Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiat Brava 1,6 Mechanicy bladzi. Przy rozgrzanym spadają obroty. Ktoś wie co to?

joybook 22 Feb 2012 21:16 10476 34
Nazwa.pl
  • #1
    joybook
    Level 9  
    Witam wszystkich na wstępie powiem tylko że szukałem już na wszystkich forach ale zawsze coś innego wskazywali bo ktoś czegoś nie wymieniał lub nie sprawdzał więc zdecydowałem się na poradę i wyszczególnić problem ......


    Mój Fita brava 1,6 16v przy rozgrzanym silniku zaczynają spadać obroty ale jak przytrzymam trochę gaz i pokręcę na na 1-2min trzyma potem znowu jak nie zdążę depnąć to gaśnie.Jak już zgaśnie i silnik jest nagrzany to nie odpala kręci kręci i nic a ostatnio to już od razu zachowuje się jak by aku. był rozładowany czyli nawet nie zakręci tylko przygasają kontroli i światła zew i wew...jak ostygnie to jest ok...auto nawet nie doczeka się włączenia wentylatora bo jak jest wskazówka za połową to już max jak go gazem podtrzymywałem a wentylator się nie włączył.....nie wiem kiedy powinien niby po 95 stopniach gdzieś wyczytałem....

    Samochód był u mechanika gdzie nad nim kilku mechaników rozmyślało i to co wymieniali :
    świece,kable,układ zapłonowy,czujnik temperatury wody, silnik krokowy, wszystkie uszczelki pod głowicą (ale to przy okazji bo trzeba było)... wyczyścili klemy od aku.
    A to co sprawdzane było:
    diagnoza komputerowa,sprawdzanie wszystkich kabli elektryki czy niema przepięcia itp, czujnik położenia wału, komputer (sprawdzanie pin po pinie)..... sprawdzanie aku.

    Mechanik podziękował i już nie chce dalej brnąć w bezsensowne wymiany....

    Wczoraj wykręciłem rozrusznik bo gdzie wyczytałem że to jest przyczyną jak nie można go odpalić przy rozgrzanym ale nie jestem pewien co do tego czy on ma coś do tego że mi gaśnie jak osiągnie jakąś temperaturę ( co myślicie ) no właśnie wykręciłem żeby go przeczyścić i sprawdzić szczotki...nigdzie nie znalazłem ile powinno być te min ale 3 z nich mają około 13mm a jedna 10mm (całe) dziwnie krzywo... a na magnesach było dożo syfu chyba opiłków z tej jednej szczotki...nie wiem jak sprawdzić bendiks niby nie haczy czy do wystarczy że jest ok? tulejki trochę maja luzu....jeszcze nie sprawdzałem ak chodzi po montowaniu go bo nie mogę nigdzie kupić nowych szczotek a jeszcze wymieni te tulejki jak je dam radę wyciągnąć...

    Proszę o pomoc i radę może ktoś wie lub miał taki sam problem i znalazł radę na niego......

    Sorry że się rozpisałem ale chciałem wszytko opisać ale na pewno będzie to przedawne również dla innych którzy szukają rozwiązania na taki sam problem
  • Nazwa.pl
  • #2
    mercedesik
    Level 26  
    Położenie przepustnicy ewentualnie jej potencjometr.
  • #3
    joybook
    Level 9  
    Dzięki z szybką pierwszą odpowiedz...pytanko: czy można czymś to sprawdzić aby wyeliminować jednio z drugim????
  • #4
    mercedesik
    Level 26  
    Jak sie nie myle to po wypięciu wtyczki będą wolne obroty.
    Ale podgląd na ile stopni wyjaśni sprawę.
  • #5
    joybook
    Level 9  
    właśnie sprawdzam książeczkę serwisową i widzę że były sprawdzane czujniki temp. wody, położenia wału i położenia przepustnicy... więc odpada....hmmm
  • Nazwa.pl
  • #6
    tzok
    Moderator of Cars
    Jak nie może zakręcić silnikiem po rozgrzaniu to:
    - zatarty rozrusznik,
    - zatarty alternator,
    - skrajnie zużyty wałek rozrządu.

    Jedyny czujnik lub usterka elektryczna która może dawać taki efekt to uszkodzony czujnik położenia wału ale to mało prawdopodobne.
  • #7
    joybook
    Level 9  
    a zatarty rozrusznik ma coś wspólnego z gaśnięciem,spadaniem obrotów jak temperatura silnika wzrośnie???? powyżej 90 stopni....
  • #8
    joybook
    Level 9  
    znajdzie ktoś jeszcze jakąś radę .... czy jeżeli by iskrę gubił to by się zachowywał podobnie jaki pisałem na wstępie???? lub jak by chodził na 3 gatrach...ale myślę że mechanik to na wstępie sprawdził....mam nadzieje...w końcu czarował prze 3 tygodnie
  • #9
    mercedesik
    Level 26  
    Nici z naszej pomocy bo ty tego nie naprawiasz.
  • #10
    joybook
    Level 9  
    co ma przez to rozumieć??? że ja bo nie jestem mechanikiem czy ciężki przypadek????
  • #11
    mercedesik
    Level 26  
    Co sprawdziłeś SAM do tej pory z tego co tu napisano?
    -uchylenie, kąt przepustnicy- jaka wartość
    - alternator czy stojan nie puchnie
    - zachowanie się zaworu powietrza biegu jałowego przy gaśnięciu
    - itp
  • #12
    joybook
    Level 9  
    Ja sam tego nie sprawdzałem jedynie może żę mechanik ponoć wszystko co dało redę sprawdzić lub można było by się doczepić było sprawdzane....jak już wcześniej pisałem na początku mechanik myślał że to na 100% silniczek krokowy i go wymienił jednak nie dało to rezultatu więc nie płaciłem za niego potem już było wszytko sprawdzane od czujników po elektronikę...w rezultacie stwierdził że możliwe że jest to sterownik silnika ale nie daje gwarancji bo go sprawdzał po pinach i wszytko było ok a nie chce wsadzać nowego bo nie jest pewny czy jest to właśnie ten problem w finale zrezygnował.... W BRAVIE MAM STEROWNIK OD TIPO NIE WIEM CZY CZY TO JAKAŚ RÓŻNICA ALE MECHANIK NIC NIE MÓWIŁ.....Czy jest to możliwe że był by to właśnie on...są taki objawy jak komputer jest ok ale program w nim zły lub z błędem ?????
  • #13
    viper555
    Level 39  
    Kolejny raz co mechanik zajmuje się elektryką nic dziwnego że takie efekty.P
  • #14
    joybook
    Level 9  
    oni zajmują się mechaniką i elektryką....oraz chyba maja lakiernie....

    Dodano po 4 [minuty]:

    może użytkownik viper555 znajdzie jakąś radę na ten problem....proszę o przeanalizowanie moich postów
  • #15
    viper555
    Level 39  
    joybook wrote:

    może użytkownik viper555 znajdzie jakąś radę na ten problem....


    Oczywiście ,pojechać do elektryka z prawdziwego zdarzenia.P
  • #16
    joybook
    Level 9  
    co to znaczy z prawdziwego zdarzenia...?na stronie mają opis :

    -naprawy instalacji elektrycznych
    -alarmy,immobilisery
    -naprawy alternatorów
    -naprawy rozruszników
    -naprawy zamków,stacyjek
    -naprawy mechanizmów podnoszenia szyb
    -naprawy układów abs,airbag itp.
    -naprawy sterowników

    podchodzi pod elektryka z prawdziwego zdarzenia??? czy szukać innego...?
  • #17
    tzok
    Moderator of Cars
    joybook wrote:
    a zatarty rozrusznik ma coś wspólnego z gaśnięciem,spadaniem obrotów jak temperatura silnika wzrośnie???? powyżej 90 stopni...
    Nie, zostaje więc alternator albo wytarte krzywki na wałkach... zmierz sobie kompresję na ciepłym silniku i będziesz miał odpowiedź, jak Ci wyjdzie koło 18-20atm to nie masz krzywek na wałkach.
  • #18
    Ibuprom
    Level 26  
    Kiedyś jak miałem Temprę to miałem podobne do Twoich problemy. Podpinanie pod komputer diagnostyczny, mechanicy-magicy nie dawali rady - wszystko sprawne a obroty szaleją. Okazało się że to jednak był potencjometr przepustnicy, usterka do wyeliminowania jedynie przez podstawienie innego sprawnego. Okazało się że styk potencjometru "puszczał" w losowych momentach, ale w taki sposób że nie sposób było to zakwalifikować jako usterkę. Może i u Ciebie coś takiego występuje?
  • #19
    tzok
    Moderator of Cars
    Ibuprom wrote:
    Okazało się że styk potencjometru "puszczał" w losowych momentach, ale w taki sposób że nie sposób było to zakwalifikować jako usterkę. Może i u Ciebie coś takiego występuje?
    ...i sugerujesz, że przerwa w obwodzie czujnika położenia przepustnicy uniemożliwia ruszenie gorącego silnika przez rozrusznik?
  • #20
    Ibuprom
    Level 26  
    Mj post dotzcyz tego:

    joybook wrote:

    Mój Fita brava 1,6 16v przy rozgrzanym silniku zaczynają spadać obroty ale jak przytrzymam trochę gaz i pokręcę na na 1-2min trzyma potem znowu jak nie zdążę depnąć to gaśnie.Jak już zgaśnie i silnik jest nagrzany to nie odpala kręci kręci i nic


