest 12 v.a na drugim pinie 3,5 v nie mam pojęcia jak to powiną być.czy może być uszkodzony sterownik śilnika. proszę o porady.

  • #2 04 Lut 2012 11:28
    ekka
    Poziom 17  

    Sprawdź jeszcze czujnik ciśnienia bezwzględnego układu doładowania, a najprościej podepnij się kompem i wejdź w podgląd parametrów pracy oraz zrób test drogowy również z podglądem parametrów układu doładowania , to powinno ci wiele podpowiedzieć

  • #3 04 Lut 2012 16:41
    krzysie22k
    Poziom 9  

    Czujnik doładowania zmieniany był nie pomogło.Cały czas wyskakuje nastawnik turbiny cos nie tak. ale nastawnik był zmieniany i bez zmian

  • #4 05 Lut 2012 14:06
    ekka
    Poziom 17  

    Jest jeszcze możliwość tego że blokują się łopatki turbiny, i wówczas też nie ma doładowania

  • #5 06 Lut 2012 12:28
    labi 1
    Poziom 11  

    Witaj
    Z prawej strony w ramie na wysokości turbiny jest elektrozawór z przewodami
    podciśnieniowymi .Sprawdź dobrze podciśnienia dochodzące i wychodzące.Przewód z zaworu dolatuje do bajpasu turbiny i jest on otwarty.
    Istnieje możliwość że ten zawór jest przytkany,w późniejszych modyfikacjach wprowadzili
    filterek na przewodzie.

  • #6 06 Lut 2012 20:11
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    labi 1 napisał:
    Witaj
    Z prawej strony w ramie na wysokości turbiny jest elektrozawór z przewodami
    podciśnieniowymi .Sprawdź dobrze podciśnienia dochodzące i wychodzące.Przewód z zaworu dolatuje do bajpasu turbiny i jest on otwarty.
    Istnieje możliwość że ten zawór jest przytkany

    Jesteś pewien, że wiesz o czym piszesz? Silniki Euro5 zostały wprowadzone w Mitsubishi Canter w 2011 roku. Już Canter Fuso z silnikiem Euro4 miał turbinę ze zmienną geometrią sterowaną siłownikiem elektrycznym.
    krzysie22k napisał:
    Po odpaleniu silnika cięgno które wychodzi z gruszki (nastawnika) wciąga do środka jest ok. ale niestety w tej pozycji zostaje daje gazu czy podczas jazdy. Cięgno nie wysuwa się, nie zmienia doładowania. wysunie się dopiero po wyłączeniu silnika. Wyskakuje błąd(za duża ingerencja doładowania)

    Kilka razy diagnozowałem ten Euro5, ale sterowaniu turbiny bliżej się nie przyglądałem. Zakładam, że jest jak w Euro4 - bo rewelacyjnych różnic pomiędzy tymi silnikami nie ma. Tak więc turbina o zmiennej geometrii w tym aucie miała już fabrycznie ustawione zbyt wysokie ciśnienie, co wywoływało różne dziwne błędy, głównie sygnalizujące złe działanie EGR. W momencie wyłączenia i załączenia zapłonu dźwignia musi dotrzeć do zderzaka (taka mała śrubka imbusowa), w tym momencie się zeruje, i i następnie zajmuje jakąś pośrednią pozycję. Wtedy zostaje porównana wartość żądana z komputera z wartością rzeczywistą z potencjometru w nastawniku. Jeżeli wartości się różnią (powodem jest np. źle ustawiona wysokość zderzaka) to układ przechodzi w działanie awaryjne i doładowanie zostaje wyłączone. Prawidłowość nastawienia można było sprawdzić w Euro4 dwojako: poprzez pomiar skoku dźwigni - wartość musiała się zawierać pomiędzy 18,5 a 21 mm, lub poprzez porównanie na komputerze (w "wartościach aktualnych/rzeczywistych") procentowego ustawienia łopatek turbiny: wartość żądana i rzeczywista muszą być sobie równe. Różnica natychmiast wywala błąd i przejście układu w tryb awaryjny.
    Na koniec mogę tylko dopisać, że będzie Ci ciężko dowiedzieć się czegokolwiek, bo producent jest zainteresowany chyba tylko sprzedażą aut. Na szkoleniach dla mechaników występuje gościu, który umie tylko opowiedzieć, ile to mają fabryk i jak im dobrze idzie produkcja. O katastrofalnie dużej liczbie niedoróbek powtarzanych w kolejnych modelach nie mówi się nic. Jak zobaczysz na komputerze jakiś prosty błąd - to nie próbuj podchodzić do niego wprost - bo nic nie zdziałasz. W większości przypadków ten prosty błąd naprawia się zupełnie inaczej niż w pozostałych, normalnych autach. Kto to widział, żeby kasowanie błędów polegało na wymianie sterownika silnika???? Bo niektórych nie skasujesz poprzez proste kasowanie z poziomu komputera serwisowego.
    Szkoda gadać.... :|

  • #7 08 Lut 2012 20:12
    krzysie22k
    Poziom 9  

    Dokładnie wiem o czym pisze jest to euro 5 canter. Turbina jest 100 % sprawna przewody wydaje się szczelne.Chodzi tylko o to dlaczego gdy wcisnę pedał gazu na maksa to cięgno nastawnika nie wysuwa się( nie zmienia geometrii turbiny. tylko podczas odpalenia cięgno pójdzie do dołu, wyjdzie dopiero przy zgaszeniu. Doładowanie cały czas jest na maksa, jest za wysokie. Zawór ten przy ramie jest sprawny był wymieniany. Sprawdzałem w drugim takim samym modelu przy dodawaniu gazu cięgno wysuwa się.
    Euro 4 rożni się tym ze nastawnik sterowany jest elektronicznie. w w euro 5 przez podciśnienie.

  • #8 18 Lut 2012 21:38
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    krzysie22k napisał:
    Dokładnie wiem o czym pisze.

    To było do labi 1


    krzysie22k napisał:
    Euro 4 rożni się tym ze nastawnik sterowany jest elektronicznie. w w euro 5 przez podciśnienie.


    Zajrzałem w literaturę i jest faktycznie tak, jak piszesz: w Euro 4 jest silnik elektryczny, w Euro 5 nastawnik napędzany jest podciśnieniem, a dla dokładnej regulacji na końcu siłownika jest czujnik położenia. Niestety - więcej informacji serwisowych poza obrazkami nie było... :|
    Sprawdzałeś błędy w pamięci sterownika? Chociaż Euro 4 na byle głupotę histerycznie reaguje zapalaniem kontrolki - dlaczego tu miałoby być inaczej? :sm37:

  • #9 19 Lut 2012 21:25
    labi 1
    Poziom 11  

    Witam
    Canter Euro 5 nie zawsze pokazuje błędy nawet na SD, najlepszy sposób ,odczytanie
    kodów błyskowych i dalsza ich interpretacja.
    Błędy są inne niż w Euro4.

  • #10 20 Lut 2012 20:39
    krzysie22k
    Poziom 9  

    mam jeszcze jedna pytanie. Mam uszkodzony nastawnik turbiny euro 5. W tym problem ze nie da się kupić samego nastawnika. Musiałem z drugiej turbiny wyjmować nastawnik. Słyszałem tez ze właśnie w tych turbinach sypią się właśnie te nastawniki nic więcej. czy może ktoś ma na to jakiś sposób ? jak to zrobić żeby nie kupować całej turbiny. Pozdrawiam

  • #11 27 Lut 2012 11:33
    RadzyńPodlaskiCanter
    Poziom 11  

    niestety w Euro5 jak na razie nie ma możliwości zakupu samego nastawnika

  • #12 06 Gru 2014 21:26
    audax
    Poziom 12  

    Czy ktoś dysponuje schematem instalacji silnika?
    Mam na tapecie 3c13 z 2008 r (euro4) - problem z błędem turbiny oraz EGR. Mechanicznie turbina jest OK. Jak sprawdzić działanie nastawnika kierownicy turbiny? To jest elektromagnes sterowany PWM czy też silnik krokowy. Jak to jest sterowane analogowo czy też cyfrowo po CAN. Proszę pilnie o pomoc !

  • #13 11 Gru 2014 08:22
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    audax napisał:
    Jak to jest sterowane analogowo czy też cyfrowo po CAN.

    Nastawnik turbiny jest bezpośrednio połączony z niewielkim modułem sterującym. Moduł umieszczony jest zależnie od rodzaju kabiny. W małych kabinach jest zdaje się na bocznej ścianie, pod deską rozdzielczą, jakby "nad pedałem gazu" Przynajmniej tak jest w anglikach.
    Regulacja jest dosyć dokładnie opisana w instrukcji serwisowej. Najpierw ustawia się długość cięgna i ustawienie odbojnika, potem podłącza się komputer serwisowy i sprawdza się w "wartościach aktualnych" czy wychylenie zadane przez sterownik jest zgodne z tym podawanym z czujnika pozycjonera. Następnie rozgrzewa się silnik i sprawdza ciśnienie doładowania przy ustawieniu pozycjonera na 67% wychylenia. Tak to sobie śmiesznie wymyślili.

  • #14 11 Gru 2014 11:55
    audax
    Poziom 12  

    Czy możesz udostępnić mi manuala. Mogę zrewnżować się innym lub w inny sposób...

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo