Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik elektryczny samochodu HEV (hybryda) vs. EV (electric).

ProfessIQ 26 Lut 2012 15:25 2748 4
  • #1
    ProfessIQ
    Poziom 9  
    Witam serdecznie,

    po wielu latach ponownie wracam na forum i chciałbym prosić o pomoc w kwestii silnika elektrycznego z samochodu hybrydowego.
    Niedawno rozmawiałem z elektronikiem, specjalizującym się w napędach elektrycznych dla EV i zapytałem o możliwość zastosowania silnika elektrycznego z pełnej hybrydy (Silnik elektryczny pracuje sam lub wspomaga silnik spalinowy podczas gwałtownego przyspieszania) do klasycznego samochodu elektrycznego (100% EV). Powiedział, że to silniki o zupełnie innej konstrukcji, inne będzie uzwojenie obliczone na inne napięcia i inne parametry, które przy długotrwałej pracy silnika w typowym napędzie elektrycznym nie zdają egzaminu.
    Jednak taki silnik elektryczny działający w trybie ciągłym tylko do niskich prędkości ok. 45 km/h i przy nagłych przyspieszeniach, jest chłodzony wodą, ma dwustopniową skrzynię CVT o zakresie prędkości do kilkunastu tysięcy obrotów i zasilanie rzędu 600 V, a w szczycie osiąga moc dobrze ponad 100 KW.
    Czy do takich małych prędkości i możliwości wspomagania silnika głównego przy przyspieszaniu, jest potrzebny asynchroniczny silnik AC z magnesami neodymowymi o takich parametrach...??
    Czy rzeczywiście taki silnik nie nadaje się do pełnego EV..???
  • #2
    saskia
    Poziom 38  
    Tak w skrocie, to przychodzi mi na mysl porownanie takiej ciaglej jazdy, do jazdy "na rozruszniku" samochodem z silnikiem spalinowym.
    Nie jest to tak calkiem, ale bardzo zblizone.
  • #3
    ProfessIQ
    Poziom 9  
    Witam,

    niezupełnie o to chodzi..., oczywiście oba silniki mają taką samą zdolność pracy w trybie ciagłym, jednak elektronik, z którym rozmawiałem stwierdził, że ze względu na przeznaczenie, w silniku hybrydy będą zastosowane inne materiały, i będzie miał inną zdolność znoszenia obciążeń..., pytanie rodzi się z powodu wysokiej jakości i wydajności takiego silnika hybrydowego. Do roli jaką ma pełnić wystarczyłby pewnie słabszy rzędu 70 -75KW, niższej jakości, nawet DC.
  • #4
    saskia
    Poziom 38  
    Przy malych predkosciach obrotowych i ciaglej jezdzie akumulatory szybko ci siada.
    To sa silniki ktore mozna znacznie przeciazac, ale krotkotrwale (dlatego sa chlodzione woda).
    Do ciaglej jazdy i latwosci regulacji obrotow bez zbytnich strat sie nie nadaja.
    One sa male gabarytowo ale moga dac duza moc i przyspieszenie, ale tak jak rozrusznik samochodowy nie moga pracowac w trybie ciaglym. Czy udalo ci sie kiedys sterowac obrotami rozrusznika?watpie, bo obroty glownie zaleza od obciazenia.
  • #5
    ProfessIQ
    Poziom 9  
    Owszem zgadzam się z takim porównaniem z rozrusznikiem ale... , zastanawiam się czy to nie jest kwestia falownika, że silnik ma taką charakterystykę pracy, bo przecież do tej prędkości rzędu 45 km/h silnik może pracować dlugotrwale i bez przerwy, a rozrusznik ma za zadanie jedynie pracę chwilową pod dużym obciążeniem.
    Jednocześnie silnik z hybrydy to bardzo zaawansowana jednostka - gdybym potrzebował agregatu, który ma pracować stale w niedużym zakresie obrotów z możliwością nagłego przyspieszenia pracy, to zastosowałbym 3 cylindrowego diesla z turbosprężarką, a nie benzynowy V8 ze zmiennymi fazami rozrządu, wtryskiem bezpośrednim i biturbo. W takiej hybrydzie prócz tego silnika elektrycznego uruchamia się do nagłego przyspieszenia jeszcze jeden mniejszy silnik elektryczny (napędzający koła tylne) i oba dodają mocy silnikowi spalinowemu.
    Stąd zastanawiam się czy sama konstrukcja tego większego silnika elektrycznego nadawałaby się do pracy w trybie EV, a być może jest to jedynie kwestia sterowania, falownika lub innych elementów osprzętu elektronicznego...??

    Na wielu zagranicznych forach można znaleźć opisy i dyskusje o hybrydach (np. Priusie) przekonstruowanych na 100% EV, gdzie zasada jest ta sama, silnik elektryczny wspomaga jedynie główny motor spalinowy, przyspieszając w nagłych sytuacjach oraz pracuje w trybie EV do ok. 50 km/h...
    I właśnie to mnie zastanawia.