Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

shift-light oraz czujnik biegów

Lodoo 28 Gru 2004 01:36 28721 38
  • #1 28 Gru 2004 01:36
    Lodoo
    Poziom 15  

    Witam!!
    Takie tematy już były - wiem, ale nie chce kontynuować tematów sprzed pol roku...

    mam 2 sprawy:
    1. jak wykonac shift-light - czyli swiatelko (LED) zapalające się po przekroczeniu określonej liczby obrotów silnika... jakos sie podobno da na ukladzie LM2907 ale prosilbym o konkretne schematy :)

    2. wyświetlacz wbitego biegu - sterowanie (część z wyświetlaczem i sterowaniem potrafie wykonac) chodzi mi o samo sterowanie - jak wiemy dźwignia biegów wraca po wbiciu biegu w kierunku centralnego polozenia - przez co zastosowanie mechanicznych włączników (styków) czy magnetycznych kontaktorow jest trudne do wykonania.
    Myślałem o sterowaniu elektronicznym i kontaktorach: żeby do wyświetlenia wbitego biegu wystarczył impuls kontaktora - a nie jego ciągłe załączenie wszystkie 6 kontaktorow podlaczone do jakiegos ukladziku i jak ktoryś kontaktor choć na chwilke się załączy to dopóki nie załączymy innego to na wyświetlaczu pozostaje dany bieg.

    Jak wykonać taki układ sterujący pracujący bistabilnie? dobrze by było żeby "na luzie" pokazywał kreskę na środku lub zero lub n (ale to chyba trudne, b uklad nie bedzie wiedzial, czy jedziemy na biegu i nie ma kontaktu z ktoryms kontaktorem, czy jest luz - predkosciomierz mam na linke :) )

    i jesli tak nie to jak wykonac ukladzik w ktorym bedzie symbol "luzu" oraz wszystkich biegow przy zalaczaniu nie impulsowym a standardowym - po prostu wbity ktorys bieg=zalaczony ktorys kontaktor a jak zaden nie jest zalaczony to wyswietla kreske....

    Prosze o pomoc...
    czekam... lodoo(malpa)tlen.pl
    dzieki :)

  • #2 28 Gru 2004 08:42
    szczepko
    Poziom 13  

    Co do tematu 1. - styknie zrobić sterowanie z obrotka.

    Co do tematu 2. - Faktem jest że wykonanie załączania µstykami jest ciężkie. Można opracować coś na przerzutnikach RS. wtedy masz ustawienie stanu i reset. Postaram się coś zaproponować w ciągu kilku dni.

    Pozdrawiam

  • #3 28 Gru 2004 18:56
    Lodoo
    Poziom 15  

    co do 1 to tak - wlasnie chce zrobic ale nie wiam jak co popodlaczac :)
    dzieki za 2 :)

  • #4 31 Gru 2004 13:15
    Lodoo
    Poziom 15  

    i jak ?? zero pomocy juz??

  • #5 31 Gru 2004 14:50
    szczepko
    Poziom 13  

    Koniec roku = full roboty

    Padam na ryjek ostatnio, nawet w domu kompa nie uzywam.

    Oby nastęny rok zaczął się spokojniej. Wtedy będę mogł pokombinować!

    Pozdrawiam

  • #6 01 Sty 2005 20:08
    Lodoo
    Poziom 15  

    loozik
    \
    nadal czekam.......

  • #8 15 Sty 2005 16:54
    Lodoo
    Poziom 15  

    dalej prosze o pomoc...
    memo - przeczytaj dokladnie o co prosze a nietylko tytul i potem odpowiadaj...

  • #9 15 Sty 2005 19:51
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A może zamiast z drążka brać informacje o załączonym biegu z wybieraka na skrzynce biegów. Tam dźwignie po załączeniu biegu nie wracają do neutrum.

  • #10 15 Sty 2005 21:23
    Lodoo
    Poziom 15  

    no jasssne :)

    dzieki

    ze tez o tym nie pomyslalem...

    o ja glupi

    6 blaszek i po robocie :)

    dzieki dzieki dzieki

  • #11 15 Sty 2005 22:20
    P.Artek
    Poziom 21  

    czym ty jezdzisz ze po wbiciu(ja wlaczam)drazek wraca na polozenie biegu jalowego!z czyms takim to na zlomowisko i to na holu,buchacha!

  • #12 16 Sty 2005 00:38
    Lodoo
    Poziom 15  

    jakbys uwazniej czytal tobys wiedzial o co chodzi...

    drazek wraca kawalek W KIERUNKU pozycji "0"...

    ten kawalek wystarczy, zeby wyaczyc odpowiednia krancowke...

    a moze ty jezdzisz automatem i nie wiesz ze sa inne skrzynie biegow - taki z ciebie kierowca... buahahaha

  • #14 28 Sty 2005 00:16
    majesmajes
    Poziom 10  

    Ale co do pierwszego pytanai cisza.Moglby ktos to wyjasnic bo w dawnych postach tez zaczynali a nie konczyli.Nie kazdy jest geniuszem elektronicznym.

  • #15 28 Sty 2005 16:36
    Lodoo
    Poziom 15  

    taaa
    potwierdzam i popieram :)

  • #16 28 Sty 2005 18:53
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Chodzi o zrobienie shif lighta? Nie trzeba być geniuszem elektonicznym ale trochę myśleć.
    Wersja pierwsza: robimy obrotomierz na LEDach i zostawiamy tylko jedną diodę i regulujemy tak by zapalała się na odpowiednich obrotach.
    Wersja druga: pozostawiamy stopień wejściowy obrotomierza i dodajemy wskaźnik napięcia o działaniu progowym (zapala się dioda po przekroczeniu zdanego napięcia).
    Wersja trzecia: z użyciem wspomnianego LM2907. Nota aplikacyjna tu:
    http://www.emesystems.com/pdfs/parts/LM2907.pdf
    schemat na stronie 13.
    Wersja czwarta: robimy wszystko na procku i spinamy razem obrotomierz, shift light i co tam jeszcze, z możliwością programowania progu działania.
    Wersja piata: udajemy się do sklepu z gadżetami do tuningu i zakupujemy odpowiednie urządzonka.
    Wersja szósta: włączamy internet i w wyszukiwarkę wklepujemy hasło i przeglądamy wyniki.
    I tak dalej. I tym podobne. I nie trzeba być geniuszem z elektroniki. Wystarczy myśleć i trochę chcieć. A nie czekać na gotowe.

  • #17 28 Sty 2005 19:45
    majesmajes
    Poziom 10  

    wersja szosta sprawdzona i odrzucona podobnie jak piata.Jak wiadomo najlepsze sa rozwiazania najprostsze wiec czwarta tez raczej odpada.Wydaje mi sie ze najlatwiejsze bedzie rozwiaznei nr 2.Moglbym prosic cos wiecej na ten temat?jak mozesz odezwij sie na gg nawet jak jestem niedostepny-puzniej przeczytam.pzdr

  • #18 30 Sty 2005 00:33
    Lodoo
    Poziom 15  

    no wlasnie, tyle to tez wiem :)
    chodzi o to jak to wykonac :)
    tak bardziej lopatologicznie :)
    skoro to takie proste to pomoz :)

    to na tej stronie 13 - niby proste :) ale tam cos pisze ze zacznie swiecic po przekroczeniu 100Hz... czy krecac tym potencjometrem 30k przy tranzystorze przestawia sie ta czestotliwosc?? czy jak :)

    PROSZE O POMOC :)

  • #19 17 Lip 2005 13:51
    isper
    Poziom 11  

    Na www.maritex.com.pl są w ofercie unipolarne czujniki Halla. Niewiem jaką masz możliwość mechanicznego zbudowania konstrukcji z magnesem/magnesami i czujników ale układ byłby conajmniej odporny a dodanie taniutkiego 8051 z własnym softem i wyświetlacza pomimo "przerośniętej" konstrukcji jest relatywnie tanie i elestyczne do zastosowania.

  • #20 10 Lis 2005 20:42
    Jedi99
    Poziom 10  

    Jeśli chodzi o schemat ze strony 13 to jaki tranzystor zastosowac, rozumiem ze wejście podłączam pod cewke??
    A druga sprawa chciałbym zamiast diody zastosowac jakąś mocniejszą zarówke, czy ma to jakies znaczenie, jeśli tak to jak to zrobic??

  • #21 10 Lis 2005 23:16
    Roli
    Poziom 26  

    Ze schematu mozesz wywnioskować że to tranzystor n-p-n i z tego co sie pytałem znajomego to wiem że można zastosowac dowolny. Wydaj mi sie że wyjście nie jest zbyt odporne na obciążenia, wiec można by zastosować przekaźnik i wtedy podepniesz nawet mocną lampke. Tylko że mam problem bo pod tym schematem pisze że dioda zaczyna świecić gdy czestotliwość wejściowa przekroczy 100 Hz i znów pytałem znajomego i powiedział mi że nalezało by zmienić wartośc kondensatora 0.033 µF na coś koło 0.022 µF. Tylko że jeszcze nie zmontowałem układu i nic nie moge o tym powiedziec.

  • #22 11 Lis 2005 16:48
    Jedi99
    Poziom 10  

    Jeśli bedziesz juz cos wiedział to daj znac

  • #23 11 Lis 2005 19:53
    Roli
    Poziom 26  

    Hm.........nie wiem kiedy zmontuje ten układ bo własnie sie spłukałem kupując do samochodu wskaźniki, zimówki i inne pierdoły, niestety na shiftlighta brakło mi kasy. Zmontuje to ale napewno nie w najbliższym czasie.

  • #24 15 Gru 2005 19:02
    _Piotrek G_
    Poziom 10  

    Witam! Widzę że temat podupadł a szkoda:|. Więc zmontowałem ten układ na LM2907 z 12 czy 13 strony(ten z diodą LED) i teraz mam pytanie gdzie go podłączyć (fiat 126p) czy bezpośrednio do przerywacza czy owinąć na kablu od przerywacza, nie wiem czy te impulsy nie będą za duże do tego układu. Czy może trzeba zastosować opornik na wejściu? Nie wiem sam a niechciałbym uszkodzić tego układu. Proszę o poradę. Pozdrawiam :)

  • #25 11 Sty 2007 20:25
    Marcin839
    Poziom 11  

    Witam. Mam pytanie: Czy istnieje jakis prosty sposob, aby dorobic do czujnika zmiany biegow z tego artykulu http://acn.waw.pl/index/biegi/biegi.html to, aby na luzie zapalala sie tylko linia pozioma srodkowa?? Gdyby nie to, iz w 1 nie jest on uzywany (pozioma srodkowa linia) to nie bylo by problemu, bo tak to by sie mogla palic caly czas i by nie przeszkadzalo to.
    Czyli co zrobic, aby po wrzuceniu biegu (lub ewentualnie tylko 1, bo przy reszcie ta linia jest uzywana) ta linia gasla, a na luzie sie palila? Mozna to zrobic nie uzywajac jakichs skomplikowancyh metod? (na elektronice sie niestety nie znam :cry: )
    Projekt z linku wyzej wykonalem, tylko wlasnie brakuje mi tej poziomej lini do pelnego mojego szczescia ;)

  • #26 12 Sty 2007 22:25
    ryborz
    Poziom 23  

    Moim zdaniem segment g można na stałę połączyć z zasilaniem przez rezystor i tranzystor npn. Na bramkę tranzystora podłączamy rezystor np. 3k do zasiania. Koniec rezystora i bramki pod styk od "1". Kiedy ściągniemy bramkę do masy segment przestaje świecić. W pozostałych przypadkach powinien ciągle świecić.

  • #27 13 Sty 2007 14:45
    majesmajes
    Poziom 10  

    a co z shift lightem?.Zbudowal to ktos i dziala??

  • #28 17 Sty 2007 21:14
    Konrado
    Poziom 10  

    Mam nadzieje ze komus te schematy sie przydadza.
    Mam jeszcze schemat obrotomierza diodowego razem ze schematem plytki. Oraz schemat wyswietlacza biegow.



    shift-light oraz czujnik biegów
    shift-light oraz czujnik biegów
    shift-light oraz czujnik biegów
    shift-light oraz czujnik biegów

  • #29 19 Sty 2007 11:54
    Hołek
    Poziom 2  

    Czejśc mam pytanie... czy ktoś już zrobił shift lighta... albo czy ktoś by mógł zrobić takie coś na zamówienie.. hy hy .. nie jestem elektronikiem... znam sie jedynie na mechanice...

  • #30 19 Sty 2007 19:04
    Marcin839
    Poziom 11  

    ryborz, dzieki.

    Konrado, zamiesc jak mozesz schemat wyswietlacza biegow. Moze bedzie jakis lepszy i angazujacy mniejsza ilosc przewodu ;) :D