Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

KŁOPOT Z DOGRZANIEM MIESZKANIA

dariooo43 06 Feb 2012 18:32 5574 36
  • #1
    dariooo43
    Level 9  
    Witam-Mam klopot z dogrzaniem mieszkania...ale po kolei
    Mieszkam w bloku wybudowanym w latach 90 z suporexu -mieszkam na parterze w mieszkaniu szczytowym-z trzech stron odsłonietym-Blok jest nie ocieplony ale posiadam w kazdym pomieszczeniu okna aluplast.Mieszkanie mam ogrzewane przez wlasna kotlownie w bloku na gaz-No i teraz moj kłopot-w mieszkaniu mam zamontowane grzejniki panelowe stalowe o długosci ok 1,0m pojedyncze a w najwiekszym pomieszczeniu mam grzejnik podwojny dł.1.2 rowniez panelowy-Mieszkanie łacznie ma powierzchnie ok 50m2. Grzejniki mam tak gorace ze mozna sobie oparzyc dłon trzymajac ja dłuzej przyłozona do grzejnika a na mieszkaniu mam chłodno---najczestsza temp to ok19-20 stopni C.lub nawet mniej. Niewiem juz sam co robic bo rozne osoby podpowiadaja mi rozne pomysły ale zdecydowalem sie tutaj opisac moj klopot...moze ktos mi pomoze na cos sie zdecydowac bo chce wymienic grzejniki z tych obecnych jakie posiadam panelowe stalowe na aluminiowe bo NIBY lepiej oddaja cieplo na mieszkanie ...ale pytanie czy to ma sens?...bo stracic kase i ma to nic nie pomoc ?-a moze okna sa winne bo maja juz ok 20 lat i cos ostatnio zaczeły bardziej parowac.Prosze Was o pomoc i rade.Pozdrawiam---Dodam moze jeszcze ze szyby w oknach to K1.1

    Proszę poprawić błędy pisowni.
    3.1.13. (10.9, 15) Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.
    mod - mirrzo
  • Helpful post
    #2
    Zbigniew Rusek
    Level 37  
    Czy całe grzejniki tak parzą, czy tylko górą są tak gorące a dołem letnie? Może być mały przepływ (wtedy dołem grzejnik jest prawie zimny, chociaż górą gorący). A w ogóle to na jakiej wysokości jest ta temperatura 19-20 stopni? Czy w połowie wysokości pomieszczenia? Prawda jest taka, że zawsze górą jest temperatura wyższa niż dołem, często różnice te są znaczne (pod sufitem upał a od podłogi lodówka, zwłaszcza gdy są drzwi balkonowe).
  • #3
    dariooo43
    Level 9  
    jesli chodzi o temp grzejników i to....parzenie:) to temp. grzejników jest jednakowa na całej powierzchni a co do temp. w mieszkaniu to jest to temp na wysokosci.....powiedzmy przebywania...czyli ok 1.5-2.0m wiem ze im wyzej tym jest cieplej bo to....normalne...ale dlaczego niemoge dogrzac tego mojego mieszkania...prosze pomózcie mi!!
  • #4
    wariato
    Level 43  
    Przecież 20 stopni to już ciepło. Ja mam w tej chwili 20,5 stopnia i jest bardzo OK. Wg mnie okolice 20 stopni to optymalna temperatura.
  • #5
    dariooo43
    Level 9  
    ....poszełem specjalnie do pokoju gdzie mam termometr i podaje aktualna temp. w mieszkaniu...18 st. C.....to żaden komfort....uwierzcie...a co do ew. wymiany grzejników na aluminiowe?czy cokolwiek to cos zmieni?
  • #6
    wariato
    Level 43  
    Specjalistą nie jestem ale wydaje mi się że to może być wina tych grzejników bo nawet u znajomego który posiada takie grzejniki (panelowe) w domu jest chłodno, choć na piecu temp nie spada poniżej 60 stopni. Do grzejników nie da się dotknąć na dłużej a w pomieszczeniach jest zwyczajnie chłodno.
    Ja mam stare żeliwne i wg mnie czuć różnicę przy tej samej temperaturze kotła. Domy w obu przypadkach nieocieplane.

    Jeszcze co mi przychodzi do głowy to czy masz w każdym pomieszczeniu odkręcone grzejniki na najwyższy stopień ? chodzi mi o to czy np nie masz zakręconych w pokojach mniej uczęszczanych w ciągu dnia. Odkręć wszędzie na full na jakiś czas i temperatura powinna się podnieść.
    Nie masz wilgoci w mieszkaniu ?
  • #7
    dariooo43
    Level 9  
    z tym odkreceniem zaworów na maxa to troche sie obawiam bo mam na kazdym grzejniku podzielnik ciepła/ wyparkowy/ i boje sie o rachunki za ogrzewanie ale co to da ze odkrece na maxa jesli grzejnik tak i tak jest b. goracy
    dodam moze jeszcze ze na noc zawory raczej przykrecam ..

    niemam miernika wilgoci w mieszkaniu wiec trudno mi podac cokolwiek ale sadze ze wilgotnosc nie jest za wysoka
  • Helpful post
    #8
    szczypior82
    Level 11  
    Grzejniki dobrane są pewnie z parametrem 23W/m3 ,a może i 17W/m3 co jest bardzo częstym przypadkiem. Jak kupisz aluminiowe o tej samej mocy co te to nic to nie zmieni. trzeba przeliczyć kubaturę pomieszczeń i policzyć zapotrzebowanie na ciepło w pomieszczeniach i dopiero wymieniać grzejniki.
  • #9
    dariooo43
    Level 9  
    szczypior82 wrote:
    Grzejniki dobrane są pewnie z parametrem 23W/m3 ,a może i 17W/m3 co jest bardzo częstym przypadkiem. Jak kupisz aluminiowe o tej samej mocy co te to nic to nie zmieni. trzeba przeliczyć kubaturę pomieszczeń i policzyć zapotrzebowanie na ciepło w pomieszczeniach i dopiero wymieniać grzejniki.





    ...ale jak to uczynic?
    Moje mieszkanie to pokój 5.6na 3,5m
    pokój 4.2na 2.5m
    kuchnia 3.0 na 3.1m
    przedpokój 1.8 na 3.2m ...gdzie niema grzejników
    łazienka 2.5 na 2.0
    wiec co bys Ty załozył? jaka moc bys proponował?
  • Helpful post
    #10
    saskia
    Level 39  
    Wypozycz od kogos miernik wilgoci scian taki z dwiema szpilami ktore przyciska sie do sciany.
    Wiem z doswiadczenia ze suporex po takim czasie jak 10-15 lat zwlaszcza na parterze utrzymuje wilgoc ktora nie jest widoczna ani w srodku, ani na zewnatrz, po prostu znacznie podwyzszony procent, nie ma plesni, ani skondensowanej pary na scianach, jedynie sciany oddaja za duzo ciepla.
  • #11
    dariooo43
    Level 9  
    saskia wrote:
    Wypozycz od kogos miernik wilgoci scian taki z dwiema szpilami ktore przyciska sie do sciany.
    Wiem z doswiadczenia ze suporex po takim czasie jak 10-15 lat zwlaszcza na parterze utrzymuje wilgoc ktora nie jest widoczna ani w srodku, ani na zewnatrz, po prostu znacznie podwyzszony procent, nie ma plesni, ani skondensowanej pary na scianach, jedynie sciany oddaja za duzo ciepla.



    ok---ale jesli okaze sie ze faktycznie w mieszkaniu mam podwyzszona wilgosc to bede ....WIEDZIAŁ O TYM:)...rozumiesz mnie?....co dalej?...co ZROBIC aby podniesc ta temp w mieszkaniu?...tu jest problem....choc wiem co chciales mi przekazac...ze te wilgotne sciany to ciepło odbieraja...ale mam tak zyc do konca?
  • Helpful post
    #12
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    dariooo43 wrote:
    mieszkam na parterze w mieszkaniu szczytowym-z trzech stron odsłonietym-Blok jest nie ocieplony

