Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Regulacja tonów - kopia z Mcintosh

savi32wro 06 Feb 2012 20:44 2915 17
Testo
  • #1
    savi32wro
    Level 10  
    Witam,

    swojego czasu miałem przedwzmacniacz MX113 i ze względu na inny projekt potrzebuję skopiować z niego regulację tonów niskich i wysokich.

    Na początku dodam, że jestem więcej zielony niż mniej w elektronice.
    Zrobiłem to tak, iż skopiowałem kropka w kropkę ten układ ze schematu, znalazłem w necie zamienniki tranzystorów, zrobiłem płytkę, polutowałem, zrobiłem zasilacz i odpaliłem. Jakoś działa. I tyle.

    Co skopiowałem jest na rysunku, wszystko co w obrębie czerwonej linii.
    Tranzystory to:
    Q312- BC414C,
    Q314- BC238C (sprzedawca dał mi coś co ma na obudowie tylko O2C),
    Q316- BC337 (na obudowie C3374)

    Na schemacie jest moduł 130-027. W oryginale jest to ceramiczna kostka ok. 5 x 2 x 0,5cm w której zalany jest układ kondensatorów i rezystorów. Na schemacie są podane wartości jednak nie wiedziałem jaki rząd dla kondensatorów, przyjąłem 470pF i 6800pF. Dobrze?

    Znalazłem na elektrodzie taki wpis użytkownika qrdel:
    "Dla potwierdzenia, w amerykańskich potencjometrach, oznaczanych nieco inaczej - A-logarytm (bo Audio) i B-liniowy opisują to tak:
    "B = linear; A = CW audio (logarithm); C = CCW audio (logarithm)"
    dodam że CW to "clockwise" (kręcenie w prawo) a CCW to "counterclockwise" (kręcenie w lewo)"
    więc potencjometry kupiłem B500k.

    I gdzieś jest pies pogrzebany bo:
    - układ "zjada" dużo sygnału. Wpiąłem go pomiędzy CD a wzmacniacz i muszę znacznie więcej podkręcić potencjometr głośności niż gdy CD jest połączone bezpośrednio ze wzmacniaczem
    - praktycznie nie ma regulacji tonów, coś tam się zmienia w tym dźwięku lecz na pewno nie jest to samo co w oryginale. W przedwzmacniaczu działało to doskonale (stąd potrzeba skopiowania) i w zasadzie przekręcenie gałki o 5% (1 podziałka) dawało wystarczające dostrojenie balansu tonalnego. Wg instrukcji ten układ ma regulację +-18dB dla 20Hz i +-20dB dla 20kHz
    -wydaje mi się, że układ wprowadza zniekształcenia. Wydaje mi się bo testuje to na badziewiastym wzmacniaczu i badziewiastych kolumnach (w razie co).

    Na rysunku na czerwono napisałem napięcia jakie mam w układzie dla porównania z oryginalnymi.
    To co na schemacie jest na łączu nr 9 zrobiłem jak na zdj_A, dobry pomysł?

    Tak więc, cóż skopałem? :)
    Regulacja tonów - kopia z Mcintosh

    Regulacja tonów - kopia z Mcintosh

    Regulacja tonów - kopia z Mcintosh

    Regulacja tonów - kopia z Mcintosh
  • Testo
  • #2
    petrakwap
    Level 17  
    savi32wro wrote:
    Witam,
    swojego czasu miałem przedwzmacniacz MX113 i ze względu na inny projekt potrzebuję skopiować z niego regulację tonów niskich i wysokich.


    Ty to nazywasz regulacją tonów,a my regulowanym "wzmacniaczem pasmowo-przepustowym",i to nie będzie tak że spiszesz elementy,zrobisz kit i ma działać.Podobne filtry stroiłem w firmie.Na stole pomiarowym stał piękny oscyloskop dwukanałowy "Hamerykański",wysokiej klasy generator sygnałów funkcyjnych,i z biedą udawało mi się filtr zestroić z tolerancją 1%.Sygnał muzyczny to zbiór fal dźwiękowych o różnym kształcie (nie tylko sinus,prostokąt,czy trójkąt),znajdziesz tam też szpilkę,trapez( i szereg harmonicznych) itd,.Bez minimalnej wiedzy na temat filtrów typu R/C,beż przyrządów pomiarowych (i potrzebnej do ich obsługi wiedzy!!!) nie będziesz w stanie powtórzyć
    ZESTROIĆ! układ tak żeby ciepło pieścił Twoje uszy.
    Radzę znaleźć cierpliwego kolegę,odpornego na wymysły wymagających nierzadko cudów audiofili.
    ps.mam nadzieję że Cię nie obraziłem,i załapałeś na co się chciałeś porwać
  • Testo
  • #3
    savi32wro
    Level 10  
    spoko, każda sensowna opinia ma wartość. Mam tylko nadzieję, że nie jest to aż taki kosmos i okaże się, że np. źle dobrałem potencjometry (tak czuję) :)

    A co takiego trzeba zestroić tak dokładnie w takim układzie? Wiadomo kanały lewy i prawy aby zmiana charakterystyki dźwięku była maksymalnie zbliżona. To osiągnę dokładnie parując krytyczne elementy gdy jeden testowany kanał zagra ok.
    Same filtry to kilka pasywnych elementów na krzyż, czy wyjdzie mi dokładnie 20Hz czy 27,5Hz to nie ma znaczenia.
    Ogólnie ludzie tzw. hi-endu najchętniej ogniem i krzyżem takie układy traktują, z założenia za bardzo psują "dziewiczy" sygnał :)
    A ja to potrzebuje do testów pewnego rozwiązania i gdybym osiągnął strojenie na poziomie 5% to bomba. Choć nie wiem co stroić i jak zmierzyć te procenty :)
  • #4
    petrakwap
    Level 17  
    savi32wro wrote:
    spoko, każda sensowna opinia ma wartość. Mam tylko nadzieję, że nie jest to aż taki kosmos i okaże się, że np. źle dobrałem potencjometry (tak czuję) :)


    no to ok.Zbroję i miecz,miałem na sobie na wszelki wypadek.Jeśli nie wierzysz jak kończą się takie dyskusje na forach muzyków,spróbuj bez silnego wsparcia zaryzykować "Wejście Smoka"
    Quote:

    A co takiego trzeba zestroić tak dokładnie w takim układzie? Wiadomo kanały lewy i prawy aby zmiana charakterystyki dźwięku była maksymalnie zbliżona. To osiągnę dokładnie parując krytyczne elementy gdy jeden testowany kanał zagra ok.


    po pierwsze elementy z tolerancją 0.5 do 1%,jesli spuścisz z tonu i zgodzisz się na to,masz szansę że układ zagdaka bardziej przyjaźnie do Ciebie.
    Quote:

    Same filtry to kilka pasywnych elementów na krzyż, czy wyjdzie mi dokładnie 20Hz czy 27,5Hz to nie ma znaczenia.

    tak :),filtry typu "T",ale ja sam kiedyś muzykowałem i zakochałem się w filtrach typu "TT"
    gorąco polecam,w końcu,szurnięci audiofile i tak kończą żywot słodki na "Equalizer-ze"
    Quote:

    który Ogólnie ludzie tzw. hi-endu najchętniej ogniem i krzyżem takie układy traktują, z założenia za bardzo psują "dziewiczy" sygnał :)


    Tia dziewiczy,niektórzy z muzyków twierdzą że coś słyszą,a tak naprawdę ich utwory to,koncert na piłę tarczową i młot pneumatyczny.Toż to rzeźnia dziewic "Sodomia z Gomorią"!

