Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bariera optyczna w samochodzie.

Marian B 27 Lut 2012 17:23 18612 23
  • Bariera optyczna w samochodzie.

    W większości, a może i we wszystkich samochodach w elektrycznych podnośnikach szyb jest stosowane zabezpieczenie przeciążeniowe, powodujące wyłączenie silniczka gdy podnoszona szyba napotka przeszkodę. W bardziej rozbudowanych układach jest możliwość nawet opuszczenia szyby na jakąś tam odległość po napotkaniu przeszkody. Jednak aby taką możliwość osiągnąć, układ sterujący silnikiem musi posiadać co najmniej procesor sterujący z możliwością zliczania obrotów silnika, oraz pamięć położeń krańcowych szyby (pamiętać ilość obrotów silnika od końca do końca), lub zamontowane krańcówki. Inaczej nie byłoby możliwości odróżnienia przeciążenia w położeniach krańcowych szyby od przeciążeń spowodowanych przeszkodą.
    Aby zabezpieczenie przeciążeniowe zadziałało, wąska krawędź szyby musi wywrzeć dość spory nacisk na rękę lub głowę delikwenta zamykającego szybę. Taki nacisk wywołuje odruch obronny, gwałtowne cofnięcie, szarpnięcie np. ręki.
    Właśnie ten odruch obronny, a nie nacisk krawędzi szyby powoduje, lub może spowodować jakieś tam obrażenia, lub przykre wrażenia.
    W przypadku zastosowania bariery optycznej wszystkie te problemy znikają. Nie potrzebny jest skomplikowany układ sterujący silnikiem, wszystko odbywa się bezdotykowo, poza wiedzą użytkownika, a zabezpieczenie jest bardzo skuteczne. Zadziała, gdy tylko głowa lub ręka zostaną zbliżone do szyby.

    O tym, że przydałoby się takie zabezpieczenie po raz pierwszy pomyślałem gdy stojąc obok samochodu chciałem zamknąć szybę naciskając przycisk w drzwiach przez otwarte okno (rodzaj ogłupienia ma nawet poprawną politycznie nazwę, "pomroczność jasna").
    Ostateczną decyzję o zbudowaniu bariery optycznej podjąłem, gdy zamykając szyby z pulpitu kierowcy, w czasie jazdy, zdarzyło się przyciąć włosy pasażerce.
    Było trochę zamieszania, a jak wiadomo, zamieszanie i panika nie wpływają dobrze na bezpieczeństwo jazdy.
    Barierę optyczną warto też zbudować ze względu na małolatów, gdyż są oni wielkimi mistrzami w szukaniu sobie guza.

    Opisywana bariera optyczna została zaprojektowana jako kolejne dodatkowe moduły do projektu "Elektryczne szyby w samochodzie" mojego autorstwa, opisane tu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1671928.html
    W przypadku współpracy z tymi "szybami" podłączenie bariery optycznej jest bardzo proste. Moduł bariery jest włączany jako przejściówka do złącza zasilającego silnik, znajdującego się na słupku drzwi samochodu. W ten sposób został rozwiązany problem zasilania modułu oraz zmiany kierunku obrotów silnika. Nie potrzebne jest wchodzenie do wnętrza drzwi.




    Zamontowanie czujników, diody nadawczej i odbiornika podczerwieni pod uszczelką drzwi, w wyciętych otworkach, pozwoliło na bezproblemowe poprowadzenie przewodów do tych czujników też pod uszczelką i także bez potrzeby wchodzenia do wnętrza drzwi.
    Montaż całości można łatwo zrobić jedynie po zdjęciu plastykowej osłony słupka.

    Trzeba zbudować i zamontować tyle kompletów: moduł bariery, moduł diody nadawczej, moduł odbiornika, ile chcemy zabezpieczyć szyb w samochodzie.

    Opisywaną barierę można bez problemu zastosować w tych samochodach, gdzie jest bezpośredni dostęp do przewodów zasilających silniczki podnośników szyb, lub w tych, gdzie sterowanie silniczkami odbywa się bezpośrednio przyciskami.
    Niestety, bez zmian w podłączeniu styków przekaźnika wykonawczego (tego schematu) nie da się tej bariery zastosować w nowszych samochodach, gdzie silniczki są zintegrowane ze swoimi sterownikami i nie ma do ich zasilania bezpośredniego dostępu.
    W tym przypadku trzeba przekonstruować połączenie stopnia wykonawczego (styki wykonawcze przekaźnika P1) w ten sposób, aby wyłączanie i przełączanie kierunku obrotów silniczka odbywało się na poziomie przycisków sterujących, oraz trzeba doprowadzić do modułu dodatkowe zasilanie.

    Oczywiście, barierę można też wykorzystać w dowolnym celu po przystosowaniu stopnia wykonawczego, oraz doprowadzeniu zasilania.

    Bariera optyczna w samochodzie. Bariera optyczna w samochodzie.Bariera optyczna w samochodzie.
    Bariera optyczna w samochodzie. Bariera optyczna w samochodzie. Bariera optyczna w samochodzie.
    Bariera optyczna w samochodzie. Bariera optyczna w samochodzie. Bariera optyczna w samochodzie.


    Zasada działania.

    Ogólna zasada działania jest bardzo prosta, gdy naciśnięty przycisk zamykania i przerwana bariera, silnik zmienia kierunek obrotów za pomocą przekaźnika P1, i szyba opuszcza się zamiast podnosić.

    -- Bariera nie działa gdy szyba jest opuszczana za pomocą przycisku otwierania. Jest wtedy odłączone napięcie zasilania za pomocą diody D6.

    -- Układ w stanie spoczynku nie pobiera prądu, jest zachowana "przerwa powietrzna".

    Układ posiada stopień czasowy (elementy C4, R6), oraz podtrzymanie przycisku zamykania za pomocą styków 1p2 przekaźnika P2. Dzięki temu występuje kilka opcji działania w zależności od ciągłości lub przerwania bariery, od czasu trwania przerwania, od chwili załączenia lub wyłączenia przycisku zamykania, oraz od czasu trwania załączenia przycisku.

    -- Gdy bariera nie jest przerwana, zamykanie szyby przebiega w normalny sposób.

    -- Naciśnięty i trzymany przycisk zamykania, a bariera przerwana na bardzo krótko,np. machnięcie ręką. Szyba się podnosi, w chwili przerwania bariery opuści się na około 15 cm (stała czasowa C4, R6 wynosi około 0,5 sekundy), a następnie będzie się podnosić aż do całkowitego zamknięcia.

    -- Naciśnięty i trzymany przycisk, bariera przerwana na dłużej. Szyba się podnosi, w chwili przerwania bariery zacznie się opuszczać tak długo jak przerwana bariera, plus jeszcze 15 cm od chwili gdy bariera już nie jest przerwana, następnie zacznie się podnosić aż do całkowitego zamknięcia.

    -- Bariera trwale przerwana, np. przechylenie głowy w stronę szyby. Nawet krótkie naciśnięcie przycisku zamykania spowoduje całkowite otwarcie okna. Przerwana bariera powoduje że cały czas jest podtrzymanie przycisku zamykania stykiem 1p2 przekaźnika P2.

    -- Krótkie naciśnięcie przycisku zamykania, ale w czasie tego krótkiego nacisku, również krótkie przerwanie bariery. Szyba opuści się na około 15 cm, pomimo tego, że przycisk już nie jest naciskany, a bariera też już nie jest przerwana. (Stała czasowa C4, R6, oraz podtrzymanie przekaźnikiem P2).


    Jako odbiornik podczerwieni zastosowany został scalony układ TSOP4840. Ma on bardzo małe wymiary, i pomimo tego zawiera wszystkie możliwe filtry i demodulatory, oraz rozbudowaną automatykę wzmocnienia.
    Jest niewrażliwy na bezpośrednie światło słoneczne także wtedy, gdy nie ma obudowy zewnętrznej.
    Gdy oświetlony niemodulowaną falą nośną podczerwieni o częstotliwości 40kHz, na wyjściu układu jest niski stan logiczny (0V).
    Gdy nieoświetlony falą nośną o częstotliwości 40kHz, (bariera przerwana), na wyjściu występuje stan wysoki (+5V).
    Gdy fala nośna (40kHz) zmodulowana, na wyjściu występuje przebieg modulujący o amplitudzie 5V.

