Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Cewka podwójna Renault Megane '97 i inne

Ture11 25 Feb 2012 20:00 6169 25
Tespol
  • #1
    Ture11
    Level 38  
    Witam.
    Nie mogę nigdzie znaleźć uściślenia definicji cewki podwójnej, więc proszę o pomoc.
    Nie będę się rozpisywał na temat usterki samochodu, bo raczej siedzi w cewce lub komputerze, ale chciałbym się dowiedzieć, jak działa cewka podwójna w samochodzie takiej klasy, jak stara meganka 1.6 8v z roku 1997. Dokładniej to chodzi mi o to, że z tego co wiem, taka cewka daje iskrę na dwa cylindry jednocześnie, co byłoby dla mnie zrozumiałe. Jednak nie rozumiem, dlaczego do cewki dochodzą trzy przewody, oznaczone na kostce kolejno: "+" , "+" , "-". Czy oznacza to, że cewka ma dwie niezależne sekcje, sterowane różnymi impulsami, czy raczej jeden + jest do zasilania, drugi to sygnał? Czy rzeczywiście w takim silniku iskra wypada na dwóch cylindrach jednocześnie? Czy może niepotrzebnie sugeruję się konstrukcją fiata 126p, gdzie tak było zrealizowane rozdzielenie zapłonu?

    Problem jest, zdaje się, prosty - czasami przestaje działać jeden cylinder, o numerze 4. Po chwili się włącza, na gazie z towarzystwem strzału. Po bezskutecznej wymianie kabli i świec przyszedł czas na cewkę (zamontowana od nowości, SAGEM), lecz przed jej wymianą chciałem sprawdzić przebieg oscyloskopem...

    Za pomoc w zrozumieniu będę bardzo wdzięczny.
  • Tespol
  • Helpful post
    #2
    wojtekryba
    Level 32  
    Masz rację.
    Dwie sekcje sterowane odrębnymi impulsami.

    1 z 4 i 2 z 3 cylindrem.
  • #3
    Ture11
    Level 38  
    Chyba wszystko jest dla mnie jasne, napisałem temat, bo to, co znalazłem na internecie stanowiło dla mnie zaprzeczenie, lecz okazało się, że źle odczytałem obrazek... Wynika na to, że ten system jest systemem "iskry traconej", prawda?

    Ciekawie jest to opisane tu Link, lecz nie jest nigdzie pokazane, dlaczego miałyby dochodzić trzy przewody do jednej cewki.. Czyżby jednak w tym "francuskim dowcipie" zastosowano dwa sygnały sterujące jedną cewką podwójną?, czy może jakieś uzwojenie kontrolne, czy po prostu zasilanie stałe i sygnał (niskoprądowy) z komputera?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Nie żebym nie wierzył kolego Wojtku, ale już mi się wszystko pomieszało... Czy mogę bez konsekwencji zamienić kable 1, 4 miejscami? Albo kable 2,3?
  • Helpful post
    #4
    User removed account
    User removed account  
  • Tespol
  • #6
    Ture11
    Level 38  
    Dziękuje. Na obrazku jest pokazana cewka obsługująca cztery świece naraz, używając do tego 3 piny - to rozumiem. Ale dlaczego u mnie trzy piny są do cewki obsługującej dwie świece?
  • Helpful post
    #7
    wojtekryba
    Level 32  
    Motronic wrote:
    Nieprawda. Jedno pierwotne i jedno wtórne. I to, że wtyczka jest 3 bolcowa i idą 3 kable to nic nie znaczy. Kable możesz zamieniać.


    To megana z dwoma cewkami.
    Sorry ale przekombinowałem myśląc o cewce z 4 wyjściami WN.
  • #8
    Ture11
    Level 38  
    Jeśli niejasno się wyraziłem:
    tak wyglądają cewki podwójne w Megane 1.6 Do każdej podwójnej są 3 przewody +,+,-.
    Link
  • Helpful post
    #9
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    Ture11
    Level 38  
    Dziękuje, o to mi chodziło... Jutro, po wszystkim zamknę temat, dzieląc się przy okazji ew. spostrzeżeniami.
  • Helpful post
    #11
    User removed account
    User removed account  
  • Helpful post
    #12
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Jurek, tu nie jest tak, to cewki z modułami wewnętrznymi, masz plus, masa i impuls wyzwalający ze sterownika. Tu nie masz kondensatorów.
  • #13
    Ture11
    Level 38  
    Raz jeszcze dziękuje. Teraz to już chyba będę strzelał na ślepo... ;-) Może mi ktoś jeszcze powiedzieć, co to jest za element przymocowany po lewej stronie aluminiowego chasis cewek, na zdjęciu w linku 5 postów wyżej (z jednym białym kabelkiem)?
  • Helpful post
    #14
    User removed account
    User removed account  
  • Helpful post
    #15
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Jurku, ja bazuję na schematach AD i Tolerance podają jak napisałem wyżej. Nawet oscylogram impulsu jest. Może się mylę, jeśli w programie jest błąd. Ty jesteś Guru w tym temacie.

    Kondensator występuje w Megance nowszej 1,6 ale 16V. Na Syriusie. A my mówimy o zwykłym Fenixie 5
  • #16
    User removed account
    User removed account  
  • #17
    Ture11
    Level 38  
    Dobra, panowie, skończcie kłótnie. Wygląda na to, że jutro was doedukuję ;-). Jak pisałem, cewka ma oznaczenia ++-, więc ciężko zgadywać, co Francuzi mieli na myśli... Fakt, cewki są na pokrywie zaworów. Natomiast to z białym kabelkiem idzie sobie do komputera wraz z kablami od cewek, i tam znika mi z pola widzenia. Zobaczę jutro, czy na cewkach jest 12V, gdzie jest sygnał...
  • #18
    User removed account
    User removed account  
  • #19
    Ture11
    Level 38  
    To jeszcze tylko powiedzcie, jakiego wysterowania mam się spodziewać, znaczy, czy plus jest na stałe i kluczowany minusem? Przy okazji, czy ten sterownik to jest ten FENIX 5 ?
  • #20
    User removed account
    User removed account  
  • #21
    Ture11
    Level 38  
    Eeech samoindukcja... A myślałem, że sonda z tłumieniem 10x wystarczy... No dziękuje wszystkim za pomoc. Pozostało tylko "ujarzmić gada". Francuskiego, wybitnie wrednego gada ;-)
  • #22
    User removed account
    User removed account  
  • #23
    Ture11
    Level 38  
    Może i prosty, ale zostawił nas na zimę z brakiem ogrzewania kabiny, grzejącym się silnikiem działającym na 3-ech cylindrach, cykającą klapą recyrkulatora, śmierdząc do tego niespalonym gazem LPG. Ale radio gra! ;-)
  • #24
    Ture11
    Level 38  
    Po wymianie cewki na razie nic nie przerywa, przebiegów nie sprawdziłem. Nie ustał jednak problem przegrzewania się silnika, ale to już zapewne kwestia oczyszczenia układu chłodzenia. Dziękuje wszystkim.
  • #25
    User removed account
    User removed account  
  • #26
    Ture11
    Level 38  
    Ostatecznie podsumowując, coby temat zakończyć. Wymiana cewki pomogła, ale nie zmieniło to faktu, że miesiąc później zatarł się silnik ;-) - poszła uszczelka pod głowicą i kilka litrów cieczy chłodzącej do tłoka, w zamian wypluwając rdzę przez zbiorniczek wyrównawczy.

    Jeszcze raz dziękuje za pomoc. Pozdrawiam.