Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zasilanie, a biegunowość. Przyłącze kabli w podstacji.

XboXC 19 Feb 2012 17:26 2851 10
  • #1
    XboXC
    Level 16  
    Witam. Mam takie pytanko. Chodzi o podstacje trakcyjne, zarówno tramwajowe na 600V i te kolejowe na 3000V. Wiem dokładnie na jakiej zasadzie działają te podstacje, ale irytuje mnie jedno. Chodzi o biegunowość, w PKP jak i w wielu miastach w Polsce mamy + w sieci i - w szynach. W Łodzi (gdzie mieszkam) jest odwrotnie. W związku z tym pytanie. Jak wygląda przyłącze kabli w podstacji do urządzeń? Chodzi o sam fakt minus, plus - czy podstacja, która wysyła -600V do sieci (a + do szyn) różni się jakoś przyłączem od typowej +600V do sieci lub +3000V do sieci (i - do szyn)? Chodzi mi o sam fakt łączeń w samej podstacji.
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • #2
    stanislaw1954
    Level 43  
    Może nie jestem "specem" ale myślę, że biegunowość, to tylko wyprowadzenie + , czy - na szyny( sieć) więc o co ci chodzi ? Zamiana dwóch przewodów w konkretnej instalacji to chyba najmniejszy problem. W końcu robi się to tylko raz, przy uruchomieniu stacji.
  • #3
    movzx
    Level 39  
    W każdej podstacji jest transformator który zapewnia izolację od ziemi. A nawet bez trafo jest jeszcze oczywiście prostownik - włączony w "jedną" albo "drugą stronę" - dlatego kwestia biegunowości zasilania jest czysto dowolna z punktu widzenia podstacji.
    Co innego już w samej sieci - każdy sposób ma swoje wady i zalety (np. korozja galwaniczna).
  • #4
    sm48
    Level 15  
    Kiedyś w sieciach tramwajowych aby ograniczyć prądy w instalacji powrotnej ( a tym samym prądy błądzące) kombinowano z zasilaniem symetrycznym Szyny miały potencjał 0 cześć sieci naziemnej +600V a cześć -600V
  • #5
    INTOUCH
    Level 30  
    sm48 wrote:

    Kiedyś w sieciach tramwajowych aby ograniczyć prądy w instalacji powrotnej ( a tym samym prądy błądzące) kombinowano z zasilaniem symetrycznym Szyny miały potencjał 0 cześć sieci naziemnej +600V a cześć -600V

    Ale dziś mu nie mieszaj bo doprowadzi do zwarcia.
  • #6
    XboXC
    Level 16  
    Aa. Czyli mam rozumieć, że prąd sieciowy 15kV AC idacy do podstacji, przechodzący przez transformatory i prostowniki (oraz wyłączniki itp) jest przyłączony bezposrednio do sieci i szyn, tzn. dosłownie jeden kabelek idzie se do sieci, drugi do szyn. I ich ewentualna zamiana nie sprawi problemu (mam na myśli sam fakt zmiany biegunowości, pomijam problemy z przelaczeniem wagonow i calej infrastruktury).

    3.1.13. (10.9, 15) Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych. [retrofood]
  • #7
    INTOUCH
    Level 30  
    XboXC wrote:
    Aa. Czyli mam rozumieć, że prąd sieciowy 15kV AC idacy do podstacji, przechodzący przez transformatory i prostowniki (oraz wyłączniki itp) jest przyłączony bezposrednio do sieci i szyn, tzn. dosłownie jeden kabelek idzie se do sieci, drugi do szyn. I ich ewentualna zamiana nie sprawi problemu (mam na myśli sam fakt zmiany biegunowości, pomijam problemy z przelaczeniem wagonow i calej infrastruktury).

    W najlepszym przypadku po zamianie biegunowości motorniczy się zdziwi jak mu tramwaj pojedzie na wstecznym. W najgorszym przypadku dojdzie do zwarcia bo nie tylko z twojej podstacji zasilana jest sieć tramwajowa.
    Ewentualna zamiana kabelków spowoduje problemy z przełączeniem wagonów i całej infrastruktury.
  • #8
    XboXC
    Level 16  
    Ja wiem ze zmiana biegunowości to szereg problemów z tym związanych. Ale mi chodzi konkretnie o samą zmianę. Prosty przykład. Mamy sieć i jedną podstację (nie ma innych). Po trasie chodzi jeden pojazd. Biegun + u góry, - w szynach. Zmieniamy biegunowość. Nie dojdzie do zwarcia? Chodzi o samą zmianę kabelków, czy już w tym momencie rozłączy podstację? Czy można zmienić biegunowość na odwrót i przy czym tory nie bedą pod napięciem?
  • #9
    INTOUCH
    Level 30  
    Jaką masz pewność, że w tramwajach nie ma diod i tyrystorów w obwodzie zasilania napędu? Nie możesz sobie dowolnie zamienić potencjałów w obwodach prądu stałego.

    Zmieniacie biegunowość z projektem, czy bez projektu?
  • #10
    zdzisiek1979
    Level 38  
    Tu jest ciekawy dział o trakcjach może cie zainteresuje http://transportszynowy.pl/siectramzasilanie.php#powr
    Gdyby tylko w ów pojeździe był silnik na prąd stały to zmiana biegunów by nie zaszkodziła tylko pojazd by odwrotnie działał tak jak mała kolejka na prąd dwie szyny silniczek jak się zmieniło polaryzację to jeździła to tyłu :D
    W tramwaju to może być problem po zmianie biegunów przecież wiele układów pomocniczych jest i na pewno to może im zaszkodzić. Nie znam budowy tramwaju ale te stare to zanim ruszyły z pętli to najpierw motorniczy włączał silniki wydaje mi się że to były jakieś przetwornice-wytwornice napięcia dla silników w wózkach.
    Nie wiem jak to jest w bombardierze i pesie bo tak cicho chodzą że nic nie słychać :D
    Kolega to tak z ciekawości pyta czy należy do łódzkiego klubu miłośników dzwonków :D może oni by mieli jakieś schematy tramwajów i po przejrzeniu można by wywnioskować jak układ zasilania jest zbudowany.
    Słyszałem jak modernizowano łódzki tabor o nowe ( linia 11 ) dzwonki to właśnie dla łodzi miały być specjalnie zmieniane układy elektryczne w tramwajach ze względu na wyjątkową różnicę w trakcji. Jeszcze mnie ciekawi fakt bo łódź stanowi wyjątek w zasilaniu ale jak pamiętam to chyba bombardiery odsprzedała do jakiegoś państwa i ciekawe czy je modyfikowano dla nowej sieci ( laweta była niemała troszkę długawa ). Gdyby kolega dysponował jakimiś ciekawymi linkami do stron związanych z tramwajami budowa zdjęcia podzespołów to niech mi podeśle bo sam jestem ciekaw rozwiązań technicznych.
  • #11
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Reszta dywagacji tylko pod konkretne potrzeby.