Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Arrow Multisolution Day
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nieszczelny kolektor ssący 307

hotdog 10 Lut 2012 10:10 32194 47
  • #1 10 Lut 2012 10:10
    hotdog
    Poziom 26  

    Witam.

    Mam 307 2.0 16V z 2004 roku.

    Przedwczoraj założono mi do niej gaz. Jeszcze przed montażem, mechanicy mówili że coś jest nie tak z silnikiem, bo faluje na jałowym. W aucie od czasu do czasu pojawiały się błędy jakości spalin.

    No ale założyli i auto jedzie w miarę ok, pozatym że gaśnie przy redukcji.

    Powiedzieli mi że mam strasznie wysokie czasy wtrysków - 4,5ms oraz że podciśnienie w kolektorze za wysokie 0,6 bar'a.

    Zalecili mi jechać do mechanika powymieniać uszczelki.

    Może ktoś miał podobny problem w aucie z tym silnikiem i mógłby mi powiedzieć gdzie najprawdopodobniej nieszczelność występuje? Czy bardziej prawdopodobne jest że wężyk od recyrkulacji jest nieszczelnym, czy że oringi są do wymiany?

    Proszę tylko nie zaczynać, że "powinni ściągnąć kolektor przy montażu"...

    1 29
  • Arrow Multisolution Day
  • Pomocny post
    #2 10 Lut 2012 10:48
    elektromechanik
    Poziom 27  

    A jak pracuje na benzynie ( objawy takie same jak na gazie )?

    Co to za instalacja gazowa?

    0
  • Pomocny post
    #3 10 Lut 2012 10:48
    MAX52
    Poziom 20  

    Powodem długich czasów wtrysku oraz sygnału MAP na poziomie 600mbar może być padnięta sonda.Do badania szczelności kolektora możesz użyć samostartu preparatu do odpalania diesli i obserwować czy nie zmienia się praca silnika.Poziom podciśnienia MAP ma wynosić około 300mbar,całkowicie otwarta przepustnica przy pracującym silniku to MAP około 950.

    0
  • Pomocny post
    #4 10 Lut 2012 11:21
    bartek_j
    Poziom 35  

    A jaki silnik, 136 koni? czy ten mocniejszy ?
    Jak ten 136, to możliwe że EGR przepuszcza lub wejście z pompy powietrza dodatkowego. Oczywiście pomijając trywialne problemy typu uszczelki między kolektorem a głowicą, nieszczelność pod przepustnicą czy nieszczelność na podciśnieniach. Na początek można zaślepić podciśnienia i zobaczyć. A jak nie to kolektor w górę. Tam to jest bardzo prosta robota i dostęp dobry, jak chyba do niczego innego w tym aucie ;>

    Ten mocniejszy (143 KM) ma zmieną fazę na dolocie i nie ma EGRa ani pompy powietrza, więc mniej potencjalnych miejsc.

    0
  • #5 10 Lut 2012 11:24
    hotdog
    Poziom 26  

    Na benzynie obroty falują na jałowym ale nie gaśnie. Ale widać że jak jadę, zdejmę gaz i rozprzęglę silnik, to obroty spadają do 500rpm, światła przygasają, ale zraz obroty rosną do 800. Tak jakby potrafił się odratować. Na gazie natomiast za co którymś razem zgaśnie (np co 5-10).

    Instalacja jest stag 300,wtr. hana 2000 i reduktor bodajże AC 1. Wszystko podobno górna półka.

    Acha no i mówili że podobno słychać zasysanie powietrza z kolektora, ale na innym forum, kolega jeden mówił że z silnika tak ma syczeć.


    Tak wygląda odczyt z sond lambda, sprawdzałem jak pokazał mi się błąd spalin.
    http://youtu.be/yinxnZORjx0 tak wyglądają napięcia na sondach

    W połowie filmiku mówię "gazuję" i zaczynam puszczać naciskać i puszczać pedał gazu.

    Wiem że filmik jest małowartościowy bez położenia przepustnicy i pedału gazu, ale może coś komuś powie.

