Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

silnik jednofazowy indukcyjny kondensator, odśrodkowy wyłacznik rozruch

konteno 11 Feb 2012 21:45 12918 16
Altium Designer Computer Controls
  • #1
    konteno
    Conditionally unlocked
    Mam pytanie co do takich różnych indukcyjnych silników jednofazowych o mocy 0,18 kW (Z.W.S.I Poniatowa i Z.E.M. Eda ) Mają uzwojenie rozruchowe nawinięte grubszym drutem i wyłącznik odśrodkowy i tu rodzi się moje pytanie . Jak będzie pracować (jak będzie przebiegać rozruch takiego silnika )taki silnik po zmianie sposobu rozruchu z wyłącznika odśrodkowego na kondensator rozruchowy. Jaki to musi być kondensator (pojemność , napięcie) ? Czy dałoby się skompensować moc bierną takiego silnika gdyż ma mały współczynnik mocy?
    Czy jest możliwość zastosowania dwóch kondensatorów i kondensator rozruchowy odłączać wyłącznikiem odśrodkowym ?
  • Altium Designer Computer Controls
  • Helpful post
    #2
    energia_eco5
    Level 10  
    Uzwojenie rozruchowe nawet takie z kondensatorem może pracować cały czas, nie ma problemu, wyłącznik odśrodkowy to dla nowych technologów zbyt skomplikowane urządzenie i w zasadzie zbędne kondensator jest wystarczajacym rozwiązaniem. Odłazcanie to względy oszczędnościowe. Kondensator dobiera się w zależności od mocy i ciężkości rozruchu silnika z ogólnie dostepnego wzoru.

    Poszukaj "dobór kondensatora rozruchowego"

    Z innych danych można też obliczyć jaki dodać kondensator aby zrównoważyć moc bierną indukcyjną z pojemnościową a wszytsko może być załączane razem.

    "googluj trochę!"

    Moderated By retrofood:

    Czy aby na pewno?

  • Helpful post
    #3
    arkadiustr
    Level 15  
    Da się zrobić. Dobór kondensatorów i odpowiedzi w danym temacie znajdziesz wpisując w wyszukiwarce "jaki kondensator rozruchowy do silnika 1,1". Kondensator pracy może być dołączony na stałe, a kondensator rozruchowy może być dołączony na czas rozruchu równolegle do kondensatora pracy właśnie przez wyłącznik odśrodkowy. Zyskujemy wtedy większy moment podczas rozruchu.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1217311.html
  • #4
    konteno
    Conditionally unlocked
    wiatm
    Chodzi mi przede wszystkim o to że silniki z kondensatorem mają uzwojenie pomocnicze nawinięte takim samym jak uzwojenie robocze a silniki z fazą rezystancyjną mają tą fazę nawiniętą cieńszym drutem . Jak to się sprawdzi podłączenie kondensatora do takiego silnika (do tego uzwojenia pomocniczego, czy dobór kondensatora jest taki sam jak dla silnika z uzwojeniem pomocniczym nawijanym takim samym drutem jak uzwojenie robocze?)
  • Altium Designer Computer Controls
  • Helpful post
    #5
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Proponuję, aby Ci Koledzy, którzy nie mają pojęcia o zagadnieniu, powstrzymali się od komentarzy.
  • #6
    konteno
    Conditionally unlocked
    Nikt nie ma pomysłu ? To może lepiej będzie przewinąć cały silnik na trójfazowy (połączyć uzwojenia w trójkąt) i dobrać jakieś kondensatory (3 zaciski na tabliczce powinny chyba wystarczyć) , pomimo że są spalone tylko uzwojenia rozruchowe w obu posiadanych silnikach (o dziwo rozruch następuje na samym uzwojeniu roboczym )
  • Helpful post
    #7
    sp3ots
    Level 38  
    Witam !
    Widzę że potrzebujesz pomocy ale i chyba jakiegoś "KOPA" za Twoje wypowiedzi.
    !. Nie widziałem silnika jednofazowego który by miał uzw. pomocnicze nawinięte grubszym drutem od uzw. roboczego.
    2. Wyłącznik odśrodkowy możesz zastąpić przyciskiem, który użyjesz w czasie rozruchu.
    3. Piszesz że masz silnik z uszkodzonym uzw rozruchowym ! Jeśli jest spalone to je przewiń, ( to proste jest na wierzchu ) a dalej piszesz czy nie przewinąć na trójfazowy i na dodatek dać kondensator !
    Po co ? Zastanów się, o co Tobie chodzi ?

    Zastanów się jeszcze nad tym - fabryka produkuje silnik i daje tylko wyłącznik odśrodkowy, dlaczego ?
    Lepiej dla fabryki by było kupić i zamontować tylko kondensator, a nie, oni dają wył. odś.
    Powód jakiś musiał być ? Do wyprodukowanie wył. odś. trzeba zatrudnić dodatkowych pracowników i więcej czasu to pochłania niż zamontowanie kondensatora.

    Pokaż jeden ze swoich silników ( zdjęcia ) i podaj rezystancję uzwojeń.
    Pozdrawiam. Stefan
  • #8
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    sp3ots wrote:
    Witam !
    Nie widziałem silnika jednofazowego który by miał uzw. pomocnicze nawinięte grubszym drutem od uzw. roboczego.


    Ja widziałem.
  • #9
    sp3ots
    Level 38  
    retrofood wrote:
    sp3ots wrote:
    Witam !
    Nie widziałem silnika jednofazowego który by miał uzw. pomocnicze nawinięte grubszym drutem od uzw. roboczego.


    Ja widziałem.

    Od gramofonu ?
  • #10
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    sp3ots wrote:
    retrofood wrote:
    sp3ots wrote:
    Witam !
    Nie widziałem silnika jednofazowego który by miał uzw. pomocnicze nawinięte grubszym drutem od uzw. roboczego.


    Ja widziałem.

    Od gramofonu ?


    Nie. W fabryce, ale to dygresja, wracajmy do głównego tematu.
  • #11
    konteno
    Conditionally unlocked
    sp3ots wrote:
    Witam !
    Widzę że potrzebujesz pomocy ale i chyba jakiegoś "KOPA" za Twoje wypowiedzi.
    !. Nie widziałem silnika jednofazowego który by miał uzw. pomocnicze nawinięte grubszym drutem od uzw. roboczego.
    2. Wyłącznik odśrodkowy możesz zastąpić przyciskiem, który użyjesz w czasie rozruchu.
    3. Piszesz że masz silnik z uszkodzonym uzw rozruchowym ! Jeśli jest spalone to je przewiń, ( to proste jest na wierzchu ) a dalej piszesz czy nie przewinąć na trójfazowy i na dodatek dać kondensator !
    Po co ? Zastanów się, o co Tobie chodzi ?

    Zastanów się jeszcze nad tym - fabryka produkuje silnik i daje tylko wyłącznik odśrodkowy, dlaczego ?
    Lepiej dla fabryki by było kupić i zamontować tylko kondensator, a nie, oni dają wył. odś.
    Powód jakiś musiał być ? Do wyprodukowanie wył. odś. trzeba zatrudnić dodatkowych pracowników i więcej czasu to pochłania niż zamontowanie kondensatora.

    Pokaż jeden ze swoich silników ( zdjęcia ) i podaj rezystancję uzwojeń.
    Pozdrawiam. Stefan


    Sorry za pomyłkę z tym drutem ale Zdjęcia zrobię i wrzucę jak będę miał czas (po zakończeniu roku akademickiego) a co do moich wypowiedzi to chciałbym tak skonfigurować te silniki (mam je tylko 3 ) by miały jak największą moc , sprawność i cos φ przy zasilaniu jednofazowym (stąd wynikają moje wszystkie pytania) bo moc ich to 180 W , prąd znamionowy 2,5 A ; η=0,55 ; cos φ = niewiele ponad 0,6
  • #12
    sp3ots
    Level 38  
    Witam !
    Jeśli chcesz prze "konfigurować" silnik to nie trudź się ze wstawianiem zdjęć, ja nie jestem w stanie Tobie w tym pomóc.
    Naprawa to co innego niż prze konfigurowanie.
    Pozdrawiam. Stefan
  • Helpful post
    #13
    imtheone86
    Level 14  
    Witam. Kolego sp3ots, chyba mógłbyś mi pomoc, mam silnik jednofazowy z dwoma uzwojeniami i prawdopodobnie uszkodzonym wyłącznikiem odśrodkowym, albo jest to termik, w każdym bądź razie jest cały czas zwarty, nie mam możliwości zajrzenia w ten silnik, od wyłącznika idą dwa przewody N, ale wyłącznik był wymieniony zanim ja zająłem się tym sprzętem, sprzęt jest nowy i niemiecki wiec nie wydaje mi się żeby wyłączenie rozruchu było poprzez wyłącznik, istnieje inna możliwość?
  • #14
    sp3ots
    Level 38  
    Witam !
    Kol. Imtheone86
    Nie mam wiedzy na temat silników elektrycznych poza produkowanymi w EMA-Wiefamel Poznań w tatach 70-80tych 20wieku.
    Bardzo mi przykro z tego powodu że nie mogę Tobie pomóc, ale myślę że koledzy odwiedzający Elektrodę pomogą.
    Pozdrawiam. Stefan
  • #15
    sp3ots
    Level 38  
    Witam !
    Kol. Imtheone86, potrzebujesz pomocy, a Ty piszesz o jakimś silniku,
    nie podajesz typu silnika, żadnych parametrów !
    Żebyś chociaż dodał zdjęcia silnika !
    Ja osobiście znam trzy rodzaje połączeń silników jedno fazowych z dwoma uzwojeniami:
    1. Stare pralki miały silniki z wył. odś. lub wył. ( nie znam nazwy, cewka ze stykami ). Oba te wyłączniki były połączone w szeregu z uzw. pomocniczym.
    2. Polskie silniki z lat 70-80. Uzw.pom. połączone szeregowo z wył. odś i kondensatorem rozruchowym.
    3. Uzw. pomocnicze połączone szeregowo z kondensatorem pracy.
    Być może Twój silnik to trzeci przypadek ?
    Pozdrawiam. Stefan
  • Helpful post
    #16
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Kolego imtheone86, silniki jednofazowe mają tendencję do grzania się bez obciążenia, szczególnie te obecnie produkowane. Mierzyłeś temperaturę tego silnika podczas jego pracy? Tak jak już napisał Stefan, nie podałeś danych tego silnika więc nie wiadomo o czym rozmawiamy.
    Pozdrawiam. Krzysiek
  • #17
    konteno
    Conditionally unlocked
    Czyli w ostateczności muszę obliczyć pojemności 2 kondensatorów (ten do poprawy cos fi równolegle z roboczym a ten do rozruchu szeregowo z uzwojeniem rozruchowym)(czy w silniku z kondensatorem uzwojenie rozruchowe może być nawinięte nawinięte takim robocze?)