Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Latarka HID z tandetnej latarki halogenowej

androot 05 Feb 2012 13:57 39253 42
Wago
  • Latarka HID z tandetnej latarki halogenowej

    Przedstawiam Wam moją modyfikację chińskiej, kiepskiej latarki z pseudo 100W żarówką halogenową. Kupiłem ją uszkodzoną za 10zł.
    Właściwie to została ona potraktowana jako dawca obudowy i odbłyśnika.
    Dodatkowe koszty, jakie poniosłem to ok. 100zł (palnik, przetwornica, akumulatory, włącznik).

    Latarka HID z tandetnej latarki halogenowej

    Na zdjęciu palnik ksenonowy 35W. Oryginalny halogen miał napis na obudowie 6V/100W. Jak się okazało - pobierał ok. 15W przy tym napięciu :)

    Latarka HID z tandetnej latarki halogenowej

    Przetwornica (ballast) kupiona na znanym portalu aukcyjnym w wersji super slim. Niestety, tak jak się spodziewałem, podaje napięcie stałe na palnik. Czyli okrojona z mostka H na wyjściu. Zmniejsza to trwałość palnika i pogarsza jego barwę.

    Akumulatorem jest własnoręcznie zrobiony pakiet 9 ogniw Li-Ion typu 18650 o pojemności 2200mAh każdy. Przy połączeniu 3S3P daje to 10,8V 6600mAh.
    Widać dorobione gniazdo do ładowania i balansowania ogniw.

    Latarka HID z tandetnej latarki halogenowej

    Ciężko to oddać na zdjęciach, ale zarówno rozkład światła, jak i jego skupienie mogłoby być lepsze. Wiąże się to z wymianą odbłyśnika (może w przyszłości).

    Film z działania:




    Zapraszam do konstruktywnej krytyki.

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    androot
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Offline 
    Has specialization in: elektronika
    androot wrote 1738 posts with rating 498, helped 52 times. Live in city Kraków. Been with us since 2002 year.
  • Wago
  • #2
    Matitronik
    Level 16  
    Witam,

    Czym ładujesz taki "składany" akumulator?
  • #4
    daniell4
    Level 13  
    Palnik... w stylu h1 h3 h4 czy jeszcze jakiś inny?
  • #5
    jaromas
    Level 12  
    Jakiej średnicy jest odbłyśnik?
  • Wago
  • #7
    Kubaandcom
    Level 17  
    Odbłyśnik jest metalowy czy tak ja "Chińczycy" preferują plastikowy? Bo jeśli to plastik to może nie wytrzymać długo. Palnik wydziela dużo ciepła.
  • #8
    skaktus
    Level 37  
    daniell4 wrote:
    Palnik... w stylu h1 h3 h4 czy jeszcze jakiś inny?


    Widać po cokole że to D2S.

    Ładowanie zapewne balanserem z ładowarka, coś w stylu Imax B6 itp.

    W sumie konstrukcja bardziej złożona z klocków, wiele własnej pracy tutaj nie ma ;)
  • #9
    Glaus
    Level 12  
    Bardzo fajne przerobienie chińszczyzny na dobrą latarkę.
    Odbłyśnik wystarczy plastikowy, bo to nie zwykły halogen wydzielający ogromne ilości ciepła.
  • #10
    szandi
    Level 11  
    Na jaką odległość świeci taka latarka?
  • #11
    skaktus
    Level 37  
    Glaus wrote:
    Bardzo fajne przerobienie chińszczyzny na dobrą latarkę.
    Odbłyśnik wystarczy plastikowy, bo to nie zwykły halogen wydzielający ogromne ilości ciepła.


    Xenon to 35W ciepła które spokojnie topi plastik lub potrafi coś zapalić jak choćby kartkę.
  • #12
    Vein
    Level 22  
    skaktus wrote:
    Glaus wrote:
    Bardzo fajne przerobienie chińszczyzny na dobrą latarkę.
    Odbłyśnik wystarczy plastikowy, bo to nie zwykły halogen wydzielający ogromne ilości ciepła.


    Xenon to 35W ciepła które spokojnie topi plastik lub potrafi coś zapalić jak choćby kartkę.


