Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik podajnika pieca C.O. - wyłącznik odśrodkowy

17 Lut 2012 06:22 4987 9
  • Poziom 8  
    Witam forumowicz
    Prosze o porade/wyjasnienie gdyz w temacie jestem lamer.
    W piecu z podajnikiem mam zainstalowany silnik jednofazowy Celma 0,18kW z odsrodkowym wylacznikiem.
    Silnik sie blokuje i po wizycie u elektryka okazalo sie ze wylacznik ow jest problemem.
    Czy moge kupic silnik bez wylacznika odsrodkowego tylko z samym kondensatorem rozruchowych ? Ew na jakie parametry zwrócic uwage przy doborze silnika
    z góry dziekuje za podpowiedz.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 15  
    Z kupnem nie powinno być problemu, ale zastanów czy nie taniej by wyszło przewinięcie tego który już masz. Jeżeli kupno nowego to zwróć uwagę na sposób montażu (na łapach, kołnierzowy) no i dane z tabliczki znamionowej (m.in obroty) powinny się mniej więcej pokrywać.
  • Poziom 8  
    Dzieki
    Ale czy przewiniecie rozwiąze problem skoro wył. odśr. spieka sie na stykach. Koszt takiego wyłacznika(o ile dostane do tego modelu) + przewiniecie moze byc równe cenie nowego silnika.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 15  
    Czekaj bo chyba trochę się zapędziłem i założyłem ze masz silnik z uzwojeniem rezystancyjnym..

    Możesz wrzucić tu zdjęcie tabliczki znamionowej tego silnika i pojemność kondensatora?
  • Poziom 15  
    Możesz zrobić tak:

    Zmienić kondensator który tam jest na taki o pojemności 6-8 µF i zewrzeć wyprowadzenia wyłącznika odśrodkowego.
    Spowoduje to zmniejszenie momentu rozruchowego, a co za tym idzie dłuższy rozruch, a w skrajnym przypadku nawet utknięcie silnika (startuje pod obciążeniem). Jeżeli tak zrobisz musisz obserwować prace silnika i w przypadku niestartowania natychmiast wyłączyć. Jeżeli rozruch nastąpi to musisz obserwować czy nie trwa za długo ponieważ silnik w czasie rozruchu pobiera znacznie większy prąd, a to może spowodować po jakimś czasie sklejenie styków przekaźnika w sterowniku.
    Podsumowując jeżeli rozruch następuje i przebiega w sposób nieznacznie różniący się od tego do tej pory możesz tak to zostawić.
  • Poziom 23  
    Przy zmianie sposobu rozruchu z uzwojenia wyłączanego na kondensator należy od nowa przeliczyć uzwojenia i ocenić moment rozruchowy.

    Uzwojenie rozruchowe jest zupełnie inne niż pracujące stale, jest nawinięte drutem o większej średnicy i jest mniej zwojów.

    I dlatego, przy usterce wyłącznika odśrodkowego uzwojenie rozruchowe się pali.

    Pozdrowienia
  • Poziom 8  
    Wybaczcie długą ciszę ale po wyczyszczeniu silnik chodził dosyć długo (1 miesiąc ) bez problemu. Wczoraj był znajomy elektryk i okazało się, że kondensator jest wielkości 60-75 µF!
    Ok wymieniliśmy na nowy (chyba65 µF) bo stary wydawał się już słaby. Nic z tego pare godzin później bezpiecznik wybity.
    Silnik blokuje się ewidentnie na stykach wyłącznika odśrodkowego:(
    A i dodam jeszcze że przy zablokowaniu się gdy silnik buczy wystarczy stuknąć w wentylator i zaskakuje. Styki są za wentylatorem co potwierdza moją teorię.
  • Poziom 34  
    afinsky napisał:
    Wczoraj był znajomy elektryk i okazało się, że kondensator jest wielkości 60-75 µF!
    Ok wymieniliśmy na nowy (chyba65 µF) bo stary wydawał się już słaby.

    Dlaczego w tym silniku jest kondensator o pojemności 65 µF? Może wystarczyłoby 50 µF? :D
  • Poziom 26  
    Witam.
    Cytat:
    Czy moge kupic silnik bez wylacznika odsrodkowego tylko z samym kondensatorem rozruchowych
    To jak rozwiążesz problem rozłączania kondensatora po rozruchu?
    Cytat:
    Dlaczego w tym silniku jest kondensator o pojemności 65 µF? Może wystarczyłoby 50 µF?

    Odpowiedź jaki kondensator powinien być użyty daje zdjęcie tablicy znamionowej i moim zdaniem jest to 50 µF :idea:
    Cytat:
    Nic z tego pare godzin później bezpiecznik wybity.
    Silnik blokuje się ewidentnie na stykach wyłącznika odśrodkowego:(

    Jaki "bezpiecznik wybija"? Czy był sprawdzany wyłącznik odśrodkowy? Czy jest nadpalony, czy też nie łączy styków( czy pomiar rezystancji styków na postoju wskazuje przerwę?)