Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Udoskonalenie modułu zapłonowego typu A - MZ ETZ 251

Simson671 11 Lut 2012 21:55 6164 12
  • #1 11 Lut 2012 21:55
    Simson671
    Poziom 12  

    Witam.
    Muszę zrobić moduł zapłonowy typu A do MZ ETZ 251 z elektronicznym zapłonem. Schemat mam: http://forum.mz-klub.pl/viewtopic.php?t=7226

    Byłoby wszystko ok, ale ja chciałbym go ulepszyć bo i tak muszę kupić części elektroniczne do niego i tak.

    Czytałem gdzieś na elektrodzie, że można go ulepszyć poprzez zastosowanie tranzystora wykonawczego IGBT, a także zlikwidować kondensator 33nF, który jest na wyjściu modułu DDR.
    Także optowałbym przy 1. schemacie z linku podanego wyżej, bo tam nie ma tego kondensatora, który jak czytałem wydłuża czas wzrastania i opadania napięcia na cewce(chyba, nie znam się i nie pamiętam dokładnie).

    Jeszcze chciałbym zamontować tam tranzystor IGBT, tylko nie wiem jaki i jakie zmiany trzeba wprowadzić przy jego zastosowaniu.
    Może jeszcze można go jakoś udoskonalić?

    Udoskonalenie modułu zapłonowego typu A - MZ ETZ 251 Udoskonalenie modułu zapłonowego typu A - MZ ETZ 251

    0 12
  • #2 13 Lut 2012 12:12
    jack63
    Poziom 41  

    A dlaczego chcesz coś "ulepszasz" i co chcesz tymi "ulepszeniami" osiągnąć?
    Jaki cel ci przyświeca?
    Nie wnikając w szczegóły proponuję zrobić układ bliski oryginału. Jedyna różnica to zmiana tranzystora BU921 - już nieprodukowany - na BU925.
    Jakiekolwiek inne zmiany nic nie dają przy oryginalnej (wysokorezystancyjnej - 4om) cewce zapłonowej. Natomiast zmiana cewki wiąże się z zupełną zmianą koncepcji modułu.
    Prościej i taniej użyć i dopasować gotowy moduł ze szrotu samochodowego...

    0
  • #3 14 Lut 2012 14:45
    9misiek3
    Poziom 10  

    jack63 widzę ze posiadasz duża wiedzę. Mogłbys napisać od jakiego samochodu pasowałby moduł i jakie przeróbki zastosować?

    0
  • #4 14 Lut 2012 19:10
    jack63
    Poziom 41  

    Marki ani typu samochodu ci nie podam. Chodzi o stare samochody z końca lat osiemdziesiątych i początku dziewięćdziesiątych. Nie wiem co ci się trafi na szrocie. Chodzi o silniki benzynowe z czujnikiem Hall'a w aparacie zapłonowym. Ople, VW ... wiele innych a nawet Łada.
    Trzeba "wytargać" aparat zapłonowy, moduł zapłonu (połączone kablami) i cewkę zapłonową.
    A co z tym dalej robić? Po pierwsze sprawdzić czy działa i zaprezentować na forum.
    C dalej? Będzie to zależało od tego co "ułowisz" i na jaki poziom wiedzy się wzniesiesz...
    Uwaga!
    To nie jest samograj typu: Kupujesz, montujesz działa i zapominasz. Oj nie nie.

    0
  • #5 16 Lut 2012 13:28
    maras52
    Poziom 14  

    A może by tak moduł z Poloneza/125p ale GL (Hybrydy są rzekomo awaryjne) ?
    Tak wiem w Poldku nie ma Halla, lecz zasada działania jest ta sama impuls>zapłon. Koszt ?? Na szrocie sprawy groszowe. Ostatnio kupowałem bo mój odmówił współpracy to dałem całe 12zł (czteropak).

    0
  • #7 17 Lut 2012 20:07
    9misiek3
    Poziom 10  

    A da się podpasować moduł z jakiegoś wynalazku do emzety z platynkami w zapłonie?

    0
  • #9 09 Mar 2012 22:13
    Simson671
    Poziom 12  

    Słyszałem, że mogą wystąpić przepięcia z cewki, to trochę poszukałem i trochę znalazłem:
    - Od emitera do kolektora tranzystora wykonawczego wstawić diodę anodą do masy katodą do kolektora(załącznik 1)
    -pomiędzy bazę a kolektor wstawić Zenerkę na 300V (załącznik 2 i 3)

    Może jakoś da się zaadoptować te zabezpieczenia do oryginalnego schematu po lewej w pierwszym poście. W rozmowie na GG z pewnym Emzetkowiczem, powiedział mi, że oryginalny moduł typu A może ubić nadajnik czasami, więc może warto pomyśleć właśnie nad prostymi, dodatkowymi zabezpieczeniami, co traktuję jako udoskonalenie modułu.

    Udoskonalenie modułu zapłonowego typu A - MZ ETZ 251 Udoskonalenie modułu zapłonowego typu A - MZ ETZ 251 Udoskonalenie modułu zapłonowego typu A - MZ ETZ 251

    Nic nie poszkodzi jak zastosuję Diody Zenera w takim układzie jak na innych schematach i diodę prostowniczą jak na schemacie z IRF840?

    0
  • #10 11 Mar 2012 15:03
    lapaj2
    Poziom 2  

    zgadzam się z tobą ''Simson671''. też chciałem sb ostatnio zamontować w mojej etz 251 jakieś bezpieczniki albo dodatkowe zabezpieczenia ponieważ ostatnio usmażył mi się impulsator ;/

    0
  • Pomocny post
    #11 13 Mar 2012 08:13
    jack63
    Poziom 41  

    Dioda prostownicza przy IRF840 jest kompletnie bez sensu! Po pierwsze tranzystor i tak ma swoją i to bardzo szybką(!) diodę w strukturze (wystarczy zajrzeć do datasheet'a). Po dugie dioda prostownicza jest tak koszmarnie wolna, że jej użycie w tym miejscu w jakimkolwiek układzie zapłonowym mija się z celem.
    Z tym "smażeniem" impulsatorów to jakieś urban legends. Jak się smażył, to znaczy, że stosunkowo długo płynął przez niego zbyt duży prąd. Jak nie działa i nie ma wypaleń, to znaczy, że dostał impuls napięciowy. Tylko skąd? Albo przebicie tranzystora wykonawczego. Albo problemy z masą. A tak w ogóle to te NRDowskie Hall'e nie były zbyt dobre. Neimcy na siłę użyli Halla liniowego do pracy impulsowej.
    Napiszę ostatni raz. Nie "szukaj po wsi" tylko zrób układ A ETZ. W nim zabezpieczeniem tranzystora był transil. Poczytaj co to.

    0
  • #12 17 Mar 2012 21:11
    Simson671
    Poziom 12  

    Dzięki za odpowiedź, jednak nie jest wyczerpująca jak dla mnie.

    Otóż interesuje mnie czy można byłoby zastosować w tym module typu A diody Zenera na ok.320V w podłączeniu tak jak to w powyższych schematach innych modułów jest zrobione ?

    Impulsatory siadają i to nie żadne urban legends bo występują przepięcia z cewki: cytat z innego forum: "Pomyśl raczej nad tłumieniem napięcia samoindukcji które uderza z cewki WN w stronę nadajnika. Ten kondensator o którym piszesz podobnie jak warystor równolegle z nim włączony zabezpieczają resztę układu przed napięciami zwrotnymi samoindukcji z cewki WN o których wcześniej wspomniałem. "
    Także to nie jest tylko moje widzimisie.

    0
  • Pomocny post
    #13 19 Mar 2012 10:32
    jack63
    Poziom 41  

    Diody miedzy kolektorem i bazą tranzystora wykonawczego (BU 9xx) nie sa dobrym rozwiązaniem. Zastanów się jak to działa??? Ogranicza napięcie na kolektorze przez otwarcie tranzystora. Czyli robi czystą stratę energii zgromadzonej w cewce WN. Dużo lepszym jest transil lub dwójnik (warystor + kondensator).
    Dalej uważam że opowieści o spaleniu impulsatora to urban legends. Mało kto z piszących rozumie zjawiska, które zachodzą w tym układzie. Ty też! Większość powtarza zasłyszane strzępki informacji bez podania logicznej argumentacji.
    Przepięcia wynikające z NIENORMALNEJ pracy układu trzeba stłumić, ale tylko te które zagrażają reszcie układu. W zasadzie każda iskra jest przepięciem! Tylko odbywającym się w kontrolowanych warunkach. Brak iskry na świecy (z różnych powodów) powoduje wyładowanie się wcześniej zgromadzonej w indukcyjności cewki energii w sposób niekontrolowany. Tego wyładowania nie można zatrzymać! Można tylko ograniczać jego skutki. Dlatego stosuje się transile, warystory, kondensatory. One przejmują i rozpraszają energię impulsu. Mogą jednak rozproszyć (zamienić na ciepło) tylko określoną ilość energii. Większa ilość (dużo cykli bez iskry na świecy) powoduje ich zniszczenie.
    Jednak aby taki impuls dotarł do Halla to daleka droga... Chyba że instalacja jest mocno skopana. Są uszkodzone połączenia masy lub inne kwiatki...
    Popatrz na schemat oryginalnego modułu A. Aby impuls napięciowy dotarł do Halla musi spalić (na przerwę!) otwarty(!) tranzystor T1 oraz diodę zenera D2. Dodatkowo kondensator C1 musi mieć małą pojemność + dużą indukcyjność + dużą szeregową rezystancję.
    Jak widać zabezpieczeń jest sporo. Jednak instalacje w ETZ są już wiekowe i wielokrotnie "naprawiane" a np. kondensatory elektrolityczne mogą być już "suche".
    I to by było w tym temacie na tyle.

    0