Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobór napędu, reduktor, przekładnia pasowa

15 Lut 2012 14:27 4464 1
  • Poziom 9  
    Hej wszystkim. Jako że potrzebuje pomocy, a ktoś z Państwa mógłby mi pomóc, to proszę o radę. Dziś prowadzący przestawił nam dwa rozwiązania napędu (betoniarki, etc) ale ogólnie chodzi o dobór typu, i przedstawienie wad i zalet. Każde z rozwiązań składa się z elementów: silnik elektryczny (SE), reduktor zębaty (RZ), przekładnia pasowa (PP), sprzęgło (S), maszyna robocza (MR).

    Wariant A
    SE-PP-RZ-S-MR

    Wariant B
    SE-SP-RZ-PP-MR

    Póki co wymyśliłem:
    Wariant A:
    +kompaktowe wymiary
    +większa dla tego przypadku sprawność przekładni pasowej
    +łatwe napinanie paska(położenie silnika)

    -potrzeba osobnego koła zamachowego

    Wariant B:
    +przekładnia chroni cały układ od nadwyżki dynamicznej
    +rolę koła zamachowego może pełnić koło pasowe

    -rozmiar
    -sprawność
    -trwałość
    -sposób napinania paska

    Przedstawione wady i zalety wymyśliłem tylko na podstawie własnych doświadczeń z maszynami (np: piła tarczowa). Nie proszę o podanie gotowych wad i zalet, choć za takie też będe wdzięczny - ale możemy podyskutować. Na pewno pojawią się głosy odsyłające mnie do biblioteki - ok, jestem na to przygotowany, ale prosiłbym o jakąś literaturę. Dziś już odwiedziłem to miejsce, ale brak mi było więcej czasu, no i nie do końca wiedziałem czego szukać.

    Miłego dnia !
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 19  
    W książce Leonida Kurmaza "Podstawy konstrukcji maszyn" na samym początku jest przedstawiony schemat napędu (jako podstawa do obliczeń) wg rozwiązania "A", czyli silnik - przekładnia pasowa - reduktor zębaty - sprzęgło - maszyna lub inna część układu.
    Przekładnie pasowe są zazwyczaj szybkobieżnymi przekładniami (o stosunkowo dużej prędkości na obwodzie kół pasowych).