Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Moment rozruchowy silnika indukcyjnego - dane katalogowe a wzór Klossa

Asix73 21 Lut 2012 10:38 8238 14
  • #1 21 Lut 2012 10:38
    Asix73
    Poziom 12  

    Witam

    Może jakaś dobra dusza wyjaśni mi, dlaczego wartość momentu rozruchowego podawana w katalogach silników indukcyjnych jako krotność momentu znamionowego (np. Mr/Mn=1.9) nijak się ma do wartości momentu rozruchowego obliczonego ze wzoru Klossa ? Podstawiając do wzoru Klossa poślizg krytyczny Sk, moment krytyczny Mk i s=1 otrzymuje się znacznie zaniżoną (kilkakrotnie) wartość momentu rozruchowego. Jaki by nie wziąć silnik z katalogu, zawsze wychodzi to samo.

    1 14
  • #2 21 Lut 2012 14:13
    Maticool
    Poziom 20  

    A sprawdzałeś odwrotność Twojego wzoru -> Mn/Mr=1,9? Moment rozruchowy w silniku indukcyjnym powinien być mniejszy niż nominalny, więc jeżeli ten "parametr" jest > 1, to raczej moment znamionowy jest "krotnością" rozruchowego.

    0
  • #3 22 Lut 2012 08:22
    Asix73
    Poziom 12  

    Sprawdziłem. W katalogu silników firmy Cantoni jest tak jak pisałem : Mr/Mn a nie na odwrót :(

    0
  • #5 22 Lut 2012 14:20
    Asix73
    Poziom 12  

    fuutro napisał:
    http://www.cantonigroup.com/files/2sg200_280.pdf
    Strona 4. Faktycznie kolega ma rację co do zapisu danych jednak ta relacja Mr/Mn wydaje się być odwrotna.


    Nawet jak weźmiesz odwrotną relację to i tak moment rozruchowy na podstawie wzoru Klossa wychodzi kilka razy mniejszy niż ten z katalogu. Można to łatwo sprawdzić. W razie czego służę obliczeniami.

    0
  • #7 22 Lut 2012 15:55
    fuutro
    Poziom 43  

    No to weźmy i sprawdźmy. Z katalogu dla pierwszego silnika 200L2A mamy:
    nn=2960 [obr/min]; Mn=98 [Nm]; Mr/Mn-1,9; Mk/Mn=2,3. Można by tu policzyć sn=0,013; Mk=225,4 [Nm], w oparciu o wzór Klossa sk=sn*[(Mk/Mn)+√((Mk/Mn)²-1)=0,022.
    Próbując określić moment w oparciu o relację: M=2Mk/[(s/sk)+(sk/s)] i dla chwili rozruchu przyjmując s=1 (n=0) mamy Mr=0,044Mk=0,051Mn=5 [Nm].

    Owszem, jak widać przepis nie sprawdził się lecz nie zwrócono uwagi tutaj na detal wskazany tutaj: http://we.pb.edu.pl/~solbut/pdf/kloss.pdf - trzeba by się zabrać za część stabilną charakterystyki oraz chwila rozruchu to nie to samo co stabilna praca. Tutaj z kolei też masz przykład dobrania się do tematu momentu rozruchowego ale chyba nie spodoba Ci się: http://www.komel.katowice.pl/ZRODLA/FULL/80/ref_30.pdf

    0
  • #8 22 Lut 2012 16:00
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 22 Lut 2012 16:03
    fuutro
    Poziom 43  

    Skąd? W katalogu było podane co odczytałem a potem posiłkowałem się pierwszym pdfem jaki wskazałem w poście wcześniej.

    0
  • #10 22 Lut 2012 22:16
    saskia
    Poziom 38  

    Moment obrotowy jest taki jak wyliczyles , nie ma tu nic dziwnego.
    Przejdz wyobraznia przez te parametry ktorych uzywasz do wyliczen i porownaj je ze stanem faktycznym (parametrami) rozruchu.

    0
  • #11 23 Lut 2012 12:52
    Asix73
    Poziom 12  

    Hmm...czyżby więc równanie Klossa sprawdzało się dobrze tylko w stabilnej części charakterystyki mechanicznej ? Załóżmy, że moment rozruchowy weźmiemy z katalogu. Jak należy zmodyfikować ch-kę w części niestabilnej skoro moment rozruchowy znacznie "podniesie" się nam na osi pionowej w stosunku do tego z wyliczeń ?

    1
  • #12 23 Lut 2012 14:18
    fuutro
    Poziom 43  

    Jeśli chcesz zmienić charakterystykę to zmień silnik na pierścieniowy i baw się rezystancjami dodatkowymi, możesz też z użyciem autotransformatora lub falownika. Dostosowanie silnika do wzoru to robienie sobie zbędnej roboty bez gwarancji sukcesu. Zostaje albo liczyć na producenta albo samemu wykreślić charakterystyki albo cieszyć się tym co jest w zakresie prostych wzorków i kilku danych producenta.

    0
  • #13 08 Mar 2012 20:56
    adam cs
    Poziom 14  

    Wzór Klossa określa moment w dowolnym punkcie ch-ki. A nie jak piszecie że tylko w stabilnej części. A i dane katalogowe - jak możecie pisać o pomyłce w katalogu jak wystarczy zajrzeć na podobny katalog innej firmy i co ? a no znowu coś nie tak... a potem wypisujecie na forum , jeszcze ktoś uwierzy:)
    Wzór Klossa:
    Jest on słuszny tylko dla starych silników gdzie nie stosowano polepszenia momentu rozruchowego w postaci podwójnej klatki czy głębokich żłobków.
    Do silników z ulepszonym rozruchem wzoru klossa się nie stosuje!!

    Wkurza mnie trochę jak wykładowcy cały wykład z podnieceniem wyprowadzają ten wzór, uświadamiają o jego przydatności niczym teoria Einsteina, a z tego co widzę nie tylko mi nikt nie uświadomił o tej "drobnej" zasadzie.

    2
  • #14 28 Gru 2012 22:22
    Asix73
    Poziom 12  

    Dziękuję za informacje :)

    0
  • #15 16 Sty 2013 13:10
    defusor
    Poziom 10  

    To w takim razie krotność momentu rozruchowego może być <1; np: 2,1?

    0