Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Seat Cordoba 2004r. 1,4 16V kod silnika BBY - podłączenie 1. sondy lambda

24 Lut 2012 08:20 8594 9
  • Poziom 11  
    Witam,
    auto jak w temacie, problemem jest błąd silnika P0135 - podgrzewanie pierwszej sondy lambda (niewłaściwe działanie).
    Sprawdziłem rezystancję grzałki - wynosiła około 4 Ohmów.
    Napięcie na grzałce po uruchomieniu silnika 8-9V.
    Zanim zacznę myśleć o wymianie sondy chcę sprawdzić czy przyczyną problemu nie jest zbyt małe napięcie. Nie wiem niestety skąd grzałka otrzymuje zasilanie. Ze złącza wychodzą dwa przewody doprowadzające napięcie grzania: czerwono-niebieski i żółto-brązowy. Potem znikają gdzieś w wiązce pod szybą.
    Jeżeli ktoś mógłby mnie poratować schematem podłączenia sondy byłbym wdzięczny.
  • Relpol
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Z przekaźnika systemowego. Obie sondy z tego samego. Zasilanie ma być pełne, czyli napięciem jakie jest na akumulatorze.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Natomiast masami grzałek steruje ECU. Z pinów 5 i 63, odpowiednio dla sondy 5 i 3 przewodowej.

    Moderowany przez Pawel wawa:

    Błędnie podałem masę grzałki jako pin 68. Powinno być 63. Poprawiłem.

  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Witam
    Kol. Moderatorze - błędy - sondy są : przed katalizatorem 6-przewodowa, za katalizatorem 4-przewodowa. Sterowanie grzałek (masa, minus): 1 z pin. 5, a druga z pin. 63.
    W zał. rys. i opis sterownika dla tego silnika, oraz zdjęcie sondy - tej przed katalizatorem (6-przewodowej). - nr 243 na schemacie.

    Moderowany przez Pawel wawa:

    Dziękuję za zwrócenie uwagi. Błędy poprawiłem.

  • Relpol
  • Poziom 11  
    Dzięki. O to chodziło.
    Sondę mam 5 przewodową. Wtyczka od strony ECU ma 6 pinów, natomiast od strony sondy wychodzi 5 przewodów. Nie ma to większego znaczenia dla mnie, bo interesuje mnie tylko grzałka. Dzisiaj posprawdzam i dam znać jak poszło.
  • Poziom 11  
    Pomiary wykazały, że:
    - napięcie dodatnie wynosi 10V względem masy,
    - napięcie ujemne waha się w granicach 2-3V, czasami skacze do 8V.
    Napięcia zostały zmierzone w kostce przy sondzie.
    Napięcia ujemne podawane są z układu L9110PD. Nie wiem co to jest bo mało jest informacji na jego temat w internecie.
    Dołożenie dodatkowego tranzystora sterującego grzałkę byłoby jakimś zastępczym rozwiązaniem, ale czy spowoduje to, że ECU przestanie wyrzucać błąd?
    W jaki sposób badana jest poprawność pracy grzałki sondy?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Masa na sterownik do sprawdzenia, pod obciążeniem!
  • Poziom 11  
    Między masą na akumulatorze a masą na sterowniku jest około 0,15V w czasie pracy silnika.
  • Poziom 33  
    Grzałki są sterowane masą, czyli minusem. Od strony + MUSi być pełne napięcie 12V na pinach sterownika jak i na wtyczkach sond (mierzone względem masy właściwej, a nie masy sond, bo minusem są sterowane ze sterownika.
    W pierwszym punkcie piszesz <napięcie dodatnie wynosi 10V względem masy>, jeżeli mierzyłeś to względem masy właściwej (karoserii), to napięcie jest złe. Plus do grzałek sond "dostaje się" poprzez przekaźnik popy paliwa i bezpiecznika (zgodnie ze schematem).
  • Poziom 11  
    Wiem, jak jest sterowana grzałka, dzięki Twojemu schematowi. Napięcia mierzyłem względem karoserii. Trudno nazwać masą napięcie ujemne na grzałce, jeżeli jest ono różne od napięcia ujemnego akumulatora a szczególnie, że ciągle "pływa".
    Wracając do sprawy. Sam nie wiem czemu zająłem się się napięciem ujemnym, błędnie chyba zakładając, że powinno być zbliżone do 0. Znalazłem na jakimś ruskim forum taką informację:
    "Управление подогревом идёт с микры L9110PD (...)
    Датчик нагревается электрически. На один из контактов подается напряжение 12 В от главного реле, а со второго идет провод на ECM. Когда этот провод заземлен, ток идет через сопротивление PTC. При холодном HO2S, значение сопротивления понижается, а значение тока в цепи возрастает. (Для предотвращения повреждения сопротивления, ECM вначале работает в пульсирующем режиме). При повышении температуры в резисторе PTC и повышении сопротивления резистора, пульсирующий режим постепенно отменяется. Период нагревания составляет приблизительно 30 сек. "
    Tlumaczenie z google translatora:
    "Zarządzanie jest ogrzewany za pomocą mikro L9110PD(...)
    Czujnik jest podgrzewany elektrycznie. W jednym z napięcia dotykowego jest 12 V z głównego przekaźnika, a drugi przewód w ECM. Kiedy ten kabel jest uziemione, prąd przepływa przez opór PTC. Kiedy zimno, HO2S, zmniejsza się odporność i wartości prądu w obwodzie wzrasta. (Aby zapobiec odporności na uszkodzenia, ECM Pierwsze prace w trybie impulsowym). Kiedy temperatura w rezystor i wzrost rezystor PTC powoli pulsujące tryb zostanie anulowana. Okres nagrzewania wynosi około 30 sekund."
    Zatem ECU steruje napięciem ujemnym w zależności od temperatury i napięcia zdecydowanie różne od zera nie są wcale niepoprawne.
    Idę zatem jeszcze raz przejrzeć obwód od napięcia dodatniego.
    Jeżeli się mylę w moich wywodach proszę mnie poprawić.
  • Poziom 11  
    Problem rozwiązany poprzez wymianę sondy na nową. Błąd wynikał ze zbyt niskiej temperatury jaką sonda osiągała w momencie zakończenia grzania.