Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

-> jak sprawdzić cewkę zapłonową ? Jakieś wskazówki?

mdcs 27 Dec 2004 16:33 28475 19
  • #1
    mdcs
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Mam problem z autkiem Ford Fiesta 1.1i. Jeden dzień jeździł czasami na 3 garach, na drugi zdechł. Już nie odpala. Iskra jest cieniutka jak włosek i ciemnoniebieska, a chyba powinna być gruba i jasna? Spr. już wszystko (moduł, kable, masę, zasilanie, impulsy kluczujące) i wydłubałem w końcu cewkę.
    Jest tam cewka DIS z 4 wyjściami WN. Pytanie jak ją sprawdzić. Jak cmyram pierwotne z zasilacza 12V 10A na wtórnym z trudem uzyskuję iskrę długości 2mm, przy czym jest ona bardzo słaba (zapalarka kuchenna to przy tym piorun). Rezystancje uzwojeń prawidłowe (0,5/7000omów). Czy cewa padła?
  • #2
    Pfemek
    Level 23  
    Powinna być mocniejsza, chyba coś z tą cewką nie tak. Proponuje jeszcze podczas sprawdzania cmyraniem podpiąć rownolegle do zasilania kondensator taki samochodowy, gdy wtedy bedzie dalej taka słaba to raczej jest padnięta...
  • #3
    mdcs
    VIP Meritorious for electroda.pl
    No ja podpiąłem jeszcze, żeby kopa zwiększyć kondensator 10 000u i dupa. Na pierwotnym aż spawa....a na wtórnym bida.
  • #4
    Pfemek
    Level 23  
    To jest cewka czterobiegunowa, na każdy cylinder osobno? Ja bym spróbował podpiąć jakąś zwykła (np z poloneza albo malucha) do modułu i kręcił bym rozrusznikiem i parzał jaka jest iskra, jeśli bedzie ok to znaczy że tamta cewka jest padnięta :)
  • #5
    mdcs
    VIP Meritorious for electroda.pl
    no tak... ale to bym musiał cewkę od malucha kupić :) a nie chcę 60zł wydawać, aby się przekonać, że moja cewa padła.
  • #6
    Pfemek
    Level 23  
    Ale maluch sa ogólnodostępne, napewno jakis znajomy ma taka do pożyczenia :) Też bym nowej nie kupił, to bez sensu :)
  • #7
    mdcs
    VIP Meritorious for electroda.pl
    ... no ale ja sobie myślę, że jak pierwotne takim prądem cmyram to na wtórnym powinno walić porządnie...
  • #8
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    1. Pomierz oporności. Poszukaj stron o fordach, na pewno znajdziesz tam parametry cewki.
    2. Jeśli jest to podwójna cewka dwubiegunowa, to wyjścia w.n. są parami. I między nimi będzie przeskakiwać pełna iskra.
    3. Ile jest styków w gnieździe zasilającym cewkę?
  • #9
    Zbysław
    Level 24  
    Jeżeli od cewki nie ma ciągłego odbioru energii przez świecę, to niestety cewka moze paść. Sprawdzanie omomierzem tego może nie wykazać, mogły powstać przebicia międzyzwojowe, które powstają przy dużo wyższych napięciach niż daje bateria omomierza 9V - i wtedy przekładnia cewki jest dużo mniejsza, a widać to na otrzymywanej iskrze.
  • #10
    cobraa
    Level 27  
    Cewka jest z 4 wyjsciami wtornymi 2 wyjscia na cyl 1 i 4 i 2 na cyl 3 i 2. Przypominam ze iskara bije parami. Posiada takze 3 ejscia pierwotne 1 to + i po 1 dla kazdej z cewek sterowanie minusem. Maloprawdopodobne aby szlag trafilo 2 cewki na raz i zeby mialy taka nedzna iskre najlepszym sposobem moze byc podmiana z innego forda. Ewentualnie wyciagnac przewody z cewki i innym niezaleznym przewodem sprawdzic moc iskry powinna nawet przeskoczyc z odlegl 2 cm. Po sprawdzeniu opisac na forum.

    Dodano po 3 [minuty]:

    doswiadczenie czesto mi pokazuje ze nawet pomiary przebic i uzw wtornego oraz pierwotnego moga nie dawac zadnych efektow gdzyz usterki potrafia uwidaczniac sie przy pewnych warunkach pracy.
  • #11
    User removed account
    User removed account  
  • #12
    cobraa
    Level 27  
    Elektrit to nie pomoze ! Wiesz to sa obejscia czysto elektroniczne zwyklemu laikowi to nic nie mowi bo nawt nie wie co to kondensator trzeba wyoslic co moze sprawdzic samemu na tzw chlopski rozum krok po kroku podpowiedzi najprostrze sa najbardziej doskonale. JA w pracy na codzien nie stosuje takich trikow bo czasem to wiecej czasu zajmuje. Sa szybsze i skuteczniejsze metody.
  • Helpful post
    #13
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    zaleciłem pomiar omomierzem, bo padnięcie na raz dwóch cewek, też wydaje mi się mało prawdopodobne (chyba że ktoś w nią porządnie trzepnął, tak do popękania lub podłączał niewiadomo gdzie). I jakieś duże różnice w wynikach powinny dać do myślenia. A z opisu mdcsa wywnioskowałem że sprawdzał iskrę nie między przewodami w.n., a względem masy.
    A cewka z racji wieku może mieć mikropęknięcia przez które do środka dostała się wilgoć. Pogoda temu sprzyja...
  • #15
    mdcs
    VIP Meritorious for electroda.pl
    --> a więc tak:
    - ELEKTRIT ma rację !!! faktycznie jak przez szerogowy 470n podpiąłem cewkę i go zwieram to powstaje silna, jasna iskra o długości 1cm !
    - moduł sterujący cewką EDIS nie ma żadnego ograniczenia prądowego! Tranzystory kluczujące po prostu zwierają żywcem do masy...
    - kluczowanie z modułu jest OK, bo iskra wystęuje tyle, że słaba. Masa modułu już była mostkowana bezpośrednio do aku. To samo +12V na cewce.... też podawałem bezpośrednio z aku.

    Już mi nic innego do głowy nie przychodzi. Pomóżcie, bo autko stoi już 2 tydzień a mnie ręce opadły.
    Instalacja wygląda tak:
    - +12V na cewkę ze stacyjki. Potem dwa kable od końców pierwotnych cewek na moduł EDIS. Moduł zwira je do masy. To wszystko...

    Z góry dzięki za jakąkolwiek pomoc!
  • #17
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    art_o
    Level 18  
    witam.
    miałem w przeszłości podobną sytuację.
    uszkodziła sie taka cewka (de facto połowa takiej cewki czterorzędowej).
    Wstawiłem cewke od "maluszka" dwurzędową i dwa cylindry zasilane były z orginalnej cewki a dwa pozostałe z cewki od "malucha". ALE TO NIEISTOTNE.
    Chciałem powiedzieć, że zawswze możesz zrobić następującą rzecz:
    ponieważ sterownik w aucie steruje dwoma uzwojeniami pierwotnymi to mozesz zamienić kabelki podłączeniowe (strona pierwotna) i oczywiście przewody WN również podłączyć do odpowiednich biegunów w samej cewce (tak zeby iskra była w odpowiednim cylindrze).

    Po zamianie kabelków na stronie pierwotnej zaobserwuj czy problem jest taki sam. Jeżeli tak (dalej jest słaba iskra) to masz uszkodzoną cewkę na 3000% i nic nie wykombinujesz !!!
    Jeżeli natomiast po zamianie kabelków na stronie pierwotnej między sobą iskra jest słaba ale na innych biegunach WN. Oznacza to że sam sterownik jest doi du... a cewka jest sprawna w 3000%
    Pozdrawiam.
    AO
  • #19
    malpio
    Level 11  
    art_o wrote:

    uszkodziła sie taka cewka (de facto połowa takiej cewki czterorzędowej).
    Wstawiłem cewke od "maluszka" dwurzędową i dwa cylindry zasilane były z orginalnej cewki a dwa pozostałe z cewki od "malucha".

    To można sobie "tak o" wstawić cewkę od innego auta i będzie działało?
    Bo mi właśnie prawdopodobnie padły cewki w moim Volvo V40 2.0T
    Cewki są 2 - obie zintegrowane z kapturkiem świecy, od każdej z nich odchodzi 1 kabel WN z kapturkiem na drugą świece. Ponieważ oryginały kosztują ponad 300zł/szt zastanawiam się nad możliwością wstawienia czegoś innego, ale kompletnie się na tym nie znam :(
    Może coś doradzicie?
  • #20
    marek194637a
    Level 9  
    Już wielokrotnie pisano jakie mają opory cewka pierwotna i wtórna, pierwotna rzędu ohma wtórna rzędu 10 kilo ohma. Po sprawdzeniu oporności do gniazd uzwojenia wtórnego WN ja wkładam krokodylki i ustawiam tak, aby odległość między ich końcówkami na zewnątrz cewki wynosiła 1-2 mm. Do jednego końca uzwojenia pierwotnego podłączam minus z zasilacza 12V , a przewodem plusowym pocieram o drugą końcówkę cewki. Przy tym pocieraniu widać iskrzenie, ale na cewce WN nie ma iskry. Dotykam palcami krokodylków i , niezbyt to przyjemne, czuję lekkie kopanie. Czyli napięcie na uzwojeniu pierwotnym jest za małe a cewka dobra.
    Po podłączeniu kondensatora 100pF/400V (dane przybliżone) do końcówek przerywacza w obwodzie pierwotnym, powtarzam czynność pocierania końcówki. Teraz powinna pojawić się iskra. Kondensator podbił napięcie pierwotne. jeśli iskry nie ma to najprawdopodobniej cewka ma wewnętrzne przebicie które następuje przy wysokim napięciu.