    Nadajnik podczerwieni, to dioda D7 o średnicy 3mm i kącie promieniowania 30°. Duży kąt promieniowania zwalnia od konieczności precyzyjnego ustawienia diody nadawczej, oraz zapewnia działanie bariery po każdym demontażu i ponownym montażu czujników bez konieczności ich ponownego ustawiania. Nie groźne jest przypadkowe przestawienie. Przy montażu wystarczy tylko, że nadajnik i odbiornik są zwrócone na siebie w rozsądny sposób.


    Naciśnięcie przycisku w drzwiach w stronę zamykania powoduje włączenie uzwojenia przekaźnika Z (w module sterującym szybami), i styk "z" tego przekaźnika poda zasilanie +12V przez nóżkę 2 złącza Z4Gx na płytkę bariery. Minus zasilania bariery jest podłączony przez nóżkę 1 złącza Z4Gx i normalnie zamknięty w tym czasie styk "o" przekaźnika O, do masy.
    Jednocześnie z nóżek 1 i 2 złącza Z4, przez normalnie zamknięte styki 1p1 i 2p1 przekaźnika P1, oraz złącze Z3Gx jest podane zasilanie na silnik.
    Generator zbudowany na bramce B1 wytwarza przebieg o częstotliwości około 500Hz, i ten przebieg za pomocą diody D1 kluczuje pracą generatora 40kHz na bramce B2. W efekcie, na wyjściu bramki B3 jest częstotliwość nośna 40kHz zmodulowana częstotliwością 500 Hz w postaci paczek impulsów, i dalej, ten zmodulowany sygnał po wzmocnieniu tranzystorem T1 jest za pomocą diody nadawczej D7 wysłany w stronę odbiornika US2 (TSOP4840).

    Na wyjściu 1 US2(TSOP4840) pojawi się przebieg modulujący o częstotliwości 500 Hz.
    Częstotliwość 500 Hz (napięcie o tej częstotliwości) za rezystorem R5 jest zwierane do masy przez stosunkowo dużą pojemność kondensatora C3, na wejściu 11 bramki B4 stan niski, niski stan także na wyjściu 8 bramki B5, tranzystor T2 nie przewodzi, przekaźniki P1 i P2 nie przełączają swoich styków, szyba podnosi się w normalny sposób.

    W chwili przerwania bariery optycznej, na wyjściu 1 TSOP4840 pojawi się stan wysoki (+5V), stan wysoki na wejściu 11 bramki B4, stan wysoki na wyjściu 8 bramki B5, tranzystor T2 przewodzi, przekaźnik P1 swoimi stykami 1p1 i 2p1 zmieni kierunek obrotów silnika, przekaźnik P2 stykiem 1p2 podtrzyma załączenie przycisku.
    Czas podtrzymania zależy od stałej czasowej elementów C4, R6, i przy takich wartościach jak na schemacie wynosi około 0,5 sekundy. W tym czasie szyba opuści się na około 15 cm także wtedy, gdy przycisk załączający jest już zwolniony.

    Dioda D3 nie dopuszcza do szybkiego rozładowania kondensatora C4 po tym, gdy bariera już nie jest przerwana (niski stan na kondensatorze C3).
    Rezystor R5 oraz łączna pojemność kondensatorów C3 i C4 zapewniają niewielkie opóźnienie w pojawieniu się stanu wysokiego na wejściu 11 bramki B4. To opóźnienie zapobiega "klapaniu" przekaźnika P1, a więc i szarpaniu silnikiem w chwili włączenia zasilania, zanim ustabilizuje się praca generatorów oraz odbiornika TSOP4840.
    Warystor R9 zapobiega iskrzeniu styków przekaźnika P1. Dioda D2 przyśpiesza rozładowanie kondensatora C3 po zaniku stanu wysokiego na wyjściu 1 TSOP4840.

    Celowo zrezygnowałem ze scalonego stabilizatora 5V. Stabilizacja za pomocą diody Zenera jest wystarczająca, a rezystor R8 służy jednocześnie jako zabezpieczenie przed wszelkiego rodzaju zwarciami na przewodach do odbiornika TSOP4840. Podobną rolę zabezpieczającą pełni redukcyjny rezystor R4. Te przewody są stosunkowo cienkie i długie, o przetarcie i zwarcie nietrudno.

