Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Usprawnienie instalacji CO

04 Lut 2012 23:41 4892 9
  • Poziom 10  
    Witam,

    Mam prośbę o pomoc w usprawnieniu i ewentualnej ocenie poprawności instalacji CO.
    Szykuję na okres wiosenno-letni "mały" remont w kotłowni.
    Z tego co wyczytałem na forach oraz w artykułach w internecie, wraz z praktycznym użytkowaniem instalacji, jestem niestety sporo mądrzejszy i coraz bardziej świadom błędów w swojej kotłowni.
    Usprawnienie instalacji CO Usprawnienie instalacji CO Usprawnienie instalacji CO Usprawnienie instalacji CO
    Błędy:
    1) Zbiornik CWU wpięty za zaworem 3-drogowym - zimna woda CWU jesienią/wiosną z uwagi na niską temperaturę na kotle i przykręcaniem zaworu 3-drożnego.
    Obecnie CWU z gazowego przepływowego podgrzewacza
    2) Instalacja podłogowa podłączona za zaworem 3-drogowym na jednej pompie bez jakiegokolwiek ograniczenia temperaturowego itd.
    Obecnie przy -18 i temperaturze na kotle 60 stopni podłogówka wyłączona, bo boję się, że płytki odskoczą od ciepła.

    Co chciałbym zmienić:
    a) Wymienić zawór na 4-drogowy - jesienią/wiosną chłodny powrót. Kocioł ustawiam na min. 50 stopni. Przy ostatnim czyszczeniu wyczystek czułem, że zaczyna lekko rdzewieć wymiennik przy powrocie. Kocioł stoi od 2006 roku, ale użytkowany z zamieszkaniem od 2010r.
    b) Przepiąć CWU przed zawór n-drogowy i różnicowy, tylko pytanie czy z pompą do CWU czy bez?? Znalazłem na stronie firmy Ogniwo schemat bez pompy CWU, ale pytanie czy to grawitacyjnie samo pójdzie.
    Usprawnienie instalacji CO

    c) Największa bolączka - podłogówka. Obecnie wpięta jako odnoga bez pompy i ogranicznika! Brak rozdzielacza - wszystko skręcone bądź lutowane.
    Zastanawiam się czy inwestować w rozdzielacz [gotowy koło 900zł], czy dołoży ew. brakujące elementy.
    Tej podłogówki jest mało i małe długości oraz odległości - więc nie wiem czy jest sens w inwestycje z rotometrami itd.
    Teraz jedynym regulatorem jest RTL na powrocie, ale w tej konstrukcji boję się, że wejdzie wysoka temperatura w podłogę.
    RTL się zamknie jak gorąca woda przejdzie cały obieg. Podłogówka ogrzewa 3 pomieszczenia:
    Usprawnienie instalacji CO

    Pod linkiem https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=7622600#7622600 znalazłem schemat od kolegi Rysio4001 i chciałbym go wykorzystać.
    Jedynie co mnie zastanawia to brak bypass'u[np. po prawej stronie] dla zabezpieczenia pompy, gdy się wszystko zamknie oraz zastanawia mnie dlaczego zawór różnicowy jest przed pompą.
    Usprawnienie instalacji CO
    Teoretycznie gdyby wywalić te RTLe to bypass jest tu nie potrzebny ponieważ nie ma ryzyka zamknięcia obwodu.
    Ale co w przypadku gdybym zamknął całkowicie termostat z kapilarą ???
    Czy pompa zasysa również powrót podłogówki z tego zaworu różnicowego ??
  • Poziom 21  
    Kolego mam kocioł zebiec 10 kw 6 grzejników 10 zeberkowych i 6 obwodów podłogówki wszystko goni jedna pompa. Na powrotach podłogówki mam założone 6 rtl danfosa wszystko chodzi ok podłoga ma zadaną temp 38 c , system rozdzielaczowy bez wodotryskow typu rotometr pozdrawiam
  • Poziom 10  
    berlingo napisał:
    Kolego mam kocioł zebiec 10 kw 6 grzejników 10 zeberkowych i 6 obwodów podłogówki wszystko goni jedna pompa. Na powrotach podłogówki mam założone 6 rtl danfosa wszystko chodzi ok podłoga ma zadaną temp 38 c , system rozdzielaczowy bez wodotryskow typu rotometr pozdrawiam


    Nie do końca rozumiem.
    Wszystko masz na jednej pompie??
    W jaki sposób regulujesz temperaturę wejściową do instalacji podłogowej??
  • Poziom 21  
    Nie reguluje - regulacja jest na powrocie z podłogówki 6 rtl danfosa na kazdym obwodzie i swietnie sobie dają rade temperatura płytek na podłodze ok 37 -38 c czym prostrzy układ tym mniej problemów . Grzejniki pracuja jako bufor i odbierają nadmiar ciepła jak się zamkną rtl na podłogówce , jak pisałem kocił zebiec 10 kw pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Regulacja na powrocie wpuści Ci przecież gorącą wodę w obieg podłogówki zanim RTL się zamknie na wylocie.
    Chyba, że podłogówkę masz w szeregu ostatnią za grzejnikami do taki gorąc dam nie doleci.
    Powiedzmy, że na zasilaniu masz 60 stopni - to przecież wejdzie pełną parą w podłogę.
    Doleci do RTLa a on zamknie ze swoim opóźnieniem. Ale wysoka temperatura i tak zdąży w podłogę wejść.
  • Poziom 21  
    Zamontuj i sprawdz w praktyce to naprawdę działa . Jezeli do zimnej podlogi wpuścisz wode o tem. 60c to zanim ogrzeje 10 cm betonu to do rtl dojdzie zimna i tak stopnowo nagrzeje podłogę. Caly myk opiera sie na bardzo duzej bezwładności cieplnej ogrzewanej podłogi ,a całość goni mi pompa grunfos 45-90 na 1 biegu . A mam domek 140 m 3 kondygnacje gierkowska kostka dobrze oceplona pozdrawiam
  • Poziom 38  
    Nie chce Cie martwic ale (wszystko zalezy od Ciebie ) najtansze rozwiazanie to wycinka calosci i budowa od podstaw.
    Jesli masz znajomego serwisanta pralek automatycznych ktory pamieta stare pralki jak Polar czy Wiatka to popytaj go jak sie ma oddzielne podlaczane poszczegolnych elementow pralki do faktycznej instalacji pralek.
    Zrozumiesz wtedy ze czesto jeden (pojedynczy) kabel robi za dwa lub trzy.
    U ciebie , tzn. w twojej instalacji to widze co najmniej 3 krotna dlugosc rur do niej faktycznie potrzebnych.
    Ten przyklad z pralkami byl tylko porownawczy.
    Dobry projekt CO to przede wszystkim minimalizacja dlugosci obiegow, zwlaszcza w systemach wieloobiegowych i tzw. wielofunkcyjnych oraz minimalizacja sterowania.
    Rozbudowane systemy wcale nie oznaczaja rozbudowanej sieci rur i energochlonnej rozbudowanej instalacji sterowania.
  • Poziom 10  
    berlingo napisał:
    Zamontuj i sprawdz w praktyce to naprawdę działa . Jezeli do zimnej podlogi wpuścisz wode o tem. 60c to zanim ogrzeje 10 cm betonu to do rtl dojdzie zimna i tak stopnowo nagrzeje podłogę. Caly myk opiera sie na bardzo duzej bezwładności cieplnej ogrzewanej podłogi ,a całość goni mi pompa grunfos 45-90 na 1 biegu . A mam domek 140 m 3 kondygnacje gierkowska kostka dobrze oceplona pozdrawiam


    Kolego patrz pierwsze zdjęcie u góry.
    Właśnie tak mam[3 x RTL] i gorące płytki na wlocie PEXa.
    Zauważ, że jeden mini-korytarzyk ma 2x2m zaraz za ścianą kotła. Malutki obieg - 60 stopni piorunem przeleje się przez ten obwód.

    Dodano po 8 [minuty]:

    saskia napisał:
    Nie chce Cie martwic ale (wszystko zalezy od Ciebie ) najtansze rozwiazanie to wycinka calosci i budowa od podstaw.
    Jesli masz znajomego serwisanta pralek automatycznych ktory pamieta stare pralki jak Polar czy Wiatka to popytaj go jak sie ma oddzielne podlaczane poszczegolnych elementow pralki do faktycznej instalacji pralek.
    Zrozumiesz wtedy ze czesto jeden (pojedynczy) kabel robi za dwa lub trzy.
    U ciebie , tzn. w twojej instalacji to widze co najmniej 3 krotna dlugosc rur do niej faktycznie potrzebnych.
    Ten przyklad z pralkami byl tylko porownawczy.
    Dobry projekt CO to przede wszystkim minimalizacja dlugosci obiegow, zwlaszcza w systemach wieloobiegowych i tzw. wielofunkcyjnych oraz minimalizacja sterowania.
    Rozbudowane systemy wcale nie oznaczaja rozbudowanej sieci rur i energochlonnej rozbudowanej instalacji sterowania.


    Kotłownia jak widać jest specyficzna - w kształcie litery L, a moje doświadczenie w roku budowy żadne z tego wynika pewien efekt końcowy.
    Usprawnienie instalacji CO Usprawnienie instalacji CO

    Jednakże, żeby oceniać coś na zasadzie długości rur trzeba by raczej odwiedzić osobiście.
    To jest kotłownia na parterze, nie piwnica, więc rury idące w dół idą na parter. Inne długości są wynikiem ukształtowania kotłowni.
    Zawsze można by zrobić lepiej. Co można właśnie chcę poprawić.
  • Poziom 21  
    Moze masz założone nie takie (na inną temperaturę) rtl bo ja mam najmniejszy obieg 1,50cm na 1,30 cm w wiatrolapie i 1,50cm na 1,20 cm w ubikacji na dole, 3m rurki od kotła i nie mam problemu z gorącymi płytkami a na kotle nieraz 80 c. Podaj typ tych rtl bo moje mają max nastawę 39 c
  • Poziom 38  
    Nastepna zla wiadomosc.
    Mi do zaprojektowania mojego CO zeszlo 3 lata ( w wolnym czasie) zanim dopracowalem projekt.
    Wiec sie zbytnio nie stresuj.:-)
    Przemysl pierw, gdzie i co chcesz miec zainstalowane.
    Nastepnie zrob szkic (shemat tego co planujesz).
    A wtedy znajac przewidywany przebieg rur do poszczegolnych obwodow zacznij po prostu kreslic niepotrzebne rury ktore sie dubluja oraz te ktore nie musza istniec bo inna rura dostarcza cieplo w dany rejon systemu i moze ta pierwsza zastapic.
    Oczywiscie wchodzi tu w gre sterowanie ktore tez przy okazji moze byc albo rozwiniete , albo uproszczone zaleznie od wynikajacych z korekcji potrzeb.
    Wazne jest aby nie komplikowac systemu, wiec kalkulacje kosztow sa przydatne, ale zawsze porownywac je trzeba z kosztami budowy i oszczednosci systemu w przyszlym uzytkowaniu, oraz latwego serwisu.
    Mysle ze jest to w miare zrozumiale jak na moje mozliwosci uzywania jez. polskiego :-)