Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Elektroniczny Przerywacz(WSK 125)

Jimi93 24 Feb 2012 21:34 6277 11
  • #1
    Jimi93
    Level 9  
    Witam wszystkich!
    Jestem nowy na jakich kolwiek forach więc proszę o troszkę wyrozumiałości. Mój problem jest następujący: mam motor wsk 125, jestem w trakcie odrestaurowywania. Stwierdziłem że zrobię parę modyfikacji silnika jak już robię generalny remont silnika. Doczytałem się ,że ludzie wymieniali iskrowniki i magneta na te z Rometa Charta. Wszystko pasuje, magneto siedzi dobrze iskrownik tez. Kupiłem sobie moduł zapłonowy który jest zrobiony pod akumulator. Nie wiem co to za moduł wiem tyle że pasuje do wski. Facet sam to robił. Teraz tak, na iskrowniku jest cewka wyzwalająca inaczej zwana impulsatorem. Kabel od tej cewki podłączyłem pod kabel który jest opisany na module. Iskra jest taka że konia zabije tyle że jest dosłownie cały czas wyzwalana. Nawet przy próbach odpalenia kopnik bije w drugą stronę. Długo zastanawiałem się jak to zrobić żeby był jakiś elektryczny przerywacz, jakiś kondensator który pochłonie część tego ładunku. Przyglądałem się schematom modułu zapłonowego do Rometa Charta ale tam na odcinku między impulsatorem a tyrystorem jest zrobiony następująco: jest kondensator tantalowy 10uf 25V połączony równolegle z rezystorem, na dodatek jeszcze idzie jakoś dziwnie masa na której też jest rezystor. Macie jakiś inny pomysł jak zrobić taki układ który by wyzwalał impuls do modułu który by dawał mi jedną iskrę a nie 5 do 6?;)
  • #2
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Schemat i opis podłączenia tego modułu, który kupiłeś. I konkretny opis tego, co ty tam zmotałeś.
  • #3
    Jimi93
    Level 9  
    Schematu wntętrza modułu nie mam. Jutro wrzucę schemat podłączenia samego modułu pod instalacje. O ile dobrze pamiętam to chyba facet mówił że to moduł CDI ale pewny nie jestem.
  • #4
    helena33
    Level 27  
    Moduł CDI nie nadaje się pod koło WSK ani koło Rometa Charta. Taki moduł działa poprawnie tylko z dwoma magnesami ustawionymi względem niego w momencie zapłonu, lub przed zapłonem, w zależności od skoku tłoka, pojemności, oraz obrotów maszyny.
    Coś mi się wydaję że takiego przerywacza nie wymyślisz. A przynajmniej ja sensu nie widzę.

    Osobiście założyłem do WSK 125 koło wentylatora (magnesowe) od MacCulocha MAC160 oraz moduł zapłonowy od chińskiej pilarki NAC i pali na dotyk :) . Koło z MAC 160 dlatego że takie miałem najmniejsze w domu, a zapłon od NAC bo daje lepszą iskrę niż od MAC 160.
    Nie pożądany efekt to brak świateł z cewek (aku z malucha na bagażniku :) ) marne ładowanie bo cewka od WSK nic nie daje przy dwóch magnesach, i nie naładuje 12V aku.
    A pożądane to lepszy moment obrotowy bo odeszło sporo ciężaru z powodu braku oryginalnego koła zamachowego WSKi, trochę wyższe obroty silnika, 95 km/h. Ale stosuje 1:25 mieszankę z olejem husqvarny, najlepszy olej do tego cudaka. Do lasu mi wystarcza.

    Moderated By Błażej:

    A jaki to zapłon jest stosowany w Romecie Charcie?

  • #5
    jack63
    Level 43  
    Jimi93 Dołączam sie do prośby Błażeja. Więcej dokładnych informacji! Napisałeś tak chaotycznie, iż wcale się nie dziwię helena33, że idąc "po swojej branży" i strzępkach objawów doszedł do wniosku, iż masz zapłon tzw. magnet. Czyli bez impulsatora, wyzwalany tym samym napięciem którym jest zasilany. Zapłon taki często jest stosowany w pilarkach, kosiarkach i innych podobnych "sprzętach". Z zasady jego działania wynika że daje tyle iskier na obrót wału ile ma magesów koło magnesowe. Zastosowanie przerywacza/impulsatora nie jest możliwe w tym układzie!
    Nie wróżę mu dobrej współpracy z kołem magnesowym od WSK (6 magnesów). O ile są szanse wybrać jedną z iskier we właściwym punkcie zapłonu, to przy większych obrotach iskry mogą być słabe i nie wiadomo jak zareaguje silnik na iskrę w połowie suwu sprężania???
    Napisz również co swoją przeróbką chcesz osiągnąć. Spróbujemy dobrać odpowiednie dla ciebie rozwiązanie.
    Temat jest stary jak sama WSK i był wielokrotnie opisywany na forum. Użyj szukaj. Poczytaj a wiele spraw ci się wyjaśni.
  • #6
    Jimi93
    Level 9  
    Koło magnesowe jest również od charta. Chcę osiągnąć lepsze wkręcanie się na obroty. Tak jak powiedział jack63 tak to wyzwalanie się iskry na świecy wygląda. Każde przesunięcie się magneta daje iskre lecz jest impulsator pod który jest podłączony moduł. Tak jak mówiłem wstawiam schemat mojego modułu i schemat modułu Rometa Charta który pracował fabrycznie z takimi iskrownikami i kołami magnetycznymi. Wydaje mi się że trzeba jakoś wykombinować coś z tym układem kondensator 10uF połączonym równolegle z rezystorem bo tak jest w samym module od charta i w jakimś opisie czytałem że to właśnie działa jako przerywacz ale nie widzę żadnego sensu działania czegoś takiego. A co do szukania odpowiedzi na mój problem to szukam już jakiegoś objaśnienia ze strony elektrycznej chyba z pół roku i nigdzie nic konkretnego nie znalazłem:(
    https://obrazki.elektroda.pl/4475861900_1330155446.jpg mój moduł
    https://obrazki.elektroda.pl/8208029900_1330155496.jpg moduł od Rometa Charta
  • #7
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Masz moduł bateryjny, przygotowany do zasilania napięciem stałym, a ty go podpinasz pod cewki, które zasilają go prądem przemiennym. I nic dziwnego, ze masz snop iskier, bo moduł jest pewnie wewnątrz zabezpieczony diodą na zasilaniu i cały czas włącza się i wyłącza, co może skutkować generowaniem iskry.
    Jeśli stosujesz układ cewek z motoroweru chart, to moduł także musi z niego pochodzić! Ewentualnie może być inny moduł AC DCI, a nie moduł bateryjny! I żadnych dodatkowych pojemności wtedy nie montuj.
  • #8
    Jimi93
    Level 9  
    czyli nic nie wykombinuje? jakieś diody prostownicze albo coś? Zależy mi na tym żeby już nic nie zmieniać bo wszystko już mam zamontowane.
  • #9
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Pół biedy z zasilaniem. To możesz wziąć z akumulatora. Problem masz z wyzwalaniem modułu. Musisz zrobić układ przerzutnika, który będzie wyzwalał moduł na podstawie sygnału z cewki. Do zrobienia, tylko po co, skoro dysponujesz całą mechaniką do systemu CDI, który nie potrzebuje zasilania z akumulatora (ma własne cewki: zasilającą i wyzwalającą).
  • #10
    Jimi93
    Level 9  
    Mam już troche ograniczony budżet żeby kupować nowy moduł do charta to raz a dwa lubię dużo kombinować z mechaniką i elektryką więc jak dla mnie ta opcja by była ok:) a w którym układzie by była lepsza iskra? Bo ten moduł co mam to daje taką iskrę że odstęp na świecy mogę maksymalnie rozszerzyć.
  • Helpful post
    #11
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Przecież masz schemat modułu do charta, więc? I myślisz, że koszty przerobienia tamtego będą niższe niż zdobycie/zrobienie nowego? Licząc próby, bo pewnie kilka ich będzie. Masz wszystko do CDI, a ty się upierasz przy bateryjnym z przerywaczem, bo taki właśnie w tej chwili masz. Czyli krok wstecz, bo chcesz przerywacz MECHANICZNY (można go zastąpić elektroniką, ale to też zabawa).
  • #12
    Jimi93
    Level 9  
    Znaczy się nie upieram się tylko szukam rozwiązania gdzie nie będę musiał dużo siedzieć i rozkręcać i skręcać.Wziąć lutownice i schemat, polutować trochę to żaden problem. A ten elektryczny przerywacz? Właśnie mi o coś takiego chodziło żeby nie było mechanicznego przerywacza bo to znów ścieranie się platynek itd dlatego też w ogóle pomysł na zmianę zapłonu z Wski na Chartowski.

    Dodano po 1 [godziny] 21 [minuty]:

    Po dłuższym zastanowieniu stwierdziłem że wymienie faktycznie to co mam na moduł chartowski. Czytam właśnie opisy systemów CDI i ten w charcie jest AC-CDI a jest również DC-CDI i ponoć jest sprawniejszy i bardziej precyzyjny. Wiecie może jak coś takiego zrobić? Aha i jeszcze jedno macie może pomysł na zrobienie regulatora napięcia do tak około 14V na ładowanie akumulatora?