    Gdyby ten Xenon wydzielał 35W ciepła to by wcale nie świecił w zakresie fal widzialnych
  • #13
    MaxX850
    Level 13  
    Czy przetwornica i sam palnik nie nagrzewają akumulatorów li-ion ? Bo jeśli tak, to może być trochę niebezpiecznie.
  • #14
    androot
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Matitronik wrote:
    Witam,
    Czym ładujesz taki "składany" akumulator?
    Ładowarka Imax B6 z DealExtreme
    arkadiustr wrote:
    Pomysł, jak i samo wykonanie według mnie super. Robiłeś próbę od nośnie czasu świecenia przy jednym naładowaniu aku. Czy ta przetwornica jest głośna?
    Nie robiłem takiej próby bo dopiero dzisiaj ją skończyłem. Teoretycznie powinno być to 1,5h. Przetwornica pobiera ok. 3,5A prądu. Przetwornicy w ogóle nie słychać. Nawet momentu zapłonu.
    krzysztofer5 wrote:
    Przydała by się galeria z użytkowania w nocy, może jakiś mały film.
    Postaram się :)
    daniell4 wrote:
    Palnik... w stylu h1 h3 h4 czy jeszcze jakiś inny?
    Ten co na zdjęciach to D2S, ale obecnie mam zrobione porządniejsze mocowanie i używany palnik H7 który świeci o wiele lepiej niż tamten. Podobno palnik potrzebuje ok. 10h świecenia, zanim jego barwa i strumień świetlny będzie optymalny.
    jaromas wrote:
    Jakiej średnicy jest odbłyśnik?
    10cm
    doolski wrote:
    Posiadasz jakiś układ zabezpieczający przed zbyt głębokim rozładowaniem ogniw?
    Niestety nie, ale jest w planach.
    jamesbond007 wrote:
    Odbłyśnik jest metalowy czy tak ja "Chińczycy" preferują plastikowy? Bo jeśli to plastik to może nie wytrzymać długo. Palnik wydziela dużo ciepła.
    Specjalnie szukałem takiej co ma metalowy i z przodu jest szklana szybka, a nie plastikowa.
    skaktus wrote:
    Widać po cokole że to D2S.

    Ładowanie zapewne balanserem z ładowarka, coś w stylu Imax B6 itp.

    W sumie konstrukcja bardziej złożona z klocków, wiele własnej pracy tutaj nie ma Wink
    Co do ładowarki to dokładnie tak :)

    Jest z klocków, ale akumulator spakietowany własnoręcznie, jest w nim bezpiecznik termiczny i polimerowy. Całość włożona do rękawa termokurczliwego.

    Przetwornicę mogłem zrobić sam, jedną już zaprojektowałem i napisałem artykuł: "Elektronika Praktyczna" 4/2010, str. 48-50, ale lenistwo zwyciężyło.
    Glaus wrote:
    Bardzo fajne przerobienie chińszczyzny na dobrą latarkę.
    Odbłyśnik wystarczy plastikowy, bo to nie zwykły halogen wydzielający ogromne ilości ciepła.
    Niestety, plastikowy matowieje i topi się w ciągu 5-10s.
    szandi wrote:
    Na jaką odległość świeci taka latarka?
    Nie da się tego ocenić, podobnie jak "zasięgu" nadajnika radiowego. Wszystko zależy od warunków pomiaru :)
    MaxX850 wrote:
    Czy przetwornica i sam palnik nie nagrzewają akumulatorów li-ion ? Bo jeśli tak, to może być trochę niebezpiecznie.
    Przetwornica nie nagrzewa się aż tak bardzo. Po kilkunastu minutach świecenia ma może 40°C. Palnik jest w odbłyśniku, który rozprasza najwięcej ciepła. Akumulator ma zabezpieczenie termiczne.
  • #15
    Klima
    Level 30  
    To może napisz coś o robieniu pakietu, bo jestem ciekaw. Jak go zgrzewasz?
  • #16
    Glaus
    Level 12  
    Jakiej firmy masz te palniki? Ja mam latarkę na ksenonie 35W i szybka oraz lustro są plastikowe i na oryginalnym palniku faktycznie grzało się strasznie. Wymieniłem na Philips'a i problem się zakończył. Dobra przetwornica to podstawa. Ja pakiet zaciskałem folią termokurczliwą, blaszka z nierdzewki i ogromne koszulki termokurczliwe ;) Kiedyś jak poprawię latarkę to zaprezentuję, bo obecna przeszła swoje i jest mocno zdezelowana.
  • #17
    H3nry
    Level 32  
    androot wrote:



    Ciężko to oddać na zdjęciach, ale zarówno rozkład światła, jak i jego skupienie mogłoby być lepsze. Wiąże się to z wymianą odbłyśnika (może w przyszłości).

    Zdjęcie zdecydowanie się "pali" wiec niewiele widać ;D
    Jakiego przekroju są przewody do ładowania ?
  • #18
    kambal
    Level 12  
    Autor napisał Li-Ion. Skąd kolega wyżej wziął Turnigy?? W komentarzach jest napisane, że kolega samodzielnie pakietował zasilanie. 20-30C, czytając że mamy do czynienia z Li-Ion nierealne, a nawet gdyby 2,2Ah x 20 =44Ah, przy 12V daje to mniej więcej 500W, tylko po co?? Hid to 35 W, przy rozruchu więcej na pewno. Pisanie "pewnie, turnigy, modelarski 20-30C" mija się z celem, ani nie nawiązuje do opisu, a starczyło przeczytać od początku opis i komentarze.

    Przepraszam jeśli kogoś uraziłem, mój post może wydać się niespójny, ale nie rozumiem pisania posta bez wiedzy na temat tego co jest wyżej.

    Pozdrawiam,
  • #19
    androot
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Klima wrote:
    To może napisz coś o robieniu pakietu, bo jestem ciekaw. Jak go zgrzewasz?
    Nie napisałem, że zgrzewałem. Polutowałem ogniwa blaszkami miedzianymi. Jak zrobi się to szybko to nie ma szans na uszkodzenie akumulatora. Potwierdziło to jego późniejsze ładowanie i pomiar pojemności w czasie rozładowywania.
    Glaus wrote:
    Jakiej firmy masz te palniki? Ja mam latarkę na ksenonie 35W i szybka oraz lustro są plastikowe i na oryginalnym palniku faktycznie grzało się strasznie. Wymieniłem na Philips'a i problem się zakończył. Dobra przetwornica to podstawa. Ja pakiet zaciskałem folią termokurczliwą, blaszka z nierdzewki i ogromne koszulki termokurczliwe ;) Kiedyś jak poprawię latarkę to zaprezentuję, bo obecna przeszła swoje i jest mocno zdezelowana.
    Palniki mam chińskie, ale wg. mnie wszystkie grzeją się podobnie. Firmowe też nie mają 100% sprawności i wydzielają ciepło. Plastik plastikowi też nie równy, mój się przytopił.
    H3nry wrote:
    Jakiego przekroju są przewody do ładowania ?
    Przewody do ładowania mają przekrój ok. 0,75mm² Wiem, że powinny być osobno wyprowadzone + i - ładowania i 4 piny do balancera, ale pasowała mi do obudowy 4-pinowa wtyczka... Jak będę robił kolejną to zrobię to lepiej :)

    Przewody do przetwornicy mają ok. 2mm².

    Przetwornica pobiera troszkę więcej niż 0,5C. Po co akumulatory Li-Po 20-30C?
    Mam ogniwa 18650 jak wspomniałem. Przy połączeniu 3P 1C to jest 6,6A.

    Dodałem filmik w pierwszym poście :)
  • #20
    Klima
    Level 30  
    androot wrote:
    Klima wrote:
    To może napisz coś o robieniu pakietu, bo jestem ciekaw. Jak go zgrzewasz?


    Nie napisałem, że zgrzewałem. Polutowałem ogniwa blaszkami miedzianymi. Jak zrobi się to szybko to nie ma szans na uszkodzenie akumulatora. Potwierdziło to jego późniejsze ładowanie i pomiar pojemności w czasie rozładowywania.


    A możesz pokazać, jak to (ten pakiet) wygląda?
  • #22
    rafbid
    Level 33  
    To się nazywa poprawić ''fabrykę'' czy wilgoć nie zaszkodzi tej przetwornicy? Np przynosisz zimną latarkę do domu i wiadomo co się dzieje...
  • #23
    kretowicz14
    Level 15  
    kambal wrote:
    Autor napisał li-ion. Skąd kolega wyżej wziął Turnigy?
    Czytałem jak zmęczony byłem sorry, mój błąd
    Quote:
    Pisanie "pewnie, turnigy, modelarski 20-30C" moja się z celem
    Od d... strony wygląda jak Turnigy :) a najbardziej dostępne 20-30C więc tak napisałem...
  • #24
    Glaus
    Level 12  
    Zdziwiłbyś się jak duża różnica jest między firmowym a chińskim ;) Ja swoją latarkę kupiłem na targu za 30zł.
    Przetwornicy nic nie powinno być, bo powinna być szczelna... W końcu w samochodzie pracuje, a narażona na warunki pogodowe jest.
  • #25
    studzin
    Level 17  
    Oj, tutaj bym polemizował z tymi firmowymi, bo są mniej i bardziej firmowe ;)

    Generalnie koledzy ze skośnymi oczkami nauczyli się podrabiać Philipsa i Osrama, zresztą co za problem zrobić nadruk na trzonku i sprzedać praktycznie ten sam produkt 3 razy drożej?

    Kolejna sprawa to "markowe" palniki, które nie występują w żadnych notach, katalogach, czy ofertach rzekomego producenta.

    Co do grzania, czy sprawności to kiedyś skrupulatnie porównywałem palnik d2s za 13zł z palnikiem na którym wyjechał MB W211 z fabryki. Akurat nie udało mi się zapewnić prawidłowych warunków pomiaru - raczej oba palniki nie były równomiernie zużyte, ale nie zauważyłem specjalnych różnic.
  • #26
    androot
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Też mam wrażenie, że ilość ciepła które wydzielają firmowe i niefirmowe palniki jest podobna.

    Co do przetwornicy to jest szczelna. Dla mnie, niestety, oznacza to, że nie podglądnę sobie jej wnętrzności, ani nic nie poprzerabiam bo jest zalana jakaś masą.
  • #27
    Glaus
    Level 12  
    Ja miałem na 100% oryginalny palnik philipsa i porównywałem z chinolem. W ilości światła było różnicy jakieś 10% na korzyść philipsa. Nie byłoby to nic złego gdyby nie fakt, że chińskie cudo miało coś około 40W, a Philips 35. Może ja dostałem akurat takiego chińskiego bubla, ale jednak polecam firmowe ;)
  • #28
    Matitronik
    Level 16  
    No no, Kolego, ładnie daje ten palnik. Czy mógłbyś podać wymiary samej przetwornicy? Mam zbędny wałek aluminiowy i zastanawiam się nad zrobieniem takiej latarki, pytanie tylko czy zmieści mi się po rozwierceniu taka przetwornica.

    Pozdrawiam
  • #29
    xxanquxx
    Level 13  
    Matitronik wrote:
    No no, Kolego, ładnie daje ten palnik. Czy mógłbyś podać wymiary samej przetwornicy? Mam zbędny wałek aluminiowy i zastanawiam się nad zrobieniem takiej latarki, pytanie tylko czy zmieści mi się po rozwierceniu taka przetwornica.

    Pozdrawiam


    A nie lepiej kupić taka latarkę jak autor ??
    Wymiary ok:
    9 długość
    7 szerokość
    około 2.5-3 cm z pamięci pisze grubość
  • #30
    Ash Ketchum
    Level 27  
    Ja mam podobną latarkę i tam była żarówka 6V 55W. Pomimo małego żarniczka świeci jak halogen 50w 12V z lampki biurkowej pod 5V z ATXa. Czyli na 6 jaśniej tylko że jest to okupione trwałością - ten z lampki 2000h. Akumulatorka też nie mam do niej. I myślę o czymś takim. Czy lepiej dac 10 ogniw by miec pełne 12V jak w samochodzie? A może 12V żelowy jak w oryginale tylko że był 6?