Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik BZP 12/2,5W czy można ładować akumulator samochodowy?

Arcydziad 18 Lut 2012 14:09 5950 18
  • #1 18 Lut 2012 14:09
    Arcydziad
    Poziom 8  

    Witam.
    Rozładował mi się akumulator (11,3 V multimetr pokazuje) znalazłem w piwnicy u Dziadka prostownik:
    Zespół prostownikowy bezpieczny Typ BZP 12/2,5W IP30 B-0,5A U-220V 1-50Hz Uzn-12V,6V, Izn-2,5A PN - 74/E-06074
    Dziadek miał motor i do motoru go używał. Moje pytanie to czy tym prostownikiem mogę ładować akumulator samochodowy 12V/55Ah/420A.
    Załączam zdjęcia prostownika.
    Dodam jeszcze, że jak podłączę prostownik do kontaktu to napięcie na zaciskach wynosi 13,47V lub 8,01V.

    Prostownik BZP 12/2,5W czy można ładować akumulator samochodowy?Prostownik BZP 12/2,5W czy można ładować akumulator samochodowy?

    0 18
  • #2 18 Lut 2012 14:14
    12pawel
    Poziom 33  

    Ustaw na 12V i ładuj śmiało. Będzie po prostu dość długo ładował bo ma małą moc.

    0
  • #3 18 Lut 2012 14:49
    Arcydziad
    Poziom 8  

    12pawel napisał:
    Ustaw na 12V i ładuj śmiało. Będzie po prostu dość długo ładował bo ma małą moc.


    Podejrzewam, że trzeba ustawić na 2,5A (można też na 0,5A)? Jak długo trzeba ładować? Wyczytałem gdzieś o "zasadzie" 1/10 Ah nie dłużej niż 10h. Czy ten prostownik naładuje mi akumulator do "pełna", czy tylko podładuje?
    Czy ładowanie tym prostownikiem jest na 100% bezpieczne dla akumulatora, jeśli może zaszkodzić wolę kupić nowy prostownik?

    0
  • Pomocny post
    #4 18 Lut 2012 16:34
    12pawel
    Poziom 33  

    Tak trzeba wybrać ten większy amperaż 2,5. Ładować należy do momentu aż akumulator będzie miał te umowne 14,4V przy podłączonym prostowniku. Akumulatorowi na pewno nie zaszkodzisz. Co do pytania czy naładujesz ten akumulator do pełna to patrząc na to napięcie jakie podałeś czyli 13,47V (jeśli jest to napięcie bez kondensatora, a zapewne tak jest) to mogę stwierdzić że spokojnie ten akumulator naładujesz w 100%.

    1
  • #5 18 Lut 2012 18:57
    Arcydziad
    Poziom 8  

    Witam ponownie.
    Zacząłem ładowanie o 16:45 napięcie na akumulatorze było 12,48V a prostownik pokazywał 2,5A. Zmierzyłem o 17:53 napięcie 12,58 natężenie na wskażniku prostownika trochę ponad 3A. Po kolejnej godzinie (18:52) multimetr wskazuje 12,61 a wskaźnik na prostowniku nieco ponad 3A, tylko że w mgnieniu oka spada do 0 i po kilku sekundach znowu w mgnieniu oka wskakuje na 3,1-3,2A. Czy to jest normalne, czy może prostownik jest uszkodzony??
    Dodam jeszcze, że gdy prąd spada do 0 to napięcie na akumulatorze spada do 12,39V.

    0
  • #6 18 Lut 2012 19:45
    12pawel
    Poziom 33  

    Trudno mi to ocenić jeśli nie wiem jak zbudowany jest prostownik. Nie ma schematu i w internecie też nie znalazłem. Czy ten prostownik ma jakąś elektronikę? Czy tylko transformator i mostek prostowniczy? Może ten prostownik ma jakiś układ który zabezpiecza akumulator przed przeładowaniem lub po prostu prostownik ma zabezpieczenie termiczne chroniące przed przepaleniem bo przy tak rozładowanym akumulatorze jest mocno obciążony i się grzeje (i stąd skoki prądu od 0 do 3A). Po twoich pomiarach widać że akumulator się ładuje bo napięcie rośnie, czyli powinno być wszystko w porządku. Ja bym próbował dalej go ładować.

    0
  • #7 18 Lut 2012 20:00
    kierbedz4
    Poziom 33  

    Ten prostownik nie posiada elektroniki jedynie transformator z odczepami na 6v i 12v a prostowanie jest zralizowane na stosie prostowniczym selenowym .W pytaniu nie jest podana pojemność akumulatora a więć akumulator o pojemnośći 45Ah trzeba by było ładować około 15 godz.

    0
  • #8 18 Lut 2012 20:07
    krzysiek7
    Poziom 33  

    Ten prostownik jest na selenach, na nich jest zamontowany wyłącznik termiczny na bimetalu ale nie powinien się wyłączać przy takich prądach. Bardzo prawdopodobne, że jest problem na stykach przełączników napięcia 6/12 V, czas zrobił swoje i słabo łączą.

    0
  • #9 18 Lut 2012 20:17
    Arcydziad
    Poziom 8  

    kierbedz4 napisał:
    W pytaniu nie jest podana pojemność akumulatora a więć akumulator o pojemnośći 45Ah trzeba by było ładować około 15 godz.


    Arcydziad napisał:
    czy tym prostownikiem mogę ładować akumulator samochodowy 12V/55Ah/420A.
    Może mało czytelnie ale podałem 55Ah.

    Zakładam, że to prostownik wyłącza się z powodu przegrzewanie więc ładuję dalej.
    20:12 0A na prostowniku napięcie 12,44V - 3,3A na prostowniku akumulator 12,64V

    Tylko czy takie ładowanie nie szkodzi akumulatorowi ?? Czy on się w ogóle naładuje ?

    krzysiek7 napisał:
    Bardzo prawdopodobne, że jest problem na stykach przełączników napięcia 6/12

    Czy można to jakoś przeczyścić, jeśli tak to jak i czy teraz czy czekać aż się akumulator naładuje?

    0
  • #10 18 Lut 2012 20:22
    kierbedz4
    Poziom 33  

    W końcowym efekcie ładowania na zaciskach akumulatora napięcie powinno wynosić około 14.5v

    0
  • #11 18 Lut 2012 20:24
    krzysiek7
    Poziom 33  

    Arcydziad napisał:
    Tylko czy takie ładowanie nie szkodzi akumulatorowi ??

    Nie szkodzi ale ładowanie będzie trwało bardzo długo.
    Oddaj ten prostownik do naprawy i będzie Ci służył jeszcze wiele lat.

    0
  • #12 18 Lut 2012 20:25
    12pawel
    Poziom 33  

    Możesz teraz odłączyć prostownik i sprawdzić te styki, ale jeśli dzieje się to cyklicznie to raczej bym te brudne styki wykluczył. Napięcie na akumulatorze rośnie więc jest wszystko ok, po prostu trzeba czekać bo ładowanie trochę potrwa. Ładuj aż akumulator osiągnie ok 14.4V. I myślę że odkręciłeś korki w akumulatorze?

    0
  • Pomocny post
    #13 18 Lut 2012 20:30
    krzysiek7
    Poziom 33  

    Arcydziad napisał:
    Czy można to jakoś przeczyścić, jeśli tak to jak i czy teraz czy czekać aż się akumulator naładuje?

    Tych styków nie przeczyścisz, wymiana przełączników lub ich usunięcie i pozostawienie tylko jednego napięcia. Niekiedy zanieczyszczały się styki samego wyłącznika termicznego i te jak najbardziej dają się czyścić. Potrafiły się również przesunąć względem siebie.

    0
  • #14 18 Lut 2012 20:37
    jannaszek
    Poziom 39  

    Prostownik ma max. prąd 2,5A, jeśli prąd przekracza 3A, to wszystko działa, jak należy.
    Trzeba ograniczyć prąd poniżej 2,5A i ładować do osiągnięcia napięcia 14,4V.
    Ograniczyć można przez rezystor, lub żarówkę samochodową.

