Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Reset baterii Toshiba PA3399U-2BRS - chip BQ80201DBT

18 Lut 2012 00:47 14660 11
  • Poziom 8  
    Witam,
    starałem się jak najdłużej unikać tworzenia nowego tematu, jednak teraz jestem w kropce. Jak wspomniałem w temacie, próbuje zmierzyć się z baterią PA3399U-2BRS z notebooka Toshiby Satellite A100-234, o pojemności 4000 mAh i 10,8V.
    Od razu powiem że popełniłem szerg głupot, wynikających z niedokładnego przeczytania postów innych użytkowników, biję się w pierś, więc proszę nie wyzywać mnie od durni :) Postaram się jednak jak najpełniej przedstawić temat.

    Oto kolejność moich działań do tej pory:
    1. Rozmontowanie baterii i odczyt wszystkich obecnych chipów. Dwa, decydujące (moim zdaniem) o sposobie postępowania to: BQ80201DBT 61T AF365, oraz BQ29312PW 5CK A HTFY, reszta to mosfety i inne.
    2. Pomiary napięcia całkowitego i poszczególnych ogniw. Wartości dokładnie nie pamiętam, ale na pierwszej, licząc od plusa, parze aku (Sony US18650GP) było podobne jak na drugiej, natomiast trzecia różniła się o ponad 200 mV, a przeczytałem że nie powinny różnić się więcej niż 50 mV, oraz że powinno się zmierzyć też napięcia ogniw obciążonych.
    3. Podłączyłem żarówkę 12V 21W do portu baterii zamiast do ogniw (tak, dureń), i pomierzyłem napięcia. Okazało się że o ile dwie pierwsze pary dają radę (chociaż napięcie szybko spadało), to trzecia parka (najbliżej GND) ma prawie zerowe napięcie i działa bardziej jak opornik niż ogniwo. (kupiłem nowy zestaw 6 ogniw, ale jeszcze ich nie wsadziłem). Po chwili działania żarówki:
    4. Bateria padła. żarówka przestała świecić, długo głowiłem się o co chodzi ale o tym za chwile.
    5. Odlutowałem akumulatory od płytki sterującej, nie stosując kolejności od + do GND.
    6. Zauważyłem swoje (powyższe błędy)
    7. Znalazłem przepalony bezpiecznik selfcontrol (12AH3 SCSF) i "zagłaskałem" stopioną cynę żeby znowu zamknąć obwód.(przepalenie typu overvoltage według producenta - skupienie topnika wzdłuż grzałki - instrukcję Sony do tych bezpieczników znalazłem i zamieściłem jako 20071118184545203.pdf )
    8. Zmontowałem programator EEPROM według instrukcji danych na forum.
    9. Ponownie przylutowałem stare ogniwa, tym razem stosując właściwą kolejność.
    10. Dałem impuls układowi żeby się obudził, za pomocą 9V baterii.
    11. Znowu dało się mierzyć napięcie na porcie baterii.

    I teraz przerwa: zauważyłem, że ten bezpiecznik 12AH3 (selfocontrol) jest gorący (trochę parzy), podobnie dwa MOSFETY. Teraz nie wiem czy gdzieś zostało zapisane, że ma się przepalać, czy to normalne że się grzeje.

    12. Podłączyłem programator do kompa i baterii - skutecznie.
    13. Odczytałem dane baterii za pomocą Smart Battery Workshop (załącznik raport.txt) oraz Battery EEPROM Works (załącznik raportbee.txt).
    14. Początkowo wszystko było cacy, ale potem znów przepalił się bezpiecznik, tym razem dałem trochę cyny, ale odlutowałem ostatnie połączenie do ogniw (najbliżej +) i podłączyłem na stałe baterie 9V do portu baterii.
    15. Przez chwilę zgłupiało wszystko i nie widział baterii, ale po kilkunastu rządaniach czytania baterii znów było ok.

    I teraz do rzeczy:
    1. W SBW w zakładce Integrated FLASH Reset nie chce przeczytać pamięci, nie chce zresetować, za to przymierzał się do Password scan, ale jak zobaczyłem że Step 3 ma trwać do 4 dni do zrezygnowałem.
    2. Bat EE Works był chętniejszy do współpracy. Dostał się do pamięci standartowym hasłem, (raport: 80201dbt.txt), zidentyfikował układ jako 20845, oraz odczytał zrzut pamięci (plik 80201dbt.bin).
    3. Sprawdziłem czy między nóżką 11 chipa BQ29312PW a 1 nóżką BQ80201DBT jest rezystor 100Ω - tak, czyli można go klonować BQ2084 (gdzieś to na tym forum się pojawiało, oraz na forum BEW)
    4. Kiedy w BEW chciałem żeby zrobił reset pamięci z wartością FCC 4400 mAh, to robiło się szaro i nie bardzo reagował.
    5. próbowałem wrzucić zapisany zrzut pamięci do SBW w zakładce EEPROM/FLASH Programmer, ale rozmiar nie zgadza się z typowym dla układów 2084.

    Teraz czas na pytania i prośby:
    1. Czy kompletnie sknociłem elektronikę baterii?
    2. Czy ktoś mógłby obejrzeć ten plik .bin zrzutu pamięci i:
    - sprawdzić czy nie jest za krótki/zniszczony?
    - jeśli jest dobry to zresetować odpowiednie wartości?
    - jeśli jest skopany to polecić jakiś dobry plik zrzutu pamięci na podmiankę - a nóż się uda go wpisać do pamięci i będzie ok?
    3. Czy żeby pisać w BQ80201DBT muszę się podłączyć bezpośrednio do niego czy można przez port baterii?

    Z góry dziękuję za pomoc.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Podłączasz się do niego przez port baterii, a skoro Be2Works znalazł standardowe hasło, to nie trzeba nic klonować wystarczy tylko wykupić wersję Rizal tego programu i dobry wsad zapisać do BQ80201.
    Informacja op przepalaniu się bezpiecznika jest jak najbardziej zapisana we wsadzie i do puki się tego nie zresetuje, to bezpiecznik będzie się przepalał.
    Wieczorkiem przygotuję Tobie wsad, który będziesz mógł zapisać do sterownika.
    Po wgraniu nowego wsadu podłącz te nowe ogniwa, tylko najpierw sprawdź, czy mają takie same napięcia na wszystkich sekcjach.
  • Poziom 8  
    Super, dziękuję bardzo.
    To że wystarczy prawdopodobnie przez szynę danych to doczytałem jeszcze po wstawieniu postu, podobnie to o konieczności wykupienia licencji, więc przepraszam że nie poprawiłem postu, ale nie byłem 100% pewien.
    Nowe ogniwa już przygotowałem do zamontowania (lekko rozładowałem niektóre pary) i teraz cały zestaw ma 11,43 V a poszczególne pary 3,83V 3,81V 3,79V więc chyba jest ok (poniżej 50mV).
    Mam jeszcze dwa pytania. Pierwsze: zauważyłem że tylko do dwóch par ogniw (z trzech) wyprowadzone są czujniki temperatury, i akurat jedna z tych par (skrajna, najbliższa GND) padła całkiem, i akurat te dwie pary przy rozładowywaniu się grzały (padnięta oczywiście dużo bardziej). Wygląda na to, że konskruktorzy przewidzieli, że bardziej się mogą gotować dwie pary bliższe masie/minusowi, jakie jest wytłumaczenie? Płynie przez nie największy prąd?
    Drugie: jak będę miał już przygotowany wsad (i wykupioną licencję), to mam go wczytać do okna ze zrzutem w be2works i od razu zrobić zapis do pamięci, czy użyć tego przycisku "Reset Dump" jeszcze?
    Jak już poskładam baterię do kupy to przygotuję schemat i fotkę wyprowadzeń portu mojej baterii i krótką instrukcję jak łatwo to można w niej było wykombinować (udało mi się za drugim razem). Może się komuś przyda.
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Poniżej Twój wsad po resecie.

    ad 1. Przez wszystkie ogniwa płynie mniej więcej taki sam prąd.

    ad 2. Tak, masz go wczytać tak jak piszesz i od razu zapisać do pamięci.
  • Poziom 10  
    ... i jak ? udał się reset?
  • Poziom 8  
    Reset elektroniki się udał jak najbardziej, tylko że później przy montażu nowych ogniw, chyba jakoś zwarłem ostatnią parkę i za późno zauważyłem, że zaczyna się gotować, więc była do wyrzucenia. Wsadziłem więc najlepszą parkę ze starej baterii i złożyłem (wiedziałem, że raczej bez sensu, bo zniweczy efekty). Po naładowaniu do pełna, zacząłem rozładowywać i w pierwszym cyklu wytrzymała z 1h 20 min, ale za drugim już 40 min.
    Nie zmartwiłbym bym się, bo i tak przed przeróbką nie trzymała ani chwili, ale jak w trzecim cyklu padła po 20 minutach to wyjąłem ją i odłożyłem, żeby się nią pobawić trochę później (studencki brak kasy). wkrótce zapoluję na jedną nową parkę ogniw i ją podmienię (oczywiście po zgraniu napięć/naładowania).
    Prawdopodobnie jeszcze raz wgram ten wsad, który mi przygotował ja kolega jarob przy okazji naprawy baterii w notebooku dziewczyny (licencja na 24 h kosztuje 10 dolarów, a potrzebujesz jej żeby wpisać wsad w be2works).

    Na marginesie, gdyby ktoś to czytał i miał na zbyciu nową parkę ogniw Sony US18650GP i trzy parki Samsung ICR18650-24E (lub TCR18650-24E - nie mogłem odczytać), to proszę o kontakt.

    Poniżej obiecany wcześniej układ styków:
    Reset baterii Toshiba PA3399U-2BRS - chip BQ80201DBT Reset baterii Toshiba PA3399U-2BRS - chip BQ80201DBT
    Mówiłem też o krótkiej instrukcji ale teraz nie jestem tego taki pewien. Kiedy bateria była padnięta, to na jednym styku było tylko napięcie 12V oraz na dwówch innych napięcie po ok. 5V i to właśnie te 5V to były SCL i SDA, ale jak złożyłem baterię z nowymi ogniwami i wgranym wsadem, to na kilku pozostałych też pojawiły się napięcia.
  • Poziom 21  
    Biorąc pod uwagę "studencką kieszeń" moja rada to zakup na np. aukcji jakiejś baterii z tzw. "leżaków", rozładowanych do "0", naładowanie ich i wymiana(ale całego pakietu).Nie ma tu znaczenia czy będa to ogniwa Sony, Samsunga,Panasonic czy LG a ważne żeby były jednej "marki". Co do "nowych" ogniw to niestety albo ich koszt jest na tyle wysoki, że po prostu nie opłaca się ich kupować a na dodatek gwarancje ich "nowości" można między bajki włożyć.Już gdzieś wcześniej pisałem, że każdy reset przy użyciu wersji za 10$ jest co najmniej zbyt kosztowny (tak samo jak i "regeneracja" w jakimś zakładzie) i na dodatek taka bateria mająca mocno wyeksploatowane ogniwa i tak długo nie pociągnie.
    Forum "elektrody" jak pamiętam, miało w założeniach POMAGAĆ i rozwijać zainteresowania elektroniką a nie forsować rady typu "kup nową-nowe" albo oddaj do "naprawy" fachowcom. Dobrym przykładem jest w tym dziale kol. jarob który bedąc fachowcem nie waha się podzielić swoją wiedzą z nami-laikami w tym temacie.
  • Poziom 8  
    Trochę nie do końca rozumiem co chcesz mi przekazać. Nie było w tym wątku chyba odsyłania do fachowca ani kupna nowej baterii. Moje nowe ogniwa (i słowo nowe jest tu oczywiście umowne), kupiłem na allegro za niecałe 50 PLN - cały pakiet 3 par, z założenia przyjmując że gwarancje o nieużywalności mogę wsadzić między bajki, ale wierząc też że będą o wiele lepsze niż w zniszczonej baterii (nie trzymała ani chwili - po odłączeniu kabla, notebook natychmiast padał). I na pewno były o wiele lepsze, bo spadek napięcia przy rozałodowywaniu całego zestawu przez 10 minut żarówką 20W spowodował spadek napięcia o rzędu dziesiątek miliwoltów, podczas gdy w starym komplecie był to spadek rzędu setek miliwoltów (dokładnie nie pamiętam). Ponadto różnica napięć w "nowych" ogniwach była w granicach 50 mV, ale dla pewności i tak zmniejszyłem do ok 30 mV.

    Po tym jak w notebooku dziewczyny znalazłem ogniwa samsunga o oznaczeniu ICR18650-24E domyśliłem się że prawdopodobnie niewiele się różnią od ogniw sony S18650GP, ale dziękuję za potwierdzenie wątpliwości o możliwości podmianki. :)
    Jeszcze możesz powiedzieć mi co dokładnie rozumiesz po pojęciem "leżaków", bo nie znam tego pojęcia.

    Natomiast ani 10$ na licencję ani wydatku 50 PLN na nowy komplet ogniw nie było mi szkoda, bo robiłem to też w celu nauczenia się czegoś nowego, pobawienia się etc.
    Więc forum elektrody w tym sensie spełniło swoje zadanie, ponieważ po zbudowaniu interfejsu i2c na płytce uniwersalnej i połowicznie udanej regeneracji baterii, nabrałem trochę wiary i ostatnio zbudowałem interfejs do komputera samochodowego KKL na USB (z FT232BM i L9637D korzystając ze schematu ze strony blafusel.de) i to z sukcesem. Co prawda jest to wciąż bardziej naiwne korzystanie z gotowych schematów, ale w trakcie budowy, staram się analizować co i jak działa (czytam też instrukcje do zastosowanych scalaków) i zaczynam rozumieć dlaczego tak jest połączone.
    Chętnie bym też poznał tajniki wiedzy kolegi jaroba w zakresie resetu wsadów, ponieważ nie lubię za bardzo zawracać ludziom głowy, i przyszłe resety baterii chętnie wykonałbym całkowicie samodzielnie. Z początku myślałem że wystarczy tylko jakiś HEX editor i domyślę się gdzie są zapisane jakie wartości, ale okazało się za cienki jestem. Próbowałem też znaleźć jakąś instrukcję do bq20101DBT w której byłby schemat co zapisuje w których komórkach pamięci ale bez powodzenia.
  • Poziom 21  
    Ta druga część mojej odpowiedzi nie dotyczyła konkretnie ciebie i tego problemu, po prostu na Elektrodzie nie ma działu gdzie można by się "wyżalić" natomiast Światowe wyszukiwarki Elektrodę zamieszczają.Sorry więc za ten "dodatek".
    No cóż,wydałeś i zrobiłeś (zresetowałeś) twoja sprawa, mam nadzieje, że jesteś zadowolony a co do "leżaków" to są to nowe baterie, wyprodukowane i leżakowane na półce sklepowej których nikt nie kupił przez co samoistnie (pracująca wewnątrz baterii elektronika) rozładowały się prawie do ZERA i w takim stanie nie są już "widoczne" w laptopie. Jako uszkodzone można je tanio kupić na aukcjach. Z takich właśnie baterii są dostępne ogniwa z rozbiórki "nowych" baterii.
  • Poziom 8  
    W sumie niezły pomysł, dzięki. Tylko trafienie na taką, a nie uszkodzą w inny sposób też wymaga szczęścia. :)

    Nie szkodzi, tylko nie wiedziałem czy to było do mnie, czy ogólnie. :)

    Poza tym wydaje mi się że już chyba nic więcej sensownego tu nie ma do dodania, więc zamknę temat za ok. 3 dni, co powinienem uczynić już dawno.
  • Poziom 27  
    Co do ogniw warto też dodać, że nie jest ważna tylko pojemność, lecz oporność wewnętrzna, a w "leżakach" może ona znacznie odbiegać od fabrycznie nowych ogniw.
  • Poziom 8  
    No tak, wiele (o ile nie wszystkie) akumulatorków i baterii traci swoje właściwości wraz z ubiegiem czasu nawet jeśli nigdy nie były używane, a litowo jonowe podobno jeszcze gorzej znoszą długie leżenie w stanie wyładowanym.