    Przekaźnik P2 zaznaczony na schemacie zielonym kolorem, gdyż został zamontowany później jako usprawnienie układu. Dla tego też na płytce drukowanej nie ma "druku" dla niego. Został wlutowany bokiem, dwoma wyprowadzeniami 5 i 6 w ścieżkę masy, a pozostałe wyprowadzenia połączone przewodami. Dodatkowo przyklejony do płytki dwustronnym przylepcem.
    Przekaźnik P2 ma bardzo małe wymiary, 12x9x7 mm, i można bez problemu zamontować w dowolnym miejscu płytki.
    Przekaźnik P2 zapobiega natychmiastowemu zatrzymaniu szyby w chwili puszczenia przycisku gdy bariera jest przerwana. Jest to dość ważne, i dziwię się sobie, że wpadłem na ten pomysł dopiero po pewnym czasie użytkowania.
    Przewód łączący złącze Z7 ze złączem przycisku na słupku ma tylko 5 cm długości. Jest to po prostu wyprowadzenie dodatkowego styku ze złącza przycisku na słupku.


    Bariera optyczna w samochodzie. Bariera optyczna w samochodzie. Bariera optyczna w samochodzie. Bariera optyczna w samochodzie.


    Uruchomienie i montaż.

    Układ scalony 40106, to sześć inwerterów z wejściem Schmitta. Wszystkie układy niezależnie od serii i producenta, pod względem logicznym są takie same, ale gdy bramki są wykorzystywane do pracy jako generator, występują znaczne różnice w wartości elementów RC dla uzyskania tej samej częstotliwości, przy tym samym napięciu zasilania.
    Różnica zależy od producenta oraz od serii, czyli od literek na końcu nazwy.
    Stąd wynika konieczność wstępnego uruchomienia bariery, czyli doboru rezystorów R1 i R2 w celu uzyskania odpowiednich częstotliwości.

    Na przykład, przy napięciu zasilania +5V, oraz C1=0,1μF, C2=1nF, aby uzyskać f1=500Hz i f2=40kHz, dla trzech podanych układów mamy:

    CD40106BE --------R1=47k, R2=47,5k (wartości takie, jak na schemacie)
    CD40106BCN --------R1=12,57k, R2=12,1k
    MC14584BCP -------R1=56k, R2=63,8k

    Dobór elementów R1 i R2 bardzo prosty, jest dość duża tolerancja wartości rezystancji. Stabilność częstotliwości generatorów dobra, niepotrzebna jest stabilizacja kwarcowa.
    Do uruchomienia potrzebny będzie zasilacz 12V oraz oscyloskop, chociaż można to zrobić i bez tych urządzeń, korzystając tylko z gniazda zapalniczki w samochodzie jako zasilacza.

    Aby wstępne uruchomienie sprawnie przeprowadzić proponuję następującą kolejność czynności:

    1) Zamontować wszystkie elementy na płytce za wyjątkiem R1, R2, R2a, oraz kondensatora C4.
    Te elementy są typu SMD, i mogą być kłopoty przy ich wylutowywaniu i ponownym lutowaniu.
    Można przy okazji uszkodzić druk na płytce.
    Kondensator C4 wprowadza opóźnienie i byłoby utrudnione dobieranie R2.

    2) W miejsce rezystorów R1 i R2 wlutować na przewodach o długości około 15 cm potencjometry lub rezystory nastawne o wartości 100k.

    3) Za pomocą wlutowanego drucika zewrzeć kondensator C1. W ten sposób będzie wymuszony stan wysoki na wyjściu 2 bramki B1, i generator na bramce B2 będzie wytwarzał niemodulowaną częstotliwość (falę nośną).

    4) Równolegle do uzwojenia przekaźnika P1 dołączyć diodę LED z rezystorem ograniczającym np. 470Ω, w ten sposób, aby zwrot diody był przeciwny do zwrotu diody D4. (Dioda LED powinna świecić gdy przewodzi tranzystor T2).

    5) Na drewnianej listewce zamontować diodę nadawczą i odbiornik TSOP4840 w odległości około 30cm od siebie i podłączyć do płytki. Dla wygody, przewody powinny być dość długie, co najmniej 1,5m. Mogą to już być przewody wiązek zakończone wtyczkami, o długości zależnej od przewidywanego miejsca montażu czujników.

    6) Podłączyć zasilanie 12V w te miejsca na płytce, gdzie podłączone złącze Z4.

    7) Powoli pokręcając rezystorem nastawnym (R2) spowodować zaświecenie diody LED. Wtedy generator na bramce B2 wygeneruje przebieg o częstotliwości 40kHz. Dla potencjometru o wartości 100k będzie to dość ostre ekstremum. Po odlutowaniu i wstępnym zmierzeniu rezystancji, warto zamontować potencjometr o mniejszej wartości np. 30k, i dodatkowo szeregowy rezystor 30k.
    Będzie wtedy łagodniejsze ekstremum, i dokładniejszy odczyt wypadkowej rezystancji. Następnie odsunąć nadajnik i odbiornik na odległość około 70cm, i ponownie wyregulować potencjometr tak, aby świeciła dioda. Uzyska się wtedy bardzo dokładną rezystancję.
    Gdy odbiornik jest oświetlony niemodulowaną falą podczerwieni bardzo drastycznie spada czułość i tym samym zasięg bariery, oraz duża wrażliwość na odchyłki częstotliwości nośnej. Trzeba też dokładnie ustawiać diodę nadawczą.
    Na przykład, dla diody o średnicy 3mm i rezystora R4 zmniejszonego do 270Ω, maksymalny pewny zasięg tylko około 1m.
    Gdy częstotliwość nośna zmodulowana, zasięg mocno wzrasta, i jest typowy jak dla pilotów sprzętu RTV.
    W moich testach dla fali niezmodulowanej i układu CD40106BE bariera dobrze pracowała gdy R2=47,5±1k, a więc zakres tolerancji 2k, i w tym zakresie bez problemu można dobrać wypadkową rezystancję w pobliżu środkowej wartości 47,5k.

    8) Odlutować zworkę z kondensatora C1, podłączyć oscyloskop na wyjście 6 bramki B3 i pokręcając potencjometrem (R1) uzyskać ilość impulsów w "paczce" pomiędzy 20÷40. Odpowiada to częstotliwości f1=1000÷500Hz. Dobór tej częstotliwości (f1), a więc i rezystora R1 nie jest krytyczny, i gdy nie ma w dyspozycji oscyloskopu można zamontować rezystory R1 takie, jak podałem wyżej dla poszczególnych układów 40106.

    9) Wlutować dobrane rezystory R1, R2+R2a, oraz kondensator C4 na swoje miejsca, odłączyć diodę LED z rezystorem, i bariera gotowa do użytku.


    Teraz można przystąpić do wstępnego ustalenia miejsca zamontowania czujników oraz wstępnego przetestowania bariery w samochodzie.
    W tym celu ponownie podłączyć diodę LED z rezystorem równolegle do uzwojenia przekaźnika P1 (najlepiej nie demontować po poprzednich działaniach). Przewody zasilające zakończyć wtyczką do gniazda zapalniczki i podłączyć do tego gniazda.
    Diodę nadawczą i odbiornik TSOP4840 wetknąć wyprowadzeniami (są wystarczająco sztywne) pod brzeg uszczelki, i bariera gotowa.
    Wkładanie i wyjmowanie wtyczki symuluje przycisk zamykania, a zbliżając rękę, lub głowę, można obserwując diodę LED widzieć działanie bariery i wybrać optymalne miejsce zamontowania czujników.
    Próby mogą być "wielokrotne i długotrwałe", i taki sposób z diodą LED zapobiega niepotrzebnemu szarpaniu mechanizmu podnośnika i silnika.
    Ogólna zasada powinna być taka, że bariera przebiega możliwie wysoko, ale w ten sposób, aby przechylona głowa osoby o średnim wzroście ją przerywała.
    Diodę należy umieścić z przodu, gdyż mały otworek wypełniony diodą jest nie widoczny nawet gdy się na niego patrzy, trochę większy otwór na odbiornik, umieszczony z tyłu jest też nie widoczny, gdyż znajdzie się poza polem widzenia.
    Przewody do bardziej oddalonego czujnika najlepiej poprowadzić pod uszczelką, nad górną krawędzią okna.
    Po takich wstępnych testach można już zamontować wszystko na swoje miejsca, z tym, że nie należy się śpieszyć z robieniem dziurek w uszczelce. Czujniki zatknąć pod brzegiem uszczelki, i niech pojeżdżą kilka dni, a w tym czasie można je przesuwać i wybrać optymalne miejsce w myśl zasady "siedem razy mierzyć, a raz ciąć".
    Otworki dobrze wycina się za pomocą rurki o odpowiedniej średnicy, np. z uszkodzonej anteny teleskopowej. Aby było wygodnie, trzeba rurkę oprawić w rączkę np. od pilnika, lub w drewniany klocek i zaostrzyć krawędź. Dobrze jest potrenować na materiale podobnym do uszczelki, a najlepiej na starej uszczelce. Otworki dobrze wychodzą także pod ostrym kątem, jaki będzie przy mocno pochylonej krawędzi przedniej szyby.

    Należy zwrócić uwagę, czy bariera działa przy otwartym oknie. Do odbiornika dociera promieniowanie bezpośrednie, oraz odbite od powierzchni szyby. Przy zamkniętym oknie bariera zawsze będzie działać.
    Przy skrajnie złym ustawieniu diody może być tak, że dociera promieniowanie odbite, a nie dociera promieniowanie bezpośrednie, szczególnie wtedy, gdy dioda ma mały kąt promieniowania.
    Wtedy po opuszczeniu szyby nie można będzie zamknąć okna.
    Promieniowanie odbite jest dużo słabsze od bezpośredniego, a bariera po zamontowaniu nie zmienia swoich parametrów fizycznych, odległość nadajnika od odbiornika jest nie duża i regulując wartość rezystora R4 można wyeliminować niepożądane zjawisko, natężenie promieniowania odbitego będzie poniżej czułości odbiornika.
    Gdy rezystor R4 zbyt mały (zbyt silne promieniowanie) może być wpływ szyby i wnętrza kabiny.
    Na przykład dało się to zauważyć gdy na początku był zamontowany R4=270Ω.
    Rezystor R4=1k okazał się optymalny, bariera działa bez problemu.



    Wykaz elementów dla jednego zestawu bariery.

    Rezystory

    R1*, R2* --- 47k SMD (1206).....................2 szt.
    R2a ................470Ω SMD (1206).....................1 szt.
    R3, R7...............4,7k/0,1W ....................................2 szt.
    R4* ...................1k/0,1W .....................................1 szt.
    R5 ...................100k SMD (1206)........................1 szt.
    R6 ....................4,7M SMD (1206)........................1 szt.
    R8 ...................100Ω/0,5W..................................1szt.
    R9 ...................VAR10-14....................................1szt. Warystor 14VAC/18VDC, 500A, 0,05W


    Kondensatory

    C1, C4.............0,1μF SMD (1206)......................2szt.
    C2.....................1nF foliowy poliestrowy.............1szt.
    C3 .................0,47μF SMD (1206).....................1szt.
    C5 ..................10μF/25V elektrolityczny.............1szt.


    Diody.

    D1, D2, D3..........LL4148 SMD (1206)................3szt.
    D4, D6...............1N4007 ...................................2szt.
    D5...................X85C5V1...................................1szt.
    D7..........LL-304IRC4B-2AD...............................1szt. nadajnik podczerwieni


    Tranzystory.

    T1, T2.................BC337..................................2 szt.


    Układy scalone.

    US1............CD40106BE..................................1szt.
    US2...........TSOP4840.....................................1szt.


    Przekaźniki.

    P1..........RM84-P-12V...................................1szt. ( RM84-2012-35-1012)
    P2..........G5V1-12.........................................1szt.


    Złącza.

    Z1, Z7..............kompletne złącze, gniazdo i wtyk, 2 pin, typu NPP..........2 komplety
    Z2...................kompletne złącze, gniazdo i wtyk, 3 pin, typu NPP...........1 komplet
    Z3, Z4.............kompletne złącze, gniazdo i wtyk, 2pin, typu MNL (17A)....1komplet
    Z5..................miniaturowe zlącze, gniazdo i wtyk, 2 pin, typu NX.............1 komplet
    Z6..................miniaturowe złącze, gniazdo i wtyk, 3 pin, typu NX.............1komplet


    Przewody.

    Przewód do podłączenia czujników....0,25mm².......wg. potrzeby (około 7÷8 m)
    Przewód 1,5÷ 2mm² .......... wg. potrzeby (około 1m).


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • #5 28 Lut 2012 00:49
    236759
    Użytkownik usunął konto  
  • #6 28 Lut 2012 01:22
    Marian B
    Poziom 35  

    Zadziała i na rękę włożoną z zewnątrz, jeżeli będzie włożona do zamykania okna. Inne przypadki, to będą raczej wydumane. To przecież nie jest piła tarczowa, ani młot parowy, żeby stosować super zabezpieczenia. Urządzenie z założenia miało być bardzo proste i łatwe w montażu.
    Z tego powodu zrezygnowałem z montażu czujników na ramce szyby, aby zabezpieczenie mogło działać przy otwartych drzwiach. To jest ten przypadek, który warto by zrobić. Nawet wykonałem jeden komplet czujników. Ale skapitulowałem, bo okazało się, że takie czujniki, to egzamin z mechaniki precyzyjnej, a tzeba by wykonać ich osiem, bardzo trwałych mechaniczne, bo łatwo je potrącić ręką i przestawić, a nawet zamoczyć, gdy drzwi otwarte i pada deszcz. Musiałyby mieć możliwość regulacji ustawienia elementów wewnątrz obudowy, no i powinny być małe i w miarę estetyczne, i być jednakowe co najmniej parami.
    Rozwiązanie z dziurkami w uszczelce okazało się najlepsze, bo jest powtarzalne, a łatwość wykonania, jest taka jak łatwość wycięcia dziurki.

  • #7 28 Lut 2012 09:42
    duhowny
    Poziom 9  

    W większości moich samochodów, które użytkowałem siłowniki były pneumatyczne, wrzucać blokadę do zasilania pompy chyba nie ma sensu ?

  • #8 28 Lut 2012 10:02
    adrian1201
    Poziom 29  

    Szyby miałeś pneumatycznie podnoszone?

  • #9 28 Lut 2012 11:02
    szwarcu1
    Poziom 13  

    adrian1201 napisał:
    Szyby miałeś pneumatycznie podnoszone?


    Audi np takie coś stosowało

  • #10 28 Lut 2012 11:19
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    Dla mnie od strony idei cały projekt bez sensu, bo nie znam nikogo , kto by sobie coś "przypadkiem" przycisnął podnośnikiem szyby ( dla dzieci z tyłu jest blokada majstrowania przy tym).
    Wymyśl coś takiego, co zabezpieczy przed przytrzaśnięciem palucha drzwiami( znam wiele takich przypadków) to chętnie obejrzę...

  • #11 28 Lut 2012 11:56
    artis666
    Poziom 26  

    szwarcu1 napisał:

    Audi np takie coś stosowało


    Stosowało, ale do centalnych zamków (kompresor + siłowniki blokujące rygle)

  • #12 28 Lut 2012 11:57
    Marian B
    Poziom 35  

    A ja znam takie przypadki, i uzasadnienie podałem na samym początku opisu.
    To, czy potrzebne, czy nie, to indywidualna sprawa. Chodzi przede wszystkim,o dobre rozwiązanie problemu. W moich "szybach" też jest blokada przeciwko dzieciom, a jednak zrobilem to zabezpieczenie, bo taką blokadę można poprostu zapomnieć włączyć.

  • #13 28 Lut 2012 11:58
    web69
    Poziom 27  

    Pneumatucznie, to audi miało sterowanie zamkiem centralnym...

  • #14 28 Lut 2012 12:16
    mateusz77892
    Poziom 17  

    Co to za płytka? Robiłeś nią metodą strzykawkową z lat _0tych?
    Strasznie nieestetycznie wygląda.

    To fakt napracował się porządnie nad projektem to trzeba przyznać.

    Po prostu oceniam projekt pozytywnie a estetykę wykonania negatywnie. :)

  • #15 28 Lut 2012 19:00
    piotrek7700
    Poziom 16  

    W mojej Audi, wystarczy lekko palcem przytrzymać szybę aby stanęła. Ostatnio w trakcie zamykania wjechałem w mala dziurę i wiecie co? Szyba także stanęła. Wiec nie wiem kto by miał projektować elektronikę do auta i nie przewidzieć prostego zabezpieczenia w postaci .... wykrywania wzrostu prądu ponad dopuszczalny..

    Pozdrawiam serdecznie

  • #16 28 Lut 2012 19:37
    matii_speed
    Poziom 16  

    Jaki maksymalny zasięg ma ta bariera?