    A poniższe może być równie dobrze problemy z instalacją elektryczną, w końcu napisał że pojawiło się to "ostatnio" więc w zasadzie w wyniku "grzebania" w aucie. Niekoniecznie musi to być problem mechaniczny.

    joybook wrote:

    a ostatnio to już od razu zachowuje się jak by aku. był rozładowany czyli nawet nie zakręci tylko przygasają kontroli i światła zew i wew...jak ostygnie to jest ok


    Fiat to bardzo prosta konstrukcja, ale trudna w diagnozie, w zasadzie bez podmiany podejrzanych podzespołów się nie obędzie, w większości przypadków diagnostyka komputerowa wypada pozytywnie. I to nie moje zdanie a ludzi którzy je naprawiają. A z nimi się "zaprzyjaźniłem" podczas mordęgi z diagnostyką wspomnianej mojej Tempry. Choć oczywiście nie twierdzę że Ty nie masz racji. To tylko próba nakierowania, tych aut jeździ teraz sporo, na szrotach można dostać kompletne moduły przepustnicy za grosze. Choć nie twierdzę że to akurat właśnie to.
  • #21
    trans-serwis
    Level 39  
    tzok wrote:
    jak Ci wyjdzie koło 18-20atm to nie masz krzywek na wałkach.
    Coś chyba nie tak . To jest benzyna. W jaki sposób wytarte krzywki wałka mają spowodować ciężkie kręcenie na ciepłym silniku.
  • #23
    autoas
    Level 42  
    Owszem mają,... mogą być tak specyficznie wytarte, że cylinder się napełnia ale nie opróżnia, sam tego doświadczyłem w P406 ciśnie wzrosło do ok 18/19 atm, silnik chodzi bardzo nie równo
  • #25
    autoas
    Level 42  
    Dokładnie...nikt tego nie zdiagnozował (wymiana cewki, przewodów koszty itp.) i zrobiłem pomiar ciśnienia i potem pokrywa do góry i od razu było widać wytarty (okrągły) wałek krzywkowy ale bardziej wydechowy, jak bym sam tego nie robił to bym też nie wierzył...
    Chociaż czytając cały temat, myślę, że auto nie trafiło jeszcze do żadnego fachowca....to prosty silnik
  • #26
    joybook
    Level 9  
    Dzięki za zainteresowanie co do postu:

    tzok wrote:
    Nie, zostaje więc alternator albo wytarte krzywki na wałkach... zmierz sobie kompresję na ciepłym silniku i będziesz miał odpowiedź, jak Ci wyjdzie koło 18-20atm to nie masz krzywek na wałkach.


    o jakie krzywiki chodzi ???? o zębnik na wałku rozrusznika???? czy od rozrządu (rozrząd był sprawdzany bo wymieniali mi sam pasek a o reszcie mówili że widać że jest na razie ok)

    autoas wrote:
    d razu było widać wytarty (okrągły) wałek krzywkowy ale bardziej wydechowy


    co do tego wałka gdzie się znajduje..... od strony silnika??? rozrusznik kończy się zębnikiem....

    hmmm..... pisałem już na początku o rozruszniku

    joybook wrote:
    Wczoraj wykręciłem rozrusznik bo gdzie wyczytałem że to jest przyczyną jak nie można go odpalić przy rozgrzanym ale nie jestem pewien co do tego czy on ma coś do tego że mi gaśnie jak osiągnie jakąś temperaturę ( co myślicie ) no właśnie wykręciłem żeby go przeczyścić i sprawdzić szczotki...nigdzie nie znalazłem ile powinno być te min ale 3 z nich mają około 13mm a jedna 10mm (całe) dziwnie krzywo... a na magnesach było dożo syfu chyba opiłków z tej jednej szczotki...nie wiem jak sprawdzić bendiks niby nie haczy czy do wystarczy że jest ok? tulejki trochę maja luzu..
  • #27
    autoas
    Level 42  
    No, to było tyle na temat...jw
    co do tego wałka gdzie się znajduje..... od strony silnika??? rozrusznik kończy się zębnikiem....
    To pytanie wyklucza dalszą dyskusję
  • #28
    mercedesik
    Level 26  
    Już pisałem że naprawia przed komputerem to auto,
    A w 16-tce nie zobaczy krzywek.
  • #29
    joybook
    Level 9  
    teraz już wiem co to jest.....



    Charakterystyki:
    Dwa wałki krzywkowe w głowicy, z żeliwa sferoidalnego, usytuowane w głowicy górnej; napęd paskiem i kołami zębatymi.

    BUDOWA
    Na wałkach znajdują się krzywki odpowiednio ustawione i wyprofilowane, znajdujące się w miejscu zaworów sterujących.

    Z przodu wałek po stronie wydechu przystosowany jest do zamontowania zębatego koła pasowego/regulatora fazy, za pomocą którego przenoszony jest ruch obrotowy z wału korbowego silnika poprzez pasek zębaty.

    Para kół zębatych zamontowana z tyłu wałków umożliwia przenoszenie ruchu obrotowego z wału korbowego silnika na wałek po stronie wydechu i po stronie ssania.
    rys 1
    Fiat Brava 1,6 Mechanicy bladzi. Przy rozgrzanym spadają obroty. Ktoś wie co to?
    1, Pierścień uszczelniający oleju wałka rozrządu
    2, Wałek rozrządu
    3, Popychacze
    4, Płytka górna
    5, Sprężyna
    6, Płytka dolna
    7, Półstożki
    8 - Pierścień uszczelniający oleju
    9, Prowadnica zaworu
    11, Zawór
    Popychacze hydrauliczne:
    Popychacze hydrauliczne zastosowane w tym zespole napędowym anulują automatycznie "luz zaworów" podczas funkcjonowania silnika, redukując dzięki temu:
    naprawy
    hałaśliwość silnika.

    Funkcjonowanie w fazie otwarcia
    Gdy krzywka wałka rozrządu uruchamia popychacze (1), a w konsekwencji tłoczek (2), olej zebrany w komorze (6), z powodu zamknięcia zaworu kulowego (4), przenosi ruch tłoka (2) bezpośrednio na tulejkę (3), a w konsekwencji na zawór. W tej fazie, ze względu na panujące wysokie ciśnienie, część oleju znajdująca się w komorze (6), przecieka przez niewielką szczelinę istniejącą między tłoczkiem (2) i tulejką (3).
    rys 2
    Fiat Brava 1,6 Mechanicy bladzi. Przy rozgrzanym spadają obroty. Ktoś wie co to?

    Funkcjonowanie w fazie zamknięcia
    W fazie zamykania zaworu, aby popychacz, naciskany przez sprężynę (5) przesuwał się po profilu krzywki, tworzy się podciśnienie wewnątrz komory (6), powodujące otwarcie zaworu kulowego (4), umożliwiając doprowadzenie oleju. Olej doprowadzony do komory (6), zastępuje olej, który wyciekł w poprzedniej fazie otwarcia zaworu.
    rys 3

    Fiat Brava 1,6 Mechanicy bladzi. Przy rozgrzanym spadają obroty. Ktoś wie co to?

    REGULATOR FAZY
    Charakterystyki:
    Regulator fazy "ciągły" jest w stanie zmodyfikować pozycję wałka rozrządu w stosunku do wału korbowego silnika.

    W ten sposób w każdym punkcie operacyjnym silnika pracuje z fazą optymalną.

    Regulator fazy sterowany jest całkowicie przez centralkę kontroli silnika, która:

    - rozpoznaje pozycję wałka rozrządu poprzez czujnik fazy;
    - modyfikuje tą pozycję na bazie punktu funkcjonowania silnika zgodnie z kalibrowanym programem;
    - utrzymuje pod kontrolą pozycję wałka rozrządu.
    rys 4
    Fiat Brava 1,6 Mechanicy bladzi. Przy rozgrzanym spadają obroty. Ktoś wie co to?


    1. Koło pasowe napędzane
    2. Stojan
    3. Komora wyprzedzenie
    4. Komora opóźnienia
    5. Wirnik
    6. Elektrozawór kasetowy
    7. Powrót oleju
    8. Wlot oleju

    Działanie
    Siłownik regulatora fazy składa się z wirnika połączonego trwale z wałkiem krzywkowym, który może obracać się względem koła pasowego (twornika) poruszanego przez wał korbowy silnika. Wirnik posiada łopatki i przestawiają się przez efekt nacisku oleju silnikowego na łopatki.
    Z obu stron każdej z łopatek tworzą się w ten sposób dwie komory (komora wyprzedzenia i komora opóźnienia): Olej może wpływać do jednej lub drugiej komory.
    Ciśnienie oleju, który wpływa do komory popycha łopatki z jednej strony i olej znajdujący się w drugiej komorze zostaje wypchany do głowicy cylindrów. Uzyskuje się w ten sposób obrót wirnika i wału krzywkowego w określonym kierunku (wyprzedzenie lub opóźnienie).
    Jeśli olej silnikowy dopływa alternatywnie do jednej lub drugiej komory w sposób ciągły przez taki sam czas, uzyskuje się wyrównoważenie dynamiczne ciśnień z obu stron wirnika, który zostaje w ten sposób zatrzymany.
    Przepływ oleju silnikowego następuje poprzez elektrozawór kasetowy, który utzrymuje w komunikacji kanały olejowe znajdujące się w głowicy cilnidrów z komorami wyprzedzenia lub opóźnienia.