Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mostek prostowniczy zamiast płytek selenowych.

tuptek 10 Lut 2012 00:54 6981 26
  • #1 10 Lut 2012 00:54
    tuptek
    Poziom 15  

    Witam. Posiadam stary prostownik z 88r. I posiada on prostowanie napięcia poprzez płytki selenowe. Mam pytanie czy zamiast nich mogę dać mostek prostowniczy z porządnym radiatorem? Z tego co zauważyłem to tak samo jest podłączone jak w przypadku mostka. Ponieważ płytki już dużo nie wytrzymają są w stanie krytycznym.

    0 26
  • Pomocny post
    #2 10 Lut 2012 01:22
    Mariusz Raczek
    Poziom 28  

    Mostek prostowniczy krzemowy jak najbardziej można dać w miejsce przestarzałych prostowników selenowych ale należy pamiętać, że spadek napięcia na diodach krzemowych jest mniejszy niż na selenach więc napięcie z prostownika będzie większe.
    Jeśli to jest stary prostownik do akumulatorów to może wystąpić zjawisko przeciążenia transformatora, lub znaczne zwiększenie prądu ładowania. Dobrze gdy transformator ma odczepy na uzwojeniu pierwotnym lub wtórnym, pozwalające na obniżenie napięcia, w przeciwnym razie trzeba kombinować z dodaniem rezystora lub dławika.
    Po przeróbce koniecznie sprawdź prąd ładowania.

    Pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #4 10 Lut 2012 13:32
    Sokrat58
    Poziom 18  

    Co to znaczy, że są w stanie krytycznym? A po za tym, nie wiem czy wiesz, że posiadają zdolność samoregeneracji ( w pewnym zakresie oczywiście).

    0
  • #5 10 Lut 2012 14:12
    tuptek
    Poziom 15  

    Mariusz Raczek Prostownik posiadam podobny jak podał kolega marekzi tylko że z jednym amperomierzem na środku. Co do spadku to najwyżej dało by się jakieś porządne rezystory lub dławiki.

    marekzi szukałem, i nawet ten temat widziałem ale wolałem się upewnić.

    Płytki selenowe wyglądają na ładne, ale jak się dotknie to zaczynają pękać i się kruszyć.

    Dodaje zdjęcia prostownika

    Mostek prostowniczy zamiast płytek selenowych. Mostek prostowniczy zamiast płytek selenowych. Mostek prostowniczy zamiast płytek selenowych.

    0
  • Pomocny post
    #6 10 Lut 2012 14:28
    Quarz
    Poziom 43  

    tuptek napisał:
    Mariusz Raczek Prostownik posiadam podobny jak podał kolega marekzi tylko że z jednym amperomierzem na środku. Co do spadku to najwyżej dało by się jakieś porządne rezystory lub dławiki.

    marekzi szukałem, i nawet ten temat widziałem ale wolałem się upewnić.

    Płytki selenowe wyglądają na ładne, ale jak się dotknie to zaczynają pękać i się kruszyć.

    Dodaje zdjęcia prostownika

    Mostek prostowniczy zamiast płytek selenowych. Mostek prostowniczy zamiast płytek selenowych. Mostek prostowniczy zamiast płytek selenowych.

    Jesteś pewien, że tam - w/w prostowniku - są płyty selenowe? Z tej Twojej fotki wynika co innego:
    Mostek prostowniczy zamiast płytek selenowych.
    popatrz porządnie co tam jest ... :!: :idea: :lol: ... ja tam widzę - wciśnięte w płytę (najprawdopodobniej z jakiegoś stopu aluminium) - diody półprzewodnikowe ... :shock: ... i są diody germanowe, sprawdź porządnie.

    0
  • Pomocny post
    #7 10 Lut 2012 14:44
    marekzi
    Poziom 38  

    I tu kol. Quarz ma rację (podziwiam wzrok), z tym że ja obstawiałbym że to diody krzemowe, "wyrabowane" z alternatora - o takie: http://www.diax.pl/pic/2716s.jpg tylko z wyprowadzeniem w postaci linki dł. ok. 3cm zakończonym "kabeloczkiem" - jak to stosowano w prostownikach alternatorów "supersamochodów" PF125 i Polonez z tamtych czasów, i które to diody walaja mi się jeszcze gdzieś tam...