    Quote:

    A ja to potrzebuje do testów pewnego rozwiązania i gdybym osiągnął strojenie na poziomie 5% to bomba. Choć nie wiem co stroić i jak zmierzyć te procenty :)

    no jak powiedziałem elementy tol. 0.5 - 1%
    życzę powodzenia
    ps.na dzień dobry dopiszę jeszcze.
    Do pomiarów zniekształcenia amplitudy przenoszonej przez filtr,dobrym byłby oscyloskop dwukanałowy (nie musi być cudo -pasmo przenoszenia 100KHz - 1MHz)
    na jeden kanał dasz sygnał z płytki CD Signal Test,lub z kompa z uruchomionym gen. sygnałowym wykorzystującego kartę dźwiękową,na drugi kanał wyjście z filtru - czyli z konda C 342.Wtedy będziesz miał porównanie - jak filtr przenosi - jaka jest szerokość piedestału (to jest ta strefa gdzie gdzie sygnał na obrazie ma stały poziom napięcia beż względu na zmianę częstotliwości wejściowej) odkształcenia (to stromość zboczy narastającego i opadającego sygnału przenoszonego pasma),szumy własne zastosowanych pasywnych elementów R/C.
    Jeśli nie masz dostępu do oscyloskopu.Postaraj się o dobry miernik analogowy (a tak,tak :))) .
    Choć rezystancja nawet tanich mierników cyfrowych sięga 20 Mom /1V - to jednak mrugający wyświetlacz LCD,bądź Led (czy lampek NXIE) nie daje jednoznacznych wizualnie pomiarów.,zaś w mierniku analogowym (z dobrym wzmakiem pomiarowym na wejściu,o dużej rezystancji wej. przekraczającej 2 Mom) choć wskazówka lekko drży jednak skok "DIP" -( to jest ten moment kiedy układ wchodzi w cudowny REZONANS,na którym Ci bardzo zależy) jest jest wyraźny.I to by było na tyle
    pozdrawiam :)
  • #5
    savi32wro
    Level 10  
    Lubię elektrodę, kilka dni i zero konkretnych odpowiedzi.

    Jeden moderator napisał mi na priva o napięciach na tranzystorach, że skopane lecz bez jakiejkolwiek podpowiedzi co zrobić, sprawdzić. Co mi pozostało? Mimo, że nie mam zamiaru zostać elektronikiem straciłem kilka godzin na szukanie i czytanie o tranzystorach jak i dlaczego to działa albo nie działa. Super, mam nową niepotrzebną mi wiedzę. A dla kogoś biegłego w te klocki to 15min łącznie z napisaniem posta.

    Dobra, koniec żali :) Układ działa, napięcia pasują do oryginalnego schematu oprócz jednego punktu. Wciąż na bazie Q312 mam 18V zamiast 33V. Mierzone do masy układu. Pomiędzy nóżkami B-E jest 0,6V. Którym rezystorem pokombinować aby zbliżyć się do 33V - R368(2,2m) czy R398(6,8k)?
  • #6
    petrakwap
    Level 17  
    savi32wro wrote:
    Lubię elektrodę, kilka dni i zero konkretnych odpowiedzi.

    Ja też, choć "walą tu kulawych i garbatych" :p
    Quote:

    Wciąż na bazie Q312 mam 18V zamiast 33V. Mierzone do masy układu. Pomiędzy nóżkami B-E jest 0,6V. Którym rezystorem pokombinować aby zbliżyć się do 33V - R368(2,2m) czy R398(6,8k)?


    Mierzysz bez wysterowania sygnałem? Jeśli Q 312 jest sterowany sygnałem akustycznym (patrz na schemat) stoi jak byk 18.4 V, bez wysterowania 33V. Mądry elektronik mierzy napięcie na emiterze, dla wysterowany i bez :)
    ps. A teraz Cię już osierocę na wieki!
    Powodzenia.
  • #7
    savi32wro
    Level 10  
    Jeżu malusieńki, czerwone wartości napięć na schemacie to ja naniosłem.
    Z sygnałem czy bez teraz jest 17,3V. Jak paluchem zewrę wejście to robi się 10V.
    Cały czas piszę o B na Q312. Reszta jest dobrze, jak na schemacie (czarnymi).
    Nie jestem mądry tym bardziej elektronik.

    A, jeszcze coś, można zmniejszyć wzmocnienie tego układu bez wymiany tranzystorów lub dzielnika na wejściu czy wyjściu?
  • #8
    szod
    Level 32  
    savi32wro wrote:

    Znalazłem na elektrodzie taki wpis użytkownika qrdel:
    "Dla potwierdzenia, w amerykańskich potencjometrach, oznaczanych nieco inaczej - A-logarytm (bo Audio) i B-liniowy opisują to tak:
    "B = linear; A = CW audio (logarithm); C = CCW audio (logarithm)"
    dodam że CW to "clockwise" (kręcenie w prawo) a CCW to "counterclockwise" (kręcenie w lewo)"
    więc potencjometry kupiłem B500k.

    Różni producenci różnie robią. U jednych A to liniowy, a u drugich logarytmiczny. Najprościej sprawdzić miernikiem czy rezystancja wzrasta liniowo. W sumie wystarczy ustawić potencjometr w połowie i zmierzyć czy rezystancja jest podzielona na obydwie strony mniej więcej na pół. Jak tak, to jest to potencjometr liniowy. W logarytmicznych jest spora różnica.

    savi32wro wrote:

    To co na schemacie jest na łączu nr 9 zrobiłem jak na zdj_A, dobry pomysł?

    Nie wiem jak było w oryginale, ale tak patrząc na schemat to wygląda tak, jakby tam był dwużyłowy ekranowany przewód. Ekran do styku 9, a żyły do 10 i 19.
  • #9
    savi32wro
    Level 10  
    "Nie wiem jak było w oryginale, ale tak patrząc na schemat to wygląda tak, jakby tam był dwużyłowy ekranowany przewód. Ekran do styku 9, a żyły do 10 i 19."

    Tak właśnie jest, 10 to wyjście na potencjometr balansu a 19 to powrót. 9 to ekren tego przewodu.
    Tylko, że ekran nie jest podłączony do masy tylko do wyjścia Q312 gdzie mamy 36V stałego i wzmocniony względem wejścia sygnał audio. Przyjmijmy, że ekranowanego przewodu jest 10cm, ma dwie żyły gdzie płynie sygnał audio ileś tam miliwolt a na jego ekranie jest stałe napięcie 36V plus wzmocniony sygnał audio. Przecież to ma wpływ na sygnał płynący w żyłach przewodu.
    To coś na kształt sprzężenia zwrotnego?
  • #10
    jdubowski
    Tube devices specialist
    savi32wro wrote:
    Przyjmijmy, że ekranowanego przewodu jest 10cm, ma dwie żyły gdzie płynie sygnał audio ileś tam miliwolt a na jego ekranie jest stałe napięcie 36V plus wzmocniony sygnał audio.


    Zobacz konfigurację tego stopnia - to jest wtórnik emiterowy, więc na ekranie jest mniej więcej taki sam sygnał jak na żyłach wewnętrznych.

    savi32wro wrote:
    Przecież to ma wpływ na sygnał płynący w żyłach przewodu.
    To coś na kształt sprzężenia zwrotnego?


    Nienienie.
    Gdybt ren ekran był dołaczony do masy to tworzyłby kilkunastopikofaradowy kondensator, a rezystancja wyjściowa poprzedzającego stopnia + rezystancja potencjometru tworzyłaby z tym kondensatorem filtr dolnoprzepustowy. Podłączenie ekranu do wyjścia wtórnika powoduje że wpływ owego kondensatora jest wyeliminowany.
  • #11
    savi32wro
    Level 10  
    jdubowski wrote:
    Nienienie.
    Gdybt ren ekran był dołaczony do masy to tworzyłby kilkunastopikofaradowy kondensator, a rezystancja wyjściowa poprzedzającego stopnia + rezystancja potencjometru tworzyłaby z tym kondensatorem filtr dolnoprzepustowy. Podłączenie ekranu do wyjścia wtórnika powoduje że wpływ owego kondensatora jest wyeliminowany.


    Ok, to teraz proszę mi podpowiedzieć czy w moim przypadku też podłączyć ekran przewodu do tego złącza (9).
    U mnie nie ma poprzedzającego stopnia oraz potencjometru, na złącze 10 wchodzi sygnał z przedwzmacniacza (układ ten wprowadzam między przedwzmacniacz a końcówkę mocy).

    Przy okazji ponowię pytanie, dlaczego na bazie Q312 mam 17,3V zamiast 33V jak na schemacie?
    I drugie, jak zmniejszyć wzmocnienie całego układu, najlepiej aby wzmocnienie oscylowało około 1.
  • #12
    klamocik
    Level 32  
    Dlaczego napięcia na T1 nieprawidłowe, albo żle wlutowany tranzystor albo walnięty,powinno być prawie jak na emiterze.Wzmocnienie spróbój stosunkiem R380 chyba 9,1k do 382 8,2k. Zmiana oporu 368 2,2M zmienia nap. emitera. I jeszcze jedno: wróć z rezystorem 392 do ok 10k a połowę napięcia na kolektorze 316 ustaw R 390 .
  • #13
    jdubowski
    Tube devices specialist
    savi32wro wrote:
    Ok, to teraz proszę mi podpowiedzieć czy w moim przypadku też podłączyć ekran przewodu do tego złącza (9).
    U mnie nie ma poprzedzającego stopnia oraz potencjometru, na złącze 10 wchodzi sygnał z przedwzmacniacza (układ ten wprowadzam między przedwzmacniacz a końcówkę mocy).


    Jeśli poprzedzający stopień ma niewielką rezystancję wyjściową to można sobie ten patent odpuścić.
  • #14
    savi32wro
    Level 10  
    Regulacja tonów - kopia z Mcintosh

    poprawka, teraz wszystkie napięcia pasują do schematu oprócz dwóch miejsc opisanych na czerwono. Poprzednie błędne napięcia wynikały z pomyłki, zamieniłem miejscami R388 i R394. Dodatkowo sparowałem tranzystory i potencjometry.
    R392 jest 5,6k jak na schemacie i teraz mam na kolektorze Q316 29-30V.

    W którą stronę zmieniać stosunek R380 do R382 aby zmniejszyć wzmocnienie?
    Tak w ogóle to mam błąd, bo R382 odczytałem jako 6,2k - muszę zmienić.

    Jeszcze jedna sprawa, przy jakiej wartości potencjometrów filtr nie wprowadza zmian do charakterystyki sygnału? Jak to obliczyć, jakiś wzór łopatologicznie :)
    Potencjometr ustawiony na "środku" ma 44k, nie wiem czy to akurat punkt zero dla filtra.
  • #15
    klamocik
    Level 32  
    Za 380 i 382 wstaw podkówkę 20k i możesz ślizgaczem regulować im 380 mniej tym wzmocnienia więcej czyli 380 z 15k.Przy jakiej wartości: w środkowych położeniach.
  • #16
    savi32wro
    Level 10  
    Witam,

    nie mogę poradzić sobie z potencjometrami, mają strasznie rozjeżdżające się parametry (mimo, że wybrałem z 20).
    Chcę zrobić drabinkę na mikrowyłącznikach, i nie wiem jakie wartości rezystorów dobrać dla podzielenia 500k na 24 punkty w skali logarytmicznej, 12 punktów na minus (opadającą charakterystykę filtra) 12 punktów na plus (wznoszącą charakterystykę filtra).
    Nie wiem też jaką wartość przyjąć jako środek czyli tam gdzie filtr nic nie dodaje ani nie odejmuje. Potencjometry ustawione na środku mają różnie, od 38k do 47k.

    edit

    jej, zgłupiałem, szukam w necie o tym jak obliczyć to co napisałem wyżej i znalazłem potencjometry alps do regulacji tonów i one mają taką charakterystykę:

    Regulacja tonów - kopia z Mcintosh

    i teraz nie wiem czy ja taki muszę mieć czy zwykły logarytmiczny?
    schemat podaje 500k CCW

    Gdy wstawiłem w układ 470k B Telpod to działało w miarę dobrze, przy ustawieniu potencjometru na środku na słuch dźwięk był niezmieniony, przy przekręcaniu w prawo spadała charakterystyka (np ubywało basu) przy kręceniu w lewo wzrastała charakterystyka. Wprawdzie trzeba kręcić potencjometrem odwrotnie niż ogólnie przyjęte (w prawo dodaje, w lewo odejmuje).