Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Jak wykonać centralne ogrzewanie w pokoju

06 Feb 2012 21:00 6176 26
  • Level 10  
    Witam!
    Mam pytanie jak wykonać podłączenie grzejnika w w pokoju jak na rysunku:

    Jak wykonać centralne ogrzewanie w pokoju

    Dodam że w całym domu są grzejniki żeliwne a ogrzewanie jest typu grawitacyjnego. Wszystkie rury stalowe.
    Rura zasilająca (czerwona na rysunku) wychodzi ze ściany na wysokości ok. 1m a rura powrotna (niebieska na rysunku) wchodzi w ścianę na wysokości posadzki.

    Moje pytania:
    1)czy mogę w takim układzie zastosować grzejniki stalowe?
    2)jakimi rurami wykonać połączenie? czy mogę zastosować rury PEX?
    dodam że chciałbym poprowadzić rury pod tynkiem.

    Pozdrawiam
  • Level 23  
    1 Oczywiście, grzejnik stalowy można zainstalować.
    2 Pex jak najbardziej.

    Jest problem, jeżeli to grawitacja a rurę zasilania masz na wys. 1m. to jest kłopot w grawitacji, bo w tym przypadku grzejnik musi być bardzo wysoko aby uzyskać spadki.
    Nie pokazałeś gdzie masz okno w tym pokoju, bo najlepiej dla wymiany ciepła jeżeli grzejnik zamontowany jest pod oknem. Jeżeli to możliwe to obniż rurę zasilania a wtedy grzejnik nie będzie musiał wisieć pod sufitem. Jeżeli uzyskasz spadek 2cm. na metr do będzie chulać. A może pompkę da się zastosować, to wtedy inna bajka.
  • Level 10  
    Grzejnik zamontowany będzie pod oknem. Zmierzyłem teraz dokładnie rura znajduje się na wysokości 75cm. Czy jeżeli zastosuje grzejnik z zasilaniem bocznym na wysokości 90cm będzie dobrze? Potrzeba bedzie około 6m rury czyli wyjdzie spadek ponad 2 cm na metr.
  • Heating systems specialist
    mardock89 wrote:


    Moje pytania:
    1)czy mogę w takim układzie zastosować grzejniki stalowe?
    2)jakimi rurami wykonać połączenie? czy mogę zastosować rury PEX?
    dodam że chciałbym poprowadzić rury pod tynkiem.

    Pozdrawiam


    Ad. 1)
    Możesz zastosować grzejniki stalowe.

    Ad. 2)
    PEX w ogóle się nie nadaje do Twojej instalacji, ponieważ nie uda Ci się ułożyć idealnie prostych odcinków. Zawsze gdzieś się ugną, a wtedy będą problemy z pracą w grawitacji.
    Najlepiej jest poprowadzić rurami stalowymi lub z miedzi twardej, ewentualnie zgrzewanymi rurami PP. Rury muszą być idealnie proste i należy je ułożyć w taki sposób, aby utworzyć odpowiednie skosy. Tura zasilająca musi stopniowo opadać w dół w kierunku grzejnika, a rura powrotna musi się stopniowo wznosić.
    Instalację możesz schować pod tynk, ale musisz pomyśleć o naciągnięciu na te rury otuliny.

    pablowp1 wrote:
    1 Oczywiście, grzejnik stalowy można zainstalować.
    2 Pex jak najbardziej.


    Absolutnie się nie nadaje do tej instalacji.

    pablowp1 wrote:
    Jest problem, jeżeli to grawitacja a rurę zasilania masz na wys. 1m. to jest kłopot w grawitacji, bo w tym przypadku grzejnik musi być bardzo wysoko aby uzyskać spadki.


    Nie ma żadnego problemu.
    Przecież napisał, ze 1m nad podłogą znajduje się rura zasilająca, a powrotna na poziomie posadzki. Wystarczy teraz poprowadzić rury z odpowiednimi skosami i wszystko będzie "hulać, że aż miło".

    Dodano po 21 [minuty]:

    mardock89 wrote:
    Grzejnik zamontowany będzie pod oknem. Zmierzyłem teraz dokładnie rura znajduje się na wysokości 75cm. Czy jeżeli zastosuje grzejnik z zasilaniem bocznym na wysokości 90cm będzie dobrze? Potrzeba bedzie około 6m rury czyli wyjdzie spadek ponad 2 cm na metr.


    Nie kombinuj, bo przekombinujesz :)
    Zamontuj standardowy grzejnik o wysokości 60cm z bocznym podłączeniem.
    Grzejnik taki ma rozstaw podłączeń 50cm. Załóżmy, że powrót znajduje się ok. 5cm od podłogi to masz po 10cm dla każdej z rur, aby utworzyć skosy, co daje nieco więcej jak 1,6cm na metrze.
    Grzejnik wieszasz na wysokości 10cm nad podłogą. Sprawdź czy parapet jest na wysokości równej lub wyższej jak 80cm. Standardowo powinien być na wysokości 80-85cm.
    Jeżeli masz parapety na tej wysokości to wyprowadzenia masz zrobione idealnie i nie ma tu żadnej filozofii, aby podłączyć każdy grzejnik (panelowy czy żeberkowy stalowy, żeliwny lub aluminiowy) z bocznym podłączeniem o standardowej wysokości 60cm lub niższy.
  • Level 17  
    pablowp1 wrote:
    1 Oczywiście, grzejnik stalowy można zainstalować.

    Jest problem, jeżeli to grawitacja a rurę zasilania masz na wys. 1m. to jest kłopot w grawitacji, bo w tym przypadku grzejnik musi być bardzo wysoko aby uzyskać spadki.


    Coś ci się pomyliło.
    Grzejnik musi być poniżej zasilania. Jak podaje w nastepnym pomiarze, to jest tylko 75 cm. Daleka jest droga od grzejnika do zasilania, wieęc nie uzyska dobrego spadku przy grzejniku wys 60 cm.
    Trzeba zastosować jak najniższe, możliwe grzejniki, mogą być natomiast dłuższe.
    Przy grawitacji spadek musi być znaczący. Od zasilania do grzejnika w dół, od powrotu w stronę grzejnika w górę.
    Najważniejszy jest spadek na zasilaniu.
  • Heating systems specialist
    YureQ wrote:

    Coś ci się pomyliło.
    Grzejnik musi być poniżej zasilania. Jak podaje w nastepnym pomiarze, to jest tylko 75 cm. Daleka jest droga od grzejnika do zasilania, wieęc nie uzyska dobrego spadku przy grzejniku wys 60 cm.
    Trzeba zastosować jak najniższe, możliwe grzejniki, mogą być natomiast dłuższe.
    Przy grawitacji spadek musi być znaczący. Od zasilania do grzejnika w dół, od powrotu w stronę grzejnika w górę.
    Najważniejszy jest spadek na zasilaniu.


    Opowiadasz bajki :)

    Przy grawitacji wystarczy nawet spadek 2-3cm na tych 6m rur, a tu masz aż 10cm.
    Jest tylko jeden warunek: rury muszą być idealnie proste, aby powietrze mogło swobodnie uciekać.
    Rury należy mocować do ściany w bruzdach stalowymi uchwytami.
    Grzejniki o mniejszej wysokości są dużo droższe, a w tym przypadku nie ma potrzeby aby takie montować.
  • Helpful post
    Level 23  
    W przypadku grawitacji spadek musi być zachowany, bo to warunek poprawnego działania. Kierunek spadków rury zasilającej zależy tylko od tego, czy to zasilanie dolne czy górne. A jak obie rury miałby na jednej wysokości to też musiałby dążyć do pochylenia zasilania w kierunku grzejnika? Bzdura. I wcale nie musi być "idealnie" proste, chyba jakiś przesadny syfon zakłóciłby pracę układu. Na PEX-ie da się to zrobić, robiłem i odpowiadałem jako praktyk.
  • Level 10  
    A jaką średnicę rur powinienem zastosować?
  • Level 23  
    Zależy jakie masz już istniejące rury, bo o tych w ogóle nie piszesz. Czy są to stalowe, miedziane czy inne?
  • Level 10  
    Napisałem w pierwszym poście że rury są stalowe
  • Level 23  
    A średnica tych do których zamierzasz się wpiąć?
  • Level 10  
    W tym momencie nie mam do nich dostępu ale jeżeli dobrze pamiętam to 3/4'' ewentualnie 1''
  • Heating systems specialist
    pablowp1 wrote:
    A jak obie rury miałby na jednej wysokości to też musiałby dążyć do pochylenia zasilania w kierunku grzejnika? Bzdura.


    "Jak by babka miała wąsy to byłaby dziadkiem" :)
    Nie piszemy tu o wyimaginowanych sytuacjach, lecz odnosimy się do konkretnego przypadku autora wątku, a ten ma rurę zasilającą na wysokości 75cm ponad podłogą, zaś powrót na wysokości posadzki.

    pablowp1 wrote:
    I wcale nie musi być "idealnie" proste, chyba jakiś przesadny syfon zakłóciłby pracę układu. Na PEX-ie da się to zrobić, robiłem i odpowiadałem jako praktyk.


    Obiecujesz, że jak autor wątku da się Tobie przekonać i położy PEX-a, a grzejnik nie będzie grzał to Ty będziesz jeździł do niego i nieodpłatnie mu to poprawiał tak, żeby grzało?
    Co z tego, ze Tobie się udawało?
    Widocznie miałeś większe skosy lub robiłeś instalację w taki sposób, że trzeba odpowietrzać grzejniki lub też instalacja posiadała pompę CO, która wypychała powietrze w kierunku odpowietrzników.
    Po co więc ryzykować i kombinować jak można to zrobić tak jak się należy i mieć całkowity spokój. Ponadto pod grawitację nie wsadzisz PEX-a 16mm, bo nie będzie działać grawitacja. Nawet PEX 20mm może stwarzać problemy, a kolejny rozmiar to 26mm, a tu już zapłaci 2 razy drożej jak za rurę stalową 3/4 cala + koszt drogich złączek (ponad 20zł za sztukę) do PEX-a, a trzeba ich 6szt wraz z kolankami. Interes jak się patrzy. Tylko ciekawe dla kogo? :)
  • Level 23  
    Plumpi nie zamierzam z Tobą się sprzeczać, przedstawiłem swoje stanowisko a Ty swoje.
    Autor tematu czytając wypowiedzi i tak sam podejmie decyzją co i jak zrobić, abyś i Ty nie musiał jeździć poprawiać lub fatygować się po dyplom gratulacyjny.
  • Level 10  
    Czy mógłby ktoś teraz dokładnie napisać:
    1) jakich rur użyc?
    2) jaką średnicę?
    3) jakie spady wykonać?
  • Heating systems specialist
    mardock89 wrote:
    Czy mógłby ktoś teraz dokładnie napisać:
    1) jakich rur użyc?
    2) jaką średnicę?
    3) jakie spady wykonać?


    Ad. 2)
    Rura stalowa 3/4 cala lub 1 cal, albo rura miedziana 18mm lub lepiej 22mm.
    Na pozostałe pytania dostałeś już ode mnie wyczerpujące informacje.
  • Level 10  
    A jeżeli zastosował bym pompę na powrocie do kotła jako wspomaganie obiegu, to czy mogę zastosować do podłączenia tego grzejnika rurę PEX 20mm?
  • Heating systems specialist
    mardock89 wrote:
    A jeżeli zastosował bym pompę na powrocie do kotła jako wspomaganie obiegu, to czy mogę zastosować do podłączenia tego grzejnika rurę PEX 20mm?


    Co chcesz uzyskać stosując PEX-a?
  • Level 10  
    Po pierwsze nie byłoby łączeń pod tynkiem, a po drugie mam dostęp do tej rury
  • Heating systems specialist
    Masz ogrzewanie grawitacyjne. Nie psuj tego, tylko trzymaj się takiego układu.
    Takie rodzaje instalacji są najlepsze
    Dołóż tylko ten brakujący grzejnik, bo wszystko masz przygotowane pod jego podłączenie.
    Koszt rury stalowej 3/4 cala - 12mb , bo tyle Ci potrzeba to wydatek poniżej 100zł.
    Potrzebne Ci będą kolanka i mufki, kilka uchwytów, pakuły oraz trochę pasty, za które zapłacisz maksymalnie do 50zł. Za otulinę do rur zapłacisz maksymalnie 30zł.
    Z całością wraz z 2-3 workami zaprawy do zarzucenia bruzdy zapłacisz do 250zł.
    Jak nie masz kawałka brzeszczotu do metalu, gwintownicy do rur oraz jednej żabki lub masz "dwie lewe ręce" do takich robót :) to weź w garść dowolną lokalną gazetę z ogłoszeniami hydraulików i zrobią to za Ciebie za 200zł.

    Wykonanie w miedzi będzie droższe ok. 200zł
    Fakt, ze będzie Ci trudno znaleźć hydraulika, który zechce się wziąć za taką fuchę, bo większości nie będzie się opłacało przyjeżdżać do Ciebie na 2 godziny roboty.

    Rura PEX nie będzie tańsza od rury stalowej, bo będą potrzebne drogie złączki (po kilkanaście złotych za sztukę), a potrzeba ich co najmniej 6
    Chyba, że masz je za darmo, ale ja nawet za darmo bym nie położył PEX-a w Twoim przypadku.

    Koszt samej pompki + cały dodatkowy osprzęt pompki, który musisz dołożyć to wydatek większy jak wykonanie rurami stalowymi przez wynajętego hydraulika, o którym Ci pisałem. Gdzie tu jeszcze koszt robocizny lub czas, który będziesz musiał poświęcić.

    Stosując PEX-a będziesz miał łączenia pod tynkiem. Musisz dać co najmniej dwa kolanka w rogu pokoju, chyba, że podobają Ci się duże łuki rur, gdyż PEX-a nie da się giąć po małych łukach, zbliżonych do kolanek stalowych czy miedzianych.
    Jak dasz pod tynk złączki skręcane to kiedyś mogą zacząć przeciekać, bo nie są one zbyt pewne. Do tych, które są pewne (zaciskane) trzeba mieć prasę.
  • Level 10  
    A czy poprawne wykonanie połączeń rur stalowych pod tynkiem gwarantuje że nie będzie po pewnym czasie cieknąć?
  • Helpful post
    Heating systems specialist
    mardock89 wrote:
    A czy poprawne wykonanie połączeń rur stalowych pod tynkiem gwarantuje że nie będzie po pewnym czasie cieknąć?


    Setki tysięcy jak nie miliony domów i mieszkań w Polsce mają tak wykonane instalacje, które funkcjonują od dziesiątków lat.
    Jak chcesz mieć większą pewność to zaproś hydraulika z butlą acetylenowo-tlenową i niech pospawa Ci te rury. Dołożysz do kosztów robocizny dodatkowe 200zł i będziesz miał pewność do końca swojego życia + "jeden dzień dłużej" :), że nic się z tym nie będzie działo. Oczywiście o ile nie będziesz zbyt często spuszczał wody z instalacji. Stara woda w instalacji CO zabezpiecza od środka rury przed korozją i w tej postaci nie zeżre ich rdza nawet i przez 100 lat.

    P.S. Rury stalowe mają jeszcze jedną cechę w porównaniu do rur plastikowych czy miedzianych. Otóż jeżeli jest gdzieś jakaś nieszczelność na łączeniach to po pewnym czasie ta nieszczelność sama się uszczelnia. Może nawet słyszałeś o czymś takim jak "zarastanie". Wystarczy trochę brudu, opiłków, odrobina kamienia, który się wytrąci z wody, resztek pasty do smarowania konopi i po pewnym czasie tam, gdzie kapało, przestaje kapać. Ponadto konopie + obecne pasty do hydrauliki to najlepsze uszczelnienia jakie kiedykolwiek wymyślono do tego celu. Konopie pod wpływem wody pęcznieją, a pasta w miejscu przecieku uszczelnia szczeliny i twardnieje pod wpływem wody.
  • Level 10  
    Dziękuję za wszystkie rady

    Pozdrawiam :D
  • Helpful post
    Level 2  
    Żeby dobrze to działalo na grawitacji musiało by to wyglądać tak:rura zasilająca góra75cm od posadzki,powrotnia przy posadzce spad zasilającej do grzejnika rurą minimum 18 miedz i od grzejnika ze spadem do powrotniej.I teraz sam wyrysuj sobie czy się zmieścisz kolanka wszystkie łukowe.NO chyba że stal. pozdrawiam
  • Level 2  
    Witam
    Mam pytanie jak wykonać podłączenie grzejnika w w dwóch przyległych do siebie pokojach o wymiarach 4x4m dotychczas grzejniki były zamontowane na ścianie przeciwległej do okna gdzie biegnie pion zasilający 1 cal a teraz chciałbym je przenieść pod okna są to dwa grzejniki żeliwne 15 żebrowe gałązka od pionu do grzejników miała by długość ok 5m i tu moje pytanie jakie zastosować przekroje rur


    Dodam że w całym domu są grzejniki żeliwne a ogrzewanie jest typu grawitacyjnego. Wszystkie rury stalowe.
    Rura zasilająca wychodzi ze ściany na wysokości ok. 1m a rura powrotna wchodzi w ścianę na wysokości posadzki
    dodam że chciałbym poprowadzić rury pod tynkiem
  • Level 10  
    Wykonano tak jak radziliście.

    Pozdrawiam