Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

volvo fh 12 460KM duzo pali, slaby po naprawach serwisowych

krisw21852 13 Feb 2012 22:29 34440 66
  • #1
    krisw21852
    Level 10  
    Prosze o pomoc jak w temacie volvo fh 12 04' 460 duzo pali przed serwisem 44l po serwisie spadl do 39 na pusto pali wiecej jak na pelno takie mam wrazenie po jezdzie na srednim spalaniu, serwis wymienil turbo i chodzil super ale po jakims czasie zaczelo sie psuc az do 44 l/100 wszystko sprawdzone i jest ok jedynie po tych naprawach co sie zmienilo to spalanie chwilowe na 6 biegu podchodzilo pod 89l/100 przy pelnym obciazeniu a po serwisie wskazuje maks 84l/100


    3.1.13. (10.9, 15) Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych. S.
  • #2
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    A ile pali na 1 tonę ładunku? Cooler nie zamarzł?
  • #3
    gka3
    Level 17  
    Albo pęknięty, nic nie szumi podczas jazdy.
  • #4
    krisw21852
    Level 10  
    sprawdzany na serwisie juz 4 razy wszystko ok po wymianie turbo rok temu autko chodzilo bajeczka teraz nie moga sie dac z nim rady wszystkie testy sa ok turbo sprawne pompo ok cooler szczelny zawory ustawione czujnik doladowania byl inny nowy na probe jedynie co po serwisie ostatnim sie zmienilo to chwilowe spalanie kiedys podchodzilo pod 88l/100 89l/100 pod pelnym obciazeniem silnika a teraz 85l/100 max, a ile pali na 1tone ladunku nie wiem mam dopiero teraz jechac na ten test pod obciazeniem
  • #5
    gka3
    Level 17  
    Przypadkiem nie kupiony w Kielcach. Miałem identyczny przypadek. Palił ok 45l/100km. Wcześniej zanim się zmieniło spalał 35l. Właściciel włożył worek pieniędzy w części, ale nic się nie zmienilo. Potem trafiło do mnie. Na początek zwiekszyłem moc do ok 500 KM. Ale niestety spalanie nie spadło, był tylko mocniejszy. Ogólnie sporo błędów notowały EMS I VECU. Z błędami opanowałem sprawę. Od czasu do czasu ginął gaz. Podmieniłem kasetę silnika, prześwietliłem instalację. Znalazłem zalany wodą VECU. Wyglądało na to że to było przyczyną. Podmieniłem VECU, przez 3 dni spalał mało, ale znów odcieło gaz i po tym spalanie wzrosło. Pozostała tylko instalacja między pedałem gazu i VECU. Ale Facet się poddał i go sprzedał.
  • #6
    hubert04
    Level 25  
    Odcinki pedału gazu może być wiele najczęściej jest to wiązka (skretka) pomiędzy kasetą sterującą silnika a złączką na frącie kabiny przerwa &zółto zielona lub pomarańczowo szra, uszkodzony pedał gazu (potencjometr), zwarcie przewodów górskiego, pedału chamulca lub pedału sprzegła (czujniki)
  • #7
    krisw21852
    Level 10  
    nie nie w rybniku:) z francji sprowadzony byl jak zwiekszyles moc?? i jak do tej pory nie odcina gazu on raz idzie super a raz to gorzej jak jelcz teraz to zauwarzylem
  • Helpful post
    #8
    gka3
    Level 17  
    Moc zwiększyłem przez obróbkę map sterujących EMS.

    Ciężki temat trzeba się mocno wgryźć w problem.

    Wyskakują jakieś błędy EDC lub VECU ?
    po tym jak jest dobrze i zaczyna być słaby ?

    Zobacz jeszcze jakie jest spalanie na postoju ciepły silnik, normalnie powinno być 1/2 l na h.

    Przegazuj go mocno i zobacz czy po zdjęciu nogi z gazu spalanie spada przez ułamek sekundy (moment schodzenia obrotów silnika z wysokich do biegu jałowego)
    będzie wyświetlało 0l/1h.
  • #9
    krisw21852
    Level 10  
    nie ma zadnych bledow gdy jest zimny na postoju spalanie 3/4litry goracy 1/2 czasem nawet wskoczy 3litry nie wiem moze mi sie wydaje ale czasem auto szarpnie ale to moze byc zludzenie na dziurawj drodze, mam takie wrazenie ze cos sie z gazem robi ale sprawdzany byl na serwisie i nie wykazal zadnych bledow a te podejrzenia stad ze na tej samej trasie przejechanej kilkukrotnie spalanie chwilowe na danych odcinkach rozni sie nawet o 20l
  • #10
    gka3
    Level 17  
    To że pedał gazu był sprawdzany na serwisie nie znaczy że to nie on jest przyczyną problemu, w serwisie też ludzie pracują. Poza tym w chwili sprawdzania pedału gazu akurat mogło być wszystko OK. Ale za 2 godziny już sytuacja mogła się zmienić.

    Szarpanie może pochodzić od czujnika SID 22 - położenia wału korbowego.

    Widzę że to dokładnie taki sam przypadek jak mój.

    Moja propozycja to wymiana pedału gazu, czujnika położenia wału i puszczenie nowej instalacji od pedału gazu do VECU. Instalacje możesz dokładnie prześwietlić, ale to nie da 100% pewności. Przy tak dużym problemie pweniej będzie puścić pięciożyłowy przewód od pedału do VECU.
  • #11
    hubert04
    Level 25  
    A ja bym nie obstawiał instalacji od pedału gazu do VECU ponieważ jesto to mało prawdopodobne
  • #12
    krisw21852
    Level 10  
    ale czemu on nie wykrywa zadnych bledow na pedale gazu ani na zadnym innym podzespole nawet nieaktywnych nie mam na koputerze pedal gazu podmienie z innego chinczyka no a co moze byc powodem ze on jest taki slaby bo teraz ciagle mowimy o spalaniu, a tak na marginesie z tego co ja sie orjetuje jak byl by walniety czujnik polozenia walu nie mozna by bylo go zapalic bo tak mi sie robi w starym fh. teraz oswietlil mi sie tylko blad zbyt wysokiego cisnienia w skrzyni korbowej czujnik padl
  • #13
    gka3
    Level 17  
    Instalacja między pedałem a VECU jest bardzo prawdopodobna.
    Miałem takich dziesiątki przypadków. Widzę że nie widziałeś jak wygląda instalacja wnętrza kabiny bez izolacji połapana opaskami samozaciskowymi do metalowych ostrych stelaży konsoli

    Co do czujnika położenia wału to oczywiście że nie odpalisz silnika, ale pod warunikiem że czujnik jest całkowicie uszkodzony i nie wysyła on jakiegokolwiek sygnału napięciowego do EMS. Żeby silnik D12D460 nie odpalił muszą być uszkodzone dwa czujniki - położenia wału SID 22 i położenia wałka rozrządu SID 21.
    Jeżeli jeden z nich będzie całkowicie popsuty to silnik odpali ale trzeba będzie dłużej kręcić rozrusznikiem.

    W Twoim przypadku czujnik SID 22 nie musi być całkowicie uszkodzony, wystarczy że co jakiś czas zanika sygnał lub jego amplituda gaśnie i będziesz miał taki objaw. Czyli szarpanie silnikiem.

    Sterowniki nie koniecznie wykrywają błędy mimo że posiada uszkodzenia systemu. Podam Ci prosty przykład czujnika temperatury zewnętrznej.

    Skala jaką mierzy temperaturę czujnik taki sam jaki masz w Volvie po prawej stronie przy zbiorniczku płynu chłodzącego wynosi od -40 do 70 stopni.
    To jest normalny zakres pracy tego czujnika. Jeżeli czujnik się uszkodzi i będzie miał w sobie zwarcie to pokaże Ci temperaturę np. 30 stopni a na zewnątrz będzie np tylko 5 stopni. Komputer nie ma drugiego czujnika temperatury zewnętrznej żeby ją sobie porównać i stwierdzić co jest nie tak. Po prostu sygnał rezystancyjny z czujnika temp. mieści się w skali -40 +70 stopni i dlatego komputer nie pokazuje usterki. Ale jak by ten sygnał wskazywał - 50 lub +80 stopni wtedy komputer zgłosi usterkę.

    Podobnie jest z pedałem gazu ale sprawa jest w tym przypadku bardziej skomplikowana. Wystarczy że przewód sygnałowy jest delikatnie przetarty i raz na jakiś czas zaburza się wartość sygnału z pedału gazu. Komputer nie wie czy w ułamku sekundy gwałtownie nacisnąłeś na gaz czy to tylko przetarta izolacja przewodu.

    Mimo że elektroniką rządzą stany zero jedynkowe czyli jasne i klarowne to rzeczywistość jest bardzo rozmyta.
  • #14
    krisw21852
    Level 10  
    nie no jesli chodzi oo instalacje chinczyka to wielka porazka zgadzam sie z Toba, no ale podales teraz powody wysokiego spalania, ale czy te objawy maja cos wspolnego z moca tega auta??
    mamy na firmie porownanie bo jest jeszcze jedna 460 i ten moj to przy tej drugiej to jelcz
  • #15
    gka3
    Level 17  
    Dlaczego jest słaby nie wiem. Sterownik silnika tak musi reagować.
    Tak jak Ci pisałem miałem identyczny przypadek.
  • #16
    krisw21852
    Level 10  
    i jeszcze jedno pyt w serwisie padlo pyt czy ja tego auta nie zamulam, czy to moze miec jakies znaczenie ze im wiecej on palil tym ja go bardziej oszczedzalem i to bedzie powod oslabniecia??

    Dodano po 2 [minuty]:

    to co zmienic oprogramowanie sterownika??
    bo podejrzewam ze moga byc roznice w mocach tych dwoch samochodow ale nie tak ogromne, ma znaczenie to ze ta druga 460 jest bez tlumika?? spalanie tego auta na granicy 29l/100km

    Dodano po 4 [minuty]:

    to mowisz zeby sprawdzic ta wiazke elektryczna pedalu gazu??
  • #17
    gka3
    Level 17  
    Zamiast sprawdzać puść nową, będziesz miał 100% pewność. Szybciej to też zrobisz.

    Moc też można by podnieść do ok 520 KM.
  • #18
    krisw21852
    Level 10  
    520?? to bedzie mialo wplyw na silnik na jego eksploatacje??czy poza zmiana oprogramowania trzeba cos jeszcze zmienic i ile to bedzie trwalo i ile bedzie kosztowac??
  • #19
    gka3
    Level 17  
    Brak jest negatywnego wpływu na silnik, zrobiłem kilkanaście taki koników jak Twój Czyli D12Dxxx, w zeszłym miesiącu robiłem 2 FH z 2008 D13B440 Euro 5. Klient jest zadowolony i za tydzień jadę na koleje 3 sztuki.

    Zabieg polega na modyfikacji oprogramowania EMS - sterownika silnika.
    Nic poza, tym nie trzeba robić.
  • #20
    gka3
    Level 17  
    Jeżeli masz w firmie dwa identyczne Volva zamień kasety silnikowe i przekonasz się w czym leży problem.

    Jeżeli okaże się że to kwestia kasety silnika to daj znać. Wtedy łatwo rozwiążemy problem.
  • #21
    Anonymous
    Anonymous  
  • #22
    krisw21852
    Level 10  
    hmm zamienic kasety dobre wyzwanie sprobuje jak oba beda na bazie:) powiedz czy po zmianie moc sie zmieni jak w tamtym jest zwiekszona?? i jeszcze jedno pyt czy te Twoje zwiekszenie mocy dajmy na to do 500KM ma wplyw rowniez na spalanie jesli wszystko jest ok??
  • #23
    gka3
    Level 17  
    Jeżeli w tym drugim gdzie wszystko gra jest podniesiona moc to po zamianie kaset silnika EMS moc będzie większa, ale w przypadku gdy przyczyną usterki jest kaseta silnika.

    Dlatego chciałem żebyś zamienił kasety. Wtedy przekonamy się co jest rzeczywiście z tym Volviakiem.

    Poza tym też nie chcę żebyś podniósł moc niepotrzebnie.

    Podniesienie mocy ma bardzo duży wpływ na zużycie paliwa.
    Zabieg modyfikacji oprogramowania nie polega wyłącznie na wzroście mocy, ale na zwiększeniu momentu obrotowego. On ma duży wpływ na zużycie paliwa.

    Producenci w silnikach euro5 zaczęli elektronicznie zwiększać moment obrotowy, ponieważ żeby utrzymać emisję związków toksycznych na tak niskim poziomie spalanie paliwa musiało by znacznie wzrosnąć. Ingerencja w moment obrotowy zmniejsza zużycie paliwa w nowych generacjach silników. Dlatego silniki fabrycznie wyposaża się w czujnik spalania stukowego.

    Jeden właściciel firmy pod Kielcami, kupił FH 16 580 KM 4x2. Naczepa firanka. Spalanie na poziomie 28 l. FH16 ma grubszą ramę i jest o ok 700 kg cięższe od FH12/13. Podejrzewam że gdyby rama była lżejsza wynik spalania jeszcze by się zmniejszył.
    Podepnij FH12 380 KM pod taką naczepę, myślę że mało który ciągnik wyszedłby z takim spalaniem.
  • #25
    krisw21852
    Level 10  
    przepraszam ze tak dlugo nie pisalem masa pracy;/ wiec zauwazylem jeszcze jedno glupie zachowanie bardzo dziwne ilosc paliwa ma wplyw na to jak ten samochod sie zachowuje dla mnie to juz czarna magia a z tymi kasetami to musze jeszcze chwile poczekac bo ten drugi volviak za miedza jest;/

    Dodano po 3 [minuty]:

    prawdzilem spalanie chwilowe spada do zera po dodaniu gazu i zdjeciu nogi z gazu silnik 80 stopni spalanie na granicy 1-3l/h czy tlumik moze miec na cos wplyw??i jeszcze jedno spostrzezenie silnik caly czas dziwnie chodzi z porownaniem z innym volvem jakby glosniej ;/
  • Helpful post
    #26
    coralgol1976
    Level 16  
    Co masz dokładnie na myśli pisząc:
    krisw21852 wrote:
    zauwazylem jeszcze jedno glupie zachowanie bardzo dziwne ilosc paliwa ma wplyw na to jak ten samochod sie zachowuje
    Jakie jest ciśnienie mechanicznej pompki paliwa? -na biegu jałowym i powiedzmy przy 1500 Obr/min ? Pompka paliwa w wielu przypadkach jest odpowiedzialna za małą moc i duże spalanie. Przy zbyt małej dostawie paliwa sterownik wydłuża czas otwarcia wtrysków... W razie konieczności jej naprawy nie sugeruj się dostępnymi kompletami naprawczymi.. W zależności od jej stopnia zużycia może być konieczna jej wymiana na nową.

    Dodano po 3 [minuty]:

    krisw21852 wrote:
    czujnik doladowania byl inny nowy na probe

    Sama podmiana czujnika nic nie daje bez zresetowania przyuczonych danych sterownika.
    (czujnik ciśnienia doładowania ma mierzyć masę powietrza uwzględniając jego temperaturę na filtrze, oraz w kolektorze dolotowym) Bez dokładnej analizy danych nie wykryjesz czy czujnik nie przekłamuje wartości.
    Dodano po 4 [minuty]:

    krisw21852 wrote:
    tej samej trasie przejechanej kilkukrotnie spalanie chwilowe na danych odcinkach rozni sie nawet o 20l

    To akurat niczego nie wnosi, spalanie chwilowe jest uzależnione od wielu czynników, a już na pewno od % położenia pedału przyspieszenia. Ważniejsze jest czy pedał gazu nie ma tzw dziury, że w danym położeniu nie ma reakcji na wciśnięcie pedału i czy nie ma szarpnięć => w przypadku mowy o pedale przyspieszenia.

    Dodano po 9 [minuty]:

    krisw21852 wrote:
    co moze byc powodem ze on jest taki slaby.... teraz oswietlil mi sie tylko blad zbyt wysokiego cisnienia w skrzyni korbowej czujnik padl

    Uszkodzenie czujnika ciśnienia skrzyni korbowej, czy też ciśnienia oleju, bądź ich błędne dane jak najbardziej mogą wymusić na sterowniku ograniczenie mocy/momentu obrotowego silnika poprzez zmniejszenie dawki paliwa (czasu otwarcia wtrysków) celem zapobieżenia całkowitego uszkodzenia silnika.

    Dodano po 14 [minuty]:

    krisw21852 wrote:
    i jeszcze jedno pyt w serwisie padlo pyt czy ja tego auta nie zamulam, czy to moze miec jakies znaczenie ze im wiecej on palil tym ja go bardziej oszczedzalem i to bedzie powod oslabniecia??

    Częściowo tak, ponieważ jednostka sterująca silnika uczy się na podstawie zbieranych danych z różnych czujników korygując mapy w sterowniku. (pisałem gdzies powyżej, że z tego powodu sama podmiana czujnika ciśnienia i temperatury powietrza doładowanego niewiele daje bez resetu wyuczonych danych)

    krisw21852 wrote:
    to co zmienic oprogramowanie sterownika??
    bo podejrzewam ze moga byc roznice w mocach tych dwoch samochodow ale nie tak ogromne, ma znaczenie to ze ta druga 460 jest bez tlumika?? spalanie tego auta na granicy 29l/100km

    NIE ! Czasem nowe oprogramowanie pomaga doraźnie, do czasu gdy sterownik nie zmieni mapy "na gorszą" uzyskując przekłamane dane z czujników w trakcie "uczenia".
    Bez szczegółowej analizy danych (nie mylić ze zwykłym podpięciem pod komputer serwisowy w celu usunięcia błędów trwającym 15min) trudno jednoznacznie usunąć usterkę na forum.
    Napisz więcej o samochodzie..rok produkcji, przebieg i o okolicznościach dużego spalania. Pisałeś, że był czas kiedy auto chodziło idealnie. Zatem, czy gwałtownie zaczęło dużo palić i co temu towarzyszyło? Czy lałeś benzynę zimą?
    PS. Rozumiem, że smoki w zbiornikach lśnią, paliwo pobierane jest z dwóch zbiorników równo i filtr powietrza nie jest naciągnięty wilgocią....

    Dodano po 9 [minuty]:

    O jakim tłumiku piszesz tutaj? =>
    krisw21852 wrote:
    ma znaczenie to ze ta druga 460 jest bez tlumika??


    Dodano po 8 [minuty]:

    Może być tak, że w przypadku Twojej Volvianki przyczyna dużego spalania i małej mocy jest złożona z kilku mniejszych usterek. Jednak wbrew temu co pisze gka3 odrzucam pedał gazu jako winowajcę wysokiego spalania (całkiem inne objawy towarzyszące). Na tym etapie nie grzebałbym w sterowniku, a tym bardziej nie podnosił mocy ingerując w mapę zapłonu/wtrysku w niesprawnym pojeździe.
  • #27
    gka3
    Level 17  
    Co do innego dzwieku pracy silnika sprawdz dokadnie zawor wydechowy dlawiacy spaliny[/tex]
  • #28
    krisw21852
    Level 10  
    filtr powietrza nowy zakladany w swrwisie paliwa separator takrze w serwisie byly wymienione,
    a wiec tak volvo 04' 709147km po wymianie turbo autko kiedys chodzilo jak jelcz slaby ale nie palil za duzo 34l/100 padlo turbo i szef robil je na wlasna reke i okazalo sie za autko rok nawet ponad rok chodzilo na turbie z 380 pozniej jakis rok temu po dlugich i ciezkich probach co jest przyczyna tego ze on jest slaby serwis doszedl do tej turbiny i wymienil na orginalna i bylo super ale po pewnym czasie znowu zrobil sie nie chetny do wspolpracy na ta chwile autko pali 35l/100 na trasie legnica swiebodzin pelno pusto sadze ze to za duzo i nadal jest slaby dodam jeszcze ze nie takuje autka na roznych stacjach tylko orlen i bliska

    Dodano po 58 [sekundy]:

    także przepraszam za ten blad
  • #29
    pmcoollee
    Level 10  
    U nas w firmie też mieliśmy problem z fh12 460 automat. Dużo palił (48/100) mocy brak itd.. Serwis to on częściej widział jak parkingi. Wymienili turbo brak efektu, no potem doszli ze interkuler jest nieszczelny, więc go też wymienili i nic.Efekt koncowy był taki, że dwa zawory były podparte( chyba wydechowe) . To zrobili i konik hulał jak nowy ...(to tak na marginesie.) Pozdrawiam i szerokiej drogi.
  • #30
    krisw21852
    Level 10  
    podparte?? sprawnosc silnika szczelnosc zaweorow i inne testy silnikowe wychodza bez zarzutu, w tym tyg postanowilem jezdzic bardzo ekonomicznie maks85km/h srednia 32l/100 ale autko nadal bardzo slabe:/ nie mam juz pomyslu na niego;/

    Dodano po 51 [sekundy]:

    cisnienie skrzyni korbowej zbyt wysokie jedyny blad jaki pokazuje