Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Obiecujący wynalazek polskich naukowców - odzyskiwanie energii ze spalin

Vantage87 20 Feb 2012 20:42 8324 18
lampy.pl
  • Obiecujący wynalazek polskich naukowców - odzyskiwanie energii ze spalinMimo całego wyrafinowania technicznego współczesnych silników samochodowych, które stają się coraz mocniejsze i oszczędniejsze, z fizycznego punktu widzenia są one wciąż bardzo nieefektywne. Ich sprawność z reguły nie przekracza 40 procent, co oznacza, że większość zużytej przez nie energii jest bezpowrotnie tracona w postaci wytwarzanego ciepła.

    Źródło: http://www.mototok.pl/Obiecujacy-wynalazek-po...owcow-odzyskiwanie-energii-ze-spalin-a1557/20

    Obiecujący wynalazek polskich naukowców - odzyskiwanie energii ze spalin

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    Vantage87
    Level 9  
    Offline 
    Vantage87 wrote 10 posts with rating 3, helped 0 times. Been with us since 2012 year.
  • lampy.pl
  • #2
    neo-koncept
    Level 12  
    "prąd o mocy 200W" ???
  • #3
    Galareta
    Level 23  
    No trochę dziwne sformułowanie "prąd o mocy" ale idąc tokiem "prądu o mocy' To oświetlenie takiego ciągnika to ponad 1kW więc trochę lipnie z tym ich zastępowaniem alternatora jak na razie... No i może gdyby dali to bliżej silnika wyniki by lepsze były? Na takiej odległości to większość ciepła przed tym wynalazkiem ucieknie.
  • #4
    RitterX
    Level 39  
    W opisie jest coś "nie ten teges" silnik o mocy 240kW i tracone w rurze wydechowej 200...250kW. Ale mniejsza z tym. Brawo Panowie za rozwijanie technologii spieków! Ciekawi mnie jak wygląda wymiennik i ile pochłania, jeśli pochłania energii na działanie wymuszonego obiegu za pomocą pompy i wentylatora. Te dwie rurki wystające z boku to zapewne układ chłodzenia strony zimnej termoogniw cieczą.
  • lampy.pl
  • #6
    Sokrat58
    Level 19  
    Czyli wygląda na to, że z 500 kW otrzymali 200 W. I o czym tu mówić? Następna "kaczka"?
  • #7
    Snikers
    Level 24  
    submariner wrote:
    Coz to za wynalazek , jesli nawet to nie AGH , ja to oferowałem do sprzedaży jakiś czas temu https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic967952.html i chyba mam lepsze osiągi z jednostki masy czy powierzchni (tak ok 20 razy więcej :) ).
    http://www.biznesforum.pl/wykorzystanie-energ...141.html?sid=109c751bd777162b0b18a4b5901b18c8
    Prototyp dalej jest na sprzedaż ale aktualna cena 100 tyś zł.


    Faktycznie odkrycie na miarę nobla, sprzedawanie po 1000zł ogniwa peltiera wykorzystującego zjawisko Seebecka. Jednak przedstawiony w artykule wynalazek ma większą sprawność niż twój.
  • #9
    submariner
    Level 32  
    Snikers jeśli to co jest napisane czyli z kilkuset kW uzyskano 200W to mnie udalo sie uzyskac 10W z wlozonego ok 500W , zapewniam cię że przylożylem sie do pomiarów. Mnie sprawność wychodziła ok 2% i to na czysto po odliczeniu energii zasilającej wentylator chlodzący.
    Jak napisałem prototyp jest na sprzedaż i zawsze sam możesz sprawdzić.
    Niestety mam pewność , że koncerny nie są zainteresowane wynalazkiem-zainteresował sie tylko ktoś z British Telecom ale raczej w celach wywiadowczych.
    Zdecydowanie wieksze osiągnięcia maja Power Chips - sprawność kilkanaście % przy kompozytach z nanorurek jako separatorów ciepła albo systemy termoakustyczne nie wykorzystujące zjawiska Seebecka.
    Jednym słowem AGH nie zrobi rewolucji co do samych ogniw to od kilkudziesięciu lat lecą i pracuja na pokładach sond "Pionier" , nie wiem o co chodzi w tym nowatorstwie ale zapewne o pieniądze (takie łapać króliczka a nie złapać go).
  • #10
    michal.fita
    Level 15  
    RitterX wrote:
    W opisie jest coś "nie ten teges" silnik o mocy 240kW i tracone w rurze wydechowej 200...250kW.
    A co tu jest nie teges? Bilans energetyczny nawet niezły. Jeżeli silnik spalinowy ma moc mechaniczną 240kW plus moc cieplną w gazach wydechowych 250 kW, plus z 50 kW tracone w układzie chłodzenia, to daje sprawność 44%. Wszystko zgodnie z termodynamiką silnika cieplnego.
  • #11
    sneak
    Level 17  
    Warto też pomyśleć o sliniku Stirlinga. Szczególnie zastosowanie w chłodnicy samochodowej. Spaliny można by przepuszczać przez radiatory/rurki odbierające ciepło.

    Silnik ten łatwiiej wykorzystać jako generator prądu niż jako bezpośrednią siłę napędową (w połączeniu z silnikiem spalinowym, potrzeba synchronizacji obu napędów). Takie rozwiązanie szybko przyjęło by się w napędach hybrydowych.
  • #12
    michal.fita
    Level 15  
    sneak wrote:
    Warto też pomyśleć o sliniku Stirlinga. Szczególnie zastosowanie w chłodnicy samochodowej. Spaliny można by przepuszczać przez radiatory/rurki odbierające ciepło.

    Silnik ten łatwiiej wykorzystać jako generator prądu niż jako bezpośrednią siłę napędową (w połączeniu z silnikiem spalinowym, potrzeba synchronizacji obu napędów). Takie rozwiązanie szybko przyjęło by się w napędach hybrydowych.
    Nie jesteś nowatorski w tej idei, ale klasyczny Stirling ma sporą wadę - rozmiary chłodnicy, a przez to koszty budowy. Znacznie lepiej zastosować WASE 2. Zwracam jednak uwagę, że to wciąż proces elektromechaniczny służy produkcji energii elektrycznej, który ma straty. Są szanse skuteczniej zamieniać ciepło na energię elektryczną.
  • #13
    firaiii
    Level 11  
    Czy to czasem nie jest odwrócona zasada działania ogniwa Peltiera cyt."(moduł Peltiera, również płytka Peltiera) jest półprzewodnikowym elementem termoelektrycznym, wykorzystującym zjawisko Peltiera do przekazywania ciepła. Jest złożone z dwóch równolegle osadzonych płytek ceramicznych, pomiędzy płaszczyznami których znajdują się naprzemiennie ułożone półprzewodniki typu "n" oraz "p". Półprzewodniki - wykonane
    z odpowiednio domieszkowanego tellurku bizmutu, są pod względem elektrycznym połączone szeregowo - dzięki blaszkom miedzianym.Istotą modułów Peltiera są zmiany temperatury zachodzące na złączach półprzewodników (n-p lub p-n) na skutek działania prądu elektrycznego,
    co ma istotne znaczenie dla celów chłodniczych.
    Półprzewodnik typu "p" wykazuje w swojej strukturze brak elektronów do całkowitego "obsadzenia" górnego poziomu energetycznego, natomiast półprzewodnik typu "n" posiada ich na ten poziom zbyt wiele. W momencie przepływu prądu, dochodzi do przemieszczenia się elektronów pomiędzy poziomami energetycznymi - co w jednym przypadku wymaga dostarczenia energii (wejście na wyższy poziom energetyczny), a w innym wywołuje jej wydzielanie (spadek na niższy poziom) - w zależności od kierunku przepływu prądu. Zarówno pobierana, jak i oddawana energia jest w tym przypadku energią cieplną. Na dwóch powierzchniach modułu - górnej i dolnej - jednocześnie zachodzi pochłanianie ciepła ("zimna strona"), oraz jego oddawanie ("strona gorąca")."

    Może jestem w błędzie?
  • #14
    User removed account
    User removed account  
  • #15
    REVISOR
    Level 25  
    Wow zamontowali peltiery na wydechu, widocznie też mają dostęp do internetu. Na zdjęciu widać że chłodzą to wodą czyli pompa i wentylator do chłodnicy które zapewne zeżrą energię wyprodukowaną z peltierów lub uszczkną trochę energii mechanicznej z silnika, a nie prościej dać turbinkę czerpiącą energię ze spalin i napędzającą wentylator który by bezpośrednio chłodził stronę zimną ogniw?
  • #16
    michal.fita
    Level 15  
    Turbinka, to już Turbo - pojawia się problem regulacji ciśnienia spalin, jak za bardzo przytkasz, to para w gwizdek pójdzie, bo osłabisz silnik znacząco. Nie bez przyczyny uturbianie silników to cała sztuka umiejętnej zabawy.
  • #17
    shoko_gora
    Level 12  
    Myślałem,że pęknę ze śmiechu jak to zobaczyłem;] Walenie kotka za pomocą młotka;] BMW interesuje się tym,bo już od dawna prowadzi prace nad takim odzyskiwaniem energii. Aby peltiery miały wysoką sprawność, musisz być duża różnica temperatur. Łatwo ją osiągnąć chłodząc powietrzem jedną stronę wydechu,drugą grzejąc spalinami. Widać,że idą na wyciągniecie kasy na, co jest żenadą....
  • #18
    Galareta
    Level 23  
    Fakt jak tak dłużej temu się nad tym fot zastanowić to widać dużo bloków wodnych (takich jak np na procesory ludzie zakładają w PC) nałożonych na jakieś kwadraciki co się ostro kojarzy z modułami Peltiera. I dodatkowo to by tłumaczyło dlaczego tak daleko od kolektora to umieścili ogniwa takie bodajże do 150°C wytrzymują.

    A ogniwa Peltiera jak wie każdy po włożeniu między 2 patelnie i postawieniu jednej na gazie oraz wlaniu wody w drugą zaczynają robić prąd i to wcale nie aż tak mało jak się wydaje... No ale 2 patelnie tak ładnie nie wyglądają:] Muszę wziąć spróbować jedno do kolektora wydechowego przykleić i chłodzenie mu dać jakieś ciekawe jak długo wytrzyma (akurat mam kwadratowy kolektor)