    0
  • #15 19 Lut 2012 14:33
    rafbid
    Poziom 31  

    Możesz go podładować na 0,5A i po czasie przestawić na 2.5A. Dłużej potrwa ładowanie ale beż żadnych kombinacji.

    0
  • #16 24 Lut 2012 10:08
    ewdar
    Poziom 14  

    Witam serdecznie. Dawno nie zaglądałem tu na forum elektrody i być może nie wtym dziale piszę ale prosze ew. o przekierowanie mojego tematu ( prośby ) do odpowiedniego forum.
    Ale do rzeczy chciałbym prosic użytkowników elektrody i znawców tego zagadnienia o schemat płytki oraz wartości elementów na niej a chodzi mi otaki polski prostownik o nazwie: BPR 12/6 AUTO
    Nie mogę znależć takiego układu jaki był w nim a orginalna płytka uległa uszkodzeniu.
    Prostownik BZP 12/2,5W czy można ładować akumulator samochodowy?

    Prostownik BZP 12/2,5W czy można ładować akumulator samochodowy?

    0
  • #17 10 Gru 2013 23:16
    obiwan_bartek
    Poziom 10  

    Witam.

    Mam bardzo podobny prostownik co autor tematu (też BZP tylko o większej mocy (5 i 2,5A). W tych prostownikach występuje TYLKO transformator z odczepem (na 6V) i mostek (stos) selenowy! Mostek zabezpieczony jest (niestety) prymitywnym termikiem (bimetalem ze śrubą regulującą na odpływie stosu). Pomijając już "standardowe" zestarzenie stosów selenowych (to w końcu konstrukcja lat '50-'70) które należałoby wymienić (albo zamienić na diody i obniżyć napięcie), to ten bimetal także ulega "zużyciu". Niestety stosy selenowy mają dopuszczalną temp pracy tylko ok 75*- 85*C, więc przy ładowaniu głęboko rozładowanych aku, albo przy zwarciu krokodylków (a nie ma tam innego zabezpieczenia, oprócz jednego bezpiecznika szklanego na pierwotnym trafo) bimetal ten "odskakuje" dość często. Przy 30-40 latach takiej eksploatacji ma prawo stracić pierwotne parametry :) I niestety jest to "drzazga w oku" tego prostownika, bo możemy albo zmostkować ten bimetal (kablem albo dokręcając śrubę), ale wtedy musimy "ręcznie" monitorować temperaturę mostka albo prąd ładowania, albo możemy zastąpić mostek diodami prostowniczymi (odradzam zintegrowane mostki prostownicze produkcji chińskiej lub podobnej), ale wtedy musimy jakoś (odwinięcie zwojów, stabilizator... ) zmniejszyć napięcie na wyjściu, jako że diody mają mniejszy spadek napięcia niż prostownik selenowy.

    (sorry za odkopanie tematu, ale przyda się dla potomnych, a sam miałem taki problem, i długo szukałem rozwiązania)

    edit:
    Jednak mój prostownik to też 0,5/2,5A, a więc taki sam jak autora. :)

    0
  • #18 22 Lut 2014 20:00
    witboy
    Poziom 2  

    Mam taki sam prostownik jak w temacie i dzisiaj pożyczyłem go teściowi, bo mu się aku trochę rozładował. Teść przez przypadek podłączył odwrotnie klemy ( przed włączeniem prostownika do prądu) i wtedy zadymiło się z kratek wentylacyjnych prostownika. Niestety po próbie podłączenia do prądu prostownik nie reaguje ( nie buczy na żadnym klawiszu), co mogło się spalić i jak to sprawdzić. Nie jestem elektronikiem, ale jakieś pojęcie mam. Pozdrawiam i proszę o jakieś rady

    1
  • #19 23 Lut 2014 04:49
    _PREDATOR_

    VIP Zasłużony dla elektroda

    Wykopaliska!
    Prostownik BZP 12/2,5W czy można ładować akumulator samochodowy?

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo