Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Texa PolandTexa Poland
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiat Stilo 1.6 16v 103km 01' Zbyt duże spalanie 190000-przebieg

04 Feb 2012 17:17 22951 39
  • Level 9  
    Witam wszystkich,

    Mam następujący problem. Mój fiat zachowuje się tak jakby komputer sterujący wtryskiem źle dobierał parametry (mieszankę). Mianowicie. tak jak czytam na różnych forach opinie o tym samochodzie, powinien palić w mieście średnio tak od 8 -9 l/100km, i jednocześnie mieć przyspieszenie 10,5 s do 100km/h.
    W moim przypadku jest to 12.5 -14 l/100km i przyspieszenie 13s do 100km/h

    Czyli pali jak Abarth 2.4l a przyspiesza jak benzyna 1.2

    Kiedy jadę do serwisu i podłączają mi komputer do samochodu i wykonują przywrócenie ustawień domyślnych po wejściu do samochodu po pierwsze czuje przypływ mocy a po drugie komputer wskazuje znacznie mniejsze wskazania spalania chwilowego niż jak normalnie jeżdżę. Niestety ta forma działania silnika nie trwa długo. Ostatnio nacieszyłem się prawidłowymi parametrami 5minut od zrestartowania ustawień centralki.
    Zaraz po restarcie przy ostrym przyspieszaniu wskazania spalania chwilowego przekazywały max 17l/100km, teraz przy delikatnym wciśnięciu pedału gazu na pierwszym biegu pojawia się 25l/100km.
    Przy mega oszczędnej jeździe samochód średnio spala w trasie 9 litrów czyli tyle ile powienien palić podczas normalnej jazdy w mieście.

    Proszę o jakąś podpowiedź gdzie szukać przyczyny ? Czy można wyłączyć autodostosowywanie centralki tak żeby zawsze były te ustawienia fabryczne ?

    Pozdrawiam wszystkich i proszę o pomoc.
  • Texa PolandTexa Poland
  • Level 40  
    Sprawdź sondę lambda i czujnik temperatury silnika.
  • Level 9  
    Dziękuje za szybką odpowiedź, powiedz mi proszę co masz dokładnie na myśli. Jak byłem 2 dni temu u mechanika obydwa te podzespoły nie wykazywały błędów. Czy może być tak że sonda lambda którą mam obecnie założoną daje nie odpowiednie sygnały do centralki ?

    Sondę wymieniałem 5 miesięcy temu bo była założona orginalna która już była uboga.

    Nową kupiłem zamiennik za 100zł, ale sprzedawca twierdził że pasuje do tego samochodu.

    Pozdrawiam
  • Texa PolandTexa Poland
  • Level 29  
    lisztek wrote:
    Nową kupiłem zamiennik za 100zł, ale sprzedawca twierdził że pasuje do tego samochodu.
    Dla sprzedawcy wystarcza to że ją wkręcisz i już pasuje :)
  • Level 9  
    No tak, ale ja starałem się skonfrontować ze sprzedawcą ten temat. Próbowałem go tak psychologicznie podejść że może ja zły przedmiot kupiłem i chętnie zakupie inną wersję tylko proszę o pomoc w wyborze. Sprzedawca odpowiedział że ta sonda pasuje do każdej wersji silnikowej, od 1.2 do 2.4 - choć trudno mi było uwierzyć bo w specyfikcji na stronie opisali że obsługuje wersje 1.8 i 2.4

    Może zatem dajcie mi koledzy informację czy jest możliwość wyłączenia tego autodostosowania albo konkretny link na allegro którą najlepiej sąde kupić.

    Sam nie wiem. Proszę o pomoc.
    Pozdrawiam
  • Level 10  
    witam jesli chodi o sade to kuż ci mówie sonda za 100 zł to szajs jeszcze gorsza niz ta co pewnie miałeś za dobra sade mósiałbys zapłacic ok 250 zł min za boscha i tylko jesli chodzi o takie zeczy jak sada to kupuje sie tylko oryginały bo zamienniki sa do niczego tylko szkoda twoich 100 zł pozdrawiam :idea:
  • Level 9  
    Dobrze to w takim razie kupie bosha zobaczymy co się będzie działo. Ale dajcie mi znać czy jest możliwość ominięcia w jakiś sposób tego autodostosowania ?
  • Level 42  
    Kupowanie i podmienianie części nic nie daje , chyba ,że masz duuużżżo kasy! Weź dobrze zdiagnozuj problem i następnie ewentualna wymiana części. Skąd masz pewność ,że to sonda , przecież piszesz , iż byłeś u mechanika i żadne z tych ustrojstw nie wykazywało błędu.?
    ps. Chłopy / haker i lisztek/ , piszcie po polsku , a nie po polskiemu , wpisy wołają o pomstę do Rzymu!!!
  • Level 9  
    emeryt2 wrote:
    ps. Chłopy / haker i lisztek/ , piszcie po polsku , a nie po polskiemu , wpisy wołają o pomstę do Rzymu!!!


    Wybacz, pisałem telefonem i trochę mogłem narobić błędów.

    To już nie wiem co robić. Piszecie żeby kupić oryginalną sondę, a potem że jednak mam diagnozować problem. Ale ja pytam jak mam diagnozować ?

    Na aukcjach allegro są te sondy. Koszt około 240- 260zł przy czym w każdej aukcji są stwierdzenia "15% mniejsze spalanie zapewni tylko sonda wysokiej jakości bosh"

    Może rzeczywiście warto kupić ? Tym bardziej że właściwie mój problem ze spalaniem wzmógł się po wymianie starej oryginalnej sondy na nowy tani zamiennik...
  • Level 9  
    Cóż, poczytałem trochę. Ale niestety lektura mi nie pomogła bo nie jestem w posiadaniu przyrządów niezbędnych do badania, pomijając już że nie mam warsztatu.

    W każdym razie proszę doświadczonych kolegów o konkretną odpowiedź na następujące pytania.

    1. Czy źle dobrana sonda lambda może prowadzić do znacznego zwiększenia spalania, bez wyświetlania jakichkolwiek błędów w komputerze ?
    2. Czy istnieje możliwość aby po podłączeniu komputera do samochodu od strony oprogramowania zablokować autodostosowywanie centralki do warunków ?
    3. Czy zna ktoś w Warszawie jakiś zakład który specjalizuje się właśnie w tego typu problemach i jednocześnie proponuje normalne ceny po których nie zejdę na zawał ?

    Pozdrawiam
  • Level 42  
    Na pierwsze :TAK , na drugie: NIE , na trzecie - nie wiem!
  • Level 9  
    Czyli może jednak warto kupić i sprawdzić ?
  • Level 29  
    lisztek wrote:
    Czyli może jednak warto kupić i sprawdzić ?

    Sprawdzić na pewno warto, a czy kupić okaże się po sprawdzeniu.
  • Level 9  
    Mam jeszcze tylko jedno pytanie bo w moim samochodzie są dwie sondy - jedna przed druga za katalizatorem. Wcześniej wymieniałem tą za czyli - diagnostyczną.
    Teraz zupełnie przez pomyłkę okazało się że kupiłem regulacyjną.

    W związku z tym moje pytanie czy odsyłać sondę sprzedawcy i prosić o wymianę na tą diagnostyczną czy zgodnie z tym co w internecie czytam wymienić regulacyjną bo diagnostyczna i tak nie ma żadnego wpływu na funkcjonowanie silnika.
    Proszę o szybką odpowiedź jeśli można bo jutro jestem umówiony z mechanikiem...
  • Level 9  
    Jakby to komuś pomogło to chciałem teraz po wymianie potwierdzić, że mój silnik pracuje lepiej niż wcześniej.
    Oczywiście muszę go teraz przetestować na trasie itp, ale wydaje się że teraz efekt będzie już stały.

    Dla przypomnienia dodam - wymieniłem sondę regulacyjną (przed katalizatorem), silnik zyskał odrobinę mocy a spalanie poszło około 3 litry w dół.
  • Moderator of Cars
    Sonda za katalizatorem nie ma większego wpływu na adaptacje sterownika, może go jedynie wprowadzić w tryb awaryjny jeśli wykaże, że katalizator nie spełnia swojej roli.

    Jedyna wiarygodna metoda diagnozowania sondy regulacyjnej to porównanie wskazań sondy widzianych przez ECU z analizatorem spalin. Niewłaściwa lub zużyta sonda może zachowywać się normalnie ale mieć "przesuniętą" charakterystykę i zazwyczaj stara sonda ma tendencję do wskazywania lambda = 1 przy bogatej mieszance (na analizie wyjdzie Ci np. lambda = 0.85 a w parametrach ECU będziesz widział lambda = 1.0). Można też próbować ocenić stan sondy na podstawie przebiegu napięcia jakie generuje (na oscyloskopie) ale trzeba móc to porównać ze sprawną sondą.
  • Level 9  
    Przetestowałem gruntownie samochód. Przejechałem pełny bak w cyklu miejskim po wymianie sondy. Niestety dziś po włączeniu informacji z komputera o spalaniu średnim wyświetliła mi się liczba 14,1 l/100km. Znów po włączeniu informacji o spalaniu chwilowym ruszając spokojnie z jedynki pojawia się 25 l/100km (dla przypomnienia po restarcie komputera i wymianie sondy było 18-19 przy ruszaniu)

    Teraz około 22:00 jechałem przez Warszawę około 20 km. Zrestartowałem liczniki i sprawdziłem spalanie na tym odcinku. Przy jeździe bardzo stałej (3 razy stanąłem na światłach, nie przekroczyłem chyba 3500 obr.) komputer wyświetlił wynik średni 9 l/100km

    Proszę o podpowiedź co poza sondą (bo ta została wymieniona na nową orginalną) może powodować tak podwyższone spalanie bo już na prawdę zgłupiałem a nie chce sprzedawać tego samochodu ?
  • Moderator of Cars
    Informacja z komputera to jedno ale nie po to przejechałeś cały bak, żeby patrzyć na komputer... policz ile rzeczywiście wyniosło spalanie.

    Może masz gdzieś wyciek paliwa, przy takim spalaniu miałbyś fatalne wyniki na analizatorze spalin - robiłeś takie badanie?
  • Level 9  
    Cóż jeśli chodzi o to spalanie to można zrobić tak jak mówisz i policzyć.
    Pełen bak to 58l spaliłem przed tankowaniem pewnie jakieś 54, a przejechałem 450km dalej wychodzi około 12 litrów czyli moim zdaniem za dużo.

    Powyżej jednak opisuje coś co nie jest związane z dziurą w baku ani z błędnym wyświetlaniem informacji przez komputer.
    Jak dla mnie centralka dostosowuje złe parametry przy tworzeniu mieszanki. Co może powodować takie zachowanie ?
  • Moderator of Cars
    Nie szczelny kolektor ssacy, jak i wydechowy, czujnik ciśnienia w kolektorze ssacym, czujnik temperatury chlodziwa, TPS. Trzeba dobrze przeanalizować wartości rzeczywiste aby znaleść problem, czytanie błędów to trochę za mało.
  • Level 9  
    Macie może pomysł gdzie zwrócić się o pomoc ? Bo mój mechanik nie chce się zagłębiać a inni jedyne co robią to podłączają komputer i mówią że nie ma błędów.
    Pozdrawiam
  • Level 9  
    Spotkałem się z diagnostą, przy pomocy komputera odczytał że podciśnienie w kolektorze ssącym przekracza 3 krotnie ciśnienie które powinno w rzeczywistości tam panować. Teraz pytanie co to powoduje ? Będę szukał nieszczelności...
  • Moderator of Cars
    Podaj wynik pomiaru lub podaj napięcie że środkowego pinu map sensora podczas pracy na wolnych.
  • Level 9  
    na biegu jałowym było 70kPa, diagnosta twierdził że powinno być około 25kPa, przy ruszaniu z 1 biegu było 300kPa a powinno być 90kPa
  • Moderator of Cars
    No to to co ci pisałem, nie szczelny kolektor lub uszkodzony map.
    Na wolnych powinno być od 30-37kpa, podczas gdy silnik nie pracuje lub masz gaz w podłodze i silnik chodzi na max obrotach albo przyspieszasz autem intensywnie powinno być około 100 czyli tyle co na dworze.
    Map działa tak że czym wyższe ciśnienie tym większe napięcie daje do ecu a ten wzbogaca mieszankę.
  • Moderator of Cars
    lisztek wrote:
    na biegu jałowym było 70kPa (...) powinno być około 25kPa, przy ruszaniu z 1 biegu było 300kPa a powinno być 90kPa
    Nie ma tam turbiny, więc nie ma prawa być więcej niż ciśnienie atmosferyczne, tj. ~100kPa, a więc raczej nie nieszczelność a uszkodzony czujnik albo diagnosta nie popatrzył na jednostki bądź w programie była zła jednostka wpisana. Skoro przy ruszaniu było 300 a powinno być ~90kPa, a na wolnych obrotach było 70 a powinno być ~25kPa to być może pomiar był w mmHg a nie w kPa (kPa = mmHg/3).
  • Level 9  
    Trafne spostrzeżenie. Kupiłem czujnik, przed montażem samochód podłączony był do komputera, wskazania były prawidłowe ale że już kupiłem to go wymieniłem.
    Niestety brak różnicy. Zgodnie z odczytami w ASO - parametry pracy dobre.

    Dlaczego więc pali jak BMW z 200konnym silnikiem ?

    PS
    Kolektor jest szczelny.

    Mechanik z ASO uznał że te silniki jak tak palą to trzeba się przyzwyczaić albo zmienić samochód, ale ja nie chce się poddać dlatego tak serdecznie proszę o pomoc. Polubiłem ten samochód.
  • Moderator of Cars
    No to testuj dalej:
    - przyczyna mechaniczna - duże opory toczenia (łożyska kół, zapieczona hamulce),
    - temperatury powietrza i silnika widziane przez sterownik silnika,
    - dawka wtrysku na biegu jałowym (porównać ze sprawnym autem),
    - adaptacja paliwa i integrator sondy lambda,

    - ciśnienie sprężania silnika,
    - stan wtryskiwaczy,
    - ciśnienie paliwa.
  • Level 9  
    tzok wrote:
    No to testuj dalej:
    - przyczyna mechaniczna - duże opory toczenia (łożyska kół, zapieczona hamulce),
    - temperatury powietrza i silnika widziane przez sterownik silnika,
    - dawka wtrysku na biegu jałowym (porównać ze sprawnym autem),
    - adaptacja paliwa i integrator sondy lambda,

    - ciśnienie sprężania silnika,
    - stan wtryskiwaczy,
    - ciśnienie paliwa.



    Bardzo dziękuje za kolejne wskazówki, postaram się sprawdzić to wszystko. Ale w związku z tym że nie jestem jeszcze biegłym mechanikiem a tylko orientującym się conieco użytkownikiem samochodu, powiedz proszę jeśli możesz prostym domowym sposobem jestem w stanie sprawdzić sam cokolwiek z tych rzeczy ?
    Pozdrawiam