Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat Cinquecento 704ccm jak zmienić czujnik temperatury?

Artur_97 24 Lut 2012 21:14 23936 54
  • #1 24 Lut 2012 21:14
    Artur_97
    Poziom 19  

    Witam.
    Posiadam Fiata Cinquecento 704ccm, zakupiłem go rok temu.
    Przebieg 174259km. Rozpędza się do 130km/h. Rocznik 1995.
    Kupiłem go z uszkodzonym czujnikiem temp i dziurawym wydechem, jeżdżę tak ponad rok. Postanowiłem coś z tym zrobić.
    Zakupiłem układ wydechowy ze złomu, prawie nowy, jednakże jest on bez katalizatora, a oryginalnie katalizator był.
    Mogę założyć ten wydech? Ma on na końcu końcówkę z nierdzewki wielkości litrowej butelki Coca Coli co nadaje mu rasowy dźwięk, zostawić ją?

    No to teraz przejdźmy tak jak nazwa tematu wskazuje, do czujnika temp. Wolę go założyć, bo nie chcę doprowadzić do przegrzania się silnika i pęknięcia głowicy.
    W tym co wykręcałem go na złomie nie było gaźnika więc nie było problemu. Jednakże w naszym gaźnik jest i to Weber, więc blokuje on prawowicie całkiem dostęp, zwykłym kluczem nie ma miejsca do manewrowania, a i czujnik jest zapieczony.
    Więc pytanie brzmi, jakim kluczem można go wykręcić?
    Czy po jego wykręceniu nie wycieknie cały płyn z chłodnicy?

    Stan silnika tego egzemplarza oceniam na bardzo dobry, przy wymianie uszczelki pod głowicą pozwoliłem sobie sprawdzić stan cylindrów - jest bardzo dobry nie ma najmniejszego śladu zużycia, oleju nie bierze, pali 4,5l (na ssaniu trochę więcej).

    Proszę o pomoc w moich 2 problemach.
    Pozdrawiam i życzę miłej nocy.

    0 29
  • Pomocny post
    #2 24 Lut 2012 23:17
    PrzemekM-r
    Poziom 9  

    Jeżeli chodzi ci o TERMOSTAT to przy wymianie jest taka zasada - po odkręceniu starego szybko wkładasz nowy i ubytki płynu są minimalne.
    Nie widziałem nigdy tego silnika ale skoro przeszkadza ci gaźnik to go odkręć :) Nie powinno być z tym problemu.
    Co do wydechu - przed katalizatorem jest sonda lambda. W wydechu bez katalizatora sondy nie ma więc przełożenie całości raczej nie wchodzi w grę. Możesz spróbować przełożyć od sondy do końca (wywalenie katalizatora nie ma wpływu na działanie sondy). Ja nie wiem jak wygląda ten wydech. Być może konieczne byłoby cięcie i spawanie.

    0
  • #3 25 Lut 2012 15:00
    Artur_97
    Poziom 19  

    W naszym fiaciku nie udało mi się znaleźć sondy lambda, i nie chodzi mi o termostat tylko czujnik temperatury cieczy, kolega nigdy nie widział tego silnika? Był on w cinquecento 700 i fiat 126p Bis.

    Dodano po 3 [minuty]:

    I pytanie od lajka: Co robi ta sonda lambda?

    Dodano po 5 [godziny] 33 [minuty]:

    A można ją pominąć?

    0
  • Pomocny post
    #4 25 Lut 2012 15:28
    ravelation
    Poziom 21  

    W tym modelu sonda praktycznie nie ma znaczenia,była w rocznikach 96+/w aisanie/
    A czujnik to nasadowym kluczem odkręcisz.

    0
  • #5 25 Lut 2012 15:34
    Artur_97
    Poziom 19  

    Dzięki, czyli można ją pominąć? Posiadam cały układ wydechowy niestety bez katalizatora i pozbawiony wejścia na sondę Lambda, kupiłem za 30zł na autozłomie. Można go bez obaw założyć i sondę odpiąć?

    0
  • Pomocny post
    #6 25 Lut 2012 15:35
    ravelation
    Poziom 21  

    Ale ty w gaźniku weber nie masz sondy.
    zakładam, że to oryginał nie przerobiony aisan?tak czy siak sondy nie ma.

    0
  • Pomocny post
    #7 25 Lut 2012 15:38
    kidu22
    Poziom 35  

    Odkręć lewe przednie koło będzie lepszy dostęp do wszystkiego.

    0
  • #8 25 Lut 2012 15:41
    Artur_97
    Poziom 19  

    Gaźnik Aisan jest usunięty a założony Weber, w oryginale był Aisan, wisi jakaś szeroka na 3cm złączka z trzema pinami, to od sondy? Sonda jest wkręcona w kolektor ale gdzie idzie od niej przewód nie mam pojęcia.


    A i małe pytanie: Koło chłodnicy po prawej stronie wkręcone jest coś podobne do świecy, są na tym 2 piny lutownicze, co to jest?

    1
  • #9 25 Lut 2012 15:45
    tzok
    Moderator Samochody

    Masz wskaźnik temperatury czy tylko kontrolkę przegrzania? Egzemplarz z którego wykręciłeś ten czujnik miał tak samo? Przy kontrolce jest czujnik bimetalowy, przy wskaźniku - rezystancyjny, ale wyglądają bardzo podobnie i pasują w to samo miejsce, tyle że działać zamiennie nie będą.

    Czujnik wykręcisz płaskim kluczem, łatwiej będzie Ci go popuścić na rozgrzanym silniku, ale wymieniaj po ostygnięciu, bo wyleje się trochę płynu.

    1
  • #10 25 Lut 2012 15:48
    Artur_97
    Poziom 19  

    Mam wskazówkowy, pokazuje temperaturę między 50stopni a 130.


    Posiadam taki licznik:

    Fiat Cinquecento 704ccm jak zmienić czujnik temperatury?

    0
  • #11 25 Lut 2012 15:49
    ravelation
    Poziom 21  

    Czujnik temperatury masz albo za gaźnikiem albo za kołem ciężko powiedzieć gdzie wkręcili.Chyba zamiast termozaworu z tego co piszesz.Z tym wskaźnikiem to jest tak że tylko w korku osiąga 90*.Fiat wycofał licznik z temperaturą.

    1
  • #12 25 Lut 2012 15:55
    Artur_97
    Poziom 19  

    Mam go za gaźnikiem, dla tego albo trzeba użyć długiego klucza albo odkręcić gaźnik ;(
    Boryka mnie pytanie co to jest za element wkręcony w rurę od chłodnicy posiadajacy 2 pola lutownicze...

    0
  • #13 25 Lut 2012 15:55
    tzok
    Moderator Samochody

    Tylko ważne, żeby auto z którego wymontowałeś czujnik na szrocie też miało taki wskaźnik, bo była wersja tylko z kontrolką, w miejscu wskaźnika miał rysunek samochodu z podanymi ciśnieniami pompowania opon (w 700 zazwyczaj taka właśnie była, możliwe że ktoś założył licznik z wyższej wersji i nie wymienił czujnika):
    Fiat Cinquecento 704ccm jak zmienić czujnik temperatury?

    W chłodnicę to masz wkręcony włącznik wentylatora:
    Fiat Cinquecento 704ccm jak zmienić czujnik temperatury?

    0
  • Pomocny post
    #14 25 Lut 2012 15:58
    ravelation
    Poziom 21  

    Wrzuć zdjęcie tego elementu.Między świecami jest 2 miejsce na czujnik,możesz go tam wkręcić jeśli ci łatwiej.
    W aisanie nie było wskaźnika tylko kontrolka przegrzania a tam gdzie był czujnik wstawiono termozawór.

    0
  • #15 25 Lut 2012 15:59
    Artur_97
    Poziom 19  

    Mnie boryka pytanie co w 900stce pokazywał ten wskaźnik który jest umieszczony zamiast wskaźnika temperatury. Nie mogę znaleźć na to odpowiedzi. Wskaźnik wyjąłem z 700tki starszej od mojej o rok, z takim samym licznikiem jak mój, zauważyłem mały problem, nie włącza mi się wentylator, rozgrzałem silnik do 90stopni a on nic, ani śni ruszyć. Ten dziwny czujnik w chłodnicy nie ma przylutowanych przewodów, przylutowałbym je ale... ich po prostu nie ma.

    0
  • Pomocny post
    #16 25 Lut 2012 16:05
    ravelation
    Poziom 21  

    Może chodzi ci o czujnik który był w układzie aisana ,załączał przy 15* inne parametry pracy silnika ,teź jest już niepotrzebny.tam sie często kable obrywały i pewnie stąd punkty lutownicze.Co do temperatury to 90* jest prawidłowa wentylator się załącza powyżej.

    0
  • #17 25 Lut 2012 16:17
    Artur_97
    Poziom 19  

    Dobra koledzy ruszyłem swoje 4 litery (bardzo niechętnie) na dwór i porobiłem zdjęcia. Zamieszczam je poniżej.

    Oto ten interesujący mnie czujnik bez kabli:

    Fiat Cinquecento 704ccm jak zmienić czujnik temperatury?

    To gaźnik, na który został zmieniony Aisan (Przepraszam że na drugim zdjęciu tyle rdzy pod maską, no ale wiek robi swoje :) :

    Fiat Cinquecento 704ccm jak zmienić czujnik temperatury? Fiat Cinquecento 704ccm jak zmienić czujnik temperatury?

    Zdjęcia licznika:
    Fiat Cinquecento 704ccm jak zmienić czujnik temperatury? Fiat Cinquecento 704ccm jak zmienić czujnik temperatury?

    Zdjęcie umiejscowienia czujnika temperatury:

    Fiat Cinquecento 704ccm jak zmienić czujnik temperatury?


    To już wszystkie zamieszczone przeze mnie zdjęcia. No i od czego jest ten czujnik? Jaki to gaźnik? Weber czy może się mylę? No i jeszcze jedno, czy silnik który ma przebieg widoczny na zdjęciu jest już wyeksploatowany? Prędkość maksymalną (tj. 127km/h) osiąga bez problemu.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Do kolegi revelation:
    Czujnik w moim fiaciku wygląda tak:

    Fiat Cinquecento 704ccm jak zmienić czujnik temperatury?

    0
  • #18 25 Lut 2012 16:23
    ravelation
    Poziom 21  

    Ale właściwie po co chcesz zmieniać czujnik?

    0
  • #19 25 Lut 2012 16:25
    Artur_97
    Poziom 19  

    Po to, że temperatura cały czas stoi na 50 i czujnik nie działa, a po odpięciu od niego przewodu i dotknięciu do karoserii zegar zamyka skalę, więc wnioskuję że czujnik jest uszkodzony, właśnie go wymieniłem. Proszę odpowiedzieć na resztę pytań z postu wyżej.

    0
  • #20 25 Lut 2012 16:29
    ravelation
    Poziom 21  

    Ten czujnik z urwanymi kablami jest niepotrzebny,cc 700 z powodzeniem robią > 200.000 km,co do typu gaźnika-nie wiem.
    Nie zdziw sie jak temperatura dalej będzie stała na 50* bo ten model jest na włochy projektowany.

    0
  • #21 25 Lut 2012 16:38
    Artur_97
    Poziom 19  

    Pisałem do pierwszego właściciela SMS z pytaniem czy to prawdziwy przebieg, odpowiedź przesyłam poniżej:

    Witam pana, przebieg nie jest oryginalny, oryginalny licznik uległ uszkodzeniu i został zmieniony, oryginalny przebieg w chwili wymiany wynosił 92000 km, Pozdrawiam.

    Ja przejechałem około 10tys od zakupu, czyli przejechane jest 102 tysiące, czyli jeszcze 98tyś spokojnie zrobię? :P Czyli mogę ten czujnik wykręcić i wyrzucić? Gaźnik jest Made IN Poland i pochodzi z fiata 126p.

    Dodano po 42 [sekundy]:

    I ciekawi mnie w tym aucie że rdzewieje lewy próg, lewy błotnik, lewe drzwi. Wychodzi na to ze auto było bite, na wiosnę kupię nowe drzwi, błotnik i próg, nie będę walił ton szpachli.

    Dodano po 6 [minuty]:

    ravelation napisał:
    Ten czujnik z urwanymi kablami jest niepotrzebny,cc 700 z powodzeniem robią > 200.000 km,co do typu gaźnika-nie wiem.
    Nie zdziw sie jak temperatura dalej będzie stała na 50* bo ten model jest na włochy projektowany.


    Auto stało zapalone do teraz, sąsiedzi się drą gdzie traktor stoi odpalony bo oni nie widzą :D (tłumnik to sitko, ale końcówkę ma ładną, z nierdzewki). Wszedłem teraz go zgasić i temperatura stała na 90stopni, a co ma do tego to że było produkowane na Włochy? Jakaś gorsza jakość? Nie sądzę. Ma przejechane ponad 102 tysiące km, a od kąd 2 lata temu zmieniany był olej, tak do dzisiaj nie dolałem nic, bo nie ubyło. Mam zamiar go zmienić ale nie wiem jaki nalać, ludzie mówią że jak naleję zły to zajadę silnik, czy to prawda?

    0
  • #22 25 Lut 2012 16:39
    ravelation
    Poziom 21  

    Czujnika nie możesz wykręcić bo robi za korek :D
    Olej 10w40 , z Włochami to chodzi o to że go ciężko zagrzać.

    0
  • #23 25 Lut 2012 16:41
    Artur_97
    Poziom 19  

    Po odkręceniu jego wyciekła może strzykawka płynu, więc nie jest tak źle ;) Teraz pozostaje kwestia wydechu i oleju, jaki olej wlać?

    1
  • Pomocny post
    #24 25 Lut 2012 16:58
    Zico63
    Poziom 37  

    Post nr #9 Kolegi Tzok wystarczy przeczytać. Być może jest niewłaściwy lub uszkodzony. Klucz "19".
    A czujnik ten jest potrzebny: w razie awarii wentylatora chłodnicy - nic o tej awarii Kolega wiedział nie będzie i uszkodzi silnik. Po wymianie czujnika należy odpowietrzyć układ!
    Olej przy tym przebiegu we Fiacie i nieznanym losie silnika wcześniej (w znaczeniu: co lał poprzednik) - nalałbym mineralny 20W-40 i jeździł; byle nie jakiś Selektol City :cry:

    0
  • #25 25 Lut 2012 17:02
    Artur_97
    Poziom 19  

    Wentylator i tak nie działa. Czujnik jest dobry temperatura jest pokazywana. Czujnik pochodzi od fiata cinquecento 700 rocznik 1994 przebieg 127tys km, licznik taki sam jak u mnie.

    0
  • Pomocny post
    #26 25 Lut 2012 17:05
    Zico63
    Poziom 37  

    Artur_97 napisał:
    Wentylator i tak nie działa. Czujnik jest dobry temperatura jest pokazywana.

    Nie rozumiem...
    Jaki czujnik jest dobry? Ten w chłodnicy? To NIE JEST CZUJNIK a włącznik wentylatora i nie jest jego zadaniem pokazywanie temperatury a włączanie wiatraka; tylko włączanie. Doprowadzić prąd do wiatraka prosto z akumulatora - jak wiatrak nie ruszy, wymienić.

    1
  • #27 25 Lut 2012 17:09
    ravelation
    Poziom 21  

    Zagrzej go do 100* to zadziała.

    0
  • #28 25 Lut 2012 17:40
    Artur_97
    Poziom 19  

    Ciężko go zagrzać do 100, chodził zapalony 40min i nie doszło do 100 stopni, spróbuję podać prąd z akumulatora, ale to jutro dzisiaj już ciemno.

    0
  • Pomocny post
    #29 25 Lut 2012 17:51
    Zico63
    Poziom 37  

    Ogrzewanie w kabinie MUSI być wyłączone; i nawiew też! Ale na postoju fakt, ciężko :wink:

    0
  • #30 25 Lut 2012 18:02
    Artur_97
    Poziom 19  

    To ogrzewanie gdzieś się wyłącza? Wybaczcie, ale ja znam się na elektronice, nie na samochodach.

    0