  • #17 28 Lut 2012 20:09
    Marian B
    Poziom 35  

    Maksymalny zasięg, nie sprawdzałem tego, bo pewny zasięg jaki potrzebny w samochodzie, to około 1 metr. Zasięg/czułość nawet celowo jest ograniczony większą wartością rezystora R4, aby nie było kłopotów z promieniowaniem odbitym od powierzchni szyby. Z pewnością po pełnym wysterowaniu diody nadawczej, lub zwiększeniu jej średnicy do 5mm (lepsza optyka), zasięg taki jak dla typowych pilotów RTV, nawet do 10m. Wszystko zależy od mocy diody i kąta promieniowania.
    Jak napisałem na samym początku, wyłączenie silnika po przekroczeniu pewnego prądu (przeciążenie) to żadna nowość, i takie rozwiązanie jest stosowane w każdym "szanującym się" sterowaniu silnikiem. Napisałem też, że główny problem w tym, że aby zatrzymać/wyłączyć silnik wąska krawędz szyby musi wywrzeć dość duży nacisk np. na rękę, i wywoła to odruch obronny, gwałtowne cofnięcie i np. zdarcie naskórka.
    Nikt normalny sam sobie zamykając szybę nie przytnie rękę, prędzej nie chcący włosy. Ale jest inny problem, może to zrobić kierowca pasażerowi.
    W upalny dzień często się widzi powiewające ręce wystawine przez pasażerów z tyłu, aż po samą pachę. Może się zdarzyć, że kierowcy wieje, zamknie okno i przyciśnie, delikwent w opresji nie będzie wiedział którędy tą rękę wyciagać. To tylko taki przykład.

  • #18 28 Lut 2012 23:56
    duhowny
    Poziom 9  

    przepraszam, rzeczywiście nie wiem o czym myślałem pisząc posta :), wstyd mi :)

  • #19 29 Lut 2012 19:07
    matii_speed
    Poziom 16  

    Potrzebował bym coś podobnego do zliczania osób wychodzących do pomieszczenia, szkoda że nadajnik i odbiornik nie jest w jednym miejscu..

  • #20 29 Lut 2012 19:40
    Marian B
    Poziom 35  

    Do pomieszczenia wchodzi się przez drzwi, moim zdaniem żaden problem umieścić czujniki we framugach po obu stronach. Są oczywiście czujniki odbiciowe, ale też i bardziej skomplikowana elektronika do nich, i tu może być dylemat, czy robić, czy kupić gotowe rozwiązanie.

  • #21 04 Mar 2012 00:18
    krzys-iek
    Poziom 20  

    Miernik Maxcom MX620, tez mam taki heh (przy okazji czy tez popekala Ci obudowa w szczegolnosci zawias tylnej podporki obudowy?).
    Auto tez mam podobne, nie kombi co prawda. W mojej skodzie szyba pojdzie w dol gdy napotka opor, nie wiem jaki musi byc silny "strzal" w przeszkode by silnik sie wycofal bo nigdy tego nie testowalem. Zgadzam sie ze nie bedzie to mile, wazne ze nie zabije.

    Nie chce cie ganic, napracowales sie ale po co :) !

  • #22 04 Mar 2012 00:45
    Marian B
    Poziom 35  

    No przecież równie dobrze można zapytać po co jest woda w kranie i prąd w ścianie, oraz kanalizacja w domu. Przecież bez tych udogodnień też można żyć, i może nawet lepiej, bo bliżej natury. Dziwne stwierdzenie "po co", i to nie pierwsze w tym temacie, kilka podobnych zostalo skasowanych przez moderatora.
    Moim zdaniem, po to też żeby ktoś mogł bez problemu zbudować podobną barierę nie koniecznie do samochodu.

  • #23 04 Mar 2012 00:53
    krzys-iek
    Poziom 20  

    Chyba bardziej przydalby sie uklad automatycznego hamowania przed przeszkoda (jak juz sie zagapisz to moze uratuje zycie) no ale to raczej przerasta wiekszosc ludzi z tego forum, no na pewno mnie.
    Wystarczy patrzec przy podnoszeniu szyby. Nie wiesz jak urzadzenie zachowa sie po kilku latach pracy w nie latwych warunkach. Duzo roboty ale uzytecznosc dyskusyjna. Ot moje 3gr.

  Szukaj w 5mln produktów