    0
  • Pomocny post
    #8 10 Lut 2012 14:49
    1078231
    Usunięty  
  • Pomocny post
    #9 10 Lut 2012 15:07
    Quarz
    Poziom 43  

    marekzi napisał:
    I tu kol. Quarz ma rację (podziwiam wzrok),
    "Wazelinować mi tu" nie masz obowiązku ... :idea: ... moja wiedza nie opiera się tu na moim (kiepskim) wzroku, a na tym co drzewiej widziałem w rzeczywistości ... :shock: :lol:

    marekzi napisał:
    z tym że ja obstawiałbym że to diody krzemowe, "wyrabowane" z alternatora - o takie: http://www.diax.pl/pic/2716s.jpg tylko z wyprowadzeniem w postaci linki dł. ok. 3cm zakończonym "kabeloczkiem" - jak to stosowano w prostownikach alternatorów "supersamochodów" PF125 i Polonez z tamtych czasów, i które to diody walaja mi się jeszcze gdzieś tam...
    Żadne tam "wyrabowane" - to jest fabryczny prostownik i z fabrycznie zamocowanymi diodami ... :!: :idea: :D ... a ja obstaję przy diodach germanowych (w tamtych czasach, były w takiej samej obudowie jedne i drugie), a co wynika z wielkości zastosowanego tam radiatora.
    Wszak w tamtych czasach inżynierowie konstruktorzy z Bielawy - a znałem ich tam kilku - dobrze umieli liczyć i "na zapas" nie projektowali ... :!: :idea:

    0
  • Pomocny post
    #10 10 Lut 2012 15:10
    marekzi
    Poziom 38  

    Ten spór jest niepotrzebny. Łatwo przecież sprawdzić, że D204 ma inne wyprowadzenie - drutowe http://www.platan.ru/cgi-bin/qwery.pl/id=2946&group=5984 i bez kołnierza - tylko powierzchnia boczna do wcisku (podobno były też w obudowach podobnych do SY, ale z wyprowadzeniem tylko trzpienia, bez linki http://www.eandc.ru/catalog/detail.php?ID=5641 ), zaś te stare diody (właśnie chyba o oznaczeniu SY) mają wyprowadzenie osiowe z linki i kołnierz od strony wyprowadzenia (dokładnie jak tu): http://www.sklep.regmot.com.pl/DIODA-ALTERNAT...25P-POLONEZ-DIODY-PLUS%283,14210,1990%29.aspx
    A niewykluczone, że za radiatory do tych diod służą stare płytki selenowe.
    Tak więc, nie ma co się przejmować tym, że się one łuszczą.
    A co do podejrzeń o wykorzystanie płytek selenowych w charakterze radiatorów - polecam zauważyć ich grubość - to jest ok.1mm.
    Nie podejrzewałbym inżynierów z Bielawy o tak pokraczną konstrukcję - ogromna powierzchnia radiatora w stosunku do bardzo kiepskiego styku diody z radiatorem, nie mówiąc już o słabym przewodnictwie cieplnym blachy Al o tej grubości - toż ta blacha 1mm na obrzeżach jest chłodna, bo zdążyła wystygnąć po drodze.

    0
  • Pomocny post
    #11 10 Lut 2012 15:13
    1078231
    Usunięty  
  • #12 10 Lut 2012 15:15
    tuptek
    Poziom 15  

    Myślałem że to są płytki selenowe, ale jednak się pomyliłem.

    To ja już wam powiem jakie to są diody :D. Są to diody: 2 sztuki
    - dokładnie na nich pisze:
    AEG
    BYY57
    300
    B437
    - I są jeszcze dwie BYY58 (a co więcej pisze to nie wiem ponieważ nie mogłem rozczytać).

    Czyli w sumie są 4 sztuki.

    0
  • Pomocny post
    #13 10 Lut 2012 15:18
    marekzi
    Poziom 38  

    BYY57 / BYY58
    35A Silicon Power Rectifier Diode

    Applications
    Power supplies
    Rectifier diode in car generators
    Rectifier bridges/stacks
    Back-off-diodes
    Ani chybi, z alternatora.
    Prostownik przerabiany, diody z alternatora wciśnięte w płytki selenowe w charakterze radiatora.
    Ludzie mają pomysły...

    0
  • Pomocny post
    #14 10 Lut 2012 15:19
    Quarz
    Poziom 43  

    tuptek napisał:
    Myślałem że to są płytki selenowe, ale jednak się pomyliłem.

    To ja już wam powiem jakie to są diody :D. Są to diody: 2 sztuki
    - dokładnie na nich pisze:
    AEG
    BYY57
    300
    B437
    - I są jeszcze dwie BYY58 (a co więcej pisze to nie wiem ponieważ nie mogłem rozczytać).

    Czyli w sumie są 4 sztuki.
    I wszystko jasne - dwie mają katodę na śrubie, a dwie tam anodę, więc wystarczą tylko dwie płyty na radiator i być może, iż kiedyś były to płyty selenowe, ale ten napylano na blachę (płytę) wykonaną z dość czystego glinu (aluminium).

    0
  • Pomocny post
    #15 10 Lut 2012 15:22
    1078231
    Usunięty  
  • #16 10 Lut 2012 15:26
    Quarz
    Poziom 43  

    Motronic napisał:
    Quarz napisał:
    I wszystko jasne - dwie mają katodę na śrubie, .

    Nie mają śruby. Dioda jest wprasowywana w kalibrowany otwór. Do wymiany były przewidziane diody o wymiarze nadwymiarowym. Jezeli dioda "lata" w otworze (bo się zniszczył) i nie mamy nadwymiarowej wystarcza nową pocynować.
    Jako śrubę" rozumiem tu to wyprowadzenie diody, które jest mocowane do radiatora ... :!: :idea: .. i jakkolwiek by ono tam wyglądało ... :idea: :lol:

    0
  • #17 10 Lut 2012 15:30
    marekzi
    Poziom 38  

    Motronic napisał:

    marekzi napisał:

    Prostownik przerabiany, diody z alternatora wciśnięte w płytki selenowe w .

    Nie, tak miały w oryginale. Późniejsze wersje były na prostownikach krzemowych i nie ładowały już tak dobrze jak na płytach selenowych.

    Jesteś pewien? - bo to ciekawe w kontekście tego co pisałem wyżej (coś cienki ten radiator - wystarczy popatrzeć, ile trzpienia diody wystaje poza niego).
    no i jeśli by to był oryginał, to Bielawa musiałaby mieć nie lada dojścia w MF aby zdobyć dewizy na zakup BYY - pamiętacie jakie były ograniczenia dewizowo-importowe? Na priorytetowe inwestycje barkowało, a to przecież tylko prostowniczek do handlu...
    Aha, przecież na foto widać otwór w tej płytce - niczemu nie służący, najprawdopodobniej nie "udała się średnica" i wywiercono drugi (n.b. w złym miejscu - należało na zewnątrz iść)...amatorska robota.
    Teraz przypomniałem sobie, że SY17x miały wyprowadzenie z linki nie osiowe, a pod kątem 90st, na skutek czego blaszka (zaciążka linki) zgrzewana do trzpienia (izolowanej elektrody) i wchodziła w obrys kołnierza, dlatego do wciśnięcia potrzebny był "specjalny przyrząd" - rurka z nacięciem, hehe.

    Z datasheet BYY57/57 wynika, że nie podają wykonania w sensie wersji wyprowadzenia. Pokazano "gołą" diodę tylko z "trzpieniem" - a zapewne czy z linką, pod kątem czy osiowo - w zależności od zamówienia, a w datasheet już sobie tym głowy nie zawracają. I zapewne tak samo było z SY17x i D204 - jak pisał kol. Motronic.

    0
  • #18 10 Lut 2012 15:34
    tuptek
    Poziom 15  

    Czyli on był przerabiany z selenowego na krzemowy (diodowy).

    marekzi ja nic przy nim nie robiłem, znalazłem go przykrytego w garażu i postanowiłem go uruchomić. A kto i co przy nim robił to nie mam pojęcia.

    Czyli mogę zamiast obecnych diod mogę dać mostek prostowniczy 50A i płytki selenowe mogę użyć jako radiatora?

    0
  • #19 10 Lut 2012 15:40
    marekzi
    Poziom 38  

    A po co?
    Masz diody.
    Nie działa prostownik?, diody spalone? - inne objawy?
    Te diody są znacznie lepsze od chińskiego mostka Graetz-a 50A.
    Sprawdź tylko jak to ładuje, bo jeśli przy przeróbce z selenów na diody nie zrobiono nic z napięciami (wzrosły, gdyż diody mają niższe spadki napięcia niż prostownik selenowy- oryginalny, w dodatku napięcie sieci wzrosło z 220v do 230V) to teraz możesz mieć za duże prądy ładowania. Ale być może będzie OK - przynajmniej na najniższych nastawach (przełącznik regulacji napięcia/prądu ładowania)

    0
  • #20 10 Lut 2012 16:24
    tuptek
    Poziom 15  

    Czyli nie zmienię obecnych diod. Aby pomierzę napięcia i prądy i sprawdzę czy wszystko dobrze.

    0
  • #21 11 Lut 2012 13:17
    tuptek
    Poziom 15  

    Nie chcę zakładać nowego tematu więc dopytam się w tym.
    Pierwszy przełącznik od lewej jest do włączenia prostownika na tryb ładowania i rozruchu. Środkowy od ustawiania napięcia, a trzeci (pierwszy od prawej) od ustawiana dopuszczalnego natężenia? Dobrze myślę? I jakie wartości mogę na nim ustawić wie ktoś?

    0
  • #22 11 Lut 2012 13:41
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    tuptek napisał:
    Pierwszy przełącznik od lewej jest do włączenia prostownika na tryb ładowania i rozruchu.


    Nie wierzę w funkcję rozruchu w prostowniku opartym o elementy selenowe, chyba że po przebudowie na diody krzemowe i dokonaniu modyfikacji w układzie (choćby ominięcie bezpiecznika 32A na wyjściu).

    0
  • #23 11 Lut 2012 13:43
    1078231
    Usunięty  
  • #24 11 Lut 2012 13:48
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    tuptek napisał:
    Pierwszy przełącznik od lewej jest do włączenia prostownika na tryb ładowania i rozruchu. Środkowy od ustawiania napięcia, a trzeci (pierwszy od prawej) od ustawiana dopuszczalnego natężenia? Dobrze myślę? I jakie wartości mogę na nim ustawić wie ktoś?


    DTR podobnego prostownika jest w tym wątku:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=844611

    0
  • #25 11 Lut 2012 14:42
    tuptek
    Poziom 15  

    On posiada jeszcze napięcie 16V.
    To dla czego gdy przełączam włącznikiem pierwszym po lewej (włączanie prostownika) to napięcie pokazuje się przykładowo 12V i gdy przełączę na następny stopień to wzrasta prawie do 14V?, i tak przy każdym napięciu (z 6V na ok 8V, z 16V na ok. 19V, z 24 na ok. 27V).

    0
  • #26 11 Lut 2012 15:29
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    tuptek napisał:
    To dla czego gdy przełączam włącznikiem pierwszym po lewej (włączanie prostownika) to napięcie pokazuje się przykładowo 12V i gdy przełączę na następny stopień to wzrasta prawie do 14V?, i tak przy każdym napięciu (z 6V na ok 8V, z 16V na ok. 19V, z 24 na ok. 27V).


    Bo ten przełącznik realizuje funkcję zgrubnej regulacji prądu, zajrzyj na schemat w DTR-ce - jedyny sposób regulacji w tym prostowniku to zmiana przekładni transformatora przez przełączanie odczepów.

    0
  • #27 11 Lut 2012 15:43
    tuptek
    Poziom 15  

    Aha czyli wszystko już rozumiem, schemat przejrzałem więc więcej pytań chyba nie mam :).

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo