Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowarka Elektronika - niskie napięcie na wyjściu.

13 Lut 2012 19:43 2961 12
  • Poziom 15  
    Witam. Próbuję wskrzesić znaleziony prostownik rosyjski. Na chwilę obecną napięcie na wyjściu 3.0V, na wyjściu trafo 33V. Jako, że ostatnimi laty bardziej zajmuje się informatyką niż elektroniką, mam pytanko o elementy na radiatorze (czy są to diody?)- między nóżkami na teście półprzewodnika na multimetrze wartość ok 70. Do czego służy mikro-styk z przodu?

    Ładowarka Elektronika - niskie napięcie na wyjściu. Ładowarka Elektronika - niskie napięcie na wyjściu. Ładowarka Elektronika - niskie napięcie na wyjściu. Ładowarka Elektronika - niskie napięcie na wyjściu.
  • Poziom 43  
    Element któremu zrobiłeś zbliżenie, na czwartym zdjęciu, to tyrystor.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Mam takie ustrojstwo w domu. Nie używam, bo brzęczy (działa ale jest głośne). Ten element, to tyrystor.
    Ten prostownik zadziała chyba tylko po podłączeniu akumulatora. ?Więc dopóki nie sprawdzisz, to nie kombinuj.
  • Moderator Samochody
    Prostownik na dwu tyrystorach, z układem czasowym, 12V/6,A. Idiotoodporny. Ale za to często padały te tyrystory i paliły się jednocześnie rezystory bramkowe. Schemat w bazie forum.
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Ten element na radiatorze to tyrystor KU202E
    Parametry
    Max Uak=100V
    Max Ia=30A
    strata napięcia podczas przewodzenia max 1,5V
  • Poziom 38  
    Heh, jak zwykle nazywa się to "Elektronika".
    Popatrz, gdzieś tam powinna być tabliczka z oznaczeniem, typem, producentem itp - jeśli jest - daj zdjęcie.
    To może być całkiem niezły prostownik.
    KU202 to odpowiedniki "naszych" PRL-owskich BTP10 albo BTP7 - nawet obudowy te same.
    Odlutuj kable od tyrystorów i pomierz przejścia miedzy elektrodami. prawidłowo ma być tylko przejście między bramką (ta mniejsza elektroda) a katodą.
  • Moderator Samochody
    marekzi napisał:

    Odlutuj kable od tyrystorów i pomierz przejścia miedzy elektrodami. prawidłowo ma być tylko przejście między bramką (ta mniejsza elektroda) a katodą.

    A po co? Te tyrystory dostawały zwarcia- permamentne 16V na wyjściu wtedy.Jeśli napięcia brak, to trzeba wpierw baterię podłączyć - powinna zapalić się dioda i zacząć ładowanie. Jeśli nie, to szukać albo w układzie wyzwalania, albo czasówki. Schematy w linkach powyżej.
  • Poziom 15  
    Dzięki. W tym "ustrojstwie" są przejścia tak jak piszesz tylko między nóżkami. Sprawdzę jutro po podłączeniu do akumulatora, bo nie sprawdzałem :)

    Ewentualnie odłączę "elektronikę" i zrobię prosty może na LM'ie? Kiedyś taki w technikum na warsztatach robiłem :)

    Ładowarka Elektronika - niskie napięcie na wyjściu. Ładowarka Elektronika - niskie napięcie na wyjściu. Ładowarka Elektronika - niskie napięcie na wyjściu. Ładowarka Elektronika - niskie napięcie na wyjściu.
  • Moderator
    Mam taki sam, od lat 90-tych. Fakt, oryginalne tyrystory wymieniłem, na jakie, teraz nie pamiętam, ale służę pomocą. Nie jest tak, że w układzie jest jakiś system czasowy. Akumulator jest ładowany do 14,4V i układ przerywa ładowanie po osiągnięciu napięcia 14,4V. Skąd wiem?
    Robiłem próby ładowania prądem 2A przez noc i rano dalej ładował jak dałem 5A, to rano świeciła dioda końca ładowania i akumulator miał 14,4V. Oczywiście było to zależne od stopnia rozładowania akumulatora. Ciekawe jest to, że nie da prądu, tzn. nie iskrzą kable przez tzw. pocieranie, kablami, nie iskrzy jak inne prostowniki, on musi być podpięty pod akumulator, by popłynął prąd i to jest fajne. :D
    A tak abstrahując od tematu, dlaczego to nazywa się prostownik, a nie ładowarka? do akumulatorów stosujemy ładowarki, czyż nie? :D
    Pozdrawiam.

    Ps. a to jeszcze odpowiem koledze, który pisał wyżej, że strasznie buczy, owszem, ale pod stalową obudowę a transformator, włożyłem kawałek płyty PCV, pomogło, jest cichy, nic nie słychać.
    Pozdrawiam.
  • Moderator Samochody
    Olek II napisał:

    A tak abstrahując od tematu, dlaczego to nazywa się prostownik, a nie ładowarka? do akumulatorów stosujemy ładowarki, czyż nie? :D
    Pozdrawiam.

    Pierwsze "ładowarki" do akumulatorów, składały się z transformatora i prostownika -selenowego jeszcze wtedy. Te urządzenie ma wbudowany timer - odlicza bodaj 10 godzin i przerywa ładowanie. Przycisk ten na panelu przednim, to właśnie reset timera.
  • Poziom 15  
    Nie działa "ustrojstwo". Załóżmy, że chciałbym obejść ten układ czasowy i dać zwykły prostownik. Jak mam zejść z 33V do 14,4 bez odwijania trafo? Jest jakiś prosty układ aby wykorzystać te tyrystorki?

    P.S. Selenowy też miałem polski. Padł dopiero w tamtym roku :)