Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie w WSK 125 -wymiana mostka prostowniczego, pytania

supersonic25 08 Lut 2012 16:59 8250 13
  • #1 08 Lut 2012 16:59
    supersonic25
    Poziom 8  

    Witam. Otóż mam taki problem:
    Wiele osób poleca wymianę starego prostownika selenowego na diodę lub mostek prostowniczy. I tu mam pytanie: Co zastosować: diodę prostowniczą (zwykłą), diodę Schottky'ego czy mostek Graetza - w czym to będzie lepsze niż stary prostownik selenowy i jakie parametry musi mieć dioda... Tu drugi problem: niektórzy piszą, że 50v lub więcej i 10-15a lub więcej. Nie rozumiem za bardzo tego, gdyż instalacja jest 6v i jeżeli zastosujemy większe napięcie w diodzie, to instalacja może się spalić... Jakby ktoś mi to wytłumaczył, to będę bardzo wdzięczny.
    Dodam, że akumulator jest 6v, o poj. 11Ah. Normalnie cewka ładuje prądem od ok. 0,3a do ok. 0,7a. Ja natomiast chcę zwiększyć ładowanie i prąd będzie wahał się od 0,7a do 1,3a, więc prostownik niech będzie przystosowany do wyższego natężenia.
    Pozdrawiam.

  • #2 08 Lut 2012 18:07
    Muciek50
    Poziom 16  

    W 125'ce możesz zastosować pojedynczą diodę 1N540x(przykład może być każda inna 3A, zawsze lepiej mieć troszkę zapasu) w zupełności wystarczy ;)
    W Wsk 125 napięcie ładowania nie jest większe od 7-8V i tak jak piszesz poniżej 1A. Napięcie diody to takie po którym zostanie ona przebita i przestanie prawidłowo działać.

  • #3 08 Lut 2012 20:09
    supersonic25
    Poziom 8  

    Czyli mam rozumieć to tak, że:
    Jeśli cewka daje mi prąd poniżej 1A i napięcie 7-8V to dioda prostownicza musi mieć natężenie i napięcie większe niż to, jakie wytwarza cewka?? Czyli mogę zastosować diodę (w tym przypadku) 3A10V lub 50A600V czy 100A1000V, tak? I nie będzie to miało żadnego wpływu na instalacje? Bo jakbym dał mniejszą to by się spaliła?

  • Pomocny post
    #4 08 Lut 2012 20:28
    rupcio
    Poziom 16  

    W instalacji motocykla, zwłaszcza jeśli jest to rozwiązanie z cewką zapłonową w iskrowniku-prądnicy, mogą występować chwilowe impulsy napięcia znacznie wyższego od mierzonego na zaciskach akumulatora, indukowane przez iskrownik. Aby stwierdzić, że takich impulsów nie ma trzeba by obejrzeć przebieg napięcia na doprowadzeniu do prostownika przy pomocy oscyloskopu.
    Właśnie z myślą o takich bardzo krótkotrwałych impulsach wyższego napięcia, niektórzy zalecają stosowanie diody na napięcie znacznie wyższe od napięcia ładowania akumulatora.

  • #5 08 Lut 2012 20:36
    supersonic25
    Poziom 8  

    Aaa... już trochę pojaśniało :) Ale czy te impulsy nie są szkodliwe dla akumulatora, instalacji? Czy impulsy dotyczą tylko napięcia?

  • Pomocny post
    #6 08 Lut 2012 20:39
    Muciek50
    Poziom 16  

    Cytat:
    Jeśli cewka daje mi prąd poniżej 1A i napięcie 7-8V to dioda prostownicza musi mieć natężenie i napięcie większe niż to, jakie wytwarza cewka??


    Tak parametry diody muszą być wyższe.

    Cytat:
    Czyli mogę zastosować diodę (w tym przypadku) 3A10V lub 50A600V czy 100A1000V, tak?


    Dioda 1n5401 3A 100V zupełnie wystarczy , stosowanie innych nie ma sensu a już na pewno nie jakiejś na 50A!!!

    Co do tych szpilek napięcia to WSK po włączeniu wszystkich odbiorników z biedą wystarcza prądu na ładowanie aku.

  • #7 08 Lut 2012 20:54
    supersonic25
    Poziom 8  

    Muciek50 napisał:

    Dioda 1n5401 3A 100V zupełnie wystarczy , stosowanie innych nie ma sensu a już na pewno nie jakiejś na 50A!!!



    Tu już rozumiem...
    Nastawiałem się na mostek Graetza... czy takowy byłby lepszy od zwykłej diody? Czy po prostu kupić najzwyklejszą diodę?


    Muciek50 napisał:


    Co do tych szpilek napięcia to WSK po włączeniu wszystkich odbiorników z biedą wystarcza prądu na ładowanie aku.


    To znaczy kombinuję przerobić lekko instalację wg. książki H. Załęskiego, aby mieć większe ładowanie. Mianowicie połączyć masę cewki ładowania z cewkami świetlnymi - będzie trochę spadku napięcia na żarówkach, ale da radę.
    Wie ktoś może czy włączenie świateł jezdnych ma wpływ na ładowanie aku? Podobno tak, ale nie wiem czemu... Czyżby wszystkie cewki były połączone rdzeniami???

  • #8 08 Lut 2012 21:09
    jack63
    Poziom 40  

    To że prądu jest mało wcale nie wyklucza sporych impulsów napięciowych. Mogą nawet przekraczać 100V. W zasadzie w co drugiej połówce sinusoidy (przy prostowaniu jednopołówkowym) powstaje impuls napięcia spowodawany nagłym zanikiem prądu ładowania gdy napiecie na cewce spada poniżej poziomu: napiecie aku + napięcie przewodzenia diody. Dochodzą szpilki z układu zapłonowego opisane przez kolegę rupcio.
    Można użyć pojedynczej diody (mostek niepotrzebny) krzemowej min 3A min 100V lub schotky. Ta ostatnia da troszkę mniejsze straty napięcia przewodzenia i lepsze ładowanie dla niskich RPM. Jednak WSK nie ma żadnej regulacji/ogranicznika napięcia ładowania wiec po długiej jedździe na wysokich obrotach aku będzie przeładowany. Dla jazd miejskich nastąpi niedoładowanie. Obowiązek jazdy na światłach prowadzi do pogorszenia ładowania.

  • #9 08 Lut 2012 21:19
    supersonic25
    Poziom 8  

    Ale światła do jazdy miejskiej są zasilane z cewek świetlnych... Więc jak moga pobierać prąd z cewki ładowania i tym sposobem prowadzić do rozładowania aku?
    Czy te impulsy, które czasem mogą mieć ponad 100V napięcia nie powodują spalenia diody?

  • #10 08 Lut 2012 21:24
    Muciek50
    Poziom 16  

    W takim razie zapodajesz diodę 1n5408 (1000V) i już nie powinno jej przebić nic. Możesz podać jakiś schemat instalacji? Z aku to chyba klakson długie i stop jest zasilany?

  • #11 08 Lut 2012 21:39
    supersonic25
    Poziom 8  

    Z aku masz samą pozycję (nie mijania i drogowe) klakson i stop. Ja jeszcze planuje kierunki założyć.
    Link

  • Pomocny post
    #12 08 Lut 2012 22:09
    jack63
    Poziom 40  

    supersonic25 napisał:

    Cytat:
    Ale światła do jazdy miejskiej są zasilane z cewek świetlnych... Więc jak moga pobierać prąd z cewki ładowania i tym sposobem prowadzić do rozładowania aku?
    Czy te impulsy, które czasem mogą mieć ponad 100V napięcia nie powodują spalenia diody?

    Obwody świateł i ładowania są rozdzielone elektrycznie ale nie magnetycznie!
    Wpływają więc na siebie zabierając sobie "moc" magnesów. Tak w uproszczeniu.
    Dioda wystarczy na max 200V ale jak dasz na 1000V to wiele to nie zmieni. Ładowanie i światła i tak będą do d.... Te typy tak mają. A o kierunkach radzę zapomnieć. Chyba że po każdej przejażdżce będziesz ładował aku prostownikiem

  • #13 09 Lut 2012 10:14
    supersonic25
    Poziom 8  

    To jeszcze powracając do wcześniejszego pytania:
    Jeśli cewka ładuje napięciem 7-8V, a instalacja (i aku) jest na 6V, to prostownik nie musi być koiecznie 6V i nie spali się instalacja jak zastosuję diodę 300V?

    Czy będę potrzebował regulatora napięcia do WSK-i jeśli będę jeździł na wyłączonych odbiornikach i cewka będzie ładowała prądem 1,1A, aby nie dopuścić do przeładowania?

  • Pomocny post
    #14 09 Lut 2012 11:43
    jack63
    Poziom 40  

    Coś nie czytasz ze zrozumieniem... Wszyscy pisali: doda min 100V , min 3A. Może być "większa" "lepsza" itp.
    To prądnica prądu przemiennego identyczna w zasadzie działania jak dynamo rowerowe.
    Napięcie z niej uzyskiwane zmienia się (i to bardzo, nawet 10-cio krotnie!) w zależności od prędkości obrotowej silnika i od wielkości i rodzaju przyłączonego obciążenia. Zrób sobie próbę na dynamie rowerowym przyłączając rożne żarówki i kręcąc kołem z różnymi prędkościami.
    Obawiam się że przy 30-letnich magnesach koła magnesowego i konieczności ciągłej jazdy na światłach ładowanie będzie za słabe.
    Montaż regulatora mija się z celem. Z reguły nie ma potrzeby ograniczania napięcia.
    Kup najprostszy akumulator. Taki z korkami a nie szczelnie zamknięty jak do UPS'a. Są większe szanse, że pożyje trochę dłużej.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo