Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TestoTesto
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wpływ podkładki gumowej pod podstawę magnetyczną na SWR i moc

16 Lut 2012 13:31 8630 8
  • Moderator Samochody
    Pytanie jak w temacie. Mam kopię anteny President Missouri firmy Yosan. Postawiona w prawym tylnym rogu dachu bez podkładki ma SWR@CH20 ~1.5 i moc dostarczana do anteny to ~4W. Po założeniu gumowej podkładki SWR@CH20 spada do ok ~1.2 ale również wskazanie mocy spada do ~1.5W.

    Zdaję sobie sprawę, że pomiar mocy w sposób jaki go wykonałem nie jest prawidłowy ale różnica jest wyraźna. Pomiary wykonane przy pomocy przyrządu DF2461. Antena ma oryginalną naklejkę z folii metalizowanej z otworem w środku na "rdzeń".

    Pytanie jest więc takie - warto w ogóle stosować te gumy, jak mają się te pomiary to rzeczywistej zmiany osiągów anteny?

    Dla uzupełnienia obrazu sytuacji samochód to Grande Punto 1.3MJ, radio to M-Tech Legend II. Mam też drugą antenę Sirio AS-100, tylko na niej strasznie zbiera mi zakłócenia, prawdopodobnie z układu CR (choć czasem jest lepiej, czasem gorzej, nie mam pojęcia od czego to zależy, antena jest nowa ale już musiałem poprawić mocowania kabla do podstawy, bo fabryczne uszczelnienie z silikonu się rozkleiło).

    Wpływ podkładki gumowej pod podstawę magnetyczną na SWR i moc

    Jeszcze pytanie uzupełniające - w tej antence Missouri brakuje mi plastikowego elementu usztywniającego (chyba, bo nie wiem czy tam jakiegoś ferrytu nie było) tą "cewkę" na promienniku, starać się go dorobić czy nie ma to większego znaczenia?
  • TestoTesto
  • TestoTesto
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Podstawa magnesowa i karoseria stanowią nic innego jak kondensator. W ten sposób uzyskano z karoserii przeciwwagę anteny. Zastosowanie grubszej podkładki zmienia pojemność tego kondensatora, a co za tym idzie zmienia się dopasowanie anteny.

    Kris51 pisze - Jak może zmniejszyć się SWR i jednocześnie moc spada
    Może spadać moc. Jest wiele czynników na to składających się, Zmiana rezonansowej, wzrost impedancji anteny. Sama miarka SWR to tylko miernik, nie jest to urządzenie pomiarowe. Nie zawsze mały SWR, oznacza wystrojenie anteny.
  • Poziom 17  
    Ta antena moim skromnym zdaniem jest najlepszą podróbą Presidenta. Z założoną gumą powinna normalnie się dostroić. Chyba że ma usterkę.

    Tak dla pewności radziłbym Tobie zmierzyć antenę. Zobacz czy obudowa wtyku UHF ma przejście do masy podstawy. Sprawdź dotykając jednym końcem obudowy wtyku a drugim gwintu na który wkręcasz antenę. Powinno być pełne przejście. Następnie zdejmij gumkę u dołu podstawy i zobacz czy jest przejście między gwintem gdzie wkręcasz antenę a nitem którym na środku jest przynitowana folia aluminiowa. Na końcu możesz gdzieś z brzegu, delikatnie nakłuć folie i zobaczyć czy jest w niej masa.

    Ta folia co jest pod spodem podstawy powinna mieć bardzo dobry kontakt z masą. Nie może być też pozdzierana. Powinna mieć taką powierzchnie jak spód podstawy.
    Kiedyś w tej antence miałem taki przypadek, że w Chinach źle założyli ten nit co jest na dole. I na foli nie było w ogóle masy... Pomogło prze gwintowanie i wkręcenie tam śrubki.
    Właśnie przez brak masy na tej folii miernik SWR będzie pokazywać Ci cuda

    Co do gumy, to pewnie lepiej było by bez niej, ale pytanie o ile..? Czy wogóle byś zauważył tę różnicę? Bez gumy za jakiś czas folia aluminiowa by się pewnie poniszczyła pogarszając parametry anteny i rysując karoserie auta. Ta guma po części chroni karoserię i folie, i na 100% nie przeszkadza w funkcjonowaniu tej antenki:)
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    atrix55 napisał:
    Może spadać moc. Jest wiele czynników na to składających się, Zmiana rezonansowej, wzrost impedancji anteny
    Wzrost impedancji ponad nominalną zawsze powoduje zwiększanie się SWR. Moc może spadać ale nie o taką wartość jak wynikająca ze wskazywanej przez reflektometr. Przy spadku mocy o ~65% wskazany SWR musiał by mieć wartość ponad 8,5, więc impedancja anteny zmieniła by również ponad 8,5 krotnie. Proszę wyjaśnić co to jest "rezonansowej". Jaki jest wpływ owej "rezonansowej" i na co.
    tzok napisał:
    Pytanie jak w temacie. Mam kopię anteny President Missouri firmy Yosan. Postawiona w prawym tylnym rogu dachu bez podkładki ma SWR@CH20 ~1.5 i moc dostarczana do anteny to ~4W. Po założeniu gumowej podkładki SWR@CH20 spada do ok ~1.2 ale również wskazanie mocy spada do ~1.5W.
    Kopia czy oryginał nie ma znaczenia jeśli podobnie pracuje. Na takie wskazania ma wpływ zupełnie co innego. Kolega napisał że folia podstawy tworzy z karoserią kondensator przez który płynie prąd w.cz. do przeciwwagi (karoserii) i tak właśnie jest. Natomiast przez dodanie podkładki zwiększa się odległość pomiędzy elektrodami kondensatora równocześnie zmniejszana jest pojemność, zatem zwiększa się reaktancja Xc (określana też jako oporność pojemnościowa) tak utworzonego kondensatora. Jak wiadomo prąd może się rozpływać na wiele gałęzi i jego największa wartość występuje w gałęzi o najmniejszej oporności. Zwiększenie reaktancji tego kondensatora powoduje że prąd w.cz. "szuka" sobie drogi o mniejszej oporności, no i znajduje częściowo płynąc po oplocie (ekranie kabla), a ekran kabla staje się częścią przeciwwagi anteny. Jak na ironię w obwód tego prądu włączony został wskaźnik DF2461 i zaczął pokazywać pogodę. Nie jest to przyrząd, ponieważ przyrządy przede wszystkim mają podaną klasę dokładności, do przyrządu bardzo dużo mu brakuje głównie z powodu jego budowy. Płynący po oplocie kabla prąd w.cz. płynie też po obudowie, przenika przez nieszczelną elektromagnetycznie obudowę do jej wnętrza i algebraicznie dodaje się do prądu płynącego w liniach pomiarowych. Stąd właśnie dziwne wskazania SWR'u i mocy. Linie pomiarowe oraz pewne elementy powinny być szczelnie ekranowane od w.cz. właśnie dlatego aby nieprzewidziane zjawiska zewnętrzne nie fałszowały wskazań. Na co w tanich reflektometrach producenci zupełnie nie zwracają się uwagi.
    tzok napisał:
    Jeszcze pytanie uzupełniające - w tej antence Missouri brakuje mi plastikowego elementu usztywniającego (chyba, bo nie wiem czy tam jakiegoś ferrytu nie było) tą "cewkę" na promienniku, starać się go dorobić czy nie ma to większego znaczenia?
    Nie ma tam żadnego ferrytu. Jest to tylko element usztywniający, nie tyle cewkę co antenę. Podczas jazdy górny odcinek anteny drgał by na mało sztywnej cewce. Gwałtownie zmieniała by się pojemność górnego odcinka w stosunku do karoserii (przeciwwagi) a to powodowało by niekontrolowane skoki impedancji anteny. Jako że antena jest krótka i kompensowana cewkami, więc niewielka zmiana pojemności promiennika potrafi totalnie rozstroić antenę. Jeśli górny odcinek łatwo się odgina to radzę poprawić usztywnienie.
  • Moderator Samochody
    Rozebrałem podstawę, przeczyściłem, złożyłem i mam nadzieję, że będzie lepiej, bo rzeczywiście nie było dobrego styku między folią a tą śrubą. Jeszcze tylko muszę jakoś wykombinować to usztywnienie.

    Swoją drogą zauważyłem dziwną rzecz - najwięcej zakłóceń powoduje włączenie świateł mijania, silnik włączony/wyłączony, niewielka różnica, światła postojowe - zero różnicy, mijania - piszczy... ogólnie jak czytam fora to podłączenie CB-Radia w Grande Punto jest dość problematyczne.
  • Poziom 8  
    Co prawda nie Punto a Polo 6N, ale antenka Sirio AS-100 i radio M-TECH. Pisze jednak ponieważ też miałem duże szumy przy włączonych światłach. Receptą okazało się "przyciemnienie" podświetlenia licznika i przycisków w konsoli. W Polo jest do tego pokrętło, nie wiem jak w Grande Punto, ale może tu też to zadziała.
    Pozdrawiam
  • Moderator Samochody
    W Polo 6N podświetlenie jest na żarówkach z jasnością regulowaną przez modulację PWM zasilania (mam też taką Polówkę, tylko benzyna 1.4), najmniejsze zakłócenia powinny być przy maksymalnej jasności (brak modulacji). W Punto podświetlanie konsoli jest na LEDach (choć również przebiegiem modulowanym), które nie powinny dawać takich zakłóceń. Zresztą zakłócenia "zbiera" antena, a nie radio po zasilaniu, bo bez anteny jest "cisza".
  • Poziom 8  
    No coż, nie ukrywam, że nie znam podstaw technicznych danego rozwiązania, niemniej mam Polo 1.4 AEX i potwierdzam to na swoim aucie, jednak pogrzebałem na szybko i tak:
    http://vwpolo-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=34&t=14244
    "dobrze prawi dać mu wódki...
    takie zakłócenia w postaci trzeszczenia to kończące się szczotki alternatora,
    te wycie to z wycieraczki czy też pompy paliwa, oraz z silniczków spryskiwaczy
    poziom zakłóceń zależy jaką się ma antenę to zbiera tego syfu mniej lub więcej no i też jakie się ma autko, im więcej elektroniki tym więcej zakłóceń może się pojawić.
    Podświetlenie zegarów też robi niezłe wycie jak jest większe niż na połowę jasności tak jak zauważyliście."

    http://vwpolo-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=34&t=6703&hilit=pod%C5%9Bwietlenie
    ściemnij mniej niż do połowy podświetlenie zegarów powinno pomóc, u mnie wyje w CB jeśli jest odkręcone podświetlenie na max, jeśli łapie dużo zakłóceń to znaczy też że kabel do anteny jest lipny tzn nie ma ekranowania stąd takie dziwne zakłócenia.

    i w końcu:
    http://vwpolo-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=34&t=5455&p=44172&hilit=pod%C5%9Bwietlenie#p44172
    "W polo jest jeden bajer, jeśli dasz podświetlenie zegarów na 3/4 mocy to na bank będzie wyło w CB,
    trzeba te podświetlenie ściemnić i zakłócenia ustają."
    w ostatnim poście

    Tym razem już nieco odbiegam od tematu, niemniej chciałem obronić stanowisko z postu wyżej