Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Seat Cordoba 2004r. 1,4 16V kod silnika BBY - podłączenie 1. sondy lambda

zendelg 24 Feb 2012 08:20 10433 9
  • #1
    zendelg
    Level 11  
    Witam,
    auto jak w temacie, problemem jest błąd silnika P0135 - podgrzewanie pierwszej sondy lambda (niewłaściwe działanie).
    Sprawdziłem rezystancję grzałki - wynosiła około 4 Ohmów.
    Napięcie na grzałce po uruchomieniu silnika 8-9V.
    Zanim zacznę myśleć o wymianie sondy chcę sprawdzić czy przyczyną problemu nie jest zbyt małe napięcie. Nie wiem niestety skąd grzałka otrzymuje zasilanie. Ze złącza wychodzą dwa przewody doprowadzające napięcie grzania: czerwono-niebieski i żółto-brązowy. Potem znikają gdzieś w wiązce pod szybą.
    Jeżeli ktoś mógłby mnie poratować schematem podłączenia sondy byłbym wdzięczny.
  • Helpful post
    #2
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Z przekaźnika systemowego. Obie sondy z tego samego. Zasilanie ma być pełne, czyli napięciem jakie jest na akumulatorze.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Natomiast masami grzałek steruje ECU. Z pinów 5 i 63, odpowiednio dla sondy 5 i 3 przewodowej.

    Moderated By Pawel wawa:

    Błędnie podałem masę grzałki jako pin 68. Powinno być 63. Poprawiłem.

  • Helpful post
    #3
    KMal
    Level 34  
    Witam
    Kol. Moderatorze - błędy - sondy są : przed katalizatorem 6-przewodowa, za katalizatorem 4-przewodowa. Sterowanie grzałek (masa, minus): 1 z pin. 5, a druga z pin. 63.
    W zał. rys. i opis sterownika dla tego silnika, oraz zdjęcie sondy - tej przed katalizatorem (6-przewodowej). - nr 243 na schemacie.

    Moderated By Pawel wawa:

    Dziękuję za zwrócenie uwagi. Błędy poprawiłem.

  • #4
    zendelg
    Level 11  
    Dzięki. O to chodziło.
    Sondę mam 5 przewodową. Wtyczka od strony ECU ma 6 pinów, natomiast od strony sondy wychodzi 5 przewodów. Nie ma to większego znaczenia dla mnie, bo interesuje mnie tylko grzałka. Dzisiaj posprawdzam i dam znać jak poszło.
  • #5
    zendelg
    Level 11  
    Pomiary wykazały, że:
    - napięcie dodatnie wynosi 10V względem masy,
    - napięcie ujemne waha się w granicach 2-3V, czasami skacze do 8V.
    Napięcia zostały zmierzone w kostce przy sondzie.
    Napięcia ujemne podawane są z układu L9110PD. Nie wiem co to jest bo mało jest informacji na jego temat w internecie.
    Dołożenie dodatkowego tranzystora sterującego grzałkę byłoby jakimś zastępczym rozwiązaniem, ale czy spowoduje to, że ECU przestanie wyrzucać błąd?
    W jaki sposób badana jest poprawność pracy grzałki sondy?
  • #6
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Masa na sterownik do sprawdzenia, pod obciążeniem!
  • #7
    zendelg
    Level 11  
    Między masą na akumulatorze a masą na sterowniku jest około 0,15V w czasie pracy silnika.
  • #8
    KMal
    Level 34  
    Grzałki są sterowane masą, czyli minusem. Od strony + MUSi być pełne napięcie 12V na pinach sterownika jak i na wtyczkach sond (mierzone względem masy właściwej, a nie masy sond, bo minusem są sterowane ze sterownika.
    W pierwszym punkcie piszesz <napięcie dodatnie wynosi 10V względem masy>, jeżeli mierzyłeś to względem masy właściwej (karoserii), to napięcie jest złe. Plus do grzałek sond "dostaje się" poprzez przekaźnik popy paliwa i bezpiecznika (zgodnie ze schematem).
  • #9
    zendelg
    Level 11  
    Wiem, jak jest sterowana grzałka, dzięki Twojemu schematowi. Napięcia mierzyłem względem karoserii. Trudno nazwać masą napięcie ujemne na grzałce, jeżeli jest ono różne od napięcia ujemnego akumulatora a szczególnie, że ciągle "pływa".
    Wracając do sprawy. Sam nie wiem czemu zająłem się się napięciem ujemnym, błędnie chyba zakładając, że powinno być zbliżone do 0. Znalazłem na jakimś ruskim forum taką informację:
    "Управление подогревом идёт с микры L9110PD (...)
    Датчик нагревается электрически. На один из контактов подается напряжение 12 В от главного реле, а со второго идет провод на ECM. Когда этот провод заземлен, ток идет через сопротивление PTC. При холодном HO2S, значение сопротивления понижается, а значение тока в цепи возрастает. (Для предотвращения повреждения сопротивления, ECM вначале работает в пульсирующем режиме). При повышении температуры в резисторе PTC и повышении сопротивления резистора, пульсирующий режим постепенно отменяется. Период нагревания составляет приблизительно 30 сек. "
    Tlumaczenie z google translatora:
    "Zarządzanie jest ogrzewany za pomocą mikro L9110PD(...)
    Czujnik jest podgrzewany elektrycznie. W jednym z napięcia dotykowego jest 12 V z głównego przekaźnika, a drugi przewód w ECM. Kiedy ten kabel jest uziemione, prąd przepływa przez opór PTC. Kiedy zimno, HO2S, zmniejsza się odporność i wartości prądu w obwodzie wzrasta. (Aby zapobiec odporności na uszkodzenia, ECM Pierwsze prace w trybie impulsowym). Kiedy temperatura w rezystor i wzrost rezystor PTC powoli pulsujące tryb zostanie anulowana. Okres nagrzewania wynosi około 30 sekund."
    Zatem ECU steruje napięciem ujemnym w zależności od temperatury i napięcia zdecydowanie różne od zera nie są wcale niepoprawne.
    Idę zatem jeszcze raz przejrzeć obwód od napięcia dodatniego.
    Jeżeli się mylę w moich wywodach proszę mnie poprawić.
  • #10
    zendelg
    Level 11  
    Problem rozwiązany poprzez wymianę sondy na nową. Błąd wynikał ze zbyt niskiej temperatury jaką sonda osiągała w momencie zakończenia grzania.