    Sam sobie odpowiedziałeś na to pytanie. Przy -20 st C na zewnątrz to normalne zjawisko biorąc pod uwage bilans ograniczonej ilości ciepła dostarczanego z grzejników i określonych ( nie małych ) strat ( zimne ściany).
    Zapomniałeś jeszcze o czwartej zimnej stronie - piwnicy- chyba, że ogrzewana.
    Jeśi to mozliwe dociepl strop od strony piwnicy choćby 5 cm styropianu, albo zwiększ grzejniki ( i szykuj wiecej kasy na rachunek)
  • Helpful post
    #13
    saskia
    Level 39  
    Jest jeszcze inny sposob, sprawdzenie temp. scian wewnatrz oraz z zewnatrz (im mniejsza roznica tym wiecej ciepla ucieka.
    Czy to jest twoje wlasne mieszkanie ?
    Jesli tak to przy duzej przenikalnosci cieplnej scian oplaci ci sie ocieplic mieszkanie.
    Najlepiej od zewnatrz, ale jesli to blok mieszkalny to administracje moze sie nie zgadzac na zakladanie izolacji na wlasna reke.
    Ale, mozna izolowac od wewnatrz, sa plyty kartonowo-gipsowe z dolkejonym styropianem lub pianka.
    3cm izolacji zrobi znaczna roznice w zatrzymywaniu ciepla, nie zmniejszajac zbytnio wymiarow pomieszczen.
  • #14
    dariooo43
    Level 9  
    andrzej lukaszewicz wrote:
    dariooo43 wrote:
    mieszkam na parterze w mieszkaniu szczytowym-z trzech stron odsłonietym-Blok jest nie ocieplony

    Sam sobie odpowiedziałeś na to pytanie. Przy -20 st C na zewnątrz to normalne zjawisko biorąc pod uwage bilans ograniczonej ilości ciepła dostarczanego z grzejników i określonych ( nie małych ) strat ( zimne ściany).
    Zapomniałeś jeszcze o czwartej zimnej stronie - piwnicy- chyba, że ogrzewana.
    Jeśi to mozliwe dociepl strop od strony piwnicy choćby 5 cm styropianu, albo zwiększ grzejniki ( i szykuj wiecej kasy na rachunek)




    no własnie.....szykuj wiecej kasy na rachunek:).....bo az takim fachowcem nie jestem ale sadze ze obecne grzejnikli to niecale 1000W a gdybym zmienil to napewno na jakies szybko liczac ok 1800W na najwieksze pomieszczenie to raczej zaplace wiecej za ogrzewanie....bo chyba? ....tak mysle ze równiez bede miał zmieniony podzielnik na grzejniku na bardziej ....kosztowny:)


    ...mam racje?....ale napiszcie mi jeszcze czy te grzejniki poprawia napewno oddanie ciepła na mieszkanie?....jesli zdecyduje sie je wymienic



    ...jesli chodzi o to co napisales w ostatnim swoim poscie to to jest mieszkanie w bloku....społdzielnia narazie zbiera na docieplenie ale moze faktycznie sam to zrobie od wewnatrz
  • Helpful post
    #15
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    saskia wrote:
    Ale, mozna izolowac od wewnatrz, sa plyty kartonowo-gipsowe z dolkejonym styropianem lub pianka.

    I za rok kolega napisze :" mam grzyba w mieszkaniu, dzieci zaczeły bardziej chorować, pomóżcie!"
    Mur ocieplamy zawsze od ZIMNEJ strony. Są specjalne technologie ociepleń wewnątrz, ale to jest drogie i odbierze sporo powierzchni.
    Zacznij od piwnicy- to prawdopodobnie mógłbys zrobić bez żadnych zezwoleń, a niewielkim kosztem podniósłbyś sobie temp o jakies 2 st przy tych samych warunkach.
  • #16
    dariooo43
    Level 9  
    andrzej lukaszewicz wrote:
    saskia wrote:
    Ale, mozna izolowac od wewnatrz, sa plyty kartonowo-gipsowe z dolkejonym styropianem lub pianka.

    I za rok kolega napisze :" mam grzyba w mieszkaniu, dzieci zaczeły bardziej chorować, pomóżcie!"
    Mur ocieplamy zawsze od ZIMNEJ strony. Są specjalne technologie ociepleń wewnątrz, ale to jest drogie i odbierze sporo powierzchni.
    Zacznij od piwnicy- to prawdopodobnie mógłbys zrobić bez żadnych zezwoleń, a niewielkim kosztem podniósłbyś sobie temp o jakies 2 st przy tych samych warunkach.



    ....no własnie....to chcialem teraz napisac....czy jesli za jakis czas spóldzielnia dociepliła blok a ja mam rowniez JUZ ocieplome sciany od wewnatrz ....i piszac krotko---zrobil sie grzyb....czyli to JEST PEWNE ZE TO MNIE MOZE SPOTKAC?,,,,Lepiej nie brac sie za docieplanie od wewnatrz?

    Dodano po 11 [minuty]:

    Napiszcie mi moze jeszcze czy jest sens wymiany grzejników na aluminiowe? z tych co obecnie posiadam panelowe /chyba nie mocniejsze niz 1000W / na takie w granicach 1800W w najwiekszym pomieszczeniu do ok 1000W na pomieszczenie najm,niejszym czyli kuchni?
    i czy faktycznie mam uzasadnione obawy ze po rozliczeniu ciepla z podzielnikow bede mial wyzszy rachunek za ogrzanie mieszkania?...czy moze bede mial na tych nowych grzejnikach te SAME podzielniki co teraz?
    Moze zadaje smieszne pytania dla Was ale naprawde nie wiem o tych sprawach za wiele...a potral elektrode sobie cenie jak rowniez Wasza podpowiedzi
  • Helpful post
    #17
    sq9cwd
    Level 27  
    Podzielniki zostaną te same, natomiast zmienią się przeliczniki wartości odparowanej jednostki. Osobiście zacząłbym od docieplenia podłogi, gdyż nogi są bardzo czułym "termometrem". Osobiście stosuję wentylator dmuchający na grzejnik w okolicy podzielnika. Nie jest to zakazane, a przynajmniej trochę cieplej w domu. Zapewne doczekasz chwili ocieplenia bloku... U mnie już w tym roku ;)
    Swoją drogą, kiedy już ewentualnie zakupiłbyś nowy zestaw grzejników, aż prosi się o stosowanie zimą tych bez podzielników ;)
    Pozdrawiam.
  • #18
    dariooo43
    Level 9  
    Osobiście zacząłbym od docieplenia podłogi, gdyż nogi są bardzo czułym "termometrem".

    chyba zaczne od tego...gdyz spoldzielnia liczy narazie kase ile ma itp-nie jestesmy duza społdz. i stad ten czas sie wydłuza....ale jesli wziąłbym sie za ocieplenie podlogi to musiałbym to zrobic wlasciwie u siebie w domu gdyz z sufitem piwnic to raczej nie wchodzi w rachube z roznych wzgledów-Czy bedzie to miało sens jesli ocieple podlogi TYLKO w domu?-obecnie mam panele pozakładane w pokojach ale to nie klopot aby je polozyc odnowa-czy 3 cm styropian wystarczy?
    ....i moze znajdzie sie ktos KTO UTWIERDZI MNIE w przekonaniu ze po załozeniu grzejnikow aluminiowych FAKTYCZNIE ODDANIE CIEPŁA NA MIESZKANIE BEDZIE WIEKSZE A PRZEDEWSZYSTKIM.......ZAUWAZALNE......Co było moim pytaniem w pierwszym poscie....dzieki za odpowiedzi i pozdrawiam!

    Proszę poprawić błędy pisowni we wszystkich postach
    mod - mirrzo
  • Helpful post
    #19
    MarudaP
    Level 21  
    Grzejniki aluminiowe mają taką konstrukcję, że te kanały wymuszają ruch powietrza (lepiej mieszają zaciągając zimne powietrze dołem, a wydmuchując gorące). Dodatkowe (tak jak sq9cwd) włączam wentylator mieszający powietrze różnych pomieszczeń.
  • Helpful post
    #20
    sq9cwd
    Level 27  
    dariooo43 wrote:
    ....i moze znajdzie sie ktos KTO UTWIERDZI MNIE w przekonaniu ze po załozeniu grzejnikow aluminiowych FAKTYCZNIE ODDANIE CIEPŁA NA MIESZKANIE BEDZIE WIEKSZE A PRZEDEWSZYSTKIM.......ZAUWAZALNE......Co było moim pytaniem w pierwszym poscie....

    Bardzo konsekwentnie zadajesz to pytanie. Zatem podzielę się swoimi spostrzeżeniami niestety teoretycznymi. Aluminium jako przewodnik ciepła spisuje się ciut lepiej, jednak moim zdaniem przy obecnej konstrukcji grzejników nie wywiera to decydującego znaczenia. Ścianka grzejnika wykonanego ze stali ma dość małą grubość, a więc i dobrą przewodność cieplną. Oba rodzaje grzejników opierają się na zasadzie konwekcji, a skoro Twoje grzejniki są ciepłe na całej wysokości to albo grzejnik w mieszkaniu jest za mały, albo nie przepływa przez niego powietrze (bądź jest pozastawiany jakimiś termoizolacyjnymi meblami). Zakładam, że o to drugie zadbałeś w swoim interesie. Najtańszym w tej chwili eksperymentem będzie założenie wentylatorów (spokojnie zmieścisz się w kilkudziesięciu złotych). Aby szum pracującej dmuchawy nie był dokuczliwy podłącza się ją pod niższe niż nominalne napięcie zasilania. Przykładowo ja nabyłem wentylator na 12V, ale podłączyłem go pod 7V, pracuje bezawaryjnie 8 rok. Po pewnym czasie trzeba było go przesmarować kroplą oleju silikonowego. Koszt użytkowania niewielki (licząc szybko 5W*24*30 daje nam 3,6 kWh, co przy cenie ok. 50gr zamyka się w 1,8 zł miesięcznie).
    Osobiście uważam, że technicznie łatwiej będzie ocieplić podłogę od strony piwnicy (widziałem takie rozwiązania), ale znając polskie realia jesteś mieszkańcem wspólnoty, gdzie każdy mieszkaniec jest najważniejszym na świecie właścicielem i nie wyraża zgody, bo nie.
  • #21
    piotrkk
    Level 13  
    Według mnie masz źle dobrane grzejniki tzn moc ich jest za mała. Grzejniki panelowe to takie, które mają najmniejszą powierzchnię rozwinięcia. Ciepło dociera do nich a praktycznie odbieramy ciepło z nich głównie z przodu płaskiej blachy. Nie sugeruj się co piszą na grzejnikach bo to są moce podawane przy zasilaniu przynajmniej 70`C na zasilaniu. Taką sytuację przeżyłem osobiście bo gdzieś tam były zainstalowane grzejniki panelowe, nawet z potrójną blachą (trzypanelowe) . Były gorące ale co z tego jak głównie pierwsza skrajna blacha oddawała ciepło a reszta się kumulowała przy ścianie i wracała do sieci. Najtaniej byłoby powiesić jakiekolwiek żeberkowe (zaraz się odezwą że to niemodne i niepraktyczne i że kamień itd). Jak nie to żeberkowe aluminiowe. Sprawdzić i ew. odsunąć od grzejników wszystko to co je zastawia i ogranicza ruch powietrza.
  • #22
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    piotrkk wrote:
    Grzejniki panelowe to takie, które mają najmniejszą powierzchnię rozwinięcia. Ciepło dociera do nich a praktycznie odbieramy ciepło z nich głównie z przodu płaskiej blachy.


    Błędne wiadomości. Te grzejniki grzeją przez konwekcję, a "rozwinięcie" ich jest bardzo duże, poprzez radiatory umieszczone między płytami.
  • #23
    piotrkk
    Level 13  
    mirrzo wrote:

    Błędne wiadomości. Te grzejniki grzeją przez konwekcję, a "rozwinięcie" ich jest bardzo duże, poprzez radiatory umieszczone między płytami.


    "Grzeją" przez konwekcję a w mieszkaniu zimno !! . Przerabiałem to na własnej skórze. Po wymianie na żeberkowe jak ręką odjął. Proponuję przeliczyć grzejniki i wybrać najtańszy wariant. Pozdrawiam
  • #24
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    piotrkk wrote:
    Po wymianie na żeberkowe jak ręką odjął. Proponuję przeliczyć grzejniki


    No właśnie, przeliczałeś grzejniki ? Te stare i te nowe ?
  • #25
    Grzegorz Siemienowicz
    Level 36  
    Ciekaw jestem jak Wam się udaje przekonać grzejnik aby jeden działał przez konwekcję a drugi przez radiację.
    Niedługo dojdzie do tego, że jedne ściany będą oddawać ciepło na zewnątrz przez radiację i do nich trzeba będzie grzejniki radiacyjne a inne przez konwekcję i do nich grzejniki konwekcyjne.
    Piece i kotły też się pod rodzaj przekazywania ciepła dobiera ?
  • #26
    sq9cwd
    Level 27  
    Nie w przekonywaniu siła, a w fizyce. Radiacja będzie dominować, gdy grzejnik będzie mieć małą powierzchnię czynną i nie za wiele ma co oddawać czynnikowi ogrzewanemu energię. Konwekcja zaś będzie w większym stopniu decydować o rodzaju grzejnika, gdy większość energii jest oddawana w wewnętrznych powierzchniach czynnych grzejnika. Generalnie można przyjąć tezę, że większa powierzchnia czynna grzejnika świadczy o jego konwekcyjnym charakterze.
    Oczywiście nie można oddzielić jednego od drugiego i każdy z nich będzie częściowo występować w naszych urządzeniach. Można natomiast oszacować który czynnik jest dominujący.
    W dyskusję na temat doboru pieców i ścian przy specjaliście w ogóle się nie wdaję ;)
  • #27
    Grzegorz Siemienowicz
    Level 36  
    sq9cwd wrote:
    Generalnie można przyjąć tezę, że większa powierzchnia czynna grzejnika świadczy o jego konwekcyjnym charakterze.


    A spróbuj do tego przekonać właścicieli ogrzewania podłogowego i ściennego. :D
  • #28
    dipol
    Level 34  
    To może ja dwa słowa wtrącę jak to u mnie wygląda.Przed ociepleniem za 2 miesiące przy podobnej pogodzie za oknem ogrzewanie gazem mnie kosztowało 3000zł-3200 za dwa miesiące. Po remoncie ocieplony dom ocieplony strop,ocieplony fundament ok1m w głąb ziemi.Koszt za 2 miesiące ok 1200z-gaz mycie i gotowanie.ł.Grzejniki żeliwne centralne nie zmieniane piec wymieniony na gazowy Polski..
    Teściowa po wypadku temperatura na piętrze ok 24 C Dla mnie za gorąco optymalnie 20 stopni ale jej zimno i zięć musi sie przegrzewać przy 24 st c ...
    Sąsiad taki sam dom centralne wykonane na nowo miedź mówi ze ma 80 l wody w centralnym?? nie sprawdzałem. ten sam majster ocieplał i dach robił płaci 100-200zł więcej-grzejniki super nowoczesne. Fundament i piwnica nie ocieplone.Po moich doświadczeniach uważam ze nie ma lepszych grzejników od żeliwnych i tak zostanie. W warsztacie mam jeden żeliwny i w tym pomieszczeniu jest najcieplej w dwu pomieszczeniach blaszaki i czuję zdecydowana różnicę w grzaniu. W tym roku jeszcze ocieplę strop w piwnicy.Z tego co przećwiczyłem najwięcej ucieka ciepła przez źle ocieplony strop a najwięcej wchodzi od piwnicy co w tym roku mocno odczuwam . I ważna wentylacja nie może się nic na szybach wykraplać.
    Porównałem przed i po ociepleniu a specjalistom zostawię ocenę . Budynek gierkowski sześcian -dach zmieniony na kopertowy po remoncie.
    Włóczę się po ludziach broń cię ocieplać dom od środka grzyb ,malaria w domu i wszystkie nieszczęścia jak wyżej pisał kolega oglądałem takie mieszkania. Tam się nie da oddychać.Telewizor co 2-3 miesiące do naprawy pod tym względem pozytywne takie ocieplenie hi.
    Pozdrawiam!
  • Helpful post
    #29
    cyruss
    Level 30  
    Grzejniki co oddają ciepło wyłącznie przez konwekcję. Oddawanie ciepła przez promieniowanie dotyczy całkiem innego zakresu temperatur (kilkaset stopni C). Gdyby grzejniki co miały oddawać ciepło przez radiację / promieniowanie, byłyby malowane wyłącznie na kolor matowy czarny, a nie biały połysk.
    Odprowadzanie ciepła przez konwekcję zależy od temperatury grzejnika i opływu powietrza wokół niego.
    Wskazanie podzielnika zależy przede wszystkim od temperatury w miejscu instalacji.
    Teoretycznie zastosowanie przy grzejniku wymuszonego ruchu powietrza (dmuchawa, wentylator) powinno zwiększyć odbiór ciepła od grzejnika, większy odbiór ciepła może spowodować obniżenie temperatury grzejnika (kryzy przy zaworach nie są skore dopuścić większego dopływu wody). Jest szansa że uda Ci się uzyskać więcej ciepła przy takim samym a nawet mniejszym wskazaniu podzielnika. Szkopuł w tym że wymagałoby to potwierdzenia w praktyce...
  • #30
    Grzegorz Siemienowicz
    Level 36  
    cyruss wrote:
    Grzejniki co oddają ciepło wyłącznie przez konwekcję. Oddawanie ciepła przez promieniowanie dotyczy całkiem innego zakresu temperatur (kilkaset stopni C). Gdyby grzejniki co miały oddawać ciepło przez radiację / promieniowanie, byłyby malowane wyłącznie na kolor matowy czarny, a nie biały połysk.


    Co prawda za głoszenie herezji już nie palą na stosie ale ..... nie oznacza to, że beztrosko należy teraz je głosić. :cry: