Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik 3-fazowy przepala bezpiecznik

domik007 11 Lut 2012 21:47 3307 7
  • #1 11 Lut 2012 21:47
    domik007
    Poziom 9  

    Witam! sytuacja przedstawia się tak: dzisiaj zauważyłem ze hydrofor nie pompuje wody. Sprawdziłem i znalazłem przepalony bezpieczniki odpowiedzialny za jedna z faz w obwodzie zasilającym silnik hydroforu. Termik (?) tak sie to nazywa - przeciążeniowy wyłącznik silnika tez był rozłączony. Zmieniłem bezpiecznik wcisnąłem termik i po 3 sekundach bezpiecznik sie spalił a po następnych 3 wyskoczył termik. moje pytanie : czy mozna jakoś używając miernika i kabli idących do silnika zbadać czy sie przepalił silnik? problem polega na tym ze silnik jest 15 metrów od domu zakopany z pompą na paru metrach i żeby sie do niego dostać w te mrozy będzie sporo pracy.
    2 pytanie - czy takie objawy mogą być spowodowane zamarznięciem pompy - czy to by przepalało bezpiecznik czy tylko wyrzucało termik? silnik ma około 1 kw (bezpiecznik chyba 10A)
    dziwne by było zamarzniecie akurat dziś bo temp jest -10 stopni a przecież przez ostatnie dni było i minus 20 i nic sie nie dzialo.
    z góry dziękuje za pomoc

    3.1.13. (10.9, 15) Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.

    Proszę poprawić pisownię postu. [retrofood]

  • Pomocny post
    #2 11 Lut 2012 22:04
    kizek
    Poziom 35  

    Można sprawdzić czy jest "przebicie" do obudowy zakładając że przewód ochronny jest podłączony do korpusu silnika. Wpinając miernik ( amperomierz ) w obwód faz sprawdzić wartość prądu na poszczególnych fazach.

  • Pomocny post
    #3 12 Lut 2012 00:00
    Marek_Pe
    Poziom 23  

    W zasadzie są trzy możliwe przyczyny:

    - zablokowany wirnik, wskutek tego długi prąd rozruchowy przepala bezpiecznik
    - silnik doziemiony na jednej fazie,
    - przerwa w jednej z faz.

    Zablokowanie wirnika łatwo stwierdzić.
    Doziemienie- sprawdzić stan izolacji megaomomierzem 500V
    Przerwy- Sprzwdzić omomierzem oporności uzwojeń, ciągłość linii zasilającej do zabezpieczeń - Koniecznie po całkowitym odłączeniu napięcia.

    Bardzo rzadko zdarza się przerwa w obwodzie zasilania np upalony styk stycznika, ale to już wyższa szkoła jazdy i napraw może dokonywać tylko osoba uprawniona.

    Dobrze jest też posłuchać czy stycznik "klapie" może być sklejony.

    kizek napisał:
    Można sprawdzić czy jest "przebicie" do obudowy zakładając że przewód ochronny jest podłączony do korpusu silnika. Wpinając miernik ( amperomierz ) w obwód faz sprawdzić wartość prądu na poszczególnych fazach.

    Takiej metody niszczenia miernika nie zalecam. Skoro wkładka 10A się przepala to rzadko który miernik to wytrzyma.... :cry:

    Pozdrowienia

  • #4 12 Lut 2012 00:17
    kizek
    Poziom 35  

    Marek_Pe Jeżeli nawiązałem do sprawdzenia prądu na poszczególnych fazach to wiadomą jest rzeczą że nie mierzy się tego miernikiem do 10 amperów tylko znacznie większym zakresem. Istnieje coś takiego jak cęgi Dietza do pomiaru prądu ale nie każdy je posiada.

  • #5 12 Lut 2012 00:44
    Marek_Pe
    Poziom 23  

    I tak trzeba napisać. Bo dla przeciętnego zjadacza to miernik uniwersalny jest uniwersalny. :D .

    Nieelektrycy a jak widać autor postu nie jest, rzadko kiedy widzieli cęgi.
    A amperomierz bardziej kojarzy się z miernikiem uniwersalnym niż z cęgami dla ludzi nie będących w temacie pomiarów.

    Pozdrowienia.

  • Pomocny post
    #6 12 Lut 2012 03:49
    Marek_Pe
    Poziom 23  

    Nie znany jest prąd rozruchowy tego silnika, ale 95% takich sytuacji kończy się przepaleniem wkładek topikowych. Tak z mojej praktyki ze 20% tych silników zdąży się przepalić, zwłaszcza przy przewymiarowanych wkładkach zwłocznych.

    Popularnie nazywany termik zabezpiecza (zazwyczaj) tylko przed skutkami przaciążenia.

    Gdzie ten silnik jest umieszczony, że nie można po prostu do niego podejść i sprawdzić?

    Jeżeli faktycznie przymrożony to są trzy opcje:
    -Kolejna próba rozerwie lód i silnik ruszy, lub co bardziej prawdopodobne
    -Kolekna próba spali silnik, jest jeszcze inna możliwość
    -pompa zamarzła i lód rozsadził pompę :?:

    Pozdrowienia

  • Pomocny post
    #7 12 Lut 2012 22:25
    wola
    Poziom 26  

    Witam.
    1) Po wyłączeniu napięcia dokonaj pomiaru rezystancji pomiędzy poszczególnymi fazami (masz mieć 3 wartości rezystancji). Pomiaru dokonaj na zakresie Ω (om). Podaj wyniki.
    2) Do sprawdzenia instalacja pod kątem ewentualnej przerwy w zasilaniu poszczególnych faz. Podaj ilu-przewodową masz instalację. Czy na obwodzie do silnika jest RCD? Czy wiesz jak sprawdzić zasilanie? Jakie masz bezpieczniki?
    2) Nie włączaj bezkrytycznie silnika, by dokonać pomiaru prądu; skoro wyłącza i termik i bezpiecznik to jest problem.
    3) Po upewnieniu się, że zasilanie jest w porządku, należy "dobrać" się do silnika i sprawdzić, czy nie jest zablokowany.

  • #8 14 Lut 2012 09:40
    domik007
    Poziom 9  

    dziękuję za pomoc wszystkim. Sposób z badaniem rezystencji okazał się na tyle skuteczny, że nabrałem nadziei , że silnik jest OK. Odkopałem cały hydrofor z dołu i okazało się, że pompa przemarzła i to zatrzymywało silnik. Czeka mnie remont pompy. Dziwne bo dzień w którym zamarzła był sporo cieplejszy niż poprzednie.
    Wnioski - zatrzymany silnik też może przepalić bezpiecznik. Drugi to to, że ziemia przemarza stopniowo.
    Temat uważam za zamknięty.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo