Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik podajnika pieca C.O. - wyłącznik odśrodkowy

afinsky 17 Feb 2012 06:22 8125 9
e-mierniki
  • #1
    afinsky
    Level 9  
    Witam forumowicz
    Prosze o porade/wyjasnienie gdyz w temacie jestem lamer.
    W piecu z podajnikiem mam zainstalowany silnik jednofazowy Celma 0,18kW z odsrodkowym wylacznikiem.
    Silnik sie blokuje i po wizycie u elektryka okazalo sie ze wylacznik ow jest problemem.
    Czy moge kupic silnik bez wylacznika odsrodkowego tylko z samym kondensatorem rozruchowych ? Ew na jakie parametry zwrócic uwage przy doborze silnika
    z góry dziekuje za podpowiedz.
  • e-mierniki
  • #2
    ergonus
    Level 15  
    Z kupnem nie powinno być problemu, ale zastanów czy nie taniej by wyszło przewinięcie tego który już masz. Jeżeli kupno nowego to zwróć uwagę na sposób montażu (na łapach, kołnierzowy) no i dane z tabliczki znamionowej (m.in obroty) powinny się mniej więcej pokrywać.
  • e-mierniki
  • #3
    afinsky
    Level 9  
    Dzieki
    Ale czy przewiniecie rozwiąze problem skoro wył. odśr. spieka sie na stykach. Koszt takiego wyłacznika(o ile dostane do tego modelu) + przewiniecie moze byc równe cenie nowego silnika.
  • #4
    ergonus
    Level 15  
    Czekaj bo chyba trochę się zapędziłem i założyłem ze masz silnik z uzwojeniem rezystancyjnym..

    Możesz wrzucić tu zdjęcie tabliczki znamionowej tego silnika i pojemność kondensatora?
  • #6
    ergonus
    Level 15  
    Możesz zrobić tak:

    Zmienić kondensator który tam jest na taki o pojemności 6-8 µF i zewrzeć wyprowadzenia wyłącznika odśrodkowego.
    Spowoduje to zmniejszenie momentu rozruchowego, a co za tym idzie dłuższy rozruch, a w skrajnym przypadku nawet utknięcie silnika (startuje pod obciążeniem). Jeżeli tak zrobisz musisz obserwować prace silnika i w przypadku niestartowania natychmiast wyłączyć. Jeżeli rozruch nastąpi to musisz obserwować czy nie trwa za długo ponieważ silnik w czasie rozruchu pobiera znacznie większy prąd, a to może spowodować po jakimś czasie sklejenie styków przekaźnika w sterowniku.
    Podsumowując jeżeli rozruch następuje i przebiega w sposób nieznacznie różniący się od tego do tej pory możesz tak to zostawić.
  • #7
    Marek_Pe
    Level 23  
    Przy zmianie sposobu rozruchu z uzwojenia wyłączanego na kondensator należy od nowa przeliczyć uzwojenia i ocenić moment rozruchowy.

    Uzwojenie rozruchowe jest zupełnie inne niż pracujące stale, jest nawinięte drutem o większej średnicy i jest mniej zwojów.

    I dlatego, przy usterce wyłącznika odśrodkowego uzwojenie rozruchowe się pali.

    Pozdrowienia
  • #8
    afinsky
    Level 9  
    Wybaczcie długą ciszę ale po wyczyszczeniu silnik chodził dosyć długo (1 miesiąc ) bez problemu. Wczoraj był znajomy elektryk i okazało się, że kondensator jest wielkości 60-75 µF!
    Ok wymieniliśmy na nowy (chyba65 µF) bo stary wydawał się już słaby. Nic z tego pare godzin później bezpiecznik wybity.
    Silnik blokuje się ewidentnie na stykach wyłącznika odśrodkowego:(
    A i dodam jeszcze że przy zablokowaniu się gdy silnik buczy wystarczy stuknąć w wentylator i zaskakuje. Styki są za wentylatorem co potwierdza moją teorię.
  • #9
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    afinsky wrote:
    Wczoraj był znajomy elektryk i okazało się, że kondensator jest wielkości 60-75 µF!
    Ok wymieniliśmy na nowy (chyba65 µF) bo stary wydawał się już słaby.

    Dlaczego w tym silniku jest kondensator o pojemności 65 µF? Może wystarczyłoby 50 µF? :D
  • #10
    wola
    Level 26  
    Witam.
    Quote:
    Czy moge kupic silnik bez wylacznika odsrodkowego tylko z samym kondensatorem rozruchowych
    To jak rozwiążesz problem rozłączania kondensatora po rozruchu?
    Quote:
    Dlaczego w tym silniku jest kondensator o pojemności 65 µF? Może wystarczyłoby 50 µF?

    Odpowiedź jaki kondensator powinien być użyty daje zdjęcie tablicy znamionowej i moim zdaniem jest to 50 µF :idea:
    Quote:
    Nic z tego pare godzin później bezpiecznik wybity.
    Silnik blokuje się ewidentnie na stykach wyłącznika odśrodkowego:(

    Jaki "bezpiecznik wybija"? Czy był sprawdzany wyłącznik odśrodkowy? Czy jest nadpalony, czy też nie łączy styków( czy pomiar rezystancji styków na postoju wskazuje przerwę?)