    Silnik jest 136 (chociaż w niektórych źródłach podają 138). Dostęp do kolektora rzeczywiście dobry i rzeczywiście jak do niczego innego w tym aucie :)

    Dzięki za odpowiedzi

    1
  • Pomocny post
    #6 10 Lut 2012 12:14
    bartek_j
    Poziom 35  

    Hany i stag 300 poprawnie założone chodzą w tym aucie elegancko. Oczywiście przy poprawnie działającym silniku na benzynie. Twój nie działa poprawnie i problemem jest najprawdopodobniej nieszczelność w obrębie kolektora ssącego / podciśnień.

    0
  • #7 10 Lut 2012 15:26
    hotdog
    Poziom 26  

    Chciałbym sam uszczelnić ten kolektor. Możesz mi opisać jak się do tego zabrać? Jak eliminować możliwe przyczyny po kolei, wg tych które są najbardziej prawdopodobne?

    Pisałeś żeby zaślepić podciśnienia - w którym miejscu to zrobić?

    Jak dobrze rozumiem to podciśnienie w kolektorze jest tworzone w silniku, tak?

    Czy jest coś co to podciśnienie reguluje?

    Czy dobrym pomysłem jest wytworzenie ciśnienia powiedzmy 2 bar i sprawdzanie w ten sposób szczelności?

    Mogę odczepić jeden wężyk od wtryskiwacza, napompować kompresorem i mydlinami sprawdzać gdzie ucieka powietrze. Dobry pomysł?

    1
  • Pomocny post
    #8 10 Lut 2012 16:02
    bartek_j
    Poziom 35  

    Masz wyjścia z kolektora do różnych podciśnień, np do serwa wspomagania hamulców, do zaworu EVAP, do jeszcze innych podciśnieniowych dupereli, nie pamiętam dokładnie jakich w tym konkretnym silniku. Trzeba je zidentyfikować i albo sprawdzić że sa na 100% szczelne albo odłączyć i zaślepić celem eliminacji problemu.
    Później na tapetę EGR i to wejście od dodatkowego powietrza z "odkurzacza". Pomysłu lepszego niż wyjęcie i sprawdzednie nie mam. A na końcu kolektor w górę.

    Sa jeszcze takie sposoby:
    - przy zgaszonym silniku: zdjąć dolot z przepustnicy, zaciągnąć się petem i próbować wdmuchnąć. Obserwować skąd się dymi.
    - na pracującym silniku: wziąć butlę turystyczną z propanem, wężyk i puszczać delikatnie gaz wokół kolektora / wężyków podciśnień / przepustnicy. Jak zauważysz zmianę w pracy silnika to znalazłeś dziurę. Tylko z głową to trzeba zrobić aby nie narobić strat tym gazem! Metoda zdecydowanie nie dla idiotów ;)

    0
  • Arrow Multisolution Day
  • #9 10 Lut 2012 16:13
    hotdog
    Poziom 26  

    wygląda to dokładnie tak:
    Nieszczelny kolektor ssący 307

    A tu ta rurka od recyrkulacji.
    Nieszczelny kolektor ssący 307

    Czy najbardziej prawdopodobne są te oringi? Ciężko chyba sprawdzić ich stan, szczelność bez demontażu, chyba że są jakieś metody?

    Czy ta nieszczelność - ciśnienie 0,6 bar - jest duża i świadczy o dużym rozszczelnieniu czy raczej mała i podejrzenia na uszczelkę?

    0
  • #10 10 Lut 2012 22:23
    hotdog
    Poziom 26  

    tak sobie myślę teraz...

    Stag ma swój map sensor (przynajmniej jest w zestawie, to chyba jest zamontowany w moim kolektorze), w aucie też mam fabryczny mapsensor. Czy możliwe jest, że fabryczny mapsensor jest uszkodzony, daje przekłamany wynik i auto reaguje tak że zmniejsza podciśnienie? W przeciwnym wypadku chyba pojawił by się jakiś błąd, nie?

    0
  • Pomocny post
    #11 10 Lut 2012 23:29
    manio123
    Poziom 34  

    Wskazania mapsensora są skutkiem ,a nie przyczyną, zacznij od obejrzenia wszystkich wężyków prowadzących do kolektora, może któryś się złamał, pękł, poluzował na zacisku czy zwyczajnie struchlał. Tu nie trzeba dużego otworu. Kolektor to raczej rzadka przypadłość i warto dokładnie obejrzeć. Podobne efekty da też niedomaganie instalacji zapłonowej , obejrzyj świece może któraś nie pali regularnie, na gazie będzie się to potęgowało , a ECU będzie wydłużał czasy wtrysku jak piszesz...

    0
  • #12 10 Lut 2012 23:31
    hotdog
    Poziom 26  

    No ok, ale czy komputer nie wywali błędu jeżeli w kolektorze nie ma takiego podciśnienia jakie powinno być (jest 0,6 a powinno być 0,35 - 0,4 bar).

    Pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #13 11 Lut 2012 00:49
    manio123
    Poziom 34  

    Jak widzisz nie , wskazania nadal są w zakresie pracy czujnika i tu nie szukaj, choć powinien sygnalizować wypadanie zapłonów - to już jednak różnie w różnych autach.

    0
  • #14 13 Lut 2012 19:00
    hotdog
    Poziom 26  

    Witam. Byłem dzisiaj trochę pokombinować i ogólnie do niczego konkretnego nie doszedłem. Zrobiłem kilka zdjęć:
    Nieszczelny kolektor ssący 307 Nieszczelny kolektor ssący 307 Nieszczelny kolektor ssący 307
    Wypatrzałem kilka elementów:
    1. podciśnienie od serva ham.
    2. podciśnienie od ???
    3. podciśnienie od nie wiem czego, ale ten tak jakby łączy się z 4 pod obudową
    4. tutaj jest wężyk powietrza od nie wiem czego, idzie pod obudowę silnika, której nie ściągałem, łączy się pod nią z 3
    5. to nie mam pojęcia co jest, wygląda że coś tam się kręci
    6. wtyczka od czegoś (mniej istotne)
    7. wtyczką od czegoś (mniej istotne)
    8. map sensor
    9 (niżej). złącze od przepustnicy
    9 (wyżej). wężyk od recyrkulacji

    Sprawdziłem dzisiaj wężyki 1 i 2, one raczej nie powodują problemu. Trochę auto dziwnie się zachowało po odłączeniu wężyka nr 1, silnik zaczął nierówno pracować. Teraz żałuję że nie odpaliłem go po odłączeniu tego wężyka. Wężyka nr 3 nie dałem rady wyciągnąć. Nie dałem rady nacisnąć na ten przycisk odbezpieczający.

    Próbowałem napompować przez kompresor (taki mały samochodowy pod zapaliczkę), ale okazał się za słaby ciśnienie nawet nie rosło (za szybko uciekło).

    Auto tak jakby miało lepsze podciśnienie na zimnym silniku, ale tego nie jestem pewien... Zmierzone podciśnienie na jałowym waha się między 500 - 600mbar. Po dodaniu gazu potrafi zejść nawet do 200mbar. Czasami słychać wyraźne zasysanie powietrza, czasami jest ok.

    Trochę mnie dziwi że po odłączeniu wężyka nr 2 ciśnie podskoczyło tylko o jakieś 100mbar. To chyba świadczy o dużym rozszczelnieniu.

    Mapsensor wydaje się być sprawny, reaguje zgodnie z oczekiwaniami, a przy zgaszonym aucie pokazuje ciśnienie 998mbar, czyli bliskie atmosferycznemu.

    pytania:
    1. Jak sprawdzić najłatwiej czy zawór EGR nie jest tutaj winny? Jak odkręcę wężyk od recyrkulacji od silnika i go zaślepię jakich odczytów mam się spodziewać (chyba podobnych jak z przykręconym)?

    2. Czy w PP2000 mogę przetestować zawór EGR, jeżeli tak to gdzie?

    3. Czy rurka od recyrkulacji nie powinna być gorąca? U mnie jest zimna? Jak dobrze rozumiem, to na jałowym biegu, lecą tędy gorące spaliny?

    4. Mam zamiar jeszcze zmierzyć dokładnie ciśnienia przy zimnym silniku i przy gorącym, czy jeżeli będzie duża różnica, to najbardziej prawdopodobne będą uszczelki?

    5. Może mi ktoś jeszcze napisać ile ma wynosić podciśnienie książkowo.

    0
  • Pomocny post
    #15 13 Lut 2012 19:35
    kybernetes
    Poziom 39  

    Identyfikacja elementów:
    2. Do zaworu i filtra węglowego odsysania oparów z baku.
    3. Do kapilary odsysania oleju z odmy.
    4. Do odmy.
    5. Zakończenie osi przepustnicy + jej sprężyna powrotna.
    6. Wtyczka grzejnika przepustnicy.
    7. Wtyczka czujnika temperatury powietrza.

    1
  • #17 13 Lut 2012 19:48
    hotdog
    Poziom 26  

    no i??

    Chyba nie jest zakazane próbowanie rozwiązanie swoich problemów na więcej niż jednym forum?

    0
  • #18 13 Lut 2012 20:10
    kybernetes
    Poziom 39  

    Hotdog, a czy sprawdziłeś go w końcu tym plakiem czy odtłuszczaczem?

    0
  • #19 13 Lut 2012 21:01
    hotdog
    Poziom 26  

    kybernetes napisał:
    Hotdog, a czy sprawdziłeś go w końcu tym plakiem czy odtłuszczaczem?

    Nie łapie o co chodzi, nikt tego (chyba) nie sugerował.

    Oczywiście nie sprawdzałem jeszcze uszczelek, między kolektorem a silnikiem, oraz wężyka od recyrkulacji od spodu. Bardzo słaby dostęp do obu rzeczy.

    0
  • #20 13 Lut 2012 21:31
    kybernetes
    Poziom 39  

    Nieszczelność kolektora sprawdza się tak: bierzesz plaka albo odtłuszczacz do tarcz hamulcowych, nasadzasz kapturek z długą rurka, uruchamiasz silnik i po ustabilizowaniu biegu, najlepiej na ciepłym, opsikujesz podejrzane miejsca krótkimi naciśnięciami tego spraja. Jeśli jest jakaś nieszczelność to zasysa przez nią te środki do kolektora a taka dodatkowa ilość paliwa powoduje zmianę biegu silnika, którą łatwo wyczujesz.

    1
  • #21 13 Lut 2012 22:28
    hotdog
    Poziom 26  

    spróbuje na dniach, może uda mi się tym siknąć między kolektor a silnik...

    0
  • Pomocny post
    #22 13 Lut 2012 22:36
    kybernetes
    Poziom 39  

    Spróbuj to zanim zaczniesz rozbierać silnik.

    0
  • Pomocny post
    #23 14 Lut 2012 05:16
    bartek_j
    Poziom 35  

    Ja robie tak z propanem z butli turystycznej.

    0
  • #24 14 Lut 2012 16:51
    hotdog
    Poziom 26  

    Dzisiaj męczyłem ten kolektor takim plakiem. Ma konsystencję pianki i jakoś nie znalazłem nieszczelności. Wtrysnąłem go również bezpośrednio do kolektora przez jeden króciec (ten od oparów paliwa), ale nie zauważyłem żadnej zmiany w pracy silnika ;/ Nie wiem co robię źle...

    Mam już mieszane uczucia. Jak najlepiej sprawdzić wężyk od recyrkulacji? Jest on sztywny i nie wiem czy jak odkręcę to dam radę go zatkać?

    0
  • Pomocny post
    #25 14 Lut 2012 17:01
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    Facet, ten plak się nie nadaje, jak już to plak do NABŁYSZCZANIA kokpitu!

    0
  • #26 14 Lut 2012 17:13
    hotdog
    Poziom 26  

    no to ładnie się z frajerowałem, nie wiem czemu, ale byłem przekonany że chodzi o ten do nawiewów i szukałem go na stacjach ;/

    Może ktoś jeszcze rzucić jakiś pomysł, jak najlepiej sprawdzić recyrkulację?

    Pozdrawiam

    1
  • #27 18 Lut 2012 22:38
    hotdog
    Poziom 26  

    Dzisiaj 4h walczyłem za autem.

    Nieszczelny kolektor ssący 307

    Znalazłem wyciek oleju z węża od odmy pod tą ozdobną pokrywą silnika. Plastikowy wąż był struchlały i spękany. Jak go odłączyłem to się odłamał. Olej wyciekał w tym miejscu z niego i zalewał trochę silnik i gniazdko nr. 10 na dołączonym zdjęciu. Do niego podłączona była wtyczka nr 11. Wtyczkę i gniazdo wyczyściłem denaturatem. Wąż uszczelniłem robiąc kołnierz z gumowego węża (znalazłem w garażu) i dwóch opasek zaciskowych. Wyszło wszystko dosyć dobrze. Niestety podciśnienie się znacznie nie zmieniło, o ile w ogóle.

    Sprawdziłem też zawór EGR. Działa poprawnie, ruchoma część rusza się w nim poprawnie (po przekręceniu zapłonu widać jak się rusza - zawór się samo-testuje). Zatkałem też podciśnienie w miejscu zamontowania zaworu i podciśnienie też się nie zmieniło.

    Kupiłem tego plaka do nabłyszczania, ale ja jakoś nic nie stwierdziłem konkretnego. Psikałem kolektor przy silniku i pod spodem, ale nie zauważyłem w żadnym momencie znacznej zmiany. Później siknąłem w króciec podciśnienia od oparów, niby zareagował, ale bardzo nieznacznie.

    We wtorek będę kolektor ściągał i wymieniał uszczelki od strony silnika no i dokonam oględzin od spodu, oraz podłączenia wężyka od recyrkulacji.

    Pytania:
    1. Jeżeli kolektor okaże się być szczelny (a wymiana uszczelek nic nie da), to co dalej? Czy wtedy powinienem sprawdzić ciśnienie sprężania? Co wtedy może być przyczyną? Zawory, pierścienie?
    2. Za co odpowiada gniazdko nr 10?
    3. Ciśnienie znacznie zmienia się na zimnym i ciepłym silniku. W tej chwili na zimnym jest 500, a na ciepłym 630. Czy to świadczy o czymś konkretnym?
    4. Jakim momentem powinienem dokręcać śruby którymi kolektor jest przykręcony do silnika?

    0
  • #28 20 Lut 2012 13:18
    hotdog
    Poziom 26  

    Wczoraj jeszcze przyszło mi do głowy, że takie problemy mógłby powodować czujnik położenia przepustnicy. Jeżeli potencjometr (jak wyczytałem jest to potencjometr) się uszkodził, zerwał to komputer może sterować błędnie silnikiem krokowym. Czyli komputer odczytuje stan przepustnicy, przelicza i wychodzi mu np 10%, a przepustnica otwarta jest na 30%.

    Ma ktoś jakieś doświadczenia z tym czujnikiem?

    Dzisiaj kupiłem uszczelki, jutro ściągam kolektor.

    0
  • #29 20 Lut 2012 13:34
    bartek_j
    Poziom 35  

    Tam masz przepustnice sterowana elektrycznie. I nie żaden silnik krokowy tylko zwykły DC.
    Jak by był problem z czujnikiem położenia to objawiało by się inaczej i było by wykryte jako błąd. Tam są 2 równoległe potencjometry.

    0
  • Pomocny post
    #30 20 Lut 2012 14:03
    mozdzmar
    Poziom 17  

    Witam
    Co do sprawdzenia szczelności kolektora ssącego to chyba bezpiecznie użyć benzyny, pędzelek i smarować podejrzane miejsca kolektora. Poza tym sprawdź kolektor wydechowy.

    0