Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie - usprawnienie i przewinięcie cewek

wow 04 Lut 2012 19:33 17375 47
  • #1 04 Lut 2012 19:33
    wow
    Poziom 27  

    Witam!

    Od dłuższego czasu próbuję ogarnąć ładowanie w chińskim zapłonie.
    Zacznę może od początku...

    Chcę wykorzystać wszystkie cewki do ładowania akumulatora...
    Cała "moc" cewek ma iść do regulatora, który będzie doładowywał akumulator.
    Z akumulatora będzie zasilane wszystko czyli światła, stop oraz klakson :)

    Iskrownik pochodzi z chińskiego skutera...

    Jak widzicie cewki są podzielone na cewki ładowania oraz świateł (przewód żółty i biały)...
    Oraz dodatkowo początek uzwojenia jest UMASOWIONY:
    Ładowanie - usprawnienie i przewinięcie cewek

    Nabyłem regulator:
    Ładowanie - usprawnienie i przewinięcie cewek

    Opis:
    zielony-masa (-)
    czerwony - plus aku (+)
    czarny stacyjka + po stacyjce
    różowy do cewki
    żółty do cewki

    Regulator ten jest do wersji z niezmasowaną cewką prądową!


    Czyli potrzebowałem połączyć cewki ze sobą...
    Nie wiedziałem jak więc wszystkie 4 końce drutów odczepiłem i sprawdziłem jak są połączone kolory pokazują przejścia pomiędzy drutami:
    Ładowanie - usprawnienie i przewinięcie cewek
    W wersji fabrycznej połączone były tak:
    Ładowanie - usprawnienie i przewinięcie cewek
    Czyli jak widać złączone ze sobą....




    Jako, że mój regulator miał posiadać dwa przewody oraz żadne miały nie dotykać masy udałem się do jednego z fachowców, aby powiedział mi jak mam je połączyć...

    NIESTETY cały ten magik porozwijał mi dużą część drutu, uciął połowę i zostałem na tą chwilę z czymś takim:
    Ładowanie - usprawnienie i przewinięcie cewek



    I teraz nie wiem co mam zrobić....

    Odwinąć do końca te wszystkie zwoje, zakupić nowy drut i nawinać od nowa?
    - jaki drut kupić?
    - ile zwojów nawijać?
    - jak to nawijać zaczynać od góry czy od dołu??

    A może podłączyć do to regulatora jak mam teraz?
    No, ale bez sensu chyba marnować dwa uzwojenia??

    1 29
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #2 04 Lut 2012 20:04
    jannaszek
    Poziom 39  

    Tak kolego, ale jeśli by tak połączyć wszystkie cewki szeregowo, to napięcie będzie za wysokie dla tego regulatora.
    Ten ktoś próbował uzyskać mniejsze napięcie przez siermiężne odwinięcie, z części cewek..
    Trzeba podać jaki akumulator.
    Cewki można by połączyć szeregowo równolegle, ale nie jestem przekonany czy tak będzie działało.
    Najlepiej było by przezwoić wszystkie cewki na grubszy drut i na żądane napięcie, wszystkie połączyć szeregowo, ilość zwoi na V można odszyfrować ze starego uzwojenia znając napięcie instalacji.

    Łącząc koniec 1 cewki z początkiem następnej- wzrasta napięcie.
    Te przewody masy, połaczysz z przewodem zielonym, zachowując masę na ramie.

    0
  • #3 04 Lut 2012 20:07
    wow
    Poziom 27  

    Nareszcie jakieś konkrety....

    Akumulator 12V 5Ah:
    Oryginalny drut po opaleniu wykazuje 0,80 mm

    jannaszek napisał:
    Te przewody masy, połaczysz z przewodem zielonym, zachowując masę na ramie.


    No, ale właśnie ten regulator, który mam on nie może mieć "zmasowanych cewek" specjalnie kazano mi odmasować to uzwojenie...


    W sumie to sprawa miała się tak:
    Ładowanie - usprawnienie i przewinięcie cewek

    Cytat:

    Regler z białym przewodem, to wersja jak do większości motorowerów i skuterów, czyli zmasowana cewka prądowa z wyjściem na oświetlenie (żółty przewód), i pełne uzwojenie do ładowania akumulatora (biały przewód).
    Natomiast regler z różowym przewodem jest do wersji z niezmasowaną cewką prądową, do której obydwóch biegunów podłączone są przewody żółty i różowy.
    Autor: nabokow

    0
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #4 04 Lut 2012 20:34
    pukury
    Poziom 35  

    Witam.
    Skoro jest tak że cewka ( cewki ) nie mogą mieć połączenia za masą , to podłącz jak jest .
    To znaczy - końce cewek połączonych szeregowo do regulatora .
    Jak przewiniesz i dasz za dużo zwojów to napięcie może być na tyle wysokie że regler padnie .
    Nie wiadomo jakie napięcie i prąd może wytrzymać .
    Najlepiej by było dowiedzieć się w jakim układzie ma pracować - ilość cewek i liczba zwojów .
    Oczywiście może z tym być problem - ale tak by było najlepiej .
    Trochę szkoda tak na ślepo przewijać i łączyć .
    Pozdrawiam .

    0
  • #5 04 Lut 2012 20:38
    wow
    Poziom 27  

    A może zrobię mały test mianowicie:
    Ładowanie - usprawnienie i przewinięcie cewek

    Podłączę się do tego co mam czyli bez tych dwóch ostatnich...
    Zmierzę napięcie bez regulatora i podzielę na 4 wyjdzie ile na jednym zwoju uzyskuje się?
    Tylko jak to mierzyć na wolnych obrotach czy może na max obrotach???
    Z tym, że max obroty bez obciążenia w motocyklu, a max podczas jazdy są inne...

    0
  • Pomocny post
    #6 04 Lut 2012 20:49
    jannaszek
    Poziom 39  

    Pomiar AC przy takich prędkościach magnesu będzie fałszywy. Musiał byś mieć miernik True RMS.
    Mierzyć, to na maksymalnych obrotach, bo takie będą nie raz.
    Jednak lepiej określić to po ilości cewek do ładowania, jak pisałem wcześniej- one wyglądają identycznie.
    Tak połączone, prawdopodobnie przebiją ci elementy w regulatorze, na wolnych obr. może by to chodziło.

    0
  • #7 04 Lut 2012 20:53
    wow
    Poziom 27  

    jannaszek napisał:
    Nie wiem ile te cewki dają napięcia do ładowania w wersji oryginalnej, czyżby 3 cewki ?

    Oryginalnie wygląda to mniej więcej tak, 5 cewek szło jakby do końca i ta ostatnia była dodatkową :)

    Mniej więcej:
    Ładowanie - usprawnienie i przewinięcie cewek

    0
  • Pomocny post
    #8 04 Lut 2012 21:06
    kybernetes
    Poziom 39  

    Cewki muszą być tak nawinięte, przecież one się rozciągają na 180 stopni stojana, gdyby były nawinięte identycznie to indukujące się w nich napięcia poznosiłyby się nawzajem i żadnego przyrostu mocy byś nie uzyskał. Generalnie dość czarno to widzę.

    0
  • #9 04 Lut 2012 21:12
    wow
    Poziom 27  

    Odwinąłem całkowicie ten drut...
    Wyszło na to, że na jeden element cewki (jeden rdzeń) wchodziło 38-39 pełnych zwojów drutem 0,8 :)
    I nawijane to było jak wyżej załączyłem

    Na chwilę obecną mam coś takiego:
    Ładowanie - usprawnienie i przewinięcie cewek


    Jakim teraz drutem to nawijać?
    Ile zwojów oraz ile rdzeni mam nawinąć?

    1
  • Pomocny post
    #10 04 Lut 2012 21:45
    jannaszek
    Poziom 39  

    Podoba mi się twoja prędkość działania. (może za szybko)
    Cewki pracują w układzie odwracania faz, więc zachowaj identyczny schemat nawijania i połączeń- (w zasadzie to miałem na myśli z tym łączeniem szeregowym)
    Chciałeś wykorzystać wszystkie cewki do ładowania akumulatora i tylko to ma sens.
    Poprzednio miałeś układ ładowania akumulatora 12V, tak zrozumiałem.
    Więc suma tych nowych cewek połączonych według tego rysunku, ma dać też 12V (16V) nawinął bym to DNE 1,2- 1,6 mm.
    Więc trzeba nawinąć tyle samo zwoi łącznie na wszystkich rdzeniach.
    Jestem już głupi, bo wychodzi, że jedna cewka dawała to napięcie, dla poprzedniego układu.
    Jest jeszcze taka możliwość, że dalej nie rozumiem czegoś.
    Ale też pomysł dość niecodzienny.

    0
  • Pomocny post
    #11 04 Lut 2012 22:06
    kybernetes
    Poziom 39  

    Sposób nawiniecie cewek wynika z konstrukcji koła magnesowego magneta. Są tam dwa magnesy obejmujące każdy po 135 stopni stojana ze szczeliną szerokości 45 stopni, czyli tyle ile rozstaw nabiegunników cewek. Prąd w cewkach indukuje się w momencie przejścia nad parą cewek tej szczeliny, wtedy każdy nabiegunnik z danej pary znajduje się pod innym biegunem magnesu a pole magnetyczne w każdej z tych cewek ma przeciwny zwrot. Toteż aby prądy w cewkach nie znosiły się - cewki muszą być na przemian nawinięte lewo-prawo.

    Z tego też wynika, że maksymalna liczba cewek pracujących "w szeregu" bez strat i zakłóceń to 4 sztuki. Jednak ilość cewek "w szeregu" tak naprawdę nie ma znaczenia ponieważ - o ile "szereg" nie obejmuje swym zasięgiem kątowym przeciwległej szczeliny w kole magnetycznym - na raz pracują zawsze tylko 2 z nich.

    0
  • #12 04 Lut 2012 23:02
    wow
    Poziom 27  

    kybernetes napisał:
    zakłóceń to 4 sztuki.

    A tutaj mam 6 i co z tym zrobimy???

    Co do grubości drutu ktoś pisał, że mam go mierzyć w tej izolacji...
    Wychodzi tak 0,90-0,94 mm....

    Dla uzupełnienia tematu magneto wygląda tak:

    Ładowanie - usprawnienie i przewinięcie cewek
    Wiem, że mam nawinąć nowym drutem całość tylko teraz co do grubości dalej nic nie wiadomo oraz ile tego nawinąć...
    To, że na przemian również wiem i bardzo ładnie to wyjaśniłeś...
    Mogę nawinąć 6 bo jak pisałeś na raz pracują 2....

    Wracając do tematu w poniedziałek planuję zakupić nowy drut...
    Myślę, aby kupić 1,1 - 1,2 i nawinąć wszystkie 6 cewek oczywiście na przemian....
    Złożę i zrobię wstępne pomiary - mam nadzieję, że nie spalę regulatora...

    Chętnie czekam na resztę sugestii ;)

    0
  • Pomocny post
    #13 05 Lut 2012 00:51
    Billy Corgan
    Poziom 19  

    Popatrzę pomierzę :) mam u siebie motorek w sypialni także nie będzie problemu. Jutro Ci odpiszę co i jak. Mam chiński biegowy motorek "Barton Sprint" na silniku 139fmb, cewek zdaje się 6, wszystkie na ładowanie, cała elektryka stałoprądowa, i regulator identyczny jak Twój, 5 przewodów te same kolory. Działa to całkiem sprawnie, daje radę ładować aku 7Ah. Na wiosnę zobaczę jak to ogarnie moją nową lampę przednią z H4 60/55W oraz wymienię aku na żelowy 5Ah.

    0
  • #14 05 Lut 2012 00:56
    wow
    Poziom 27  

    Billy Corgan z tego co wiem to Ty przewijałeś cewki nowym drutem o ile dobrze kojarzę....

    Jak możesz sprawdź poprawność tych kolorów:
    zielony-masa (-)
    czerwony - plus aku (+)
    czarny stacyjka + po stacyjce
    różowy do cewki
    żółty do cewki

    Bo nie jestem ich w 1000% pewien...

    kybernetes napisał:
    Sposób nawiniecie cewek wynika z konstrukcji koła magnesowego magneta. Są tam dwa magnesy obejmujące każdy po 135 stopni stojana ze szczeliną szerokości 45 stopni

    Jesteś tego pewien? Bo nie do końca mi się tak wydaje, że są dwa magnesy....

    1
  • Pomocny post
    #15 05 Lut 2012 01:04
    jannaszek
    Poziom 39  

    Cieszę się, że temat został przywrócony, bo i ja chętnie poznaję nowe rzeczy.
    Jednak kol.kybernetes jest chyba inaczej w tym modelu z magnesami, bo autor żle narysował schemat połączeń i jest 6 cewek nawiniętych przciwsobnie połączonych w szereg i tylko jest odczep z 5 cewki na oświetlenie, aby nie palić żarówek.
    Napięcie z 6 cewki biegnie do regulatora i dalej akumulator itd.
    Wniosek jest taki, że i tak cały prąd wytworzony w prądnicy trafia do regulatora i akumulatora, jedynie oświetlenie realizowane jest prądem zmiennym.
    Więc autor niczego specjalnie nie zyska, chyba to, że światło będzie stabilne, nawet na wolnych obrotach, zwiększanie przekroju drutu, nie zda się na wiele, bo wydajność prądnicy jest ograniczona konstrukcyjnie rozmiarami rdzeni, natężeniem strumieni magnetycznych i obrotami.
    O ile dobrze pamiętam, to spotykałem się z kołami z 8 magnesami..

    A najlepsze jest to, że niczego nie należy przewijać, tylko zmienić układ instalacji :D
    pozdrawiam.

    0
  • #16 05 Lut 2012 01:13
    wow
    Poziom 27  

    jannaszek napisał:
    A najlepsze jest to, że niczego nie należy przewijać, tylko zmienić układ instalacji :D

    A tak naprawdę to połączyć dwa przewody i druty ze sobą :)

    Nie mniej jednak jutro zakupię drut 1,15 mm i spróbuję go nawinąć na tyle zwoi ile się da....
    Oczywiście, aby wszędzie było tyle samo ;-)

    Mam kilka iskrowników i zobaczę czy będzie duża różnica między drutem 1,15 a tym fabrycznym.


    TEMATU PROSZĘ NIE ZAMYKAĆ JUTRO ZDAM RELACJĘ Z PIERWSZYCH POMIARÓW

    0
  • Pomocny post
    #17 05 Lut 2012 01:21
    Billy Corgan
    Poziom 19  

    Mimo wszystko polecam nawijanie drutem 1,0, ja przynajmniej mam tak fabrycznie - a nawijanie będzie o wiele łatwiejsze wierz mi. Większe spadki napięcia będziesz miał na kablach niż wykorzystasz te 0,15mm na drucie. Kombinacje kabelków podam ci jutro rano.
    Przy 35W żarówce z przodu z włączonym pełnym oświetleniem mam na zaciskach aku (na wolnych obrotach 1900) 11,8V na średnich (3500) mam już 13,6V.

    0
  • Pomocny post
    #18 05 Lut 2012 09:36
    pukury
    Poziom 35  

    Witam.
    Drut fi 1.0mm spokojnie wystarczy - nawet za gruby .
    Takim drutem przewijałem " elektrownie " do dużych motocykli - Virago , itp .
    Nawiasem mówiąc takim drutem przewijałem również stojany do alternatorów samochodowych .
    Przy średnicy większej niż 1mm ą trudności z układaniem zwojów .
    No i uważaj - NIE USZKODŹ EMALII !
    Możesz nawinąć w taki sposób żeby końce uzwojeń były dostępna .
    Będzie możliwość różnego łączenia .
    Ale myślę że - jak napisał Kol. - 6 cewek naprzemiennie i powinno być ok .
    Ilość zwojów lepiej zostaw taką jak była .
    Pozdrawiam .
    dodając - nic nie dodawałem - jak ktoś scala posty to wypadało by napisać .

    Dodano po 16 [minuty]:


    Z tymi " warstwami " to może być różnie .
    Obawiam się że na wierzchu będzie nie tak ładnie - niestety .
    Na początek weź trochę starego drutu - z cewki jakieś czy trafa - i potrenuj .
    Nitrem raczej nie zalewaj .
    Może wystąpić " śmieszne " zjawisko - na wierzchu wyschnie a wewnątrz będzie lepkie .
    No i nie wiadomo jakie będzie zachowanie emalii w kontakcie z nitro .
    Osobiście zalewałem żywicą epidian 53 - lepszy byłby lakier do zalewania uzwojeń.
    Ale go nie miałem .
    Zamiast nitro, lepszy byłby jakiś lakier do podłóg - chemo-utwardzalny .
    Są takie na bazie poliuretanu .
    Pozdrawiam .

    0
  • Pomocny post
    #19 05 Lut 2012 14:33
    Billy Corgan
    Poziom 19  

    Ja z powodzeniem stosowałem zwykły lakier do paznokci :D z witaminą! Działa do dziś i samozapłonu nie zaobserwowałem hehe jeszcze.

    Oto mój stojan z aktualnego silnika (140cc) który ma zmasowane uzwojenie.
    Ładowanie - usprawnienie i przewinięcie cewek


    Musiałem założyć oryginalny stojan z 50cc który ma cewki odmasowane, tak by działało to z takim regulatorem:
    Ładowanie - usprawnienie i przewinięcie cewek

    Czerwony +aku
    Zielony masa
    Różowy i Żółty do cewek stojana
    Czarny - nie jestem pewny ale kable doprowadziły mnie do stacyjki

    0
  • Pomocny post
    #20 06 Lut 2012 09:06
    jack63
    Poziom 42  

    wow. Nie napisałeś do jakiego motoru chcesz zamontować tą prądnicę?
    Temat jest (wbrew pozorom) bardzo trudny a twój "elektryk" nabroił że strach się bać.
    Widzę że się miotasz a tu trzeba podjąć decyzję o kierunku działań. Postaram się przedstawić kilka rozwiązań problemu. Wybierzesz co ci bardziej odpowiada.
    1. Przywrócić oryginalne uzwojenia z dokładnym odtworzeniem grubości drutu, ilości zwojów i sposobu połączeń. Zakupić regulator "bezmasowy" i przerobić instalację na podobieństwo skutera z którego pochodzi prądnica.
    A przede wszystkim nie upierać się przy zasilaniu wszystkiego (a szczególnie świateł!) z napięcia stałego! To niedobry pomysł dla prądnicy ze wzbudzeniem od magnesów trwałych bez prawdziwego uzwojenia trójfazowego. Straty na zamianie napięcia stałego w układach innych niż trójfazowe są olbrzymie i niweczą cały wkład pracy. Poczytaj na temat prostowania napięcia z transformatora i współczynników wykorzystania uzwojeń i mocy.
    2. Prowadzić eksperymenty z przewijaniem cewek i sposobami ich łączenia. Potrzebny byłby oscyloskop aby określić fazy napięć poszczególnych cewek. Bardzo ułatwiłoby to prace łączeniowe. Nie trzeba by się było zastanawiać jakie napięcia panują na jakiej cewce i czy ich połączenie nie znosi napięcia do prawie zera.
    3. Przewinąć cewki cieńszym drutem (ale więcej zwojów) i potraktować każdą z osobna. Tzn do każdej podłączyć mały mostek Greatza i dopiero na końcu spiąć wszystko razem. Wtedy fazy napięć przestaną mieć znaczenie ale wymaga to zupełnie innej konstrukcji regulatora. Musiałby to być regulator stratny oparty nie na tyrystorze (jak typowy dla tej prądnicy) ale na tranzystorze polowym z dużym radiatorem. Na nim wydzielałby się namiar mocy prądnicy przy większych RPM.
    Pytanie. Ile biegunów magnesu ma koło magnetyczne?

    0
  • #21 06 Lut 2012 09:48
    kybernetes
    Poziom 39  

    wow napisał:
    Jesteś tego pewien? Bo nie do końca mi się tak wydaje, że są dwa magnesy....


    Oczywiscie, że nie jestem pewien, przecież nie mam tego koła w ręku a na fotkach nie widać jawnych biegunów. Wydedukowałem to na podstawie ułożenia i nawinięcia cewek i mogę się mylić, może tam być np. 8 magnesów. Jako konstruktor-eksperymentator powinieneś to sam sprawdzić.

    Jack63 - pomysł z mostkami prostowniczymi nie jest dobry, wymaga skonstruowania własnego modułu regulatora.

    0
  • #22 06 Lut 2012 09:58
    wow
    Poziom 27  

    jack63 napisał:
    Nie napisałeś do jakiego motoru chcesz zamontować tą prądnicę?


    Do kultowego motocykla jakim jest WSK 125:

    jack63 napisał:
    1. Przywrócić oryginalne uzwojenia z dokładnym odtworzeniem grubości drutu, ilości zwojów i sposobu połączeń. Zakupić regulator "bezmasowy" i przerobić instalację na podobieństwo skutera z którego pochodzi prądnica.
    A przede wszystkim nie upierać się przy zasilaniu wszystkiego (a szczególnie świateł!) z napięcia stałego! To niedobry pomysł dla prądnicy ze wzbudzeniem od magnesów trwałych bez prawdziwego uzwojenia trójfazowego. Straty na zamianie napięcia stałego w układach innych niż trójfazowe są olbrzymie i niweczą cały wkład pracy. Poczytaj na temat prostowania napięcia z transformatora i współczynników wykorzystania uzwojeń i mocy


    W sumie kolega wyżej ma właśnie zasilane wszystko z akumulatora i jak sam pisał działa mu to bez zarzutów więc myślę, że u mnie też powinno się sprawdzić...
    Nie mniej jednak poczytam o tym trójfazowym uzwojeniu :)

    jack63 napisał:
    Pytanie. Ile biegunów magnesu ma koło magnetyczne?


    Niestety ciężko jest mi rozebrać magneto, ale przykładając śrubokręt i kręcąc nim po osi wnioskuję takie coś:
    Ładowanie - usprawnienie i przewinięcie cewek

    0
  • #23 06 Lut 2012 10:10
    kybernetes
    Poziom 39  

    No i widzisz jakie to proste, masz 8 magnesów wiec nie masz problemów z fazami cewek, możesz wszystkie w szereg połączyć (pamiętając o tym żeby nawijać naprzemiennie lewo-prawo).

    Jednak trzeba zmienić ilość zwojów i grubość drutu, bo nawiniecie szeregowe nie da przyrostu mocy a jedynie przyrost napięcia, które "zgubi" się na tyrystorze regulatora.

    0
  • #24 06 Lut 2012 11:01
    jack63
    Poziom 42  

    Widzę, że autor i dyskutanci dążą w stronę zasilania wszystkiego napięciem stałym jak w samochodzie, gdzie jest zupełnie inny alternator. Nie popieram tego bo jest to rozwiązanie nieoptymalne energetycznie. Prądnica będzie oddawała mniejszą moc niż w układzie z żarówkami podłączonymi do napięcia przemiennego i z oddzielnym obwodem napięcia stałego. Czyli klasycznym układem stosowanym w skuterach. Przecież ten klasyczny układ z czegoś wynika! Nie jest to widzimisię jednego producenta, bo większość go stosuje. Wg. mnie jest to układ optymalny i na prawdę ciężko coś lepszego wymyślić nie idąc w duże koszty.

    Zapytam więc:
    Jak panowie macie zamiar regulować napięcie w instalacji?
    Jaki regulator a w zasadzie na jakiej zasadzie działania oparty?

    Ze swojej strony dodam, że regulator proponowany przeze mnie byłby bardzo prosty i tani. Największym kosztem byłby radiator. Reszta to kila zł.

    0
  • #25 06 Lut 2012 11:17
    wow
    Poziom 27  

    jack63 - chcę zasilić wszystko z akumulatora, aby światło świeciło cały czas mniej więcej podobnym natężeniem.

    A nie jak zwykle bywa to w WSCe jadąc w nocy i skręcając w zakręt dodawać gazu, aby światła mocniej świeciły i oświetliły np wielką dziurę w jezdni :-)



    Oczywiście od strony wydajności i regulacji napięcia zdam się na Was...

    0
  • #26 06 Lut 2012 11:37
    pukury
    Poziom 35  

    Witam.
    Jakoś tak jest , że w większości trochę większych motocykli stosuje się napięcie stałe w instalacji .
    Co prawda są to układu 3 fazowe .
    Dlaczego producenci robią tak a nie inaczej ?
    Może z " oszczędności " ?
    Już w zamierzchłych latach stosowano tego typu prądnice - np Norton .
    Tam " regulacja " napięcia była zrobiona na dużej diodzie zenera - co powyżej to szło do masy .
    W regulatorach tego typu jest podobnie - tyrystory .
    Poza tym - w pewnych okolicznościach napięcie może wzrosnąć tak że polecą żarówki .
    Więc i dla nich lepiej stosować napięcie stałe .
    Sprawa prosta nie jest - ale do ogarnięcia .
    Na przykład - jakie obroty ma skuter a jakie WSK ?
    Pozdrawiam .

    0
  • #27 06 Lut 2012 15:08
    wow
    Poziom 27  

    Byłem dziś kupić drut.
    Kupiłem drut w podwójnej izolacji DN2E 1,00 mm oraz DN2E 0,80 mm.

    Zabrałem ze sobą oryginalny drut, po opaleniu i zmierzeniu w zakładzie wyszło, że miał on 0,80 mm (bez izolacji 0,76).
    W zakładzie gdzie przewijają silniki powiedziano mi, że nie da mi nic nawinięcie drutem 1,00 bo rdzeń i tak nie pozwoli na uzyskanie większej mocy.

    I teraz nie wiem czy nawijać 1,0 czy 0,8 dlatego kupiłem dwa i to z zapasem około 300 g :)

    No i dostałem w gratisie specjalny preparat (lakier??) do izolacji.
    Jako, że fachowiec mówił, iż nie potrzebuję smarować między warstwami drutu bo występuje tu małe napięcie 12V-20V to nie wiem czy każdą warstwę smarować czy jednak nie??







    Edit do odpowiedzi ponizej:
    Rycho T - widzisz zadaje pytania, ale dzięki temu wyszło, że jednak mam magneto inne niż jeden z kolegów sugerował oraz kilka innych ciekawych rzeczy...
    Każdy z postów kolegów dodaje coś nowego do tematu...
    Chyba do tego służy forum, aby zadawać pytania?

    0
  • #28 06 Lut 2012 15:47
    39006
    Użytkownik usunął konto  
  • #29 06 Lut 2012 16:11
    pukury
    Poziom 35  

    Witam.
    Jest trochę tak jak napisał kol. Rycho T .
    Nawiń te kilka zwojów i sprawdź jak się sprawy mają .
    To jakieś 2 godzinki roboty .
    Zalewaj dopiero jak sprawdzisz - jak i czy działa .
    Nie smaruj warstwy po warstwie - oszalejesz jak wszystko będzie się kleić i kapać .
    Między drutami będzie tyle miejsca że lakier spokojnie sobie wcieknie .
    Nawiasem mówiąc - średnicę drutu podaje się bez izolacji .
    Pozdrawiam .

    0
  • #30 06 Lut 2012 20:58
    wow
    Poziom 27  

    Pierwsze testy za mną....
    Drut 0.80 mm nawinięty tyle samo warstw co oryginalnie.

    Podpiąłem regulator i podczepiłem do akumulatora...

    Chciałem zmierzyć napięcie na zaciskach aku, ale multimetr coś wariował...
    Pokazywał nawet 18V-20V, ale to chyba zakłócenia przez magneto :)
    Bo wskazania były chwilowe.

    Więc odczepiłem akumulator i podłączyłem bezpośrednio pod dwie żarówki :)
    Kręcąc wiertarką kołem magnesowym żarówki delikatnie się zapalały wiadomo im większe obroty, tym światło mocniej świeciło.
    Żarówek nie popaliło więc raczej regulator działa OK.
    Jutro podczepię woltomierz wskazówkowy myślę, że uzyskam poprawne wartości....
    No i podłączę gaźnik i będę testy wykonywał na obrotach motocykla (nie wiertarki)...


    Mam jeszcze jeden stator - przewinę go drutem 1,00 mm i porównam wyniki...



    Tematu proszę nie zamykać jeszcze ;-)

    0